
- Data: 18.03.2025
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu
Zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu organizuje się dla dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności np. wydanym z uwagi na autyzm, zespół Aspergera czy też z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym. To oczywiście tylko niektóre rodzaje niepełnosprawności uprawniające do objęcia dziecka przedszkolnego zajęciami rewalidacyjnymi. Co ważne by je prowadzić nauczyciel musi posiadać odpowiednie kwalifikacje. Nie wystarczą standardowe uprawnienia do pracy w przedszkolu. Sprawdź, jakimi kwalifikacjami powinna się legitymować osoba prowadząca zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem w przedszkolu.

- Data: 18.03.2025
Wymiar zajęć rewalidacyjnych dla ucznia ze spektrum autyzmu
Przedszkole ma obowiązek zorganizować zajęcia rewalidacyjne dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na spektrum autyzmu i opracować w tym celu indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny oraz wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia. Sprawdź, jaki powinien być wymiar zajęć rewalidacyjnych dla dziecka z autyzmem w przedszkolu i poznaj obowiązki placówki związane z uczęszczaniem dziecka z orzeczeniem.

- Data: 15.03.2025
Nieosiągnięcie dojrzałości szkolnej a odroczenie obowiązku szkolnego
Stwierdzenie przez nauczycieli nieosiągnięcia dojrzałości szkolnej dziecka nie stanowi podstawy do „pozostawienia” sześciolatka w grupie przedszkolnej. W takim przypadku rodzice mogą natomiast wystąpić do dyrektora szkoły podstawowej z wnioskiem o odroczenie rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny.

- Data: 11.03.2025
Konsultacje rodzicielskie w przedszkolu – jak zaprosić rodzica do współpracy, aby odnieść sukces
Jednym z podstawowych obowiązków każdego nauczyciela jest prowadzenie obserwacji pedagogicznej mającej na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji. Interwencja nie będzie jednak możliwa bez współpracy z rodzicami. W praktyce pozyskanie w rodzicach partnerów może być trudne. W szczególności jeżeli już na etapie konsultacji poczują się odpowiedzialni za trudności rozwojowe swojego dziecka i przyjmą postawę obronną. W artykule wyjaśniamy, jak przeprowadzić konsultacje rodzicielskie w przedszkolu, aby rodzic poczuł się zaproszony do wspólnej pracy na rzecz dziecka.

- Data: 06.03.2025
Dziennik zajęć rewalidacyjnych – jak dokumentować zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu
Nauczyciele prowadzący zajęcia z dziećmi objętymi kształceniem specjalnym mają obowiązek prowadzenia dokumentacji, z której wynika realizowanie zadań przedszkola w tym zakresie. W przypadku zajęć rewalidacyjnych prowadzone są dzienniki zajęć rewalidacyjnych. Sprawdź szczegóły.

- Data: 01.03.2025
Termin ważności opinii psychologiczno-pedagogicznej i logopedycznej
Przepisy nie określają daty ważności opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej czy opinii logopedycznej. Wynika ona bowiem nie z daty jej wydania, lecz z merytorycznej zawartości uwarunkowanej aktualnymi potrzebami ucznia, które na przestrzeni kilku lat mogą się istotnie zmienić. W praktyce trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy opinia wydana miesiąc, kilka miesięcy czy nawet lat temu jest aktualna.

- Data: 20.02.2025
Czy zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu mogą być organizowane zespołowo
Rodzaj zajęć rewalidacyjnych, ich forma i wymiar muszą odpowiadać indywidualnym potrzebom rozwojowym i edukacyjnym dziecka z niepełnosprawnością. Organizacja zajęć musi być ponadto dostosowana do jego możliwości psychofizycznych. Czy zawsze powinny być organizowane indywidualnie? Coraz częściej przedszkola rozważają organizowanie wspólnych zajęć rewalidacyjnych. Sprawdź, na jakie rozwiązania pozwalają przepisy. Czy rewalidacja co do zasady zawsze musi być indywidualna?

- Data: 19.02.2025
Zmiana nauczyciela wspomagającego a modyfikacja IPET
Zakres wsparcia udzielanego dziecku z orzeczeniem przez tzw. nauczyciela wspomagającego powinien być określony w IPET. Stosunkowo często zdarzają się natomiast zmiany osób zatrudnionych na tym stanowisku. W artykule odpowiadamy na pytanie, czy zmiana nauczyciela wspomagającego wymaga modyfikacji IPET opracowanego dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

- Data: 17.02.2025
Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej – nie ma uniwersalnego wzoru
Praca z dziećmi wynika ze zróżnicowanych potrzeb i celów oddziaływań, dlatego nie ma możliwości stworzenia uniwersalnego wzoru oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom. Wzór oraz narzędzia badawcze być dobierane adekwatnie do konkretnych celów podejmowanych działań, zakresu i form udzielanego wsparcia.

- Data: 16.02.2025
Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej – jak ją przeprowadzić i wykorzystać wnioski
W ramach podsumowania pracy przedszkola po pierwszym półroczu warto także dokonać oceny udzielanej w placówce pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Krótko omawiamy, na czym warto bazować przy tym zadaniu oraz jak wykorzystać wypracowane wnioski w planowaniu kolejnych działań przedszkola w związku z pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Aktualny numer
