
- Data: 19.02.2025
Zmiana nauczyciela wspomagającego a modyfikacja IPET
Zakres wsparcia udzielanego dziecku z orzeczeniem przez tzw. nauczyciela wspomagającego powinien być określony w IPET. Stosunkowo często zdarzają się natomiast zmiany osób zatrudnionych na tym stanowisku. W artykule odpowiadamy na pytanie, czy zmiana nauczyciela wspomagającego wymaga modyfikacji IPET opracowanego dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź jakie działania trzeba podjąć w przypadku zmiany nauczyciela wspomagającego dla ucznia z orzeczeniem.

- Data: 17.02.2025
Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej – nie ma uniwersalnego wzoru
Praca z dziećmi wynika ze zróżnicowanych potrzeb i celów oddziaływań, dlatego nie ma możliwości stworzenia uniwersalnego wzoru oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom. Wzór oraz narzędzia badawcze być dobierane adekwatnie do konkretnych celów podejmowanych działań, zakresu i form udzielanego wsparcia.

- Data: 14.02.2025
Tajemnica zawodowa psychologa szkolnego i przedszkolnego
Sprawdź, czy psycholog szkolny i przedszkolny ma obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej. Dowiedz się, czy informacje i dokumenty związane z danym uczniem może przekazać innym nauczycielom i dyrektorowi przedszkola czy też będzie to złamaniem tajemnicy zawodowej. Upewnij się także co dokładnie obejmuje tajemnica zawodowa psychologa szkolnego i przedszkolnego.

- Data: 05.02.2025
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze i zajęcia rewalidacyjne
Często popełnianym błędem jest zaliczanie zajęć rewalidacyjnych i zajęć rewalidacyjno-wychowawczych do tego samego rodzaju form pomocy udzielanej uczniom. Tymczasem podstawa prawa i zasady organizacji tych zajęć są odmienne. Sprawdź, na czym polegają różnice pomiędzy zajęciami rewalidacyjnymi a zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi i komu dedykowane są te dwie formy zajęć.

- Data: 27.01.2025
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze w przedszkolu – czy można je organizować
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze to forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów mających trudności w nauce. Organizuje się je w szczególności dla uczniów z trudnościami w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Sprawdź, czy takie zajęcia można organizować również w przedszkolu.

- Data: 07.01.2025
Nauczyciel wspomagający w przedszkolu – praktyczne rozwiązania dla dyrektora
Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego w przedszkolu jest obowiązkiem lub jedną z możliwości zapewnienia dziecku z orzeczeniem poradni dodatkowego wsparcia. Sprawdź, kiedy musisz zatrudnić nauczyciela wspomagającego w przedszkolu i jakie kwalifikacje powinien posiadać w zależności od niepełnosprawności dziecka. Dowiedz się, czy zawsze podstawą zatrudnienia nauczyciela wspomagającego będzie Karta Nauczyciela.

- Data: 01.01.2025
Brak odpowiedniej kadry do realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Dowiedz się czy przedszkole niepubliczne ma obowiązek zapewnienia dzieciom pomocy psychologicznej oraz realizacji podstawy programowej na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego na takich samych zasadach, co placówki publiczne. Sprawdź także z jakimi konsekwencjami wiąże się brak odpowiednich specjalistów adekwatnych do rozpoznanych potrzeb uczniów.

- Data: 27.12.2024
Rodzic jako pomoc nauczyciela dziecka z niepełnosprawnością ruchową w przedszkolu
Zatrudnienie pomocy nauczyciela dla dziecka z niepełnosprawnością ruchową jest możliwe, jednak wymaga zgody organu prowadzącego przedszkole. W praktyce okazuje się to niekiedy wyzwaniem – choć na stanowisko pomocy nauczyciela nie są wymagane specjalistyczne kwalifikacje, specyficzne potrzeby dziecka mogą stawiać przed potencjalnym pracownikiem konkretne wymagania dotyczące kompetencji, empatii i zaangażowania. Sprawdź, czy w takim przypadku na stanowisku pomocy nauczyciela można zatrudnić rodzica dziecka?

- Data: 25.12.2024
Przez jaki okres obowiązuje opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju?
W opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju zespół orzekający wskazuje okres, w jakim zachodzi potrzeba wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Nie ma wymogu, by opinia była wydawana do podjęcia nauki w szkole. Sprawdź jaki jest termin ważności opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Aktualny numer
