
- Data: 31.05.2024
Wysoko wrażliwe dziecko w przedszkolu
Przepisy Prawa oświatowego obligują przedszkola do tego, by dostrzegać indywidualność i odrębność każdego dziecka. Praca z dzieckiem wysoko wrażliwym wymaga przede wszystkim zrozumienia, że zachowania dziecka nie są wynikiem złych intencji, lecz sposobu postrzegania i odbierania świata przez pryzmat cechy, jaką jest wrażliwość. Świadomość tego ułatwi tworzenie relacji oraz organizowanie bezpiecznych i przyjaznych warunków dla wrażliwego przedszkolaka. Poznaj metody pracy z dzieckiem wysoko wrażliwym uczęszczającym do przedszkola.

- Data: 24.05.2024
W przedszkolu nie trzeba prowadzić rejestru orzeczeń i opinii wydanych przez poradnię
Przedszkole nie musi prowadzić rejestru orzeczeń i opinii wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Dokumenty doręczane przez rodziców należy gromadzić w indywidualnych teczkach dzieci. Sprawdź, jaki podmiot prowadzi rejestr wydawanych opinii i orzeczeń.

- Data: 30.04.2024
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w pensum psychologa
W przedszkolu, w którym organizowane jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka musi być zatrudniony psycholog. Jest to bowiem specjalista obligatoryjnie wchodzący w skład zespołu wwr. Jeżeli w przypadku danego dziecka stwierdzona zostanie potrzeba uwzględnienia zajęć z psychologiem w ramach wwr, to może on prowadzić je w ramach swojego pensum.

- Data: 23.04.2024
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Czym jest? Kto może z niej korzystać?
Okres przedszkolny to czas, w którym rozwój emocjonalny i społeczny jest ściśle związany z rozwojem fizycznym. Ciało kilkulatka to prawdziwy magazyn jego przeżyć. Stres objawia się spięciem mięśni, bólami brzucha, bólami głowy, nudnościami. Jakość rozwoju fizycznego warunkuje rozwój wielu kompetencji. Dzieci, które mają kłopot z koordynacją wzrokowo-ruchową doświadczają trudności w nauce czytania i pisania. Im mniej świadome są swojego ciała, tym trudniej im wyrażać emocje werbalnie, nie poprzez zachowanie i zgłaszane symptomy. Praca z ciałem małych dzieci, zwłaszcza tych, które doświadczają trudności rozwojowych i emocjonalnych, to ważny czynnik ich rozwoju. Sprawdzone narzędzia znajdziemy w Metodzie Ruchu Rozwijającego według Weroniki Sherborne.

- Data: 02.04.2024
Dziecko z autyzmem czy zaburzeniami ze spektrum autyzmu – jak mówić poprawnie?
W mediach oraz w oficjalnych dokumentach można napotkać różnorodne terminy służące do opisania autyzmu, takie jak: autyzm, zespół Aspergera czy zaburzenia ze spektrum autyzmu. Ta różnorodność wynika przede wszystkim z faktu, że Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób (ICD-11), która łączy różne formy autyzmu pod jednym terminem zaburzeń ze spektrum autyzmu, nie została jeszcze przetłumaczona na język polski. Ponadto, w aktach prawnych, w tym przepisach prawa oświatowego, nadal używa się terminu „autyzm”, często z dopiskiem „w tym zespół Aspergera”. Takie określenia, choć wydają się nieaktualne, są nadal zgodne z obowiązującym prawem i klasyfikacją medyczną w Polsce. Nie oznacza jednak, że należy używać ich w codziennej komunikacji. Jakich określeń używać, a których unikać, aby nikogo nie wykluczać a jednocześnie za pomocą języka oddać istotę problemu?

- Data: 26.03.2024
Termin na zorganizowanie zajęć z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie wskazują, w jakim terminie przedszkola musi opracować IPET dla dziecka, którego rodzice dostarczą orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Nie ma natomiast analogicznych regulacji dotyczących terminu na zrealizowanie zaleceń i zorganizowanie zajęć wskazanych w opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, ile wynosi termin na zorganizowanie zajęć z opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej.

- Data: 21.02.2024
Nieśmiały przedszkolak
Nieśmiały przedszkolak wymaga wsparcia zarówno w relacjach z rodziną, jak i rówieśnikami w grupie przedszkolnej. Dziecko nieśmiałe może mieć bowiem trudności w wielu aspektach życia codziennego, dlatego wczesna diagnoza problemu pozwoli objąć je odpowiednią pomocą i pomóc radzić sobie z trudnościami. Sprawdź, jak wspierać nieśmiałego przedszkolaka w ramach grupy przedszkolnej.

- Data: 21.02.2024
Podsumowanie i ewaluacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolu w I semestrze
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu to wiele działań, których celem jest wspieranie dzieci w szeroko pojętym rozwoju, praca na rzecz wyrównywania ich szans edukacyjnych, kompensacja deficytów i rozwijanie zasobów. Podstawą udzielania pomocy jest przede wszystkim rozpoznanie indywidualnych potrzeb (poznawczych, społecznych, emocjonalnych, fizycznych) dzieci i czynników środowiskowych, które wpływają na jakość ich rozwoju. Koniec pierwszego semestru roku szkolnego to czas, w którym warto ocenić efektywność pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dobra ewaluacja pozwoli zaś zaplanować pracę na kolejne miesiące.

- Data: 16.02.2024
Opinia o potrzebie WWR a kategorie niepełnosprawności dotyczące kształcenia specjalnego
Wczesne wspomaganie przysługuje dzieciom, u których rozpoznano niepełnosprawność. Rodzaj niepełnosprawności nie jest uzależniony od kategorii niepełnosprawności, z uwagi, na które wydawane są orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W związku z tym, jeśli dziecko posiada orzeczenie o niepełnosprawności i w ocenie zespołu wymaga wczesnego wspomagania, można mu wydać opinię o takiej potrzebie.

- Data: 09.02.2024
Jak pracować nad rozwojem koncentracji uwagi u dziecka w wieku przedszkolnym
Nie skupia się w ogóle! Nie jest w stanie wysiedzieć nad zadaniem nawet pięciu minut. Nie słucha, co do niego mówię. Nie potrafi powtórzyć polecenia. Podobne komentarze są codziennością dzieci, które mają trudności w zakresie koncentracji uwagi. Zdarza się, że dorośli stawiają dzieciom wymagania powyżej aktualnych możliwości poznawczych. Jaki poziom koncentracji uwagi powinno osiągnąć dziecko w okresie przedszkolnym? Jak wspierać przedszkolaki z trudnościami? Dowiedz się, jak świadomie wspierać rozwój koncentracji uwagi u dziecka w wieku przedszkolnym.
Aktualny numer
