
- Data: 02.04.2024
Dziecko z autyzmem czy zaburzeniami ze spektrum autyzmu – jak mówić poprawnie?
W mediach oraz w oficjalnych dokumentach można napotkać różnorodne terminy służące do opisania autyzmu, takie jak: autyzm, zespół Aspergera czy zaburzenia ze spektrum autyzmu. Ta różnorodność wynika przede wszystkim z faktu, że Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób (ICD-11), która łączy różne formy autyzmu pod jednym terminem zaburzeń ze spektrum autyzmu, nie została jeszcze przetłumaczona na język polski. Ponadto, w aktach prawnych, w tym przepisach prawa oświatowego, nadal używa się terminu „autyzm”, często z dopiskiem „w tym zespół Aspergera”. Takie określenia, choć wydają się nieaktualne, są nadal zgodne z obowiązującym prawem i klasyfikacją medyczną w Polsce. Nie oznacza jednak, że należy używać ich w codziennej komunikacji. Jakich określeń używać, a których unikać, aby nikogo nie wykluczać a jednocześnie za pomocą języka oddać istotę problemu?

- Data: 26.03.2024
Termin na zorganizowanie zajęć z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie wskazują, w jakim terminie przedszkola musi opracować IPET dla dziecka, którego rodzice dostarczą orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Nie ma natomiast analogicznych regulacji dotyczących terminu na zrealizowanie zaleceń i zorganizowanie zajęć wskazanych w opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, ile wynosi termin na zorganizowanie zajęć z opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej.

- Data: 21.02.2024
Nieśmiały przedszkolak
Nieśmiały przedszkolak wymaga wsparcia zarówno w relacjach z rodziną, jak i rówieśnikami w grupie przedszkolnej. Dziecko nieśmiałe może mieć bowiem trudności w wielu aspektach życia codziennego, dlatego wczesna diagnoza problemu pozwoli objąć je odpowiednią pomocą i pomóc radzić sobie z trudnościami. Sprawdź, jak wspierać nieśmiałego przedszkolaka w ramach grupy przedszkolnej.

- Data: 21.02.2024
Podsumowanie i ewaluacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolu w I semestrze
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu to wiele działań, których celem jest wspieranie dzieci w szeroko pojętym rozwoju, praca na rzecz wyrównywania ich szans edukacyjnych, kompensacja deficytów i rozwijanie zasobów. Podstawą udzielania pomocy jest przede wszystkim rozpoznanie indywidualnych potrzeb (poznawczych, społecznych, emocjonalnych, fizycznych) dzieci i czynników środowiskowych, które wpływają na jakość ich rozwoju. Koniec pierwszego semestru roku szkolnego to czas, w którym warto ocenić efektywność pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dobra ewaluacja pozwoli zaś zaplanować pracę na kolejne miesiące.

- Data: 16.02.2024
Opinia o potrzebie WWR a kategorie niepełnosprawności dotyczące kształcenia specjalnego
Wczesne wspomaganie przysługuje dzieciom, u których rozpoznano niepełnosprawność. Rodzaj niepełnosprawności nie jest uzależniony od kategorii niepełnosprawności, z uwagi, na które wydawane są orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W związku z tym, jeśli dziecko posiada orzeczenie o niepełnosprawności i w ocenie zespołu wymaga wczesnego wspomagania, można mu wydać opinię o takiej potrzebie.

- Data: 09.02.2024
Jak pracować nad rozwojem koncentracji uwagi u dziecka w wieku przedszkolnym
Nie skupia się w ogóle! Nie jest w stanie wysiedzieć nad zadaniem nawet pięciu minut. Nie słucha, co do niego mówię. Nie potrafi powtórzyć polecenia. Podobne komentarze są codziennością dzieci, które mają trudności w zakresie koncentracji uwagi. Zdarza się, że dorośli stawiają dzieciom wymagania powyżej aktualnych możliwości poznawczych. Jaki poziom koncentracji uwagi powinno osiągnąć dziecko w okresie przedszkolnym? Jak wspierać przedszkolaki z trudnościami? Dowiedz się, jak świadomie wspierać rozwój koncentracji uwagi u dziecka w wieku przedszkolnym.

- Data: 24.01.2024
CZĘŚĆ II. Praktyczne porady – pytania i odpowiedzi dotyczące orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu
Przedstawiamy pytania i odpowiedzi ekspertów na najczęściej zadawane pytania dotyczące organizowania kształcenia specjalnego dla dzieci posiadających orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej.

- Data: 19.01.2024
Zajęcia rewalidacyjne dla dziecka z indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym mogą odbywać się w przedszkolu
Dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego nie oznacza, że dziecko nie może przebywać na terenie przedszkola. Jeżeli stan zdrowia dziecka na to pozwala, może uczęszczać do przedszkola nie tylko na zajęcia integrujące z innymi dziećmi, ale również na zajęcia rewalidacyjne i zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

- Data: 05.01.2024
Zakończenie indywidualnego przygotowania przedszkolnego na wniosek rodzica
Indywidualne roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne jest specjalną formą edukacji stosowaną w przypadkach określonych przez przepisy prawa oświatowego. Organizuje się je na podstawie orzeczenia wydanego przez zespół orzekający działający w psychologiczno-pedagogicznej. Zdarza się, że rodzice dziecka wnioskują o zakończenie indywidualnego przygotowania przedszkolnego. Sprawdź, czy dyrektor szkoły może pozytywnie rozpatrzeć taki wniosek.

- Data: 11.12.2023
Logopeda musi pracować według własnego programu terapii
Każdy logopeda, odpowiednio do potrzeb konkretnego dziecka i stwierdzonego zaburzenia, powinien opracowywać programy terapii. Są one przygotowywane, zatwierdzane i wdrażane w ramach procedur wewnętrznych w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora.
Aktualny numer

