
- Data: 10.10.2023
Dostarczenie nowego orzeczenia a dodatkowe zatrudnienie nauczyciela wspomagającego
Liczba tzw. nauczycieli wspomagających w przedszkolu nie musi być tożsama z liczbą dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Dziecko nie musi mieć swojego nauczyciela współorganizującego – jeden nauczyciel może bowiem wspierać kilkoro dzieci. Nauczyciel wspomagający jest zatrudniony w przedszkolu, ale nie jest przypisany do dziecka.

- Data: 27.09.2023
Można zatrudnić dwóch nauczycieli wspomagających dla jednego dziecka
W przedszkolach, do których uczęszczają dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zatrudnia się tzw. nauczycieli wspomagających. Nie zawsze możliwe jest takie zorganizowanie pracy przedszkola, aby tym samym dzieciom podczas wszystkich zajęć towarzyszyli ci sami nauczyciele wspomagający. Czasami wydaje się, że dziecko wymaga wsparcia nauczycieli posiadających różne kwalifikacje i kompetencje. Niekiedy zdarza się tak, że żaden nauczyciel ze względu na swoje zobowiązania nie może być zatrudniony na cały etat. Sprawdź, czy dziecko z niepełnosprawnością może mieć na różnych zajęciach innych nauczycieli wspomagających.

- Data: 25.09.2023
Termin WOPFU dla dziecka z orzeczeniem, które ma już IPET
Przepisy ściśle określają termin opracowania IPET dla dziecka, które rozpoczyna korzystanie z wychowania przedszkolnego lub otrzyma orzeczenie w trakcie roku szkolnego. Nie ma natomiast przepisów wskazujących, kiedy należy przeprowadzić WOPFU dla dziecka kontynuującego wychowanie przedszkolne. Sprawdź, jaki powinien być termin dokonania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka.

- Data: 01.09.2023
Zadania pedagoga specjalnego i psychologa w przedszkolu
Sprawdź, czy psycholog i pedagog specjalny zatrudniony w przedszkolu w ramach godzin pensum może prowadzić zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rewalidację oraz realizować godziny przeznaczone na wsparcie dla pracowników przedszkola.

- Data: 28.08.2023
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – czy dziecko może uczestniczyć w zajęciach językowych
Według aktualnej podstawy programowej dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie dotyczy przygotowanie do posługiwania się językiem obcym. Czy to oznacza, że nie powinny one uczestniczyć w zajęciach językowych? Kto o tym decyduje i jak pomóc wychowankom w zdobywaniu kompetencji komunikacyjnych mimo niepełnosprawności?

- Data: 14.08.2023
Dziecko z orzeczeniem nie może realizować zindywidualizowanej ścieżki kształcenia
Dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego automatycznie wyklucza możliwość zorganizowania dla dziecka zindywidualizowanej ścieżki rocznego przygotowania przedszkolnego. Ta forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie ma bowiem zastosowania do dzieci z orzeczeniami. Jak w takim przypadku zaspokoić potrzebę organizowania dla dziecka indywidualnych zajęć? Czy dobrym rozwiązaniem będzie nauczanie indywidualne?

- Data: 10.08.2023
Terapia logopedyczna dziecka w przedszkolu musi być organizowana zgodnie z zaleceniami
Zamieszczenie w opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej zalecenia objęcia dziecka terapią pedagogiczną, zobowiązuje przedszkole do zorganizowania takich zajęć. Trzeba jednak pamiętać, że terapia powinna być organizowana zgodnie z zaleceniami. Jeżeli w opinii wskazano na terapię indywidualną, to nie należy zastępować jej zajęciami grupowymi.

- Data: 09.08.2023
Zatrudnienie studenta na stanowisku pomocy nauczyciela w przedszkolu
Zatrudnienie dodatkowej kadry w związku z posiadaniem przez dziecko orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie zawsze oznacza zatrudnienie nauczyciela wspomagającego. Jeżeli będzie to zgodne z zaleceniami oraz potrzebami dziecka, można zatrudnić pomoc nauczyciela. Z kolei pomocą nauczyciela może być także student. Od osoby zatrudnionej na tym stanowisku nie wymaga się bowiem wykształcenia wyższego.

- Data: 31.07.2023
18 zasad działania zespołu pracującego z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Za organizowanie w przedszkolu kształcenia specjalnego dla dziecka z orzeczeniem odpowiada dyrektor. Z kolei planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów. Dowiedz się, jakimi zasadami udzielania pomocy należy się kierować. Poznaj zadania i zasady działania zespołu pracującego z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

- Data: 25.07.2023
Grupowe zajęcia rewalidacyjne – czy można organizować je w przedszkolu?
Żadne przepisy prawa oświatowego nie wskazują, że zajęcia rewalidacyjne muszą mieć charakter zajęć indywidualnych. To oznacza, że można organizować grupowe zajęcia rewalidacyjne dla przedszkolaków z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Istotne jest jednak, aby łączenie dzieci w grupy było uzasadnione potrzebami dzieci.
Aktualny numer
