spektrum autyzmu

Jak wspierać dziecko w spektrum autyzmu w grupie przedszkolnej?

Jak wspierać dziecko w spektrum autyzmu w grupie przedszkolnej?

Obecnie specjaliści rozpoznają autyzm coraz wcześniej. Pierwsze objawy pojawiają się już w pierwszym roku życia. Na etapie przedszkola można zaobserwować różne objawy spektrum autyzmu, które utrudniają dzieciom codzienne funkcjonowanie. Na szczęście dziś normą jest to, że kilkulatki są kierowane do poradni specjalistycznych w celu oceny rozwoju. Zaburzenia neurorozwojowe nie są już tematem tabu. Współcześni rodzice i nauczyciele mają zazwyczaj podstawową wiedzę na temat neuroróżnorodności. Na przestrzeni ostatnich lat zmieniło się również podejście do edukacji osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Dzieci w spektrum autyzmu korzystają z przedszkoli ogólnodostępnych i integracyjnych. O czym warto pamiętać w pracy z dzieckiem z całościowymi zaburzeniami rozwoju? Jakiego rodzaju środowisko będzie dla niego zarówno bezpieczne, jak i odpowiednio stymulujące?

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są objawy spektrum na etapie przedszkolnym.
  • Jakie są różnice pomiędzy dziećmi w spektrum autyzmu.
  • W jaki sposób przygotować się do pracy z neuroatypowym przedszkolakiem.
  • Jakich specjalistów może potrzebować dziecko w spektrum autyzmu.
  • W jaki sposób pracować nad relacjami w grupie.
  • W jaki sposób pomóc dziecku w spektrum autyzmu w nabraniu większej elastyczności.
  • W jaki sposób można dostosować przestrzeń przedszkolną do potrzeb dzieci ze spektrum.
  • W jaki sposób współpracować z rodzicami dziecka ze spektrum.
  Metody terapii i wczesnej stymulacji małego dziecka z symptomami zaburzeń ze spektrum autyzmu

Metody terapii i wczesnej stymulacji małego dziecka z symptomami zaburzeń ze spektrum autyzmu

Terapeuci, specjaliści, lekarze pracujący z dzieckiem z symptomami zaburzeń ze spektrum autyzmu stosują zróżnicowane metody stymulacji. Ich skuteczność jest potwierdzona lub częściowo potwierdzona badaniami naukowymi. Wybór i zastosowanie danej metody zależą od trudności, zaburzeń, potrzeb danego dziecka. W artykule przedstawiono najpopularniejsze metody wczesnej interwencji, które pozwalają w różnym stopniu na stymulowanie i podnoszenie rozwoju oraz poprawienie komfortu funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu, w tym małych dzieci.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są najpopularniejsze metody stosowane w Polsce do stymulacji dzieci z ASD?
  • Co to jest Denwerowski Model Wczesnego Startu (ESDM) i jak działa?
  • Na czym polega metoda Son-Rise i jak wpływa na rozwój dziecka?
  • Jak metoda DIR/Floortime wspiera rozwój społeczno-komunikacyjny dzieci z ASD?
  • Czym charakteryzuje się metoda 3i i dlaczego jest skuteczna?
  • Jakie są zalety i wady programu TEACCH?
  • Na czym polega Stosowana Analiza Zachowania (ABA)?
  • W jaki sposób metoda Stymulowanych Seryjnych Powtórzeń Ćwiczeń (SSP) wpływa na koordynację ruchową dziecka?
  • Dlaczego kontakt cielesny jest kluczowy w metodzie Wymuszonego Kontaktu (holding therapy)?
  • Jak terapia logopedyczna wspiera dzieci z zaburzeniami w spektrum autyzmu?
  • Jakie inne metody mogą wspierać terapię dzieci z całościowym zaburzeniem rozwoju?
  Dziecko z autyzmem czy zaburzeniami ze spektrum autyzmu – jak mówić poprawnie?

Dziecko z autyzmem czy zaburzeniami ze spektrum autyzmu – jak mówić poprawnie?

W mediach oraz w oficjalnych dokumentach można napotkać różnorodne terminy służące do opisania autyzmu, takie jak: autyzm, zespół Aspergera czy zaburzenia ze spektrum autyzmu. Ta różnorodność wynika przede wszystkim z faktu, że Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób (ICD-11), która łączy różne formy autyzmu pod jednym terminem zaburzeń ze spektrum autyzmu, nie została jeszcze przetłumaczona na język polski. Ponadto, w aktach prawnych, w tym przepisach prawa oświatowego, nadal używa się terminu „autyzm”, często z dopiskiem „w tym zespół Aspergera”. Takie określenia, choć wydają się nieaktualne, są nadal zgodne z obowiązującym prawem i klasyfikacją medyczną w Polsce. Nie oznacza jednak, że należy używać ich w codziennej komunikacji. Jakich określeń używać, a których unikać, aby nikogo nie wykluczać a jednocześnie za pomocą języka oddać istotę problemu?