
- Data: 18.12.2024
Zajęcia WWR nie zastępują zajęć rewalidacyjnych
Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ma prawo do uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych. Nie ma przy tym znaczenia to, że w przedszkolu równolegle organizowane jest dla niego wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Zajęcia WWRD nie wykluczają jednoczesnego uczęszczania na rewalidację oraz korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

- Data: 17.12.2024
Ugryzienie dziecka w przedszkolu
Podczas zabawy w przedszkolu, szczególnie teraz w okresie wakacji, gdy dzieci większość czasu spędzają na przedszkolnym placu zabaw, nierzadko dochodzi do różnego rodzaju urazów. Potknięcia, zadrapania i skaleczenia można powiedzieć, że są na porządku dziennym. Czasami dochodzi też do utarczków pomiędzy dziećmi, podczas których dziecko może pogryźć rówieśnika. Sprawdź, czy ugryzienie dziecka jest niebezpieczne i czy taka sytuacja wymaga zachowania procedury powypadkowej i sporządzenia protokołu.

- Data: 06.12.2024
Czy dyrektor lub nauczyciel przekazuje rodzicom ksero programu zajęć rewalidacyjnych?
Z przepisów prawa oświatowego nie wynika obowiązek przekazywania rodzicom kopii programu zajęć rewalidacyjnych. Nie oznacza to jednak, że przedszkole nie powinno wydać takiej dokumentacji, jeżeli rodzice dziecka zgłaszają taką potrzebę. Co więcej – dokładna znajomość programu z dzieckiem może zwiększyć skuteczność podejmowanych działań. Sprawdź szczegóły.

- Data: 29.11.2024
Zajęcia grupowe w ramach zindywidualizowanej ścieżki rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego
Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego ma na celu dostosowanie procesu edukacyjnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka, szczególnie tych wynikających ze stanu zdrowia. Organizacja takich zajęć wymaga ścisłego przestrzegania określonych zasad, które wykluczają możliwość prowadzenia zajęć grupowych w ramach tej formy wsparcia. Sprawdź szczegóły.

- Data: 22.11.2024
Badania psychologiczne w przedszkolu specjalnym – czy konieczna jest zgoda rodziców?
W przedszkolach specjalnych psychologowie, nauczyciele i specjaliści mają szczególne zadania związane z rozpoznawaniem i wspieraniem rozwoju dzieci. W artykule przedstawiono przepisy regulujące obowiązki psychologów i nauczycieli w przedszkolach specjalnych. Analizowane zagadnienia mają istotne znaczenie dla organizacji wsparcia w tego typu placówkach. Sprawdź, czy rodzice dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, muszą wyrażać zgodę na badania diagnostyczne swoich dzieci oraz jakie procedury obowiązują w tym zakresie.

- Data: 15.11.2024
Ile zespołów WWR powołać dla kilkorga dzieci?
Przedszkola prowadzące wczesne wspomaganie rozwoju dzieci powołują zespoły, których członkowie pracują z dziećmi posiadającymi opinię o potrzebie wwr. W praktyce pojawia się pytanie, ile zespołów należy powołać, gdy w przedszkolu jest kilkoro dzieci, które powinny zostać objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Czy dyrektor powinien powołać kilka zespołów wczesnego wspomagania rozwoju, czy raczej wydaje jedno zarządzenie powołujące jeden zespół?

- Data: 12.11.2024
Kształtowanie czynności samoobsługowych u dzieci w przedszkolu – jak pokonać trudności?
Wyposażenie dziecka w umiejętności związane z wykonywaniem tzn. czynności samoobsługowych jest jednym założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Najwięcej trudności w tym zakresie mają z pewnością dzieci najmłodsze. W jaki sposób pomóc dziecku, któremu ich wykonywanie sprawia wyraźną trudność?

- Data: 05.11.2024
Trening umiejętności społecznych (TUS) jako zajęcia rewalidacyjne
Zdarza się, że w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zamieszczane jest zalecenie objęcia dziecka treningiem umiejętności społecznych. Pojawia się jednak pytanie, czy takie zajęcia mogą być realizowane w ramach zajęć rewalidacyjnych. W artykule wyjaśniamy, kiedy możliwe jest zorganizowanie zajęć TUS w ramach zajęć rewalidacyjnych dla dzieci z niepełnosprawnością.

- Data: 31.10.2024
Przyjęcie do przedszkola dziecka z orzeczeniem o niedostosowaniu społecznym
Dowiedz się, jakie działania powinien podjąć dyrektor przedszkola wobec dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu zagrożenia niedostosowaniem społecznym i diagnozą mutyzmu wybiórczego. Sprawdź, jakie formy wsparcia należy zapewnić dziecku w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Upewnij się także, czy zajęcia rewalidacyjne zalecone z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym można realizować w przedszkolu, oddziale przedszkolnym i innej formie wychowania przedszkolnego.

- Data: 24.10.2024
W jaki sposób dostosować metody pracy do potrzeb dzieci neuroatypowych w edukacji włączającej?
Edukacja włączająca to systemowe i wielowymiarowe podejście do procesu kształcenia, w którym priorytetem jest dostosowanie wymagań edukacyjnych i warunków nauki do potrzeb i możliwości wszystkich uczniów. W tym kontekście uczeń jest pełnoprawnym uczestnikiem procesu edukacyjnego niezależnie od tego, jakie są jego trudności i ograniczenia. Dziecko neuroatypowe w edukacji włączającej nie jest traktowane indywidualnie, ale jako część grupy. A metody należy dostosować do realnych potrzeb grupy, na które składają się często odmienne potrzeby jej członków. Co warto wziąć pod uwagę przy opracowywaniu metod pracy?
Aktualny numer
