
- Data: 22.05.2025
Zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu
Do głównych zadań wychowania przedszkolnego, obok funkcji opiekuńczej, należy wsparcie dzieci w ich rozwoju zarówno psychofizycznym, jak i intelektualnym. W trosce o część dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przepisy obligują przedszkole do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych. Poznaj zasady organizacji tych zajęć i różne metody oraz techniki pracy z dziećmi objętymi rewalidacją.

- Data: 21.05.2025
Czym zajęcia korekcyjno-kompensacyjne różnią się od terapii pedagogicznej?
Zalecenie zorganizowania dla dziecka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych zwykle nie budzi wątpliwości wśród dyrektorów i nauczycieli. Zdarza się jednak, że poradnia wskazuje na konieczność prowadzenia terapii pedagogicznej. Wówczas pojawia się pytanie – czym się różnią zajęcia korekcyjno-kompensacyjne od terapii pedagogicznej? Sprawdź, czy są to te same zajęcia o różnych nazwach czy raczej dwa różne rodzaje zajęć specjalistycznych? W niniejszym artykule ekspert wyjaśnia czy istnieje różnica pomiędzy zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi a zajęciami z terapii pedagogicznej prowadzonymi w przedszkolu.

- Data: 21.05.2025
Dokumentacja związana z pomocą p-p w przedszkolu – kompendium dyrektora
Skuteczne wspieranie rozwoju dziecka w przedszkolu wymaga nie tylko zaangażowania nauczycieli i specjalistów, ale także prawidłowego dokumentowania działań podejmowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dokumentacja ta pełni kluczową rolę w zapewnieniu ciągłości wsparcia, monitorowaniu postępów dziecka oraz w wymianie informacji między wszystkimi osobami zaangażowanymi w proces wychowawczo-edukacyjny. Prowadzenie dokumentacji jest również obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa oświatowego i ma istotne znaczenie w przypadku kontroli zewnętrznych lub potrzeby przedstawienia historii udzielanego wsparcia. W przedszkolu, gdzie rozwój dzieci przebiega w szczególnie dynamiczny sposób, właściwie prowadzona dokumentacja pomaga odpowiednio dostosować działania do indywidualnych potrzeb każdego wychowanka. Od ewidencji zgłoszeń i rozpoznań przez plany działań wspierających, aż po zapisy z obserwacji i efekty podejmowanych działań – każdy element dokumentacji odgrywa ważną rolę w budowaniu skutecznego systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W niniejszym opracowaniu omówione zostaną podstawowe zasady prowadzenia dokumentacji w przedszkolu, obowiązki nauczycieli i specjalistów w tym zakresie, a także dobre praktyki, które mogą wspierać organizację pracy i zapewniać wysoką jakość wsparcia dla dzieci.

- Data: 21.05.2025
Rezygnacja z zajęć rewalidacyjnych a IPET – czy przedszkole musi go opracować?
Przedszkole nie ma możliwości wyegzekwowania od rodziców, ze dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego będzie uczęszczało na zajęcia rewalidacyjne. Rezygnacja z zajęć rewalidacyjnych nie zwalnia jednak dyrektora przedszkola z realizacji obowiązków wynikających z dostarczenia do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W szczególności zaś nie oznacza, że zespół nauczycieli może odstąpić do dokonania WOPFU i opracowania IPET. Sprawdź, czym pamiętać, gdy rodzice nie chcą korzystać z rewalidacji w przedszkolu.

- Data: 21.05.2025
Trening umiejętności społecznych jako pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Czy trening umiejętności społecznych (TUS) powinien być realizowany w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, czy zajęć rewalidacyjnych? Odpowiedź indywidualnych potrzeb dziecka. W artykule wyjaśniono, kiedy TUS może być włączony do zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, a kiedy do zajęć rewalidacyjnych.

- Data: 20.05.2025
Ile powinna trwać godzina zajęć WWR?
Ile naprawdę trwa godzina zajęć wczesnego wspomagania rozwoju? To pytanie, które w praktyce zadaje sobie wielu dyrektorów przedszkoli, koordynatorów WWR i specjalistów pracujących z dziećmi objętymi wsparciem. Choć rozporządzenie określa miesięczny wymiar godzin, to nie precyzuje jednoznacznie, ile minut powinna trwać jedna godzina zajęć. Czy należy przyjąć 45 minut – jak w zajęciach dydaktycznych w szkole, czy pełne 60 minut – jak w przedszkolu? W artykule wyjaśniamy tę wątpliwość, opierając się na wykładni MEN oraz obowiązujących przepisach prawa. Sprawdź, jakie standardy należy przyjąć i jak bezpiecznie organizować czas pracy zespołu WWR – zarówno w placówkach publicznych, jak i niepublicznych. Jeśli odpowiadasz za organizację tych zajęć, nie możesz pominąć tego materiału.

- Data: 20.05.2025
Czas trwania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Co do zasady zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny trwać 45 minut. Co jednak ważne, czas trwania zajęć dla konkretnego dziecka powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dziecka, dla którego są organizowane. Sprawdź, jak ustalić czas trwania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu.

- Data: 20.05.2025
Podsumowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu w roku szkolnym 2024/2025
Zbliżający się koniec roku szkolnego to odpowiedni czas na podsumowanie efektów pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Za podsumowanie odpowiedzialny jest dyrektor i to on ocenia pracę nauczycieli i specjalistów w kontekście efektywności udzielanego dzieciom i ich rodzicom wsparcia. Zadanie to najlepiej zacząć od zgromadzenia dokumentów i materiałów źródłowych. Sprawdź, jak wywiązać się z tego obowiązku.

- Data: 20.05.2025
Dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom bez opinii
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie ogranicza się do dzieci, których rodzice dostarczyli do przedszkola opinii lub orzeczenia. Pomocą należy objąć wszystkie dzieci, wobec których stwierdzono taką potrzebę, także jeżeli została ona stwierdzona przez nauczycieli na podstawie obserwacji. Należy przy tym pamiętać, że udzielanie tej pomocy musi być odpowiednio dokumentowane. Sprawdź, jak dokumentować udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom bez opinii i bez orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej.

- Data: 20.05.2025
Podział zajęć wwr i rewalidacyjnych pomiędzy specjalistów
Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zakłada prowadzenie od 4 do 8 godzin zajęć wwr miesięcznie. Niezależnie od tych zajęć dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ma prawo uczestniczyć w zajęciach rewalidacyjnych. Sprawdź, czy zajęcia wwr rewalidacyjne są prowadzone z jednej puli godzin przyznanych przez organ prowadzący. Dowiedz się, jak powinien wyglądać podział zajęć wwr i rewalidacyjnych pomiędzy specjalistów.
Aktualny numer
