
- Data: 19.05.2025
Znaczenie kącików zainteresowań w realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego
Kąciki zainteresowań w przedszkolu są przestrzenią, która wspiera rozwój dzieci, pozwalając na odkrywanie pasji i rozwijanie ciekawości. Poprzez zabawę, dzieci rozwijają swoje zdolności twórcze, intelektualne oraz społeczne. Każdy kącik, dostosowany do wieku i potrzeb dzieci, stwarza warunki do nauki przez doświadczenie i interakcje z otoczeniem. Kącik przyrodniczy jest jednym z kluczowych elementów, który rozwija w dzieciach zainteresowanie naturą. Dzieci mogą tam obserwować rośliny, hodować je, badać zwierzęta, a także prowadzić eksperymenty związane z naturą. To przestrzeń, która pobudza ciekawość, uczy odpowiedzialności za rośliny i zwierzęta oraz pomaga zrozumieć procesy przyrodnicze. Dzięki temu dzieci uczą się nie tylko o naturze, ale również o ochronie środowiska i proekologicznych postawach.

- Data: 18.05.2025
Tydzień z Portalem Przedszkolnym: 12-18 maja 2025 r.
Sprawdź, co nowego znalazło się na portalprzedszkolny.pl w ostatnim tygodniu. Pamiętaj, że codziennie zamieszczamy nowe porady, wzory dokumentów lub materiały do wykorzystania w pracy z dziećmi. Wszystkie materiały są dostępne dla zalogowanych użytkowników. Przeczytaj najnowsze wydanie Poradnika Dyrektora Przedszkola! Już dziś możesz przeczytać najnowsze wydanie Poradnika Dyrektora Przedszkola!

- Data: 18.05.2025
Czas realizacji podstawy programowej w przedszkolu niepublicznym mogą przerywać zajęcia dodatkowe
W ramach realizacji statutowych zadań przedszkola, dyrektor organizuje między innymi zajęcia dodatkowe. W przedszkolach niepublicznych opłata ponoszona przez rodziców za te zajęcia może być zdecydowanie wyższa niż w przedszkolach publicznych i nie wszyscy rodzice decydują się na korzystanie z nich. W związku z tym, czy takie zajęcia muszą odbywać się w godzinach poza podstawą programową?

- Data: 18.05.2025
Jak powinno wyglądać omówienie zajęć obserwowanych przez dyrektora?
Jednym z zadań dyrektora przedszkola związanym z nadzorem pedagogicznym jest prowadzenie obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej przedszkola. Podpowiadamy, jak powinno wyglądać omówienie obserwowanych zajęć przez dyrektora i na co dyrektor powinien zwrócić szczególną uwagę.

- Data: 18.05.2025
Przydzielenie dziecka do oddziału integracyjnego w przedszkolu wymaga zgody rodziców
Co do zasady o przydzieleniu dziecka do danego oddziału w przedszkolu decyduje dyrektor. Podejmując decyzję bierze pod uwagę wiek, potrzeby, zainteresowania, uzdolnienia i rodzaj niepełnosprawności. Jeżeli nie mamy do czynienia z oddziałem integracyjnym, nie trzeba brać pod uwagę oczekiwań i opinii rodziców. W przypadku umieszczenia dziecka w oddziale integracyjnym taka zgoda jest jednak wymagana. Poznaj zasady przydzielania dzieci do oddziałów integracyjnych w przedszkolach.

- Data: 17.05.2025
Bezpieczeństwo na przedszkolnym placu zabaw – obowiązki dyrektora, kontrole i dokumentacja
Bezpieczny plac zabaw to nie tylko warunek komfortu i zdrowia dzieci, ale również jeden z kluczowych obowiązków prawnych dyrektora przedszkola. Przepisy oświatowe, budowlane i normy techniczne nakładają na placówki wiele obowiązków związanych z kontrolą, dokumentacją i bieżącą konserwacją wyposażenia placów zabaw. Sprawdź, jak często należy przeprowadzać kontrole, co powinno znaleźć się w dokumentacji oraz jak postępować w razie stwierdzenia zagrożeń.

- Data: 17.05.2025
Czy dyrektor przedszkola musi zatrudnić nauczyciela współorganizującego dla dziecka z afazją i niepełnosprawnością ruchową?
Zastanawiasz się, czy dyrektor przedszkola musi zatrudnić nauczyciela współorganizującego dla dziecka z afazją i niepełnosprawnością ruchową? Sprawdź, co mówią przepisy, jakie kroki należy podjąć i na jakie wsparcie można liczyć w tej sytuacji. Nasz artykuł to praktyczne źródło wiedzy dla dyrektorów, nauczycieli oraz rodziców, którzy chcą lepiej zrozumieć formalne wymogi, i najlepsze rozwiązania w zakresie kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami. Nie przegap tych kluczowych informacji!

- Data: 17.05.2025
Czy jedno dziecko może uczęszczać do dwóch przedszkoli? Fakty, przepisy i ryzyka
Wielu dyrektorów przedszkoli zastanawia się, co zrobić, gdy rodzice zapisują dziecko do więcej niż jednej placówki. Czy to zgodne z prawem? Która placówka otrzyma dotację? I jakie konsekwencje organizacyjne i finansowe mogą z tego wyniknąć? W tym artykule znajdziesz konkretne odpowiedzi, poparte przepisami prawa oświatowego.

- Data: 17.05.2025
Jak wpisywać godziny pomocy psychologiczno-pedagogicznej do SIO? Przykład dziecka z orzeczeniem o autyzmie
Zastanawiasz się, jak właściwie wykazać godziny pomocy psychologiczno-pedagogicznej w SIO? Przykład dziecka z orzeczeniem o autyzmie może pomóc Ci zrozumieć, jakie dane należy wpisać, w jakiej formie i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przygotowaliśmy klarowne wyjaśnienie, jak poprawnie rozliczać godziny zajęć logopedycznych czy psychologicznych, aby spełnić wymagania Systemu Informacji Oświatowej.

- Data: 17.05.2025
Odbieranie dziecka z przedszkola a orzeczenie sądu rodzinnego – co musi wiedzieć dyrektor
W praktyce placówek oświatowych często zdarzają się sytuacje, gdy rodzice przedstawiają orzeczenia sądowe dotyczące kontaktów z dzieckiem lub informują o nieformalnych ustaleniach. Czy szkoła lub przedszkole powinny respektować wydruk przesłany e-mailem bez pieczęci? Czy matka i ojciec mogą ustalić odbieranie dziecka wbrew orzeczeniu sądowemu? Odpowiadamy, jak bezpiecznie i zgodnie z prawem postępować w takich przypadkach.
Aktualny numer

