- Data: 28.08.2023
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – czy dziecko może uczestniczyć w zajęciach językowych
Według aktualnej podstawy programowej dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie dotyczy przygotowanie do posługiwania się językiem obcym. Czy to oznacza, że nie powinny one uczestniczyć w zajęciach językowych? Kto o tym decyduje i jak pomóc wychowankom w zdobywaniu kompetencji komunikacyjnych mimo niepełnosprawności?
- Data: 14.08.2023
Dziecko z orzeczeniem nie może realizować zindywidualizowanej ścieżki kształcenia
Dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego automatycznie wyklucza możliwość zorganizowania dla dziecka zindywidualizowanej ścieżki rocznego przygotowania przedszkolnego. Ta forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie ma bowiem zastosowania do dzieci z orzeczeniami. Jak w takim przypadku zaspokoić potrzebę organizowania dla dziecka indywidualnych zajęć? Czy dobrym rozwiązaniem będzie nauczanie indywidualne?
- Data: 14.08.2023
Jak wspierać dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu ogólnodostępnym?
Okres przedszkolny to czas, w którym dzieci rozwijają się intensywnie na różnych polach. Nawet niezbyt uważny obserwator zobaczy, ile nowych umiejętności zdobędzie przedszkolak w ciągu jednego roku szkolnego. Dla kilkulatka rok to czas wielkich zmian w obszarze emocjonalnym, społecznym i fizycznym. Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, u jednego zachodzą szybkie zmiany, inne kształtują swoje zasoby powoli. Jak rozwijają się dzieci z niepełnosprawnością intelektualną? W jaki sposób wspierać w przedszkolu ogólnodostępnym dziecko z niepełnosprawnością intelektualną?
- Data: 10.08.2023
Terapia logopedyczna dziecka w przedszkolu musi być organizowana zgodnie z zaleceniami
Zamieszczenie w opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej zalecenia objęcia dziecka terapią pedagogiczną, zobowiązuje przedszkole do zorganizowania takich zajęć. Trzeba jednak pamiętać, że terapia powinna być organizowana zgodnie z zaleceniami. Jeżeli w opinii wskazano na terapię indywidualną, to nie należy zastępować jej zajęciami grupowymi.
- Data: 09.08.2023
Zatrudnienie studenta na stanowisku pomocy nauczyciela w przedszkolu
Zatrudnienie dodatkowej kadry w związku z posiadaniem przez dziecko orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie zawsze oznacza zatrudnienie nauczyciela wspomagającego. Jeżeli będzie to zgodne z zaleceniami oraz potrzebami dziecka, można zatrudnić pomoc nauczyciela. Z kolei pomocą nauczyciela może być także student. Od osoby zatrudnionej na tym stanowisku nie wymaga się bowiem wykształcenia wyższego.
- Data: 31.07.2023
18 zasad działania zespołu pracującego z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Za organizowanie w przedszkolu kształcenia specjalnego dla dziecka z orzeczeniem odpowiada dyrektor. Z kolei planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów. Dowiedz się, jakimi zasadami udzielania pomocy należy się kierować. Poznaj zadania i zasady działania zespołu pracującego z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Data: 25.07.2023
Grupowe zajęcia rewalidacyjne – czy można organizować je w przedszkolu?
Żadne przepisy prawa oświatowego nie wskazują, że zajęcia rewalidacyjne muszą mieć charakter zajęć indywidualnych. To oznacza, że można organizować grupowe zajęcia rewalidacyjne dla przedszkolaków z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Istotne jest jednak, aby łączenie dzieci w grupy było uzasadnione potrzebami dzieci.
- Data: 17.07.2023
Praca z dzieckiem ze wzmożonym lękiem separacyjnym. Dobre praktyki
Nie idź, nie chcę tu zostać, nie zostawiaj mnie, chcę do domu! Tego typu komunikaty słychać w większości przedszkolnych szatni. Rozstanie z opiekunem to dla wielu dzieci trudny moment. Pojawia się krzyk, płacz, potrzeba przylgnięcia do ukochanego dorosłego, lęk przed odsunięciem się choćby na milimetr, głośny protest. Gdy rozstanie mija, opiekun wychodzi, zdarza się, że dziecko nadal się nie wycisza, przypomina wielokrotnie o bolesnej rozłące. Czasem lęk jest tak silny, że zaburza zwykłe funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej. Jak pracować z dzieckiem, które ma trudności separacyjne?
- Data: 17.07.2023
IPET i WOPFU wyłącznie w formie elektronicznej
Dążąc do ograniczenia ilości dokumentów gromadzonych w postaci papierowej, wielu dyrektorów rozważa prowadzenie w formie elektronicznej dokumentacji związanej z kształceniem specjalnym. Sprawdź, czy IPET i WOPFU mogą mieć jedynie postać elektroniczną?
- Data: 17.07.2023
IPET w sierpniu? Opracowanie programu dla dziecka zapisanego do przedszkola na jeden miesiąc
Niektóre dzieci są zapisywane do przedszkola tylko na miesiące wakacyjne. Nie oznacza to jednak, że zakres obowiązków wobec wychowanka jest inny niż w przypadku dzieci uczęszczających na zajęcia przez cały rok. Szczególnie problematyczne okazuje się w takiej sytuacji zorganizowanie dla dziecka kształcenia specjalnego, czasu jest bowiem mało. Sprawdź, czy przedszkole musi opracować IPET dla dziecka zapisanego do przedszkola tylko na sierpień.