
- Data: 31.10.2024
Przyjęcie do przedszkola dziecka z orzeczeniem o niedostosowaniu społecznym
Dowiedz się, jakie działania powinien podjąć dyrektor przedszkola wobec dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu zagrożenia niedostosowaniem społecznym i diagnozą mutyzmu wybiórczego. Sprawdź, jakie formy wsparcia należy zapewnić dziecku w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Upewnij się także, czy zajęcia rewalidacyjne zalecone z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym można realizować w przedszkolu, oddziale przedszkolnym i innej formie wychowania przedszkolnego.

- Data: 25.10.2024
Czy w przedszkolu inne zajęcia o charakterze terapeutycznym mogą być prowadzone w grupie?
Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest jednym z obowiązków każdego dyrektora przedszkola. Konieczność zorganizowania zajęć o charakterze terapeutycznym często rodzi jednak pytania o to, czy istnieją szczegółowe przepisy regulujące kwestie związane z zasadami ich prowadzenia. W artykule analizujemy obowiązujące przepisy prawa oświatowego oraz wyjaśniamy, kto i jak decyduje o tym, czy zajęcia o charakterze terapeutycznym w przedszkolu mogą być prowadzone w grupie czy raczej powinny mieć charakter indywidualny.

- Data: 24.10.2024
W jaki sposób dostosować metody pracy do potrzeb dzieci neuroatypowych w edukacji włączającej?
Edukacja włączająca to systemowe i wielowymiarowe podejście do procesu kształcenia, w którym priorytetem jest dostosowanie wymagań edukacyjnych i warunków nauki do potrzeb i możliwości wszystkich uczniów. W tym kontekście uczeń jest pełnoprawnym uczestnikiem procesu edukacyjnego niezależnie od tego, jakie są jego trudności i ograniczenia. Dziecko neuroatypowe w edukacji włączającej nie jest traktowane indywidualnie, ale jako część grupy. A metody należy dostosować do realnych potrzeb grupy, na które składają się często odmienne potrzeby jej członków. Co warto wziąć pod uwagę przy opracowywaniu metod pracy?

- Data: 22.10.2024
Nauczyciel wspomagający po studiach podyplomowych
Praca na stanowisku nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub współorganizującego kształcenie uczniów odpowiednio niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych wymaga posiadania specjalnych kwalifikacji. Sprawdź, czy osoba po dowolnych studiach magisterskich może uzyskać kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela wspomagającego kończąc studia podyplomowe "Wspieranie rozwoju dzieci w żłobkach i przedszkolach" z zakresu pedagogiki specjalnej.

- Data: 22.10.2024
Z zatrudnieniem nauczyciela wspomagającego nie należy czekać do opracowania IPET
Jeżeli z dostarczonego do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wynika potrzeba zatrudnienia nauczyciela wspomagającego, nie należy zwlekać. Odraczanie zatrudnienia do momentu opracowania IPET nie ma uzasadnienia w przepisach.

- Data: 10.10.2024
Rezygnacja z nauczyciela wspomagającego mimo zaleceń poradni
Dowiedz się, czy rodzice dziecka z orzeczeniem zalecającym zatrudnienie nauczyciela współorganizującego proces kształcenia mogą zrezygnować z tego wsparcia podczas pobytu w przedszkolu. Sprawdź, jak powinien wyglądać wzór pisma w sprawie rezygnacji z nauczyciela wspomagającego.

- Data: 02.10.2024
Czy rodzice mogą złożyć rezygnację z zajęć rewalidacyjnych dla dziecka?
Zapewnienie dziecku zajęć rewalidacyjnych jest obowiązkowe. Dyrektor, po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie może bowiem ich odmówić, Co więcej, zajęcia trzeba zorganizować nawet, jeżeli w przedszkolu w danym momencie nie zatrudnia się nauczyciela posiadającego kwalifikacje do ich prowadzenia. A co, jeżeli rodzice nie chcą, aby ich dziecko korzystało z rewalidacji w przedszkolu? Czy mogą wypisać je z tych zajęć?

- Data: 01.10.2024
Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego – czy wymaga zgody rodziców?
Kształcenie dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może być współorganizowane przez dodatkowego nauczyciela, tzw. nauczyciela wspomagającego. Zdarza się, że rodzice mimo dostarczenia orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej nie zgłaszają potrzeby zatrudnienia takiej osoby, albo wręcz nie wyrażają na to zgody. Sprawdź, czy dyrektor przedszkola ma obowiązek zatrudnić nauczyciela, nawet w przypadku, gdy rodzice dziecka nie zgłaszają takiej potrzeby. Czy przedszkole potrzebuje zgody rodziców na zatrudnienie nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne w przypadku dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?

- Data: 30.09.2024
Realizacja orzeczeń i opinii poradni p-p w przedszkolu– rozwiązania problemów z praktyki
Zarówno na początku jak i w trakcie roku szkolnego rodzice dziecka mogą przedkładać orzeczenia w szkole i przedszkolu a także dostarczać opinie poradni na temat zalecanych metod pracy z uczniem. Mimo tego, że opinia poradni nie ma takiej mocy wiążącej jak orzeczenie, to jednak nie można lekceważyć zawartych w niej zaleceń do pracy z dzieckiem. Dowolności nie ma tym bardziej przy realizacji wytycznych zawartych w orzeczeniu, i to nawet wówczas, gdy w przedszkolu nie ma odpowiedniej kadry, by je zrealizować. Sprawdź, jak poradzić sobie z rozwiązaniem problemów organizacyjnych i finansowych związanych z organizacją specjalnych metod kształcenia dziecka.
Aktualny numer
