Aktualny

Dziecko z zespołem Downa w przedszkolu ogólnodostępnym

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Data aktualizacji dokumentu: 4 października 2025
Dziecko z zespołem Downa w przedszkolu ogólnodostępnym

Okres przedszkolny dla dziecka z zespołem Downa to czas wyzwań w wielu obszarach rozwoju. Bardzo ważne jest środowisko, które umiejętnie będzie wspierało rozwój potrzebującego pomocy malca. Rodzic może zadecydować o rodzaju placówki, do której maluch będzie uczęszczał. Coraz częściej dzieci z ZD trafiają do przedszkoli ogólnodostępnych, gdzie realizuje się integracyjny model kształcenia. To rozwiązanie ma wiele zalet. Włączenie dziecka z ZD w grupę rówieśniczą i wspieranie go w rozwoju jest jednak dla nauczyciela sporym wyzwaniem. Potrzebna jest wiedza, cierpliwość, elastyczność i kreatywność.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest zespół Downa i co charakteryzuje dzieci z ZD.
  • Dlaczego włączenie dziecka z zespołem Downa do przedszkola ogólnodostępnego jest korzystne dla całej społeczności przedszkolnej.
  • Jakie trudności rozwojowe mogą występować u dzieci z zespołem Downa.
  • Jak wspierać rozwój dziecka z zespołem Downa w przedszkolu ogólnodostępnym.

Przedszkole ogólnodostępne dla dziecka z zespołem Downa

Dzieci z zespołem Downa rozwijają się w różnorodnej grupie rówieśniczej, uczą się wraz z innymi dziećmi komunikacji, wyrażania swoich potrzeb, nawiązywania relacji, bycia w grupie. Nauka w przedszkolu ogólnodostępnym zmniejsza ogromne ryzyko społecznej marginalizacji i izolacji. Takie ryzyko pojawia się w przypadku przebywania wyłącznie w miejscach przeznaczonych dla osób z deficytami.

Dzieci z ZD w przedszkolu ogólnodostępnym stają się częścią różnorodnej grupy, składającej się z maluchów neurotypowych i neuróżnorodnych. Obie strony zyskują wiele. Dla w pełni sprawnych przedszkolaków codzienność ramię w ramię z dziećmi z ZD to prawdziwa nauka akceptacji i empatii. Od najmłodszych lat dzieci uczą się, że społeczeństwo składa się z przeróżnie funkcjonujących jednostek i nie ma w tym nic dziwnego ani złego.

Dla malucha z ZD codzienne obcowanie z harmonijnie rozwijającymi się kolegami to duża dawka motywacji do pracy na rzecz własnego rozwoju. Dzieci uczą się przecież poprzez obserwację i naśladowanie. Grupa rówieśnicza jest ogromnie ważnym odniesieniem dla każdego kilkulatka. Wiele może z niej czerpać.

Na czym polega zespół Downa? Trudności rozwojowe dziecka z ZD

Zespół Downa jest zespołem cech wrodzonych spowodowanych trisomią 21 pary chromosomów. Nie jest chorobą, a po prostu odmienną, naturalną formą ludzkiego rozwoju i egzystencji.

Zapamiętaj!

Od lat odchodzi się od określania osób z Zespołem Downa „chorymi”. Ważne, by o tym pamiętać w pracy z dziećmi i ich rodzicami.

Dodatkowy chromosom może niestety powodować wiele trudności rozwojowych. Różnice można zaobserwować między innymi w budowie fizycznej, spowolnionym rozwoju ruchowym, utrudnionym rozwoju mowy i obniżeniu funkcjonowania intelektualnego. Stopień nasilenia tych trudności jest jednak zupełnie indywidualny.

Wśród fizycznych kłopotów dzieci z ZD opisuje się między innymi wady serca, choroby tarczycy, niedosłuch oraz problemy ze wzrokiem.

Rozwój medycyny, oddziaływań rehabilitacyjnych i terapeutycznych sprawiają, że współczesne dzieci z ZD funkcjonują zdecydowanie lepiej niż w poprzednich pokoleniach.

