
- Data: 03.08.2025
Indywidualny program wspomagania i korygowania rozwoju dziecka w 11 krokach
Po przeprowadzeniu wstępnej diagnozy przedszkolnej nauczyciele powinni przygotować dla każdego dziecka z deficytami lub szczególnymi uzdolnieniami indywidualny program wspomagania i korygowania rozwoju. Najczęściej przyjętą zasadą w przedszkolach jest, że to dyrektor ostatecznie zatwierdza go do realizacji. Poznaj 11 kroków opracowania indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka w przedszkolu.

- Data: 30.07.2025
Kształtowanie czynności samoobsługowych u dzieci w przedszkolu – jak pokonać trudności?
Wyposażenie dziecka w umiejętności związane z wykonywaniem tzn. czynności samoobsługowych jest jednym założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Najwięcej trudności w tym zakresie mają z pewnością dzieci najmłodsze. W jaki sposób pomóc dziecku, któremu ich wykonywanie sprawia wyraźną trudność?

- Data: 27.07.2025
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia w nowym roku szkolnym
Rozpoczęcie roku szkolnego to czas, w którym należy opracować lub zaktualizować wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU). To kluczowy dokument dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – wskazuje ich indywidualne potrzeby, trudności, mocne strony i kierunki wsparcia. W artykule przypominamy, kto odpowiada za WOPFU, jak przygotować się do jej opracowania i jakie działania powinny zostać podjęte na etapie diagnozy.

- Data: 25.07.2025
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, których nie organizuje się w przedszkolu
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna ma na celu wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach w przedszkolach organizuje się konkretne formy wsparcia, które mają na celu zarówno rozwijanie mocnych stron dzieci oraz kompensowanie ewentualnych trudności. Co jednak ważne, jednak niektóre z form pomocy, które są dostępne w szkołach, nie są organizowane w przedszkolach. Sprawdź, których form pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie organizuje się w przedszkolu.

- Data: 23.07.2025
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i kształcenie specjalne nie mogą być realizowane przez jeden zespół
Formy wsparcia dziecka, jakimi jest realizacja kształcenia specjalnego oraz wczesne wspomaganie rozwoju dla dziecka niepełnosprawnego, nie mogą być realizowane i dokumentowane jako jedno „wspólne” zadanie. Dowiedz się, dlaczego i jak należy postępować, jeżeli dziecko posiada zarówno orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jak i opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju

- Data: 23.07.2025
Zmiana nauczyciela wspomagającego a modyfikacja IPET
Zakres wsparcia udzielanego dziecku z orzeczeniem przez tzw. nauczyciela wspomagającego powinien być określony w IPET. Stosunkowo często zdarzają się natomiast zmiany osób zatrudnionych na tym stanowisku. W artykule odpowiadamy na pytanie, czy zmiana nauczyciela wspomagającego wymaga modyfikacji IPET opracowanego dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź jakie działania trzeba podjąć w przypadku zmiany nauczyciela wspomagającego dla ucznia z orzeczeniem.

- Data: 22.07.2025
Grupowe zajęcia rewalidacyjne – czy można organizować je w przedszkolu?
Żadne przepisy prawa oświatowego nie wskazują, że zajęcia rewalidacyjne muszą mieć charakter zajęć indywidualnych. To oznacza, że można organizować grupowe zajęcia rewalidacyjne dla przedszkolaków z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Istotne jest jednak, aby łączenie dzieci w grupy było uzasadnione potrzebami dzieci.

- Data: 20.07.2025
Rola i zadania psychologa w przedszkolu
Przedszkole to czas intensywnego rozwoju intelektualnego, społecznego i emocjonalnego. Dziecko uczy się funkcjonować w innym środowisku niż rodzinne. Nawiązuje relacje, uczy się regulować własne emocje i radzić sobie z rozstaniem z opiekunami. W tym okresie mogą dać o sobie znać również różnorodne trudności rozwojowe, które wymagają pracy i wsparcia. Dlatego tak istotna jest dla przedszkola współpraca z psychologiem dziecięcym. W artykule wyjaśniamy, jaką wiedzę powinien posiadać psycholog w przedszkolu oraz, co w praktyce robi psycholog przedszkolny.

- Data: 19.07.2025
Dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w przedszkolu
2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, który ma na celu zwiększenie zrozumienia i akceptacji osób z autyzmem na całym świecie. Przyjęcie dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu do przedszkola wiąże się z wieloma wyzwaniami, w tym z koniecznością zapewnienia odpowiedniego wsparcia i opieki. Często oznacza to zatrudnienie dodatkowego specjalisty – nauczyciela wspomagającego. Co jednak zrobić, gdy brakuje odpowiednio wykwalifikowanego personelu? W tym artykule przyjrzymy się, jak można rozwiązać ten problem, a także czy zadania nauczyciela wspomagającego może realizować inny nauczyciel wychowania przedszkolnego.

- Data: 18.07.2025
Przedszkole nie może żądać od rodziców oryginału orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
Czy przedszkole może żądać oryginału orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego? To pytanie często pojawia się w kontekście obowiązku zapewnienia dziecku odpowiednich warunków edukacyjnych zgodnych z jego potrzebami. Przepisy jasno wskazują, że poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydaje tylko jeden oryginał orzeczenia, a rodzic ma prawo posługiwać się jego poświadczoną kopią. W tym artykule wyjaśniamy, jaki dokument powinien trafić do dokumentacji przedszkola, na jakich zasadach można posługiwać się kopią oraz co powinna zawierać prawidłowo poświadczona dokumentacja. Jeśli prowadzisz przedszkole – publiczne lub niepubliczne – upewnij się, że Twoje oczekiwania wobec rodziców są zgodne z obowiązującymi przepisami.
Aktualny numer
