Dziecko z autyzmem czy zaburzeniami ze spektrum autyzmu – jak mówić poprawnie?
W mediach oraz w oficjalnych dokumentach można napotkać różnorodne terminy służące do opisania autyzmu, takie jak: autyzm, zespół Aspergera czy zaburzenia ze spektrum autyzmu. Ta różnorodność wynika przede wszystkim z faktu, że Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób (ICD-11), która łączy różne formy autyzmu pod jednym terminem zaburzeń ze spektrum autyzmu, nie została jeszcze przetłumaczona na język polski. Ponadto, w aktach prawnych, w tym przepisach prawa oświatowego, nadal używa się terminu „autyzm”, często z dopiskiem „w tym zespół Aspergera”. Takie określenia, choć wydają się nieaktualne, są nadal zgodne z obowiązującym prawem i klasyfikacją medyczną w Polsce. Nie oznacza jednak, że należy używać ich w codziennej komunikacji. Jakich określeń używać, a których unikać, aby nikogo nie wykluczać a jednocześnie za pomocą języka oddać istotę problemu?
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie określenie dotyczące autyzmu wprowadza Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób (ICD-11)?
- Dlaczego zaleca się używanie terminu „zaburzenia ze spektrum autyzmu” w komunikacji i publikacjach?
- Czy używanie terminów „z autyzmem” czy „z zespołem Aspergera” jest błędem merytorycznym?
- Jakie określenia są uznawane za niewłaściwe w kontekście opisywania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i dlaczego?
- Jak neutralny, szanujący i skupiony na osobie język może wpłynąć na postrzeganie autyzmu?
Wykorzystaj na zajęciach:
Jeśli posiadasz już konto – zaloguj się:
Jeśli nie masz dostępu,
UTWÓRZ KONTO TESTOWE i skorzystaj z jednorazowego bezpłatnego dostępu na 48 godzin
- Dostęp do tego konkretnego artykułu oraz do setek pozostałych porad dla przedszkoli publicznych i niepublicznych.
- Dostęp do bogatej bazy wzorów 738 dokumentów.