- Data: 15.11.2024
Ile zespołów WWR powołać dla kilkorga dzieci?
Przedszkola prowadzące wczesne wspomaganie rozwoju dzieci powołują zespoły, których członkowie pracują z dziećmi posiadającymi opinię o potrzebie wwr. W praktyce pojawia się pytanie, ile zespołów należy powołać, gdy w przedszkolu jest kilkoro dzieci, które powinny zostać objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Czy dyrektor powinien powołać kilka zespołów wczesnego wspomagania rozwoju, czy raczej wydaje jedno zarządzenie powołujące jeden zespół?
- Data: 12.11.2024
Prowadzenie zajęć logopedycznych przez firmę zewnętrzną
W przedszkolach niepublicznych często stosowanym rozwiązaniem jest zlecenie prowadzenia zajęć logopedycznych zewnętrznej firmie np. niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dowiedz się, czy w świetle przepisów Karty Nauczyciela o zasadach zatrudniania pracowników w niepublicznych przedszkolach takie rozwiązanie jest dopuszczalne. Sprawdź, czy w świetle przepisów ustawy o finansowaniu zadań oświatowych wydatek na zajęcia logopedyczne można rozliczyć z dotacji.
- Data: 12.11.2024
Kształtowanie czynności samoobsługowych u dzieci w przedszkolu – jak pokonać trudności?
Wyposażenie dziecka w umiejętności związane z wykonywaniem tzn. czynności samoobsługowych jest jednym założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Najwięcej trudności w tym zakresie mają z pewnością dzieci najmłodsze. W jaki sposób pomóc dziecku, któremu ich wykonywanie sprawia wyraźną trudność?
- Data: 05.11.2024
Trening umiejętności społecznych (TUS) jako zajęcia rewalidacyjne
Zdarza się, że w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zamieszczane jest zalecenie objęcia dziecka treningiem umiejętności społecznych. Pojawia się jednak pytanie, czy takie zajęcia mogą być realizowane w ramach zajęć rewalidacyjnych. W artykule wyjaśniamy, kiedy możliwe jest zorganizowanie zajęć TUS w ramach zajęć rewalidacyjnych dla dzieci z niepełnosprawnością.
- Data: 31.10.2024
Przyjęcie do przedszkola dziecka z orzeczeniem o niedostosowaniu społecznym
Dowiedz się, jakie działania powinien podjąć dyrektor przedszkola wobec dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu zagrożenia niedostosowaniem społecznym i diagnozą mutyzmu wybiórczego. Sprawdź, jakie formy wsparcia należy zapewnić dziecku w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Upewnij się także, czy zajęcia rewalidacyjne zalecone z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym można realizować w przedszkolu, oddziale przedszkolnym i innej formie wychowania przedszkolnego.
- Data: 25.10.2024
Czy w przedszkolu inne zajęcia o charakterze terapeutycznym mogą być prowadzone w grupie?
Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest jednym z obowiązków każdego dyrektora przedszkola. Konieczność zorganizowania zajęć o charakterze terapeutycznym często rodzi jednak pytania o to, czy istnieją szczegółowe przepisy regulujące kwestie związane z zasadami ich prowadzenia. W artykule analizujemy obowiązujące przepisy prawa oświatowego oraz wyjaśniamy, kto i jak decyduje o tym, czy zajęcia o charakterze terapeutycznym w przedszkolu mogą być prowadzone w grupie czy raczej powinny mieć charakter indywidualny.
- Data: 24.10.2024
W jaki sposób dostosować metody pracy do potrzeb dzieci neuroatypowych w edukacji włączającej?
Edukacja włączająca to systemowe i wielowymiarowe podejście do procesu kształcenia, w którym priorytetem jest dostosowanie wymagań edukacyjnych i warunków nauki do potrzeb i możliwości wszystkich uczniów. W tym kontekście uczeń jest pełnoprawnym uczestnikiem procesu edukacyjnego niezależnie od tego, jakie są jego trudności i ograniczenia. Dziecko neuroatypowe w edukacji włączającej nie jest traktowane indywidualnie, ale jako część grupy. A metody należy dostosować do realnych potrzeb grupy, na które składają się często odmienne potrzeby jej członków. Co warto wziąć pod uwagę przy opracowywaniu metod pracy?
- Data: 22.10.2024
Nauczyciel wspomagający po studiach podyplomowych
Praca na stanowisku nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub współorganizującego kształcenie uczniów odpowiednio niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych wymaga posiadania specjalnych kwalifikacji. Sprawdź, czy osoba po dowolnych studiach magisterskich może uzyskać kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela wspomagającego kończąc studia podyplomowe "Wspieranie rozwoju dzieci w żłobkach i przedszkolach" z zakresu pedagogiki specjalnej.
- Data: 22.10.2024
Z zatrudnieniem nauczyciela wspomagającego nie należy czekać do opracowania IPET
Jeżeli z dostarczonego do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wynika potrzeba zatrudnienia nauczyciela wspomagającego, nie należy zwlekać. Odraczanie zatrudnienia do momentu opracowania IPET nie ma uzasadnienia w przepisach.
- Data: 10.10.2024
Rezygnacja z nauczyciela wspomagającego mimo zaleceń poradni
Dowiedz się, czy rodzice dziecka z orzeczeniem zalecającym zatrudnienie nauczyciela współorganizującego proces kształcenia mogą zrezygnować z tego wsparcia podczas pobytu w przedszkolu. Sprawdź, jak powinien wyglądać wzór pisma w sprawie rezygnacji z nauczyciela wspomagającego.