Trudności dziecka z ZD w sferze rozwoju ruchowego

Nieprawidłowości w zakresie rozwoju ruchowego dzieci z ZD są dla nich bardzo charakterystyczne. Z powodu nieprawidłowego napięcia mięśniowego mają kłopoty zarówno w zakresie motoryki małej, jak i dużej. Rozwój fizyczny jest przecież podstawą całości rozwoju, dlatego warto o niego specjalnie zadbać.

U dzieci z ZD obserwuje się deficyty integracji sensorycznej. Organizacja bodźców napływających z otoczenia często nie jest prawidłowa, dlatego i reakcja na te bodźce bywa zaskakująca. Literatura podaje, że przejawem zaburzeń SI u dzieci z zespołem Downa mogą być:

  • obniżone napięcie mięśniowe,
  • zaburzone reakcje równoważne,
  • nadwrażliwość na dotyk, słuch lub węch,
  • zaburzona koordynacja wzrokowo-ruchowa.
  • wzmożona męczliwość.
  • obniżona świadomość własnego ciała.
  • niski poziom motoryki małej.

Jakie są konsekwencje tego rodzaju deficytów? Mogą być to między innymi:

  • kłopoty w zakresie opanowania czynności samoobsługowych (jedzenia, załatwiania potrzeb fizjologicznych, ubierania się etc.),
  • trudności w nauce pisania i czytania, wykonywania prac plastycznych, brania udziału w zabawach ruchowych etc.

Wsparcie rozwoju dziecka z zespołem Downa – wskazówki dla nauczycieli

Motoryka mała i duża jest właściwie podstawą funkcjonowania przedszkolaka. Dlatego w pracy z dziećmi z ZD trzeba położyć szczególny nacisk na rozwój psychoruchowy. Terapia integracji sensorycznej, stała fizjoterapia i zajęcia rewalidacyjne z pedagogiem specjalnym powinny być częścią codzienności malucha z ZD.

Nauczyciel przedszkolaka z ZD może wspierać jego rozwój poprzez angażowanie go w regularne zabawy ruchowe o zróżnicowanej tematyce. Plac zabaw i czas spędzony z rówieśnikami jest tu na wagę złota. Warto pomyśleć o:

  • prostych torach przeszkód,
  • zabawach z dużymi, gumowymi piłkami,
  • ścieżkach sensorycznych z użyciem codziennych produktów (grochu, kaszy, ryżu, makaronu, mąki).

Dzieci uwielbiają zabawy z różnymi masami plastycznymi, rysowanie na piasku, piance do golenia czy mące.

Zapamiętaj!

Maluch z ZD powinien mieć dostęp do tablicy sensorycznej, dzięki której będzie ćwiczył motorykę małą.

Dobrą propozycją będą:

  • zajęcia w sali doświadczania świata, jeśli przedszkole ją posiada.
  • zajęcia metodą ruchu rozwijającego W. Sherborne,
  • zajęcia metodą dobrego startu (mds) Bogdanowicz,
  • terapia ręki,
  • muzykoterapia,
  • arteterapia,
  • hipoterapia,
  • dogoterapia.

Rozwój mowy dziecka z zespołem Downa

W pracy z dziećmi z zespołem Downa obserwuje się znaczne opóźnienie w przebiegu rozwoju mowy. Wiele osób mylnie kojarzy ten fakt tylko ze współwystępującą niepełnosprawnością intelektualną i zrzuca kłopoty w komunikacji jednoznacznie na ograniczenia w rozwoju intelektu.

Trudności w nauce mówienia mogą mieć jednak wiele przyczyn. Dzieci z ZD borykają się z konsekwencjami odmiennej anatomicznej budowy jamy ustnej. Do tego często dochodzi niedosłuch i niskie napięcie mięśni. Mowa dzieci z ZD często bywa niewyraźna, trudna w odbiorze.

Opóźnienie w rozwoju mowy u dzieci z ZD może mieć wiele przyczyn, m.in. są to:

  • różnice w anatomicznej budowie jamy ustnej (zbyt wysoko wysklepione podniebienie, krótkie podniebienie miękkie),
  • niedosłuch,
  • niskie napięcie mięśniowe mięśni warg i języka,
  • zaburzenia oddychania (np. oddychanie przez usta).

