
- Data: 05.07.2025
Ugryzienie dziecka w przedszkolu
Podczas zabawy w przedszkolu, szczególnie teraz w okresie wakacji, gdy dzieci większość czasu spędzają na przedszkolnym placu zabaw, nierzadko dochodzi do różnego rodzaju urazów. Potknięcia, zadrapania i skaleczenia można powiedzieć, że są na porządku dziennym. Czasami dochodzi też do utarczków pomiędzy dziećmi, podczas których dziecko może pogryźć rówieśnika. Sprawdź, czy ugryzienie dziecka jest niebezpieczne i czy taka sytuacja wymaga zachowania procedury powypadkowej i sporządzenia protokołu.

- Data: 04.07.2025
Terapia pedagogiczna w przedszkolu
Jednym z najważniejszych zadań współczesnego wychowania przedszkolnego jest możliwe wczesne zaobserwowanie zaburzeń, odchyleń od norm rozwoju, a co za tym idzie czynników i przyczyn trudności dzieci w uczeniu się, ponieważ pozwala to zminimalizować, albo wykluczyć w przyszłości ryzyko niepowodzeń szkolnych (nie tylko edukacyjnych). Przyczyny tych trudności są często złożone i mają różne źródła, dlatego tak istotna jest wczesna profilaktyka, diagnoza i możliwie szybkie rozpoczęcie pracy terapeutycznej z dzieckiem w postaci terapii pedagogicznej.

- Data: 03.07.2025
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu w teorii
Dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenie specjalnego dziecka uruchamia całą machinę i procedurę postępowania, aby objąć je odpowiednią pomocą. Obowiązki z tym związane spoczywają na dyrektorze przedszkola, nauczycielach, rodzicach. Jakie podjąć konkretnie kroki, jakie terminy obowiązują placówkę, jakie dokumenty opracować? Czy przedszkola publiczne i niepubliczne mają w tym zakresie jednakowe obowiązki? Jakie zadania spoczywają na nauczycielu wspomagającym? Odpowiedzi na te oraz inne pytania przedstawiamy w numerze specjalnym - kompendium wiedzy na temat orzeczenia o kształceniu specjalnym w przedszkolu.

- Data: 03.07.2025
Wsparcie dziecka z wadą słuchu w przedszkolu ogólnodostępnym
Inkluzywne przedszkola to miejsca, w którym bawią się i uczą dzieci o bardzo różnych potrzebach. W tej samej grupie znajdziemy maluchy, które nie wykazują cech żadnej niepełnosprawności, i dzieci, które zmagają się na co dzień z różnymi ograniczeniami. Czasami te kłopoty ujawniają się dopiero w okresie edukacji przedszkolnej. Poważnym utrudnieniem w edukacji i kontaktach z innymi są wady słuchu. Jak zaopiekować się przedszkolakiem z tego rodzaju deficytem, by zapobiec wykluczeniu i przygotować go do dalszej nauki?

- Data: 02.07.2025
Jak długo przechowywać opinie i orzeczenia wydane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne?
Przepisy prawa oświatowego nie określają okresu przechowywania w przedszkolu orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego i opinii wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Okres przechowywania dokumentacji powinien więc wynikać z przyjętej w przedszkolu instrukcji kancelaryjnej oraz jednolitego rzeczowego wykazu akt. Sprawdź, jak długo należy przechowywać w przedszkolu opinie i orzeczenia dostarczone przez rodziców przedszkolaków.

- Data: 02.07.2025
Niepełnosprawne dziecko z orzeczeniem w przedszkolu ogólnodostępnym
Sprawdź, czy dyrektor publicznego przedszkola ogólnodostępnego musi przyjąć dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, jeżeli w orzeczeniu tym jako najkorzystniejszą formę kształcenia wskazano przedszkole specjalne. Dowiedz się, czy brak odpowiednich specjalistów i warunków, by zapewnić dziecku z niepełnosprawnością odpowiednie kształcenie, może być przyczyną odmowy przyjęcia takiego dziecka do placówki wychowania przedszkolnego.

- Data: 01.07.2025
6-latek z autyzmem w grupie 5-latków
Dziecko 6-letnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na spektrum autyzmu można przypisać do grupy młodszej. Podstawą takiej decyzji może być fakt, że dziecko czuje się pewniej w młodszej grupie, lepiej się w niej odnajduje, zna wychowawców itp. Niemniej jednak w grupie tej dziecko musi realizować roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne zakończone oceną gotowości szkolnej. Sprawdź, na jakiej podstawie dyrektor może zadecydować o zapisaniu starszych dzieci do grupy młodszej.

- Data: 01.07.2025
Brak efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu – zadania, możliwe działania, rozwiązania
Niekiedy trudności w rozwoju ujawniają się od pierwszych dni pobytu dziecka w przedszkolu, ale pomimo podjętych oddziaływań postępy w rozwoju dziecka nie pojawiają się w oczekiwanym tempie. W takich sytuacjach konieczne jest dokonanie analizy dotychczasowych działań, modyfikacja sposobów postępowania lub poszukanie nowych rozwiązań w celu wsparcia dziecka, a niekiedy również nauczyciela i rodziców w rozwoju ich kompetencji. Sprawdź, co robić, gdy ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku wskazuje na brak progresu.

- Data: 01.07.2025
IPET opracowuje się dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) opracowuje się wyłącznie dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przedszkole nie jest zobligowane do tworzenia takiego programu na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.

- Data: 01.07.2025
W jakim czasie realizować zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu
W przedszkolach, które przyjmują dzieci posiadające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęcia rewalidacyjne stanowią niezbędny element oferty edukacyjnej. Zajęcia te mają na celu wspieranie dzieci w ich indywidualnym rozwoju, dostosowanym do ich specyficznych potrzeb. Warto jednak zwrócić uwagę na praktyczne wyzwania związane z organizowaniem takich zajęć. Jednym z najczęściej pojawiających się pytań jest to, kiedy i w jaki sposób zajęcia rewalidacyjne powinny być prowadzone – czy mogą one odbywać się w czasie realizacji podstawy programowej, czy raczej powinny być zaplanowane w innym czasie? Przepisy regulujące organizację tych zajęć nie zawsze są jednoznaczne, co może prowadzić do różnych interpretacji i wątpliwości wśród dyrektorów oraz nauczycieli przedszkoli.
Aktualny numer

