
- Data: 23.05.2025
Dziecko z orzeczeniem przebywa w czasie zadeklarowanym przez rodziców
Czy dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może przebywać w przedszkolu przez cały dzień, tak jak jego rówieśnicy? Czy dyrektor może ograniczyć jego czas pobytu, zasłaniając się brakiem nauczyciela wspomagającego? A może rodzice muszą dostarczyć orzeczenie już na początku roku, by dziecko mogło w pełni korzystać z opieki i wsparcia? To tylko część pytań, które zadają sobie rodzice dzieci z orzeczeniem, ale również nauczyciele, dyrektorzy i pracownicy samorządowi organizujący edukację przedszkolną. Praktyka pokazuje, że mimo istniejących regulacji, wciąż zdarzają się przypadki, w których prawa dzieci z niepełnosprawnością są ograniczane – często nieświadomie lub z powodu błędnych interpretacji przepisów. Ten artykuł rozwiewa wątpliwości. Krok po kroku wyjaśniamy, jakie prawa przysługują dziecku z orzeczeniem w przedszkolu, kto i kiedy odpowiada za realizację zaleceń zawartych w dokumencie, czym jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), a także kto – i na jakich zasadach – decyduje o czasie pobytu dziecka w placówce. Pokazujemy, że kluczowe są nie tylko przepisy, ale też partnerska współpraca przedszkola z rodzicami oraz indywidualne podejście do potrzeb każdego dziecka. Zapraszamy do lektury – by budować przedszkola naprawdę otwarte na każde dziecko.

- Data: 23.05.2025
Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej – jak ją przeprowadzić i wykorzystać wnioski
W ramach podsumowania pracy przedszkola po pierwszym półroczu warto także dokonać oceny udzielanej w placówce pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Krótko omawiamy, na czym warto bazować przy tym zadaniu oraz jak wykorzystać wypracowane wnioski w planowaniu kolejnych działań przedszkola w związku z pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

- Data: 22.05.2025
Indywidualne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne na terenie przedszkola – nowelizacja rozporządzenia
Zmiany w przepisach prawa oświatowego otwierają nowe możliwości organizacji indywidualnego przygotowania przedszkolnego na terenie przedszkola. Najnowsza nowelizacja rozporządzenia pozwala dzieciom z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego uczestniczyć w zajęciach w placówce, o ile spełnione zostaną określone warunki. W artykule wyjaśniamy, kiedy w możliwe jest prowadzenie nauczania indywidualnego w przedszkolu, a nie domu dziecka.

- Data: 22.05.2025
Rezygnacja z WWR a termin wyrejestrowania z SIO
Rodzice dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju w przedszkolu mają prawo zrezygnować z WWR w danej placówce. Często rezygnacja związana jest z decyzją o rozpoczęciu korzystania z WWRD w innym podmiocie. Należy jednak pamiętać, że rezygnacja nakłada na przedszkole obowiązek wyrejestrowania dziecka z SIO. Zaniechanie tego obowiązku sprawi, że nowa placówka nie będzie mogła wprowadzić do SIO opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

- Data: 22.05.2025
Zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu
Do głównych zadań wychowania przedszkolnego, obok funkcji opiekuńczej, należy wsparcie dzieci w ich rozwoju zarówno psychofizycznym, jak i intelektualnym. W trosce o część dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przepisy obligują przedszkole do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych. Poznaj zasady organizacji tych zajęć i różne metody oraz techniki pracy z dziećmi objętymi rewalidacją.

- Data: 21.05.2025
Czym zajęcia korekcyjno-kompensacyjne różnią się od terapii pedagogicznej?
Zalecenie zorganizowania dla dziecka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych zwykle nie budzi wątpliwości wśród dyrektorów i nauczycieli. Zdarza się jednak, że poradnia wskazuje na konieczność prowadzenia terapii pedagogicznej. Wówczas pojawia się pytanie – czym się różnią zajęcia korekcyjno-kompensacyjne od terapii pedagogicznej? Sprawdź, czy są to te same zajęcia o różnych nazwach czy raczej dwa różne rodzaje zajęć specjalistycznych? W niniejszym artykule ekspert wyjaśnia czy istnieje różnica pomiędzy zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi a zajęciami z terapii pedagogicznej prowadzonymi w przedszkolu.

- Data: 21.05.2025
Dokumentacja związana z pomocą p-p w przedszkolu – kompendium dyrektora
Skuteczne wspieranie rozwoju dziecka w przedszkolu wymaga nie tylko zaangażowania nauczycieli i specjalistów, ale także prawidłowego dokumentowania działań podejmowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dokumentacja ta pełni kluczową rolę w zapewnieniu ciągłości wsparcia, monitorowaniu postępów dziecka oraz w wymianie informacji między wszystkimi osobami zaangażowanymi w proces wychowawczo-edukacyjny. Prowadzenie dokumentacji jest również obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa oświatowego i ma istotne znaczenie w przypadku kontroli zewnętrznych lub potrzeby przedstawienia historii udzielanego wsparcia. W przedszkolu, gdzie rozwój dzieci przebiega w szczególnie dynamiczny sposób, właściwie prowadzona dokumentacja pomaga odpowiednio dostosować działania do indywidualnych potrzeb każdego wychowanka. Od ewidencji zgłoszeń i rozpoznań przez plany działań wspierających, aż po zapisy z obserwacji i efekty podejmowanych działań – każdy element dokumentacji odgrywa ważną rolę w budowaniu skutecznego systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W niniejszym opracowaniu omówione zostaną podstawowe zasady prowadzenia dokumentacji w przedszkolu, obowiązki nauczycieli i specjalistów w tym zakresie, a także dobre praktyki, które mogą wspierać organizację pracy i zapewniać wysoką jakość wsparcia dla dzieci.

- Data: 21.05.2025
Rezygnacja z zajęć rewalidacyjnych a IPET – czy przedszkole musi go opracować?
Przedszkole nie ma możliwości wyegzekwowania od rodziców, ze dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego będzie uczęszczało na zajęcia rewalidacyjne. Rezygnacja z zajęć rewalidacyjnych nie zwalnia jednak dyrektora przedszkola z realizacji obowiązków wynikających z dostarczenia do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W szczególności zaś nie oznacza, że zespół nauczycieli może odstąpić do dokonania WOPFU i opracowania IPET. Sprawdź, czym pamiętać, gdy rodzice nie chcą korzystać z rewalidacji w przedszkolu.

- Data: 21.05.2025
Trening umiejętności społecznych jako pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Czy trening umiejętności społecznych (TUS) powinien być realizowany w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, czy zajęć rewalidacyjnych? Odpowiedź indywidualnych potrzeb dziecka. W artykule wyjaśniono, kiedy TUS może być włączony do zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, a kiedy do zajęć rewalidacyjnych.
Aktualny numer


