
- Data: 17.03.2023
IPET dla dziecka przyjmowanego do przedszkola w trakcie roku – w jakim terminie należy opracować?
Przyjęcie do przedszkola dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w trakcie roku szkolnego nie wyłącza obowiązku przeprowadzenia WOPFU i opracowania IPET w terminie wskazanym w przepisach. Sprawdź, czy termin biegnie od momentu złożenia wniosku o przyjęcie do przedszkola czy raczej od dnia wydania decyzji o przyjęciu przez dyrektora.

- Data: 07.03.2023
Podział zajęć wwr i rewalidacyjnych pomiędzy specjalistów
Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zakłada prowadzenie od 4 do 8 godzin zajęć wwr miesięcznie. Niezależnie od tych zajęć dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ma prawo uczestniczyć w zajęciach rewalidacyjnych. Sprawdź, czy zajęcia wwr rewalidacyjne są prowadzone z jednej puli godzin przyznanych przez organ prowadzący. Dowiedz się, jak powinien wyglądać podział zajęć wwr i rewalidacyjnych pomiędzy specjalistów.

- Data: 06.03.2023
Czy powołanie zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest obowiązkowe
Każde przedszkole publiczne i niepubliczne, w tym szkoła podstawowa z oddziałami przedszkolnymi, ma obowiązek organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci. Nie w każdym jednak przedszkolu konieczne jest powoływanie zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy dyrektor musi utworzyć w przedszkolu zespół do realizacji zadań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dowiedz się, kto powinien wchodzić w skład zespołu, który organizuje pomoc psychologiczno -pedagogiczną.

- Data: 02.03.2023
Rola i zadania psychologa w przedszkolu
Przedszkole to czas intensywnego rozwoju intelektualnego, społecznego i emocjonalnego. Dziecko uczy się funkcjonować w innym środowisku niż rodzinne. Nawiązuje relacje, uczy się regulować własne emocje i radzić sobie z rozstaniem z opiekunami. W tym okresie mogą dać o sobie znać również różnorodne trudności rozwojowe, które wymagają pracy i wsparcia. Dlatego tak istotna jest dla przedszkola współpraca z psychologiem dziecięcym. W artykule wyjaśniamy, jaką wiedzę powinien posiadać psycholog w przedszkolu oraz, co w praktyce robi psycholog przedszkolny.

- Data: 21.02.2023
Przedszkole nie może żądać od rodziców oryginału orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydaje jeden oryginał orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, rodzic może wystąpić o wydanie poświadczonych kopii. Sprawdź, jaki dokument powinien znaleźć się w dokumentacji przedszkola, do którego uczęszcza dziecko.

- Data: 20.02.2023
Rutyna a funkcjonowanie przedszkolne dziecka w spektrum autyzmu
Spektrum autyzmu charakteryzuje m.in. skłonność do ograniczonych, powtarzalnych i nieelastycznych wzorców zachowania, wzorców zainteresowań lub wzorców czynności. Dzieci z ASD często wymagają szczególnego podejścia do funkcjonowania w środowisku przedszkolnym. Rutyna i przewidywalność są kluczowe, ponieważ mogą pomóc mu poczuć się bezpiecznie i komfortowo w nowych sytuacjach. Z artykułu dowiesz się m.in. jakie znaczenie odgrywa rutyna w życiu przedszkolnym dziecka w spektrum autyzmu oraz poznasz sposoby jej wprowadzania.

- Data: 17.02.2023
Członkowie zespołu WWR dla dziecka a kwalifikacje zgodne z rodzajem niepełnosprawności
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może być organizowane w przedszkolach i szkołach zatrudniających kadrę posiadającą kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania pokreślonych w rozporządzeniu MEN z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. oraz w rozporządzeniu MEN z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci Sprawdź, czy specjaliści muszą posiadać dodatkowo kwalifikacje zgodne z rodzajem niepełnosprawności dziecka.

- Data: 16.02.2023
Plastykoterapia w przedszkolu – jak arteterapia plastyczna wspiera terapię
Jednym z najważniejszych obszarów w pracy z dzieckiem w okresie przedszkolnym jest wsparcie jego rozwoju emocjonalnego. Przedszkolak to istota pełna najróżniejszych uczuć. Dojrzewające powoli mechanizmy regulacji emocji niekoniecznie radzą sobie z lękiem, złością, tęsknotą. To zupełnie naturalne, że przedszkolak wyraża swoje przeżycia niewerbalnie. Zachowaniem, krzykiem, płaczem, objawami psychosomatycznymi. Metody arteterapeutyczne to świetna forma wspierania rozwoju ekspresji emocjonalnej. Wyróżnia się różne rodzaje arteterapii: malarstwo, rysunek, taniec, rzeźba, muzykoterapia, ale również wiele metod i technik wymykających się tak oczywistej klasyfikacji. W artykule skupiono się na metodach plastycznych, z których może korzystać nie tylko terapeuta prowadzący terapię poprzez sztukę, ale każdy nauczyciel przedszkola.

- Data: 07.02.2023
Specjalista z poradni może pracować z dzieckiem, jeżeli rodzice wyrażą na to zgodę
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu powinna być organizowana i udzielana we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Należy jednak pamiętać, że rodzice muszą wyrazić zgodę na kontakt specjalisty z poradni z dzieckiem. Sprawdź, jakich informacji należy im udzielać.

- Data: 18.01.2023
Jakie dokumenty powinny znajdować się w teczce dziecka z orzeczeniem o kształceniu specjalnym?
Organizacja kształcenia specjalnego wymaga zaplanowania odpowiednich form wsparcia, zastosowania właściwych metod pracy i form niezbędnego wsparcia, a także okresowo oceny efektywności podejmowanych działań. Wszystkie działania należy dokumentować, jednak przepisy nie określają katalogu takich dokumentów – sprawdź, jak prowadzić indywidualną teczkę dziecka.
Aktualny numer
