- Data: 24.05.2024
W przedszkolu nie trzeba prowadzić rejestru orzeczeń i opinii wydanych przez poradnię
Przedszkole nie musi prowadzić rejestru orzeczeń i opinii wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Dokumenty doręczane przez rodziców należy gromadzić w indywidualnych teczkach dzieci. Sprawdź, jaki podmiot prowadzi rejestr wydawanych opinii i orzeczeń.
- Data: 20.05.2024
Podsumowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu w roku szkolnym 2023/2024
Zbliżający się koniec roku szkolnego to odpowiedni czas na podsumowanie efektów pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Za podsumowanie odpowiedzialny jest dyrektor i to on ocenia pracę nauczycieli i specjalistów w kontekście efektywności udzielanego dzieciom i ich rodzicom wsparcia. Zadanie to najlepiej zacząć od zgromadzenia dokumentów i materiałów źródłowych. Sprawdź, jak wywiązać się z tego obowiązku.
- Data: 30.04.2024
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w pensum psychologa
W przedszkolu, w którym organizowane jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka musi być zatrudniony psycholog. Jest to bowiem specjalista obligatoryjnie wchodzący w skład zespołu wwr. Jeżeli w przypadku danego dziecka stwierdzona zostanie potrzeba uwzględnienia zajęć z psychologiem w ramach wwr, to może on prowadzić je w ramach swojego pensum.
- Data: 23.04.2024
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Czym jest? Kto może z niej korzystać?
Okres przedszkolny to czas, w którym rozwój emocjonalny i społeczny jest ściśle związany z rozwojem fizycznym. Ciało kilkulatka to prawdziwy magazyn jego przeżyć. Stres objawia się spięciem mięśni, bólami brzucha, bólami głowy, nudnościami. Jakość rozwoju fizycznego warunkuje rozwój wielu kompetencji. Dzieci, które mają kłopot z koordynacją wzrokowo-ruchową doświadczają trudności w nauce czytania i pisania. Im mniej świadome są swojego ciała, tym trudniej im wyrażać emocje werbalnie, nie poprzez zachowanie i zgłaszane symptomy. Praca z ciałem małych dzieci, zwłaszcza tych, które doświadczają trudności rozwojowych i emocjonalnych, to ważny czynnik ich rozwoju. Sprawdzone narzędzia znajdziemy w Metodzie Ruchu Rozwijającego według Weroniki Sherborne.
- Data: 23.04.2024
Niepełnosprawne dziecko z orzeczeniem w przedszkolu ogólnodostępnym
Sprawdź, czy dyrektor publicznego przedszkola ogólnodostępnego musi przyjąć dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, jeżeli w orzeczeniu tym jako najkorzystniejszą formę kształcenia wskazano przedszkole specjalne. Dowiedz się, czy brak odpowiednich specjalistów i warunków, by zapewnić dziecku z niepełnosprawnością odpowiednie kształcenie, może być przyczyną odmowy przyjęcia takiego dziecka do placówki wychowania przedszkolnego.
- Data: 19.04.2024
Czas trwania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Co do zasady zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny trwać 45 minut. Co jednak ważne, czas trwania zajęć dla konkretnego dziecka powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dziecka, dla którego są organizowane. Sprawdź, jak ustalić czas trwania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu.
- Data: 12.04.2024
Nieosiągnięcie dojrzałości szkolnej a odroczenie obowiązku szkolnego
Stwierdzenie przez nauczycieli nieosiągnięcia dojrzałości szkolnej dziecka nie stanowi podstawy do „pozostawienia” sześciolatka w grupie przedszkolnej. W takim przypadku rodzice mogą natomiast wystąpić do dyrektora szkoły podstawowej z wnioskiem o odroczenie rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny.
- Data: 10.04.2024
Rodzic pod wpływem alkoholu lub narkotyków nie odbierze dziecka z przedszkola
Dyrektor powinien wprowadzić procedury na wypadek sytuacji kryzysowych, w tym okoliczności, w których przedszkole nie wyda dziecka rodzicowi. Należy do nich m.in. próba odbioru dziecka przez rodzica będącego pod wpływem alkoholu lub narkotyków co dla pracowników przedszkola oznacza jedno – zakaz powierzenia wychowanka takiej osobie. Skorzystaj z przykładowej procedury postępowania gdy po dziecko przyjdzie nietrzeźwy rodzic/opiekun prawny.
- Data: 02.04.2024
Dziecko z autyzmem czy zaburzeniami ze spektrum autyzmu – jak mówić poprawnie?
W mediach oraz w oficjalnych dokumentach można napotkać różnorodne terminy służące do opisania autyzmu, takie jak: autyzm, zespół Aspergera czy zaburzenia ze spektrum autyzmu. Ta różnorodność wynika przede wszystkim z faktu, że Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób (ICD-11), która łączy różne formy autyzmu pod jednym terminem zaburzeń ze spektrum autyzmu, nie została jeszcze przetłumaczona na język polski. Ponadto, w aktach prawnych, w tym przepisach prawa oświatowego, nadal używa się terminu „autyzm”, często z dopiskiem „w tym zespół Aspergera”. Takie określenia, choć wydają się nieaktualne, są nadal zgodne z obowiązującym prawem i klasyfikacją medyczną w Polsce. Nie oznacza jednak, że należy używać ich w codziennej komunikacji. Jakich określeń używać, a których unikać, aby nikogo nie wykluczać a jednocześnie za pomocą języka oddać istotę problemu?
- Data: 02.04.2024
Dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w przedszkolu
2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Przyjęcie dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu do przedszkola wiąże się z koniecznością zatrudnienia dodatkowego nauczyciela, który będzie wspierał je podczas pobytu w placówce. Dowiedz się, jak rozwiązać problem braku odpowiedniego specjalisty i czy warunkowo jego zadania może realizować dodatkowy nauczyciel wychowania przedszkolnego.