
- Data: 22.11.2024
Badania psychologiczne w przedszkolu specjalnym – czy konieczna jest zgoda rodziców?
W przedszkolach specjalnych psychologowie, nauczyciele i specjaliści mają szczególne zadania związane z rozpoznawaniem i wspieraniem rozwoju dzieci. W artykule przedstawiono przepisy regulujące obowiązki psychologów i nauczycieli w przedszkolach specjalnych. Analizowane zagadnienia mają istotne znaczenie dla organizacji wsparcia w tego typu placówkach. Sprawdź, czy rodzice dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, muszą wyrażać zgodę na badania diagnostyczne swoich dzieci oraz jakie procedury obowiązują w tym zakresie.

- Data: 15.11.2024
Ile zespołów WWR powołać dla kilkorga dzieci?
Przedszkola prowadzące wczesne wspomaganie rozwoju dzieci powołują zespoły, których członkowie pracują z dziećmi posiadającymi opinię o potrzebie wwr. W praktyce pojawia się pytanie, ile zespołów należy powołać, gdy w przedszkolu jest kilkoro dzieci, które powinny zostać objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Czy dyrektor powinien powołać kilka zespołów wczesnego wspomagania rozwoju, czy raczej wydaje jedno zarządzenie powołujące jeden zespół?

- Data: 05.11.2024
Trening umiejętności społecznych (TUS) jako zajęcia rewalidacyjne
Zdarza się, że w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zamieszczane jest zalecenie objęcia dziecka treningiem umiejętności społecznych. Pojawia się jednak pytanie, czy takie zajęcia mogą być realizowane w ramach zajęć rewalidacyjnych. W artykule wyjaśniamy, kiedy możliwe jest zorganizowanie zajęć TUS w ramach zajęć rewalidacyjnych dla dzieci z niepełnosprawnością.

- Data: 31.10.2024
Przyjęcie do przedszkola dziecka z orzeczeniem o niedostosowaniu społecznym
Dowiedz się, jakie działania powinien podjąć dyrektor przedszkola wobec dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu zagrożenia niedostosowaniem społecznym i diagnozą mutyzmu wybiórczego. Sprawdź, jakie formy wsparcia należy zapewnić dziecku w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Upewnij się także, czy zajęcia rewalidacyjne zalecone z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym można realizować w przedszkolu, oddziale przedszkolnym i innej formie wychowania przedszkolnego.

- Data: 24.10.2024
W jaki sposób dostosować metody pracy do potrzeb dzieci neuroatypowych w edukacji włączającej?
Edukacja włączająca to systemowe i wielowymiarowe podejście do procesu kształcenia, w którym priorytetem jest dostosowanie wymagań edukacyjnych i warunków nauki do potrzeb i możliwości wszystkich uczniów. W tym kontekście uczeń jest pełnoprawnym uczestnikiem procesu edukacyjnego niezależnie od tego, jakie są jego trudności i ograniczenia. Dziecko neuroatypowe w edukacji włączającej nie jest traktowane indywidualnie, ale jako część grupy. A metody należy dostosować do realnych potrzeb grupy, na które składają się często odmienne potrzeby jej członków. Co warto wziąć pod uwagę przy opracowywaniu metod pracy?

- Data: 22.10.2024
Nauczyciel wspomagający po studiach podyplomowych
Praca na stanowisku nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub współorganizującego kształcenie uczniów odpowiednio niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych wymaga posiadania specjalnych kwalifikacji. Sprawdź, czy osoba po dowolnych studiach magisterskich może uzyskać kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela wspomagającego kończąc studia podyplomowe "Wspieranie rozwoju dzieci w żłobkach i przedszkolach" z zakresu pedagogiki specjalnej.

- Data: 10.10.2024
Rezygnacja z nauczyciela wspomagającego mimo zaleceń poradni
Dowiedz się, czy rodzice dziecka z orzeczeniem zalecającym zatrudnienie nauczyciela współorganizującego proces kształcenia mogą zrezygnować z tego wsparcia podczas pobytu w przedszkolu. Sprawdź, jak powinien wyglądać wzór pisma w sprawie rezygnacji z nauczyciela wspomagającego.

- Data: 30.09.2024
Czy rodzice mogą złożyć rezygnację z zajęć rewalidacyjnych dla dziecka?
Zapewnienie dziecku zajęć rewalidacyjnych jest obowiązkowe. Dyrektor, po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie może bowiem ich odmówić, Co więcej, zajęcia trzeba zorganizować nawet, jeżeli w przedszkolu w danym momencie nie zatrudnia się nauczyciela posiadającego kwalifikacje do ich prowadzenia. A co, jeżeli rodzice nie chcą, aby ich dziecko korzystało z rewalidacji w przedszkolu? Czy mogą wypisać je z tych zajęć?

- Data: 30.09.2024
Realizacja orzeczeń i opinii poradni p-p w przedszkolu– rozwiązania problemów z praktyki
Zarówno na początku jak i w trakcie roku szkolnego rodzice dziecka mogą przedkładać orzeczenia w szkole i przedszkolu a także dostarczać opinie poradni na temat zalecanych metod pracy z uczniem. Mimo tego, że opinia poradni nie ma takiej mocy wiążącej jak orzeczenie, to jednak nie można lekceważyć zawartych w niej zaleceń do pracy z dzieckiem. Dowolności nie ma tym bardziej przy realizacji wytycznych zawartych w orzeczeniu, i to nawet wówczas, gdy w przedszkolu nie ma odpowiedniej kadry, by je zrealizować. Sprawdź, jak poradzić sobie z rozwiązaniem problemów organizacyjnych i finansowych związanych z organizacją specjalnych metod kształcenia dziecka.

- Data: 24.09.2024
Neuroatypowe przedszkolaki. W jaki sposób zadbać o spójność i integrację grupy przedszkolnej, w której funkcjonują dzieci neuroróżnorodne?
Okres przedszkolny to dla wielu rodzin pierwszy kontakt z dużymi grupami równolatków swoich pociech. Ujawniają się różne trudności, które czasem w życiu rodzinnym nie były dla opiekunów zrozumiałe i tak widoczne, jak w przedszkolu. To często czas pierwszych kroków w kierunku diagnozy spektrum autyzmu czy niepełnosprawności intelektualnej. Dzieci z trudnościami funkcjonują w społecznościach przedszkolnych często długo, zanim proces diagnostyczny zostanie sfinalizowany. Dowiedz się, w jaki sposób zadbać o grupę, w której funkcjonują dzieci z różnicami rozwojowymi.
Aktualny numer

