- Data: 23.11.2023
IPET opracowuje się dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) opracowuje się wyłącznie dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przedszkole nie jest zobligowane do tworzenia takiego programu na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
- Data: 22.11.2023
Dokumentowanie grupowych zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu – dziennik zajęć
Przepisy prawa oświatowego nie zabraniają organizowania zajęć rewalidacyjnych w grupie, jeżeli takie ich prowadzenie odpowiada potrzebom dzieci. Należy pamiętać, że takie zajęcia muszą być odpowiednio dokumentowane w dzienniku innych zajęć. W przypadku grupowych zajęć rewalidacyjnych prowadzi się jeden, wspólny dziennik dla całej grupy.
- Data: 21.11.2023
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka dla uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Dziecko uczęszczające na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, może być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Należy pamiętać, że zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to zupełnie odrębne formy wsparcia. Są one realizowane niezależnie od siebie, a korzystanie z jednej nie wyklucza udziału w drugiej.
- Data: 17.11.2023
Dyrektor nie może żądać przeniesienia dziecka do przedszkola specjalnego
Dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności mają prawo uczęszczania do przedszkoli ogólnodostępnych, nawet jeżeli poradnia jako zalecane wskazała przedszkole specjalne. Należy pamiętać, że dyrektor nie może odmówić przyjęcia dziecka, jeżeli dostało się do przedszkola, ale nie może również żądać przeniesienia go do przedszkola specjalnego.
- Data: 15.11.2023
Czy zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu mogą być organizowane zespołowo
Rodzaj zajęć rewalidacyjnych, ich forma i wymiar muszą odpowiadać indywidualnym potrzebom rozwojowym i edukacyjnym dziecka z niepełnosprawnością. Organizacja zajęć musi być ponadto dostosowana do jego możliwości psychofizycznych. Czy zawsze powinny być organizowane indywidualnie? Coraz częściej przedszkola rozważają organizowanie zajęć rewalidacyjnych zespołowo. Sprawdź, na jakie rozwiązania pozwalają przepisy. Czy rewalidacja co do zasady zawsze musi być indywidualna?
- Data: 14.11.2023
Dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom bez opinii
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie ogranicza się do dzieci, których rodzice dostarczyli do przedszkola opinii lub orzeczenia. Pomocą należy objąć wszystkie dzieci, wobec których stwierdzono taką potrzebę, także jeżeli została ona stwierdzona przez nauczycieli na podstawie obserwacji. Należy przy tym pamiętać, że udzielanie tej pomocy musi być odpowiednio dokumentowane. Sprawdź, jak dokumentować udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom bez opinii i bez orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Data: 13.11.2023
Zazdrość o nowe młodsze rodzeństwo. Wsparcie przedszkolaka w adaptacji do nowej sytuacji rodzinnej
Narodziny nowego dziecka to sytuacja wymagająca zmian w całym systemie rodzinnym. Jeśli w domu jest już przedszkolak, nagle z malutkiego, potrzebującego staje się tym starszym, dojrzalszym, samodzielnym. Dlaczego? Porównywany jest już nie z dorosłymi, ale z młodszym bratem lub siostrą. Porządek jego dotychczasowego świata zostaje zachwiany i nic już nie będzie takie same. Nie bez powodu narodziny rodzeństwa to wydarzenie określone na skali siły działania stresorów psychospołecznych na dzieci i młodzież (OŚ IV, DSMIV) jako umiarkowane. Dowiesz się, jak pomóc dziecku, które odczuwa zazdrość o młodsze rodzeństwo.
- Data: 03.11.2023
Jak wspierać dziecko w spektrum autyzmu w grupie przedszkolnej?
Obecnie specjaliści rozpoznają autyzm coraz wcześniej. Pierwsze objawy pojawiają się już w pierwszym roku życia. Na etapie przedszkola można zaobserwować różne objawy spektrum autyzmu, które utrudniają dzieciom codzienne funkcjonowanie. Na szczęście dziś normą jest to, że kilkulatki są kierowane do poradni specjalistycznych w celu oceny rozwoju. Zaburzenia neurorozwojowe nie są już tematem tabu. Współcześni rodzice i nauczyciele mają zazwyczaj podstawową wiedzę na temat neuroróżnorodności. Na przestrzeni ostatnich lat zmieniło się również podejście do edukacji osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Dzieci w spektrum autyzmu korzystają z przedszkoli ogólnodostępnych i integracyjnych. O czym warto pamiętać w pracy z dzieckiem z całościowymi zaburzeniami rozwoju? Jakiego rodzaju środowisko będzie dla niego zarówno bezpieczne, jak i odpowiednio stymulujące?
- Data: 26.10.2023
Dokumentacja wsparcia, jeżeli wczesne wspomaganie rozwoju dziecka prowadzi inna placówka
Nie w każdym przedszkolu powoływane są zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Może więc być tak, że dziecko z opinią o potrzebie WWR realizuje te zajęcia w innej placówce. Sprawdź, jakie dokumenty przygotowuje przedszkole, jeżeli rodzic dostarczył opinię o WWR, ale te zajęcia realizuje w innej placówce.
- Data: 24.10.2023
Psycholog nie prowadzi zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są organizowane jako zajęcia specjalistyczne w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zgodnie z przepisami prowadzi je terapeuta pedagogiczny. Oznacza to, że nie może prowadzić ich dowolny nauczyciel zatrudniony w przedszkolu. Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych nie należy do obowiązków psychologa w przedszkolu.