
- Data: 23.07.2025
Zmiana nauczyciela wspomagającego a modyfikacja IPET
Zakres wsparcia udzielanego dziecku z orzeczeniem przez tzw. nauczyciela wspomagającego powinien być określony w IPET. Stosunkowo często zdarzają się natomiast zmiany osób zatrudnionych na tym stanowisku. W artykule odpowiadamy na pytanie, czy zmiana nauczyciela wspomagającego wymaga modyfikacji IPET opracowanego dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź jakie działania trzeba podjąć w przypadku zmiany nauczyciela wspomagającego dla ucznia z orzeczeniem.

- Data: 22.07.2025
Grupowe zajęcia rewalidacyjne – czy można organizować je w przedszkolu?
Żadne przepisy prawa oświatowego nie wskazują, że zajęcia rewalidacyjne muszą mieć charakter zajęć indywidualnych. To oznacza, że można organizować grupowe zajęcia rewalidacyjne dla przedszkolaków z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Istotne jest jednak, aby łączenie dzieci w grupy było uzasadnione potrzebami dzieci.

- Data: 20.07.2025
Rola i zadania psychologa w przedszkolu
Przedszkole to czas intensywnego rozwoju intelektualnego, społecznego i emocjonalnego. Dziecko uczy się funkcjonować w innym środowisku niż rodzinne. Nawiązuje relacje, uczy się regulować własne emocje i radzić sobie z rozstaniem z opiekunami. W tym okresie mogą dać o sobie znać również różnorodne trudności rozwojowe, które wymagają pracy i wsparcia. Dlatego tak istotna jest dla przedszkola współpraca z psychologiem dziecięcym. W artykule wyjaśniamy, jaką wiedzę powinien posiadać psycholog w przedszkolu oraz, co w praktyce robi psycholog przedszkolny.

- Data: 19.07.2025
Dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w przedszkolu
2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, który ma na celu zwiększenie zrozumienia i akceptacji osób z autyzmem na całym świecie. Przyjęcie dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu do przedszkola wiąże się z wieloma wyzwaniami, w tym z koniecznością zapewnienia odpowiedniego wsparcia i opieki. Często oznacza to zatrudnienie dodatkowego specjalisty – nauczyciela wspomagającego. Co jednak zrobić, gdy brakuje odpowiednio wykwalifikowanego personelu? W tym artykule przyjrzymy się, jak można rozwiązać ten problem, a także czy zadania nauczyciela wspomagającego może realizować inny nauczyciel wychowania przedszkolnego.

- Data: 18.07.2025
Przedszkole nie może żądać od rodziców oryginału orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
Czy przedszkole może żądać oryginału orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego? To pytanie często pojawia się w kontekście obowiązku zapewnienia dziecku odpowiednich warunków edukacyjnych zgodnych z jego potrzebami. Przepisy jasno wskazują, że poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydaje tylko jeden oryginał orzeczenia, a rodzic ma prawo posługiwać się jego poświadczoną kopią. W tym artykule wyjaśniamy, jaki dokument powinien trafić do dokumentacji przedszkola, na jakich zasadach można posługiwać się kopią oraz co powinna zawierać prawidłowo poświadczona dokumentacja. Jeśli prowadzisz przedszkole – publiczne lub niepubliczne – upewnij się, że Twoje oczekiwania wobec rodziców są zgodne z obowiązującymi przepisami.

- Data: 18.07.2025
Rodzic jako pomoc nauczyciela dziecka z niepełnosprawnością ruchową w przedszkolu
Zatrudnienie pomocy nauczyciela dla dziecka z niepełnosprawnością ruchową jest możliwe, jednak wymaga zgody organu prowadzącego przedszkole. W praktyce okazuje się to niekiedy wyzwaniem – choć na stanowisko pomocy nauczyciela nie są wymagane specjalistyczne kwalifikacje, specyficzne potrzeby dziecka mogą stawiać przed potencjalnym pracownikiem konkretne wymagania dotyczące kompetencji, empatii i zaangażowania. Sprawdź, czy w takim przypadku na stanowisku pomocy nauczyciela można zatrudnić rodzica dziecka?

- Data: 17.07.2025
Dziecko z orzeczeniem w przedszkolu: obowiązki dyrektora krok po kroku
Włączenie dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego do życia przedszkolnego to nie tylko wyzwanie wychowawcze, ale przede wszystkim obowiązek prawny, który spoczywa na dyrektorze placówki. Oznacza to konieczność szybkiego działania: powołania zespołu nauczycieli i specjalistów, opracowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET), organizacji zajęć wspierających oraz prowadzenia rzetelnej dokumentacji. Ten artykuł przeprowadzi Cię krok po kroku przez wszystkie wymagania formalne i praktyczne, które należy spełnić po otrzymaniu orzeczenia – tak by zagwarantować dziecku realne wsparcie i jednocześnie zadbać o bezpieczeństwo prawne placówki.

- Data: 17.07.2025
Jak zorganizować w przedszkolu wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?
Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) to wsparcie dla dzieci z trudnościami rozwojowymi oraz ich rodzin, oferowane już od momentu wykrycia niepełnosprawności. Celem tych działań jest stworzenie jak najlepszych warunków do stymulowania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka w najwcześniejszym etapie życia. Przedszkola, które chcą organizować zajęcia WWR, muszą jednak spełniać konkretne wymagania. Brak odpowiednio przygotowanej kadry lub niedostosowanych pomieszczeń może całkowicie uniemożliwić prowadzenie takich zajęć.

- Data: 17.07.2025
Czy zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu mogą być organizowane zespołowo
Rodzaj zajęć rewalidacyjnych, ich forma i wymiar muszą odpowiadać indywidualnym potrzebom rozwojowym i edukacyjnym dziecka z niepełnosprawnością. Organizacja zajęć musi być ponadto dostosowana do jego możliwości psychofizycznych. Czy zawsze powinny być organizowane indywidualnie? Coraz częściej przedszkola rozważają organizowanie wspólnych zajęć rewalidacyjnych. Sprawdź, na jakie rozwiązania pozwalają przepisy. Czy rewalidacja co do zasady zawsze musi być indywidualna?

- Data: 17.07.2025
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w trakcie roku szkolnego
Rodzic, który przekazuje do przedszkola orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uruchamia wobec dziecka określone uprawnienia, a wobec dyrektora – konkretne obowiązki organizacyjne. Nie ma znaczenia, czy dokument zostanie złożony na początku roku, czy w jego trakcie – od chwili jego wpływu placówka musi zapewnić dziecku wsparcie adekwatne do wskazanych w orzeczeniu potrzeb. W artykule wyjaśniamy, jakie są konsekwencje dostarczenia orzeczenia oraz jak prawidłowo zareagować, aby nie naruszyć przepisów prawa oświatowego.
Aktualny numer

