Lista kontrolna: organizacja przestrzeni przedszkolnej dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu to praktyczne narzędzie dla dyrektora przedszkola, które wspiera ocenę i dostosowanie przestrzeni przedszkolnej do potrzeb dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Dzięki szczegółowym pytaniom i kryteriom, dyrektor może sprawdzić, czy sale przedszkolne zapewniają bezpieczne i uporządkowane środowisko, wspierające rozwój oraz komfort dzieci z autyzmem. Lista kontrolna ułatwia planowanie zmian, konsultacje ze specjalistami i poprawę organizacji sal, by lepiej odpowiadały na indywidualne potrzeby każdego dziecka.
Przeczytaj również:
Dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu będzie się czuło pewnie i bezpiecznie w miejscu, w którym panuje ład i przewidywalna struktura. Uporządkowanie przestrzeni przedszkolnej pozwala dziecku łatwiej odnaleźć się w placówce, co wpływa na zmniejszenie jego niepokoju oraz poprawę samodzielności. Poniższy artykuł przedstawia najważniejsze aspekty organizacji przestrzeni, które mogą pomóc w codziennej pracy z dziećmi w przedszkolu.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Terapeuci, specjaliści, lekarze pracujący z dzieckiem z symptomami zaburzeń ze spektrum autyzmu stosują zróżnicowane metody stymulacji. Ich skuteczność jest potwierdzona lub częściowo potwierdzona badaniami naukowymi. Wybór i zastosowanie danej metody zależą od trudności, zaburzeń, potrzeb danego dziecka. W artykule przedstawiono najpopularniejsze metody wczesnej interwencji, które pozwalają w różnym stopniu na stymulowanie i podnoszenie rozwoju oraz poprawienie komfortu funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu, w tym małych dzieci.
W mediach oraz w oficjalnych dokumentach można napotkać różnorodne terminy służące do opisania autyzmu, takie jak: autyzm, zespół Aspergera czy zaburzenia ze spektrum autyzmu. Ta różnorodność wynika przede wszystkim z faktu, że Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób (ICD-11), która łączy różne formy autyzmu pod jednym terminem zaburzeń ze spektrum autyzmu, nie została jeszcze przetłumaczona na język polski. Ponadto, w aktach prawnych, w tym przepisach prawa oświatowego, nadal używa się terminu „autyzm”, często z dopiskiem „w tym zespół Aspergera”. Takie określenia, choć wydają się nieaktualne, są nadal zgodne z obowiązującym prawem i klasyfikacją medyczną w Polsce. Nie oznacza jednak, że należy używać ich w codziennej komunikacji. Jakich określeń używać, a których unikać, aby nikogo nie wykluczać a jednocześnie za pomocą języka oddać istotę problemu?
Wykorzystaj na zajęciach:
Obecnie specjaliści rozpoznają autyzm coraz wcześniej. Pierwsze objawy pojawiają się już w pierwszym roku życia. Na etapie przedszkola można zaobserwować różne objawy spektrum autyzmu, które utrudniają dzieciom codzienne funkcjonowanie. Na szczęście dziś normą jest to, że kilkulatki są kierowane do poradni specjalistycznych w celu oceny rozwoju. Zaburzenia neurorozwojowe nie są już tematem tabu. Współcześni rodzice i nauczyciele mają zazwyczaj podstawową wiedzę na temat neuroróżnorodności. Na przestrzeni ostatnich lat zmieniło się również podejście do edukacji osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Dzieci w spektrum autyzmu korzystają z przedszkoli ogólnodostępnych i integracyjnych. O czym warto pamiętać w pracy z dzieckiem z całościowymi zaburzeniami rozwoju? Jakiego rodzaju środowisko będzie dla niego zarówno bezpieczne, jak i odpowiednio stymulujące?
W pracy z dziećmi w spektrum autyzmu zastosowanie mają wszystkie dostępne metody, których dobór zależy od indywidualnych potrzeb konkretnego dziecka i poziomu jego funkcjonowania. Należy kierować się wiedzą w zakresie metodyki wychowania przedszkolnego w zakresie realizacji podstawy programowej oraz metodyką pracy terapeutycznej w zakresie danej specjalności terapeutów pracujących z dzieckiem.
2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Tego dnia warto zaprosić przedszkolaki do zabawy, która pomoże poznać im nowe określenie: spektrum autyzmu. Odmienność budzi w kilkulatkach różnego rodzaju zachowania i emocje. Czasem to naturalna ciekawość i spontaniczne próby włączenia do zabawy. Zdarza się jednak, że niezrozumiałe zachowania równolatka mogą być powodem wykluczenia z zabawy. Dlatego tak ważna jest psychoedukacja najmłodszych i wczesne uświadamianie, że różnice nie muszą dzielić.
Spektrum autyzmu charakteryzuje m.in. skłonność do ograniczonych, powtarzalnych i nieelastycznych wzorców zachowania, wzorców zainteresowań lub wzorców czynności. Dzieci z ASD często wymagają szczególnego podejścia do funkcjonowania w środowisku przedszkolnym. Rutyna i przewidywalność są kluczowe, ponieważ mogą pomóc mu poczuć się bezpiecznie i komfortowo w nowych sytuacjach. Z artykułu dowiesz się m.in. jakie znaczenie odgrywa rutyna w życiu przedszkolnym dziecka w spektrum autyzmu oraz poznasz sposoby jej wprowadzania.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.