
- Data: 17.09.2025
Wczesne wspomaganie rozwoju w niepublicznym przedszkolu – warunki organizacyjne i kwalifikacje kadry
Niepubliczne przedszkola, które dysponują odpowiednią kadrą i zapleczem lokalowym, mogą realizować zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju (WWR). Przepisy określają zarówno formalne wymogi dotyczące placówki, jak i szczegółowe kwalifikacje specjalistów prowadzących zajęcia. Warto wiedzieć, że wymóg ukończenia studiów podyplomowych w zakresie WWR zależy od kierunku ukończonych studiów i momentu ich realizacji.

- Data: 16.09.2025
Przyjmowanie dzieci na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju – zasady, rejonizacja i finansowanie
Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) to forma wsparcia przeznaczona dla dzieci z niepełnosprawnościami, realizowana od momentu wykrycia niepełnosprawności aż do rozpoczęcia nauki w szkole. Rodzice często zastanawiają się, czy w przypadku tej formy pomocy istnieje obowiązek przyjęcia dziecka w danej placówce, czy obowiązuje tzw. rejonizacja, a także jak wygląda kwestia finansowania zajęć.

- Data: 16.09.2025
Wniosek do sądu o wgląd w sytuację rodzinną dziecka – jakie wymogi formalne musisz spełnić
W pracy szkół i przedszkoli zdarzają się sytuacje, w których dobro dziecka może być zagrożone. Jeśli nauczyciele lub dyrektor poweźmie uzasadnione podejrzenie, że rodzice niewłaściwie wykonują władzę rodzicielską – mają obowiązkowy obowiązek podjąć działania. Jednym z najważniejszych narzędzi jest pismo skierowane do sądu o wgląd w sytuację rodzinną dziecka. Choć przepisy jasno wskazują obowiązek zawiadomienia sądu, nie regulują szczegółowo formy i trybu takiego wniosku. Warto więc wiedzieć, jakie są wymogi formalne, który sąd jest właściwy i czy rodzice powinni być informowani o tym kroku.

- Data: 01.09.2025
Z zatrudnieniem nauczyciela wspomagającego nie należy czekać do opracowania IPET
Jeżeli z dostarczonego do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wynika potrzeba zatrudnienia nauczyciela wspomagającego, nie należy zwlekać. Odraczanie zatrudnienia do momentu opracowania IPET nie ma uzasadnienia w przepisach.

- Data: 31.08.2025
Nauczyciel wspomagający w przedszkolu – praktyczne rozwiązania dla dyrektora
Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego w przedszkolu jest obowiązkiem lub jedną z możliwości zapewnienia dziecku z orzeczeniem poradni dodatkowego wsparcia. Sprawdź, kiedy musisz zatrudnić nauczyciela wspomagającego w przedszkolu i jakie kwalifikacje powinien posiadać w zależności od niepełnosprawności dziecka. Dowiedz się, czy zawsze podstawą zatrudnienia nauczyciela wspomagającego będzie Karta Nauczyciela.

- Data: 31.08.2025
Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego – czy wymaga zgody rodziców?
Kształcenie dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może być współorganizowane przez dodatkowego nauczyciela, tzw. nauczyciela wspomagającego. Zdarza się, że rodzice mimo dostarczenia orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej nie zgłaszają potrzeby zatrudnienia takiej osoby, albo wręcz nie wyrażają na to zgody. Sprawdź, czy dyrektor przedszkola ma obowiązek zatrudnić nauczyciela, nawet w przypadku, gdy rodzice dziecka nie zgłaszają takiej potrzeby. Czy przedszkole potrzebuje zgody rodziców na zatrudnienie nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne w przypadku dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?

- Data: 26.08.2025
Program zajęć rewalidacyjnych – okres obowiązywania
Opracowanie programu zajęć rewalidacyjnych ma na celu usystematyzowanie założeń dotyczących rewalidacji. W programie zajęć rewalidacyjnych określa się tematy i cele planowanych zajęć, aby w przyszłości móc dokonać oceny ich skuteczności. Co jednak ważne, przepisy prawa oświatowego nie zawierają wytycznych dotyczących opracowania takiego programu, Budzi to wątpliwości, ponieważ niektórzy nauczyciele, traktując program jako załącznik do IPET, opracowują go na cały etap edukacyjny. Czy jest to doby kierunek działania?

- Data: 23.08.2025
Nauczyciel psycholog w przedszkolu – efektywna współpraca z rodzicami
Obecność psychologa w przedszkolu zaczyna być standardem. Nie zawsze jednak bywa jasne, jaka jest jego rola w codziennej pracy placówki edukacyjnej. Czym w ramach współpracy z rodzicami powinien się zajmować psycholog? Jaka jest jego rola w komunikacji z rodzicami przedszkolaków? Jakiego rodzaju wsparciem obejmuje dzieci, rodziców, wychowawców i nauczycieli specjalistów?

- Data: 19.08.2025
Czym się różnią zajęcia korekcyjno-kompensacyjne od terapii pedagogicznej?
Czy w dokumentach raz pojawiają się „zajęcia korekcyjno-kompensacyjne”, a innym razem „terapia pedagogiczna” — i nikt nie jest pewien, czy to to samo? Ten krótki, praktyczny wstęp rozwiewa wątpliwości. Pokażę Ci, skąd biorą się różnice w nazewnictwie, co naprawdę wynika z przepisów i jak przełożyć to na codzienną organizację pracy w przedszkolu: od kwalifikacji prowadzących, przez dobór form wsparcia, po dokumentowanie i ocenę efektów. Dzięki temu łatwiej zaplanujesz harmonogram zajęć, unikniesz nieporozumień podczas kontroli oraz lepiej zakomunikujesz rodzicom, jakie wsparcie otrzymuje dziecko. Jeśli chcesz mieć jasność „co jest czym” i podejmować decyzje bez ryzyka semantycznych pułapek — czytaj dalej.

- Data: 19.08.2025
Można zatrudnić dwóch nauczycieli wspomagających dla jednego dziecka
W przedszkolach, do których uczęszczają dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zatrudnia się tzw. nauczycieli wspomagających. Nie zawsze możliwe jest takie zorganizowanie pracy przedszkola, aby tym samym dzieciom podczas wszystkich zajęć towarzyszyli ci sami nauczyciele wspomagający. Czasami wydaje się, że dziecko wymaga wsparcia nauczycieli posiadających różne kwalifikacje i kompetencje. Niekiedy zdarza się tak, że żaden nauczyciel ze względu na swoje zobowiązania nie może być zatrudniony na cały etat. Sprawdź, czy dziecko z niepełnosprawnością może mieć na różnych zajęciach innych nauczycieli wspomagających.
Aktualny numer
