
- Data: 10.07.2023
Przedszkolak a przeżywanie śmierci i żałoby. Jak pomóc dziecku w żałobie?
Czy kilkulatek rozumie śmierć? Czy skoro otwarcie nie wyraża tęsknoty za zmarłą babcią, to czy w ogóle wie, co się stało? Wokół tematu żałoby u małych dzieci funkcjonuje wiele mylnych przekonań. Jednym z nich jest przeświadczenie, że nie potrzebują one rzetelnego wyjaśnienia sytuacji utraty, a najlepiej w ogóle nie poruszać tematu śmierci. Czasami dorośli mylnie zakładają, że maluch szybko zapomni o osobie, którą stracił, nie będzie za nią tęsknił i po prostu przywyknie do nowej sytuacji. Zwyczajna zabawa brana jest za dobrą monetę – skoro dziecko się bawi i uśmiecha, to pewnie nie cierpi. Warto jednak pamiętać, że dzieci przeżywają trudne sytuacje w inny sposób niż dorośli. Dowiedz się, jak przebiega proces przeżywania żałoby i jak rozmawiać z dzieckiem o stracie bliskiej osoby.

- Data: 05.07.2023
Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – od ilu lat?
Przepisy prawa oświatowego nie przewidują możliwości organizowania indywidualnego realizowania wychowania przedszkolnego przez dzieci, które nie realizują jeszcze rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego. Dziecko w wieku od 3 do 5 lat nie otrzyma zatem orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania. Sprawdź szczegóły i dowiedz się, kiedy można zorganizować indywidualne przygotowanie przedszkolne.

- Data: 19.06.2023
Osoba bez wymaganych kwalifikacji a zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu niepublicznym
Brak specjalisty posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i bez przygotowania pedagogicznego uniemożliwi prowadzenie zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu niepublicznym. W tym przypadku nie mają bowiem zastosowania przepisy o zatrudnieniu za zgodą kuratora oświaty.

- Data: 19.06.2023
Regulamin udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
W niektórych przedszkolach opracowuje się szczegółowe regulaminy organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W świetle przepisów prawa oświatowego nie jest to jednak konieczne, może wręcz zostać uznane za niepotrzebną biurokrację. Sprawdź, w których dokumentach uregulować zasady organizowania i udzielania pomocy, aby nie tworzyć dodatkowych regulaminów.

- Data: 22.05.2023
Objawy ADHD w okresie przedszkolnym. Trudności diagnostyczne dotyczące zespołu nadpobudliwości psychoruchowej
Żywe srebro, pięć minut nie wysiedzi na miejscu, ciągle przerywa innym, nie da się go upilnować. To typowy opis przedszkolaka skierowanego do diagnozy psychologiczno-pedagogicznej z powodu objawów nadpobudliwości. Dlaczego jednak rozpoznanie zespołu hiperkinetycznego u kilkulatka jeszcze przed rozpoczęciem kariery szkolnej jest trudne? Coraz więcej słyszy się również o dorosłych, którzy szukają przyczyn swoich trudności i dowiadują się, że całe życie towarzyszy im nierozpoznane ADHD. Jak zmienia się myślenie o tym zaburzeniu? Jakie trudności napotyka diagnosta?

- Data: 25.04.2023
Nauczyciel psycholog w przedszkolu – efektywna współpraca z rodzicami
Obecność psychologa w przedszkolu zaczyna być standardem. Nie zawsze jednak bywa jasne, jaka jest jego rola w codziennej pracy placówki edukacyjnej. Czym w ramach współpracy z rodzicami powinien się zajmować psycholog? Jaka jest jego rola w komunikacji z rodzicami przedszkolaków? Jakiego rodzaju wsparciem obejmuje dzieci, rodziców, wychowawców i nauczycieli specjalistów?

- Data: 03.04.2023
Metody pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu w przedszkolu
W pracy z dziećmi w spektrum autyzmu zastosowanie mają wszystkie dostępne metody, których dobór zależy od indywidualnych potrzeb konkretnego dziecka i poziomu jego funkcjonowania. Należy kierować się wiedzą w zakresie metodyki wychowania przedszkolnego w zakresie realizacji podstawy programowej oraz metodyką pracy terapeutycznej w zakresie danej specjalności terapeutów pracujących z dzieckiem.

- Data: 21.03.2023
Przyjęcie do przedszkola niepublicznego dziecka z zespołem Downa
21 marca obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa, święto ustanowione w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa. W szkołach i przedszkolach obchodzony jest jako Dzień Kolorowej Skarpetki. Dowiedz się, czy przedszkole niepubliczne przyjmując dziecko z zespołem Downa musi zatrudnić nauczyciela wspomagającego, specjalistę lub pomoc nauczyciela.

- Data: 20.03.2023
Integracja sensoryczna w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym – kiedy potrzebna jest terapia SI?
Gdy dorosły czuje, że jest za głośno, prosi o ciszę. Gdy czuje się źle w ubraniach z wełny, po prostu ich sobie nie kupuje. Gdy nie lubi być dotykany, nie wita się uściskiem. Te same trudności w życiu przedszkolaka urastają do rangi ogromnych przeszkód. Powodują niezrozumiałe dla otoczenia reakcje. Płacz, krzyk, wycofanie z zabawy, lęk i złość. Dlaczego? Ponieważ dopiero kształcą się umiejętności identyfikacji i wyrażania własnych potrzeb. Dlaczego niektóre dzieci reagują silniej w określonych sytuacjach niż ich rówieśnicy? Czym jest tajemnicza integracja sensoryczna? Kiedy zalecana jest terapia SI i w których przypadkach dziecko powinno zaleźć się pod opieką terapeuty SI?
Aktualny numer
