
- Data: 22.06.2025
Zajęcia terapii sensorycznej – zasady organizacji
Zajęcia terapii sensorycznej to niezwykle ważny element wsparcia dzieci z różnymi trudnościami rozwojowymi, który ma na celu poprawę ich zdolności do integracji bodźców zmysłowych i lepsze funkcjonowanie w codziennym życiu. Mimo że organizacja takich zajęć w przedszkolach jest niezbędna, nie zostały one jednoznacznie zdefiniowane w przepisach prawa. W związku z tym wiele przedszkoli zmaga się z pytaniem, jak skutecznie wprowadzić terapię sensoryczną i jakie zasady powinna ona spełniać, aby była zgodna z obowiązującymi normami.

- Data: 22.06.2025
Diagnoza gotowości szkolnej dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Wiosna to czas podsumowań całorocznej pracy z dziećmi w przedszkolu. Jedną z najważniejszych form jest diagnoza gotowości szkolnej. Przybiera ona specyficzną rolę zwłaszcza wobec dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Dowiedz się, czy wobec tej grupy dzieci stosuje się inną formę i przebieg diagnozy. Upewnij się także, czy można zrezygnować z diagnozy gotowości szkolnej, jeżeli rodzice wcześniej podjęli decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego dziecka z orzeczeniem.

- Data: 17.06.2025
Prowadzenie zajęć logopedycznych przez firmę zewnętrzną
W przedszkolach niepublicznych często stosowanym rozwiązaniem jest zlecenie prowadzenia zajęć logopedycznych zewnętrznej firmie np. niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dowiedz się, czy w świetle przepisów Karty Nauczyciela o zasadach zatrudniania pracowników w niepublicznych przedszkolach takie rozwiązanie jest dopuszczalne. Sprawdź, czy w świetle przepisów ustawy o finansowaniu zadań oświatowych wydatek na zajęcia logopedyczne można rozliczyć z dotacji.

- Data: 13.06.2025
Jak informować rodziców o ustalonych dla dziecka formach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
Zarządzanie pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu wymaga od dyrektora i nauczycieli nie tylko znajomości przepisów prawa, ale także umiejętności sprawnej komunikacji z rodzicami. Jednym z najważniejszych elementów tego procesu jest skuteczne informowanie rodziców o ustalonych formach wsparcia dla dziecka. W jaki sposób przekazać te informacje, by spełniały wymagania formalne, a jednocześnie były zrozumiałe i budowały zaufanie między przedszkolem a rodzicami?

- Data: 12.06.2025
Dziennik zajęć rewalidacyjnych – jak dokumentować zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu
Nauczyciele prowadzący zajęcia z dziećmi objętymi kształceniem specjalnym mają obowiązek prowadzenia dokumentacji, z której wynika realizowanie zadań przedszkola w tym zakresie. W przypadku zajęć rewalidacyjnych prowadzone są dzienniki zajęć rewalidacyjnych. Sprawdź szczegóły.

- Data: 06.06.2025
Jak tworzyć scenariusze zajęć rewalidacyjnych dla dziecka z diagnozą Zespołu Aspergera?
Przedszkole to środowisko, w którym ujawniają się różne, nie do końca zauważane w rodzinie trudności maluchów. Grupa rówieśnicza na tym etapie życia jest bardzo dynamiczna, dużo się w niej dzieje. Ktoś kogoś zaczepi, popchnie, spróbuje zaprosić do zabawy, ktoś się obrazi, a ktoś inny rozpłacze. Dzieci kształtują umiejętność współpracy, wspólnego spędzania czasu i podejmowania różnorodnych interakcji. Trudności w tym obszarze mogą być związane z Zespołem Aspergera. Często pierwsze wskazania do diagnozy pojawiają się właśnie w okresie przedszkolnym.

- Data: 05.06.2025
Rodzic pod wpływem alkoholu lub narkotyków nie odbierze dziecka z przedszkola
Dyrektor powinien wprowadzić procedury na wypadek sytuacji kryzysowych, w tym okoliczności, w których przedszkole nie wyda dziecka rodzicowi. Należy do nich m.in. próba odbioru dziecka przez rodzica będącego pod wpływem alkoholu lub narkotyków co dla pracowników przedszkola oznacza jedno – zakaz powierzenia wychowanka takiej osobie. Skorzystaj z przykładowej procedury postępowania gdy po dziecko przyjdzie nietrzeźwy rodzic/opiekun prawny.

- Data: 05.06.2025
Wsparcie dziecka słabowidzącego w przedszkolu ogólnodostępnym
Przedszkole to miejsce, w którym dzieci odbierają świat za pomocą wszystkich zmysłów. Doświadczają swojego otoczenia, eksplorują je, wykorzystują różne przedmioty w niecodzienny sposób. Zwykły patyk może być mieczem, łyżka i chusteczka zamienią się w księżniczkę, nie mówiąc już o tym, co powstaje z garści klocków. Dla dziecka słabowidzącego przedszkole to źródło ogromnej ilości informacji – słuchowych, dotykowych, zapachowych, czasem i smakowych. Czasami te informacje bardzo trudno rozróżnić i rozdzielić. Zwłaszcza jeśli brakuje wiadomości o świecie płynących z analizy wzrokowej. Jak pomóc słabowidzącemu przedszkolakowi, by wszedł w grupę rówieśniczą i mógł rozwijać swoje zasoby?

- Data: 04.06.2025
Dokumentacja wsparcia, jeżeli wczesne wspomaganie rozwoju dziecka prowadzi inna placówka
Nie w każdym przedszkolu powoływane są zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Może więc być tak, że dziecko z opinią o potrzebie WWR realizuje te zajęcia w innej placówce. Sprawdź, jakie dokumenty przygotowuje przedszkole, jeżeli rodzic dostarczył opinię o WWR, ale te zajęcia realizuje w innej placówce.

- Data: 04.06.2025
Jak wspierać dziecko z niepełnosprawnością ruchową w przedszkolu ogólnodostępnym?
Dziecko w okresie przedszkolnym uwielbia być w ruchu. Eksploruje świat całym sobą, wykorzystuje do tego wszystkie zmysły i całą swoją energię. Ciało przedszkolaka rozwija swoje umiejętności z każdym dniem. Motoryka mała i duża są wysoko na liście priorytetów edukacji przedszkolnej. Przedszkolak powinien być coraz bardziej samodzielny, sprawny, skoordynowany. Przedszkole dostarcza do tego ogrom okazji – motorykę doskonalą zabawy ruchowe, gry zespołowe, różnorodne techniki plastyczne, sensoryczne. W jaki sposób w tym dynamicznym środowisku ma odnaleźć się kilkulatek z niepełnosprawnością ruchową? Jak go wesprzeć w przedszkolu ogólnodostępnym?
Aktualny numer
