
- Data: 21.02.2023
Przedszkole nie może żądać od rodziców oryginału orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydaje jeden oryginał orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, rodzic może wystąpić o wydanie poświadczonych kopii. Sprawdź, jaki dokument powinien znaleźć się w dokumentacji przedszkola, do którego uczęszcza dziecko.

- Data: 20.02.2023
Rutyna a funkcjonowanie przedszkolne dziecka w spektrum autyzmu
Spektrum autyzmu charakteryzuje m.in. skłonność do ograniczonych, powtarzalnych i nieelastycznych wzorców zachowania, wzorców zainteresowań lub wzorców czynności. Dzieci z ASD często wymagają szczególnego podejścia do funkcjonowania w środowisku przedszkolnym. Rutyna i przewidywalność są kluczowe, ponieważ mogą pomóc mu poczuć się bezpiecznie i komfortowo w nowych sytuacjach. Z artykułu dowiesz się m.in. jakie znaczenie odgrywa rutyna w życiu przedszkolnym dziecka w spektrum autyzmu oraz poznasz sposoby jej wprowadzania.

- Data: 17.02.2023
Członkowie zespołu WWR dla dziecka a kwalifikacje zgodne z rodzajem niepełnosprawności
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może być organizowane w przedszkolach i szkołach zatrudniających kadrę posiadającą kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania pokreślonych w rozporządzeniu MEN z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. oraz w rozporządzeniu MEN z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci Sprawdź, czy specjaliści muszą posiadać dodatkowo kwalifikacje zgodne z rodzajem niepełnosprawności dziecka.

- Data: 16.02.2023
Plastykoterapia w przedszkolu – jak arteterapia plastyczna wspiera terapię
Jednym z najważniejszych obszarów w pracy z dzieckiem w okresie przedszkolnym jest wsparcie jego rozwoju emocjonalnego. Przedszkolak to istota pełna najróżniejszych uczuć. Dojrzewające powoli mechanizmy regulacji emocji niekoniecznie radzą sobie z lękiem, złością, tęsknotą. To zupełnie naturalne, że przedszkolak wyraża swoje przeżycia niewerbalnie. Zachowaniem, krzykiem, płaczem, objawami psychosomatycznymi. Metody arteterapeutyczne to świetna forma wspierania rozwoju ekspresji emocjonalnej. Wyróżnia się różne rodzaje arteterapii: malarstwo, rysunek, taniec, rzeźba, muzykoterapia, ale również wiele metod i technik wymykających się tak oczywistej klasyfikacji. W artykule skupiono się na metodach plastycznych, z których może korzystać nie tylko terapeuta prowadzący terapię poprzez sztukę, ale każdy nauczyciel przedszkola.

- Data: 07.02.2023
Specjalista z poradni może pracować z dzieckiem, jeżeli rodzice wyrażą na to zgodę
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu powinna być organizowana i udzielana we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Należy jednak pamiętać, że rodzice muszą wyrazić zgodę na kontakt specjalisty z poradni z dzieckiem. Sprawdź, jakich informacji należy im udzielać.

- Data: 02.01.2023
Skrócenie czasu trwania zajęć specjalistycznych – czy i w jakich przypadkach jest możliwe
Organizacja wsparcia dla dziecka w przedszkolu powinna wynikać z realnych potrzeb dziecka oraz uwzględniać jego możliwości psychofizyczne. Jeżeli jest to wskazane, ustaloną pulę godzin zajęć należy zwiększyć – czy można ją także ograniczyć? Kto i na jakiej podstawie podejmuje ostateczną decyzję o skróceniu zajęć specjalistycznych i rewalidacyjnych?

- Data: 13.12.2022
WOPFU i IPET dla dziecka z Ukrainy
W przypadku doręczenia do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, konieczne jest przeprowadzenie wielospecjalistycznej oceny poziom funkcjonowania dziecka oraz opracowanie IPET. Obowiązek ten dotyczy również dzieci z Ukrainy, które przybyły do Polski w związku z działaniami wojennymi. Co jednak ważne – dokumentów tych nie opracowuje się dla dzieci, które nie mają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

- Data: 18.11.2022
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i kształcenie specjalne nie mogą być realizowane przez jeden zespół
Formy wsparcia dziecka, jakimi jest realizacja kształcenia specjalnego oraz wczesne wspomaganie rozwoju dla dziecka niepełnosprawnego, nie mogą być realizowane i dokumentowane jako jedno „wspólne” zadanie. Dowiedz się, dlaczego i jak należy postępować, jeżeli dziecko posiada zarówno orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jak i opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju

- Data: 08.11.2022
Zatrudnianie psychologa w przedszkolu niepublicznym i finansowanie wynagrodzenia
Od 1 września 2022 r. zatrudnienie psychologa jest obowiązkowe w każdym przedszkolu, do którego uczęszcza powyżej 50 dzieci. Nowy przepis art. 42d ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela dotyczy także przedszkoli niepublicznych. Upewnij się, jakie wymagania kwalifikacyjne musi spełnić psycholog by mógł pracować w przedszkolu niepublicznym. Dowiedz się także, jaką formę zatrudnienia dla niego wybrać – czy umowę o pracę, czy też umowę cywilnoprawną.
Aktualny numer
