- Data: 24.01.2024
CZĘŚĆ II. Praktyczne porady – pytania i odpowiedzi dotyczące orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu
Przedstawiamy pytania i odpowiedzi ekspertów na najczęściej zadawane pytania dotyczące organizowania kształcenia specjalnego dla dzieci posiadających orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Data: 19.01.2024
Zajęcia rewalidacyjne dla dziecka z indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym mogą odbywać się w przedszkolu
Dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego nie oznacza, że dziecko nie może przebywać na terenie przedszkola. Jeżeli stan zdrowia dziecka na to pozwala, może uczęszczać do przedszkola nie tylko na zajęcia integrujące z innymi dziećmi, ale również na zajęcia rewalidacyjne i zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Data: 18.01.2024
Brak efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu – zadania, możliwe działania, rozwiązania
Niekiedy trudności w rozwoju ujawniają się od pierwszych dni pobytu dziecka w przedszkolu, ale pomimo podjętych oddziaływań postępy w rozwoju dziecka nie pojawiają się w oczekiwanym tempie. W takich sytuacjach konieczne jest dokonanie analizy dotychczasowych działań, modyfikacja sposobów postępowania lub poszukanie nowych rozwiązań w celu wsparcia dziecka, a niekiedy również nauczyciela i rodziców w rozwoju ich kompetencji. Sprawdź, co robić, gdy ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku wskazuje na brak progresu.
- Data: 18.01.2024
Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej – nie ma uniwersalnego wzoru
Praca z dziećmi wynika ze zróżnicowanych potrzeb i celów oddziaływań, dlatego nie ma możliwości stworzenia uniwersalnego wzoru oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom. Wzór oraz narzędzia badawcze być dobierane adekwatnie do konkretnych celów podejmowanych działań, zakresu i form udzielanego wsparcia.
- Data: 09.01.2024
Rezygnacja z WWR a termin wyrejestrowania z SIO
Rodzice dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju w przedszkolu mają prawo zrezygnować z WWR w danej placówce. Często rezygnacja związana jest z decyzją o rozpoczęciu korzystania z WWRD w innym podmiocie. Należy jednak pamiętać, że rezygnacja nakłada na przedszkole obowiązek wyrejestrowania dziecka z SIO. Zaniechanie tego obowiązku sprawi, że nowa placówka nie będzie mogła wprowadzić do SIO opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Data: 05.01.2024
Zakończenie indywidualnego przygotowania przedszkolnego na wniosek rodzica
Indywidualne roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne jest specjalną formą edukacji stosowaną w przypadkach określonych przez przepisy prawa oświatowego. Organizuje się je na podstawie orzeczenia wydanego przez zespół orzekający działający w psychologiczno-pedagogicznej. Zdarza się, że rodzice dziecka wnioskują o zakończenie indywidualnego przygotowania przedszkolnego. Sprawdź, czy dyrektor szkoły może pozytywnie rozpatrzeć taki wniosek.
- Data: 21.12.2023
Dokumentacja związana z pomocą p-p w przedszkolu – kompendium dyrektora
Z obowiązkiem udzielania dzieciom przedszkolnym pomocy psychologiczno-pedagogicznej wiąże się wymóg odpowiedniego dokumentowania podejmowanych działań. Sprawdź, jakie dokumenty związane z realizacją tego zadania przedszkole musi gromadzić lub wytworzyć i kto jest za to odpowiedzialny.
- Data: 18.12.2023
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w trakcie roku szkolnego
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego stanowi podstawę do objęcia dziecka kształceniem specjalnym – zarówno w przedszkolu publicznym, jak i niepublicznym. Nie ma przy tym znaczenia czy dokument zostanie dostarczony do placówki na początku, czy w trakcie roku. Sprawdź, jakie skutki wywołuje dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Data: 12.12.2023
Zmiana nauczyciela wspomagającego a modyfikacja IPET
Zakres wsparcia udzielanego dziecku z orzeczeniem przez tzw. nauczyciela wspomagającego powinien być określony w IPET. Stosunkowo często zdarzają się natomiast zmiany osób zatrudnionych na tym stanowisku. W artykule odpowiadamy na pytanie, czy zmiana nauczyciela wspomagającego wymaga modyfikacji IPET opracowanego dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Data: 11.12.2023
Logopeda musi pracować według własnego programu terapii
Każdy logopeda, odpowiednio do potrzeb konkretnego dziecka i stwierdzonego zaburzenia, powinien opracowywać programy terapii. Są one przygotowywane, zatwierdzane i wdrażane w ramach procedur wewnętrznych w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora.