
- Data: 19.05.2025
Dokumentowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być prowadzona w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formach wymienionych w rozporządzeniu. O ile nie budzi wątpliwości dokumentowanie prowadzenia zajęć czy konsultacji z rodzicami, o tyle wątpliwości budzi dokumentowanie udzielania pomocy w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem.

- Data: 17.05.2025
Czy dyrektor przedszkola musi zatrudnić nauczyciela współorganizującego dla dziecka z afazją i niepełnosprawnością ruchową?
Zastanawiasz się, czy dyrektor przedszkola musi zatrudnić nauczyciela współorganizującego dla dziecka z afazją i niepełnosprawnością ruchową? Sprawdź, co mówią przepisy, jakie kroki należy podjąć i na jakie wsparcie można liczyć w tej sytuacji. Nasz artykuł to praktyczne źródło wiedzy dla dyrektorów, nauczycieli oraz rodziców, którzy chcą lepiej zrozumieć formalne wymogi, i najlepsze rozwiązania w zakresie kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami. Nie przegap tych kluczowych informacji!

- Data: 17.05.2025
Jak wpisywać godziny pomocy psychologiczno-pedagogicznej do SIO? Przykład dziecka z orzeczeniem o autyzmie
Zastanawiasz się, jak właściwie wykazać godziny pomocy psychologiczno-pedagogicznej w SIO? Przykład dziecka z orzeczeniem o autyzmie może pomóc Ci zrozumieć, jakie dane należy wpisać, w jakiej formie i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przygotowaliśmy klarowne wyjaśnienie, jak poprawnie rozliczać godziny zajęć logopedycznych czy psychologicznych, aby spełnić wymagania Systemu Informacji Oświatowej.

- Data: 14.05.2025
Zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu w okresie wakacji
W niektórych przedszkolach w okresie wakacyjnym obowiązuje inna organizacja pracy niż w pozostałych miesiącach roku szkolnego. Jest to uzasadnione mniejszą liczbą dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego. Należy jednak pamiętać, że w tym czasie w przedszkolu nadal należy organizować zajęcia rewalidacyjne oraz zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

- Data: 12.05.2025
Praca z dzieckiem z orzeczeniem o niepełnosprawności a praca z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
W polskim systemie prawnym funkcjonują m.in. dwa systemy orzekania o niepełnosprawności, a w związku z tym – dwa rodzaje orzeczeń przysługujących dzieciom z niepełnosprawnością: orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność. Orzeczenia wydają dwie różne instytucje. Poznaj zadania, cele i obowiązki do realizacji, które spoczywają na dyrektorze przedszkola w związku z dostarczeniem do placówki orzeczenia poradni.

- Data: 12.05.2025
Rodzaje zajęć rewalidacyjnych i zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Dla dzieci z niepełnosprawnością, w tym z niepełnosprawnościami sprzężonymi, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, organizuje się zajęcia rewalidacyjne. Zajęcia te prowadzi się niezależnie od form wsparcia udzielanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Trzeba pamiętać, że udział dziecka w zajęciach z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie zwalnia przedszkola z obowiązku realizacji zaleceń z orzeczenia. Podstawę prawną organizacji zajęć rewalidacyjnych stanowi bowiem odrębne rozporządzenie.

- Data: 11.05.2025
Do jakiego wieku dziecko może być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju
Przepisy nie określają górnej granicy wieku dziecka, które może być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Zajęcia WWR są organizowane od wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole. Sprawdź, co oznacza to w praktyce.

- Data: 10.05.2025
Wczesne wspomaganie rozwoju: ile trwają zajęcia WWRD w przedszkolu?
Przepisy rozporządzenia w sprawie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli nie wskazują, ile czasu powinny trwać zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W celu ustalenia, ile trwają zajęcia WWRD trzeba więc powoływać się na inne regulacje.

- Data: 09.05.2025
Objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną mimo braku orzeczenia lub opinii poradni
Dowiedz się, czy przedszkole może objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną dziecko uczęszczające do placówki nieposiadające orzeczenia lub opinii poradni w tym zakresie. Sprawdź, czy w takim przypadku rodzice dziecka muszą złożyć wniosek o objęcie dziecka wsparciem specjalistów.
Aktualny numer
