- Data: 22.05.2023
Objawy ADHD w okresie przedszkolnym. Trudności diagnostyczne dotyczące zespołu nadpobudliwości psychoruchowej
Żywe srebro, pięć minut nie wysiedzi na miejscu, ciągle przerywa innym, nie da się go upilnować. To typowy opis przedszkolaka skierowanego do diagnozy psychologiczno-pedagogicznej z powodu objawów nadpobudliwości. Dlaczego jednak rozpoznanie zespołu hiperkinetycznego u kilkulatka jeszcze przed rozpoczęciem kariery szkolnej jest trudne? Coraz więcej słyszy się również o dorosłych, którzy szukają przyczyn swoich trudności i dowiadują się, że całe życie towarzyszy im nierozpoznane ADHD. Jak zmienia się myślenie o tym zaburzeniu? Jakie trudności napotyka diagnosta?
- Data: 19.05.2023
Wsparcie dziecka słabowidzącego w przedszkolu ogólnodostępnym
Przedszkole to miejsce, w którym dzieci odbierają świat za pomocą wszystkich zmysłów. Doświadczają swojego otoczenia, eksplorują je, wykorzystują różne przedmioty w niecodzienny sposób. Zwykły patyk może być mieczem, łyżka i chusteczka zamienią się w księżniczkę, nie mówiąc już o tym, co powstaje z garści klocków. Dla dziecka słabowidzącego przedszkole to źródło ogromnej ilości informacji – słuchowych, dotykowych, zapachowych, czasem i smakowych. Czasami te informacje bardzo trudno rozróżnić i rozdzielić. Zwłaszcza jeśli brakuje wiadomości o świecie płynących z analizy wzrokowej. Jak pomóc słabowidzącemu przedszkolakowi, by wszedł w grupę rówieśniczą i mógł rozwijać swoje zasoby?
- Data: 10.05.2023
IPET – kiedy i w jakiej formie należy wprowadzić zmiany?
Z przepisów wynika, że zmiany w IPET wprowadza się w miarę potrzeb. Oznacza to, że IPET może być zmieniony, jeśli to konieczne. Nie wskazują przy tym, czy ma to być forma aneksu, czy też zaktualizowany program powinien być opracowany jako „modyfikacja”. Dowiedz się, kiedy należy modyfikować IPET, a kiedy trzeba opracować nowy dokument. Sprawdź również, jaką formę powinna mieć modyfikacja IPET.
- Data: 25.04.2023
Nauczyciel psycholog w przedszkolu – efektywna współpraca z rodzicami
Obecność psychologa w przedszkolu zaczyna być standardem. Nie zawsze jednak bywa jasne, jaka jest jego rola w codziennej pracy placówki edukacyjnej. Czym w ramach współpracy z rodzicami powinien się zajmować psycholog? Jaka jest jego rola w komunikacji z rodzicami przedszkolaków? Jakiego rodzaju wsparciem obejmuje dzieci, rodziców, wychowawców i nauczycieli specjalistów?
- Data: 25.04.2023
Odroczenie obowiązku szkolnego a opinia z niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej
W informacji o gotowości szkolnej dla niektórych dzieci znajdzie się informacja wskazująca na nieosiągnięcie dojrzałości pozwalającej na rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej. Niektórzy rodzice zdecydują się więc na złożenie wniosku o odroczenie obowiązku szkolnego. Może się jednak okazać, że termin oczekiwania na diagnozę w poradni jest zbyt odległy, aby do wniosku dołączyć wymaganą opinię. Warto więc przypomnieć rodzicom, że do wniosku o odroczenie rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego można dołączyć opinię wydaną przez niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
- Data: 22.04.2023
Ilu nauczycieli wspomagających pracuje w oddziale integracyjnym w przedszkolu?
W każdym przedszkolu integracyjnym i przedszkolu z oddziałami integracyjnymi musi być zatrudniony tzw. nauczyciel wspomagający – niezależnie od rodzaju niepełnosprawności dzieci. Z przepisów nie wynika, aby taki nauczyciel musiał być przydzielony dla każdego dziecka z niepełnosprawnością. Czy to oznacza, że w oddziale integracyjnym może pracować tylko jeden nauczyciel zatrudniony w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego?
- Data: 03.04.2023
Metody pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu w przedszkolu
W pracy z dziećmi w spektrum autyzmu zastosowanie mają wszystkie dostępne metody, których dobór zależy od indywidualnych potrzeb konkretnego dziecka i poziomu jego funkcjonowania. Należy kierować się wiedzą w zakresie metodyki wychowania przedszkolnego w zakresie realizacji podstawy programowej oraz metodyką pracy terapeutycznej w zakresie danej specjalności terapeutów pracujących z dzieckiem.
- Data: 24.03.2023
Ile trwają zajęcia logopedyczne w przedszkolu?
Zajęcia logopedyczne w przedszkolu mogą być prowadzone jako godziny zajęć rewalidacyjnych lub jako godziny zajęć specjalistycznych. Od tego, z którym rodzajem zajęć mamy do czynienia zależał będzie czas ich trwania. Sprawdź, ile trwają zajęcia logopedyczne w ramach kształcenia specjalnego, a ile ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Data: 21.03.2023
Przyjęcie do przedszkola niepublicznego dziecka z zespołem Downa
21 marca obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa, święto ustanowione w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa. W szkołach i przedszkolach obchodzony jest jako Dzień Kolorowej Skarpetki. Dowiedz się, czy przedszkole niepubliczne przyjmując dziecko z zespołem Downa musi zatrudnić nauczyciela wspomagającego, specjalistę lub pomoc nauczyciela.
- Data: 20.03.2023
Integracja sensoryczna w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym – kiedy potrzebna jest terapia SI?
Gdy dorosły czuje, że jest za głośno, prosi o ciszę. Gdy czuje się źle w ubraniach z wełny, po prostu ich sobie nie kupuje. Gdy nie lubi być dotykany, nie wita się uściskiem. Te same trudności w życiu przedszkolaka urastają do rangi ogromnych przeszkód. Powodują niezrozumiałe dla otoczenia reakcje. Płacz, krzyk, wycofanie z zabawy, lęk i złość. Dlaczego? Ponieważ dopiero kształcą się umiejętności identyfikacji i wyrażania własnych potrzeb. Dlaczego niektóre dzieci reagują silniej w określonych sytuacjach niż ich rówieśnicy? Czym jest tajemnicza integracja sensoryczna? Kiedy zalecana jest terapia SI i w których przypadkach dziecko powinno zaleźć się pod opieką terapeuty SI?