
- Data: 30.06.2025
Ilu nauczycieli wspomagających pracuje w oddziale integracyjnym w przedszkolu?
W każdym przedszkolu integracyjnym i przedszkolu z oddziałami integracyjnymi musi być zatrudniony tzw. nauczyciel wspomagający – niezależnie od rodzaju niepełnosprawności dzieci. Z przepisów nie wynika, aby taki nauczyciel musiał być przydzielony dla każdego dziecka z niepełnosprawnością. Czy to oznacza, że w oddziale integracyjnym może pracować tylko jeden nauczyciel zatrudniony w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego?

- Data: 30.06.2025
Odroczenie obowiązku szkolnego a opinia z niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej
W informacji o gotowości szkolnej dla niektórych dzieci znajdzie się informacja wskazująca na nieosiągnięcie dojrzałości pozwalającej na rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej. Niektórzy rodzice zdecydują się więc na złożenie wniosku o odroczenie obowiązku szkolnego. Może się jednak okazać, że termin oczekiwania na diagnozę w poradni jest zbyt odległy, aby do wniosku dołączyć wymaganą opinię. Warto więc przypomnieć rodzicom, że do wniosku o odroczenie rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego można dołączyć opinię wydaną przez niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

- Data: 27.06.2025
Dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną w przedszkolu – jak dyrektor powinien zrealizować zalecenia z orzeczenia
Przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną do przedszkola wiąże się z koniecznością dostosowania organizacji kształcenia do jego indywidualnych potrzeb. Wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zawiera konkretne zalecenia – ich realizacja nie jest opcją, lecz obowiązkiem placówki. Kluczową rolę odgrywa tu dyrektor przedszkola, który musi zadbać o odpowiednie warunki, w tym zapewnienie kadry posiadającej kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Szczególnego znaczenia nabiera również właściwe stosowanie coachingu i indywidualne podejście do ucznia złożonego z różnorodnych potrzeb. W kontekście uczniów z niepełnosprawnością szczególnie istotne jest, aby działania te były planowane i realizowane ze względu na niepełnosprawność i zgodnie z zasadami pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

- Data: 25.06.2025
Opłata od rodziców za zajęcia, które jednocześnie są finansowane z dotacji
Wielu dyrektorom niepublicznych przedszkoli stawiane jest pytanie, czy mogą pobierać opłaty od rodziców za dodatkowe zajęcia, takie jak rytmika, język angielski czy piłka nożna, w przypadku gdy wynagrodzenia osób prowadzących te zajęcia są finansowane z dotacji oświatowych. Odpowiedź nie jest jednoznaczna, a przepisy prawa wymagają wnikliwej analizy. Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się, jakie zasady rządzą pobieraniem opłat za zajęcia dodatkowe w przedszkolach, które otrzymują dotację i jakie pułapki mogą się pojawić w kontekście podwójnego finansowania.

- Data: 23.06.2025
Czy powołanie zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest obowiązkowe?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolach to niezwykle ważny element wsparcia dzieci w ich rozwoju. Choć przepisy nie nakładają obowiązku tworzenia zespołu do spraw pomocy, dyrektor przedszkola ma możliwość powołania takiego zespołu, co może znacząco wpłynąć na efektywność działań wspierających dzieci. Jakie zasady obowiązują w tym zakresie? Kiedy warto stworzyć zespół, a kiedy można działać bez jego powoływania? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jakie rozwiązania są najbardziej efektywne!

- Data: 22.06.2025
Zajęcia terapii sensorycznej – zasady organizacji
Zajęcia terapii sensorycznej to niezwykle ważny element wsparcia dzieci z różnymi trudnościami rozwojowymi, który ma na celu poprawę ich zdolności do integracji bodźców zmysłowych i lepsze funkcjonowanie w codziennym życiu. Mimo że organizacja takich zajęć w przedszkolach jest niezbędna, nie zostały one jednoznacznie zdefiniowane w przepisach prawa. W związku z tym wiele przedszkoli zmaga się z pytaniem, jak skutecznie wprowadzić terapię sensoryczną i jakie zasady powinna ona spełniać, aby była zgodna z obowiązującymi normami.

- Data: 22.06.2025
Diagnoza gotowości szkolnej dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Wiosna to czas podsumowań całorocznej pracy z dziećmi w przedszkolu. Jedną z najważniejszych form jest diagnoza gotowości szkolnej. Przybiera ona specyficzną rolę zwłaszcza wobec dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Dowiedz się, czy wobec tej grupy dzieci stosuje się inną formę i przebieg diagnozy. Upewnij się także, czy można zrezygnować z diagnozy gotowości szkolnej, jeżeli rodzice wcześniej podjęli decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego dziecka z orzeczeniem.

- Data: 17.06.2025
Prowadzenie zajęć logopedycznych przez firmę zewnętrzną
W przedszkolach niepublicznych często stosowanym rozwiązaniem jest zlecenie prowadzenia zajęć logopedycznych zewnętrznej firmie np. niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dowiedz się, czy w świetle przepisów Karty Nauczyciela o zasadach zatrudniania pracowników w niepublicznych przedszkolach takie rozwiązanie jest dopuszczalne. Sprawdź, czy w świetle przepisów ustawy o finansowaniu zadań oświatowych wydatek na zajęcia logopedyczne można rozliczyć z dotacji.

- Data: 13.06.2025
Jak informować rodziców o ustalonych dla dziecka formach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
Zarządzanie pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu wymaga od dyrektora i nauczycieli nie tylko znajomości przepisów prawa, ale także umiejętności sprawnej komunikacji z rodzicami. Jednym z najważniejszych elementów tego procesu jest skuteczne informowanie rodziców o ustalonych formach wsparcia dla dziecka. W jaki sposób przekazać te informacje, by spełniały wymagania formalne, a jednocześnie były zrozumiałe i budowały zaufanie między przedszkolem a rodzicami?

- Data: 12.06.2025
Dziennik zajęć rewalidacyjnych – jak dokumentować zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu
Nauczyciele prowadzący zajęcia z dziećmi objętymi kształceniem specjalnym mają obowiązek prowadzenia dokumentacji, z której wynika realizowanie zadań przedszkola w tym zakresie. W przypadku zajęć rewalidacyjnych prowadzone są dzienniki zajęć rewalidacyjnych. Sprawdź szczegóły.
Aktualny numer

