
- Data: 12.05.2025
Praca z dzieckiem z orzeczeniem o niepełnosprawności a praca z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
W polskim systemie prawnym funkcjonują m.in. dwa systemy orzekania o niepełnosprawności, a w związku z tym – dwa rodzaje orzeczeń przysługujących dzieciom z niepełnosprawnością: orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność. Orzeczenia wydają dwie różne instytucje. Poznaj zadania, cele i obowiązki do realizacji, które spoczywają na dyrektorze przedszkola w związku z dostarczeniem do placówki orzeczenia poradni.

- Data: 11.05.2025
Do jakiego wieku dziecko może być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju
Przepisy nie określają górnej granicy wieku dziecka, które może być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Zajęcia WWR są organizowane od wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole. Sprawdź, co oznacza to w praktyce.

- Data: 10.05.2025
Wczesne wspomaganie rozwoju: ile trwają zajęcia WWRD w przedszkolu?
Przepisy rozporządzenia w sprawie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli nie wskazują, ile czasu powinny trwać zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W celu ustalenia, ile trwają zajęcia WWRD trzeba więc powoływać się na inne regulacje.

- Data: 09.05.2025
Podsumowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu w roku szkolnym 2023/2024
Zbliżający się koniec roku szkolnego to odpowiedni czas na podsumowanie efektów pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Za podsumowanie odpowiedzialny jest dyrektor i to on ocenia pracę nauczycieli i specjalistów w kontekście efektywności udzielanego dzieciom i ich rodzicom wsparcia. Zadanie to najlepiej zacząć od zgromadzenia dokumentów i materiałów źródłowych. Sprawdź, jak wywiązać się z tego obowiązku.

- Data: 09.05.2025
Objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną mimo braku orzeczenia lub opinii poradni
Dowiedz się, czy przedszkole może objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną dziecko uczęszczające do placówki nieposiadające orzeczenia lub opinii poradni w tym zakresie. Sprawdź, czy w takim przypadku rodzice dziecka muszą złożyć wniosek o objęcie dziecka wsparciem specjalistów.

- Data: 08.05.2025
Ile powinna trwać godzina zajęć WWR?
Ile naprawdę trwa godzina zajęć wczesnego wspomagania rozwoju? To pytanie, które w praktyce zadaje sobie wielu dyrektorów przedszkoli, koordynatorów WWR i specjalistów pracujących z dziećmi objętymi wsparciem. Choć rozporządzenie określa miesięczny wymiar godzin, to nie precyzuje jednoznacznie, ile minut powinna trwać jedna godzina zajęć. Czy należy przyjąć 45 minut – jak w zajęciach dydaktycznych w szkole, czy pełne 60 minut – jak w przedszkolu? W artykule wyjaśniamy tę wątpliwość, opierając się na wykładni MEN oraz obowiązujących przepisach prawa. Sprawdź, jakie standardy należy przyjąć i jak bezpiecznie organizować czas pracy zespołu WWR – zarówno w placówkach publicznych, jak i niepublicznych. Jeśli odpowiadasz za organizację tych zajęć, nie możesz pominąć tego materiału.

- Data: 07.05.2025
Czas trwania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Co do zasady zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny trwać 45 minut. Co jednak ważne, czas trwania zajęć dla konkretnego dziecka powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dziecka, dla którego są organizowane. Sprawdź, jak ustalić czas trwania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu.

- Data: 07.05.2025
Jak wspierać dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu ogólnodostępnym?
Okres przedszkolny to czas, w którym dzieci rozwijają się intensywnie na różnych polach. Nawet niezbyt uważny obserwator zobaczy, ile nowych umiejętności zdobędzie przedszkolak w ciągu jednego roku szkolnego. Dla kilkulatka rok to czas wielkich zmian w obszarze emocjonalnym, społecznym i fizycznym. Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, u jednego zachodzą szybkie zmiany, inne kształtują swoje zasoby powoli. Jak rozwijają się dzieci z niepełnosprawnością intelektualną? W jaki sposób wspierać w przedszkolu ogólnodostępnym dziecko z niepełnosprawnością intelektualną?

- Data: 07.05.2025
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne w przedszkolu
Dobry poziom rozwoju kompetencji społecznych i umiejętności regulowania własnych emocji to podstawa prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. To też baza, która pozwala zadbać o własny psychiczny dobrostan. Warto inwestować w rozwój tych obszarów już od najmłodszych lat. Okres przedszkolny to czas, w którym dzieci rozwijają w zabawie z rówieśnikami i w czasie współpracy z dorosłymi wiele kompetencji, które wykorzystują już do końca życia. Celem zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne jest wsparcie tych przedszkolaków, którym funkcjonowanie w grupie przysparza trudności. Poznaj przykłady takich zajęć i zalecane metody pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Aktualny numer
