
- Data: 09.08.2024
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, których nie organizuje się w przedszkolu
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna ma na celu wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach w przedszkolach organizuje się konkretne formy wsparcia, które mają na celu zarówno rozwijanie mocnych stron dzieci oraz kompensowanie ewentualnych trudności. Co jednak ważne, jednak niektóre z form pomocy, które są dostępne w szkołach, nie są organizowane w przedszkolach. Sprawdź, których form pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie organizuje się w przedszkolu.

- Data: 31.07.2024
Zajęcia z zakresu pomocy p-p nie mogą być realizowane poza pensum, w ramach zadań statutowych
Zakres zadań, jaki można przydzielić nauczycielowi przedszkola w ramach czasu pracy, budzi wątpliwości nie tylko pracowników, ale także dyrektorów. Tymczasem przepisy wyraźnie wskazują, że w ramach czasu pracy i otrzymywanego wynagrodzenia nauczyciel zobowiązany jest nie tylko realizować pensum, ale także wykonywać m.in. zadania statutowe przedszkola oraz inne prace wynikające z przepisów. Sprawdź, czy w ramach zadań statutowych przedszkola można zlecić nauczycielom realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

- Data: 26.07.2024
Limit godzin rehabilitacji ruchowej dla dziecka z orzeczeniem
Pytanie: Pytanie: Do przedszkola uczęszcza dziecko, które ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność ruchową. W orzeczeniu ma zapis o potrzebie rehabilitacji ruchowej. Ile maksymalnie godzin można przydzielić tych zajęć dla tego dziecka?

- Data: 26.07.2024
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm wydane na czas krótszy niż etap edukacyjny
Pytanie: Pytanie: Czy zespół orzekający działający przy poradni psychologiczno-pedagogicznej wydając orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm, na czas jednego roku (zamiast całego etapu edukacyjnego), musi swoją decyzję dodatkowo uzasadnić?

- Data: 23.07.2024
Pedagog przedszkolny nie przeprowadza testów psychologicznych, ale może prowadzić diagnozę pedagogiczną
Testy psychologiczne, także te dla przedszkolaków, może przeprowadzać psycholog. Pedagog może natomiast przeprowadzać badania i działania diagnostyczne w zakresie udzielanej dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Tych badań oraz działań nie można utożsamiać z testami przeprowadzanymi przez psychologów. Sprawdź szczegóły.

- Data: 09.07.2024
Pisemna zgoda na spotkania z psychologiem w przedszkolu – czy jest wymagana?
Brak pisemnej zgody na spotkania dziecka z psychologiem lub innym specjalistą w przedszkolu nie jest wymagana. Należy jednak pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne. To oznacza, że rodzice mogą nie wyrazić zgody na spotkania dziecka z psychologiem, terapeutą pedagogicznym, pedagogiem, pedagogiem specjalnym lub logopedą. Sprawdź szczegóły.

- Data: 05.07.2024
Metody terapii i wczesnej stymulacji małego dziecka z symptomami zaburzeń ze spektrum autyzmu
Terapeuci, specjaliści, lekarze pracujący z dzieckiem z symptomami zaburzeń ze spektrum autyzmu stosują zróżnicowane metody stymulacji. Ich skuteczność jest potwierdzona lub częściowo potwierdzona badaniami naukowymi. Wybór i zastosowanie danej metody zależą od trudności, zaburzeń, potrzeb danego dziecka. W artykule przedstawiono najpopularniejsze metody wczesnej interwencji, które pozwalają w różnym stopniu na stymulowanie i podnoszenie rozwoju oraz poprawienie komfortu funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu, w tym małych dzieci.
Aktualny numer
