Pytanie: Pytanie: Do przedszkola uczęszcza dziecko, które ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność ruchową. W orzeczeniu ma zapis o potrzebie rehabilitacji ruchowej. Ile maksymalnie godzin można przydzielić tych zajęć dla tego dziecka?
Pytanie: Pytanie: Czy zespół orzekający działający przy poradni psychologiczno-pedagogicznej wydając orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm, na czas jednego roku (zamiast całego etapu edukacyjnego), musi swoją decyzję dodatkowo uzasadnić?
Testy psychologiczne, także te dla przedszkolaków, może przeprowadzać psycholog. Pedagog może natomiast przeprowadzać badania i działania diagnostyczne w zakresie udzielanej dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Tych badań oraz działań nie można utożsamiać z testami przeprowadzanymi przez psychologów. Sprawdź szczegóły.
Brak pisemnej zgody na spotkania dziecka z psychologiem lub innym specjalistą w przedszkolu nie jest wymagana. Należy jednak pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne. To oznacza, że rodzice mogą nie wyrazić zgody na spotkania dziecka z psychologiem, terapeutą pedagogicznym, pedagogiem, pedagogiem specjalnym lub logopedą. Sprawdź szczegóły.
Terapeuci, specjaliści, lekarze pracujący z dzieckiem z symptomami zaburzeń ze spektrum autyzmu stosują zróżnicowane metody stymulacji. Ich skuteczność jest potwierdzona lub częściowo potwierdzona badaniami naukowymi. Wybór i zastosowanie danej metody zależą od trudności, zaburzeń, potrzeb danego dziecka. W artykule przedstawiono najpopularniejsze metody wczesnej interwencji, które pozwalają w różnym stopniu na stymulowanie i podnoszenie rozwoju oraz poprawienie komfortu funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu, w tym małych dzieci.
Jednym z zadań logopedy w przedszkolu czy szkole jest diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów. Czy jednak logopeda może prowadzić takie badania bez wcześniejszego uzyskania dodatkowych kwalifikacji w zakresie wykonywania badań przesiewowych? Poznaj opinię eksperta.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze mogą być prowadzone w domu dziecka. Rodzice korzystający z takiego rozwiązania powinni jednak pamiętać, że w tym czasie ich trwania powinni być obecni – to oni odpowiadają bowiem za sprawowanie opieki nad dzieckiem. Sprawdź szczegóły.
Przedszkola stają przed wieloma wyzwaniami, związanymi nie tylko z edukacją, ale także z zapewnieniem wsparcia emocjonalnego i psychologicznego dla najmłodszych. Według aktualnych przepisów zatrudnienie psychologa w przedszkolu specjalnym nie jest obowiązkowe. Nie oznacza to jednak, że nie jest możliwe. W artykule przyglądamy się standardom zatrudniania specjalistów w placówkach edukacyjnych oraz wskazujemy, dlaczego mimo braku takiego wymogu, warto zadbać w obecność psychologa w przedszkolu specjalnym.
Mutyzm wybiórczy jest zaburzeniem lękowym, wokół którego nadal toczy się burzliwa dyskusja specjalistów. Dlaczego dzieci, które potrafią mówić, nie są w stanie się odezwać w pewnych sytuacjach społecznych? Gdzie leży źródło silnych emocji, które utrudniają swobodną komunikację? Czy dziecko, które zmaga się z mutyzmem, czuje lęk, czy wręcz przeciwnie – silną złość? Pytań pojawia się wiele. W pracy z dzieckiem z mutyzmem ważnym obszarem jest szukanie na nie odpowiedzi.