- Data: 20.03.2023
Wykorzystanie IPET z poprzedniego przedszkola – czy jest dopuszczalne?
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny nie jest dokumentem przekazywanym w razie przeniesienia dziecka do innej placówki. Nie może jednak odmówić wydania go rodzicom, oni z kolei mogą przekazać go nowemu dyrektorowi. Czy wykorzystanie IPET z poprzedniego przedszkola jest dopuszczalne?
- Data: 17.03.2023
IPET dla dziecka przyjmowanego do przedszkola w trakcie roku – w jakim terminie należy opracować?
Przyjęcie do przedszkola dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w trakcie roku szkolnego nie wyłącza obowiązku przeprowadzenia WOPFU i opracowania IPET w terminie wskazanym w przepisach. Sprawdź, czy termin biegnie od momentu złożenia wniosku o przyjęcie do przedszkola czy raczej od dnia wydania decyzji o przyjęciu przez dyrektora.
- Data: 13.03.2023
Zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu
Do głównych zadań wychowania przedszkolnego, obok funkcji opiekuńczej, należy wsparcie dzieci w ich rozwoju zarówno psychofizycznym, jak i intelektualnym. W trosce o część dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przepisy obligują przedszkole do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych. Poznaj zasady organizacji tych zajęć i różne metody oraz techniki pracy z dziećmi objętymi rewalidacją.
- Data: 08.03.2023
Dziennik zajęć rewalidacyjnych – jak dokumentować zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu
Nauczyciele prowadzący zajęcia z dziećmi objętymi kształceniem specjalnym mają obowiązek prowadzenia dokumentacji, z której wynika realizowanie zadań przedszkola w tym zakresie. W przypadku zajęć rewalidacyjnych prowadzone są dzienniki zajęć rewalidacyjnych. Sprawdź szczegóły.
- Data: 07.03.2023
Podział zajęć wwr i rewalidacyjnych pomiędzy specjalistów
Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zakłada prowadzenie od 4 do 8 godzin zajęć wwr miesięcznie. Niezależnie od tych zajęć dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ma prawo uczestniczyć w zajęciach rewalidacyjnych. Sprawdź, czy zajęcia wwr rewalidacyjne są prowadzone z jednej puli godzin przyznanych przez organ prowadzący. Dowiedz się, jak powinien wyglądać podział zajęć wwr i rewalidacyjnych pomiędzy specjalistów.
- Data: 06.03.2023
Czy powołanie zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest obowiązkowe
Każde przedszkole publiczne i niepubliczne, w tym szkoła podstawowa z oddziałami przedszkolnymi, ma obowiązek organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci. Nie w każdym jednak przedszkolu konieczne jest powoływanie zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy dyrektor musi utworzyć w przedszkolu zespół do realizacji zadań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dowiedz się, kto powinien wchodzić w skład zespołu, który organizuje pomoc psychologiczno -pedagogiczną.
- Data: 02.03.2023
Rola i zadania psychologa w przedszkolu
Przedszkole to czas intensywnego rozwoju intelektualnego, społecznego i emocjonalnego. Dziecko uczy się funkcjonować w innym środowisku niż rodzinne. Nawiązuje relacje, uczy się regulować własne emocje i radzić sobie z rozstaniem z opiekunami. W tym okresie mogą dać o sobie znać również różnorodne trudności rozwojowe, które wymagają pracy i wsparcia. Dlatego tak istotna jest dla przedszkola współpraca z psychologiem dziecięcym. W artykule wyjaśniamy, jaką wiedzę powinien posiadać psycholog w przedszkolu oraz, co w praktyce robi psycholog przedszkolny.
- Data: 24.02.2023
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania dziecka po pierwszym półroczu w przedszkolu
Wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka należy dokonać każdorazowo po złożeniu w przedszkolu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, w takim czasie, by możliwe było dotrzymanie określonego w przepisach terminu opracowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Okresowej oceny dokonuje się zwykle po pierwszym półroczu pracy z dzieckiem. Sprawdź, jak przeprowadzić wopfu w przedszkolu.
- Data: 21.02.2023
Przedszkole nie może żądać od rodziców oryginału orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydaje jeden oryginał orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, rodzic może wystąpić o wydanie poświadczonych kopii. Sprawdź, jaki dokument powinien znaleźć się w dokumentacji przedszkola, do którego uczęszcza dziecko.
- Data: 20.02.2023
Rutyna a funkcjonowanie przedszkolne dziecka w spektrum autyzmu
Spektrum autyzmu charakteryzuje m.in. skłonność do ograniczonych, powtarzalnych i nieelastycznych wzorców zachowania, wzorców zainteresowań lub wzorców czynności. Dzieci z ASD często wymagają szczególnego podejścia do funkcjonowania w środowisku przedszkolnym. Rutyna i przewidywalność są kluczowe, ponieważ mogą pomóc mu poczuć się bezpiecznie i komfortowo w nowych sytuacjach. Z artykułu dowiesz się m.in. jakie znaczenie odgrywa rutyna w życiu przedszkolnym dziecka w spektrum autyzmu oraz poznasz sposoby jej wprowadzania.