Autor: Natalia Perek
Data aktualizacji dokumentu: 6 października 2025

Obecnie specjaliści rozpoznają autyzm coraz wcześniej. Pierwsze objawy pojawiają się już w pierwszym roku życia. Na etapie przedszkola można zaobserwować różne objawy spektrum autyzmu, które utrudniają dzieciom codzienne funkcjonowanie. Na szczęście dziś normą jest to, że kilkulatki są kierowane do poradni specjalistycznych w celu oceny rozwoju. Zaburzenia neurorozwojowe nie są już tematem tabu. Współcześni rodzice i nauczyciele mają zazwyczaj podstawową wiedzę na temat neuroróżnorodności. Na przestrzeni ostatnich lat zmieniło się również podejście do edukacji osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Dzieci w spektrum autyzmu korzystają z przedszkoli ogólnodostępnych i integracyjnych. O czym warto pamiętać w pracy z dzieckiem z całościowymi zaburzeniami rozwoju? Jakiego rodzaju środowisko będzie dla niego zarówno bezpieczne, jak i odpowiednio stymulujące?
|
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie są objawy spektrum na etapie przedszkolnym.
- Jakie są różnice pomiędzy dziećmi w spektrum autyzmu.
- W jaki sposób przygotować się do pracy z neuroatypowym przedszkolakiem.
- Jakich specjalistów może potrzebować dziecko w spektrum autyzmu.
- W jaki sposób pracować nad relacjami w grupie.
- W jaki sposób pomóc dziecku w spektrum autyzmu w nabraniu większej elastyczności.
- W jaki sposób można dostosować przestrzeń przedszkolną do potrzeb dzieci ze spektrum.
- W jaki sposób współpracować z rodzicami dziecka ze spektrum.
|
Pozostało jeszcze 90% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Jeśli posiadasz już konto – zaloguj się:
Jeśli nie masz dostępu,
UTWÓRZ KONTO TESTOWE i skorzystaj z jednorazowego bezpłatnego dostępu na 48 godzin
- Dostęp do tego konkretnego artykułu oraz do setek pozostałych porad dla przedszkoli publicznych i niepublicznych.
- Dostęp do bogatej bazy wzorów 738 dokumentów.
Autor: Natalia Perek
Psycholog, absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.
Wielbicielka włóczęgi po lasach i polach.