Trudności w zakresie nauki artykułowania głosek wpływają na nabywanie kompetencji językowych. Logopedzi wskazują na słabą wymowę u dzieci z ZD, przerywanie wymawianych głosek krótkimi oddechami i krótszy czas wymawiania głoski. Dlatego mowa dzieci z ZD może być niewyraźna, trudna w odbiorze. Proces rozwoju mowy w porównaniu do rówieśników znacznie się wydłuża.

Kiedy dzieci z ZD zaczynają komunikować się werbalnie? Trudno o jednoznaczną odpowiedź. Czasem pierwsze słowa pojawiają się przed trzecim rokiem życia. Niektóre dzieci w okresie przedszkolnym tworzą całe zdania. A w przypadku jeszcze innych trzeba na to poczekać dłużej. Wiele zależy od jakości słuchu. Poważny niedosłuch może sprawiać, że dziecko nie jest w stanie naśladować mowy otoczenia. Dzieci z ZD mają kłopot w wymawianiu głosek, które wymagają dużej sprawności języka.

Wszystkie opisane trudności wskazują na to, że konieczna jest intensywna praca logopedyczna. Nie chodzi jednak tylko o pracę ze specjalistą (logopedą czy neurologopedą).

Praca nad rozwojem mowy dziecka z zespołem Downa – wskazówki dla nauczycieli

Nad rozwojem mowy powinno pracować całe środowisko dziecka. Ogromnie ważne jest ćwiczenie i systematyczne utrwalanie tego, co proponuje dziecku logopeda. Dziecko z ZD powinno móc wspierać swoją komunikację innymi narzędziami, jeśli samo nadawanie mowy jest silnie utrudnione. Pomocne do tego będą:

  • plansze ilustrujące różne czynności i sytuacje,
  • wspólne rysowanie,
  • opowiadanie historii, wspomagając się ilustracjami tak, by dziecko poszerzało zasób rozumianych słów,
  • zabawy polegające na dźwiękonaśladownictwie,
  • stymulowanie mowy poprzez zabawy sensoryczne, również wykorzystujące gryzienie/żucie/masaże buzi,
  • ćwiczenia oddechowe dopasowane do możliwości dziecka (np. przesuwanie piórka powietrzem wydychanym przez nos, podnoszenie brzuszka wdychanym powietrzem, oddychanie naprzemienne).

Ważne, by opracowanie planu terapeutycznego dla dziecka w przedszkolu oparte było na informacjach zebranych zarówno od rodziców/opiekunów, jak i od specjalistów pracujących z dzieckiem poza przedszkolem.

Zapamiętaj!

Warto, prócz oficjalnych dokumentów (orzeczeń i opinii), poprosić rodziców o zalecenia od specjalistów (fizjoterapeuty, psychologa, psychiatry, neurologa, logopedy, terapeuty SI). Poziom zajęć z maluchem powinien być dostosowany do jego prawdziwych możliwości. Do tego potrzeba rzetelnej oceny rozwoju i porządnej obserwacji.

Problemy natury intelektualnej – profil intelektualny dziecka

Funkcjonowanie intelektualne dzieci z ZD najczęściej plasuje się na poziomie niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim lub umiarkowanym. Często opisywane są jako:

  • spostrzegawcze,
  • zmotywowane do pracy,
  • chętnie naśladujące zachowania i czynności innych.

Ich mocną stroną jest nierzadko percepcja i pamięć wzrokowa. Z powodu częstych wad słuchu słabiej rozwija się pamięć słuchowa.

Z czym maluch z ZD może mieć kłopot? Częstym zgłoszeniem jest krótki zakres uwagi. Warto pamiętać o tym, by zadania dla przedszkolaka z ZD opierały się na materiale konkretnym. Jego wyobraźnia, umiejętność wykonywania bardziej złożonych operacji umysłowych mogą być mniej dostępne niż u rówieśników. Czasem zupełnie niemożliwe jest wnioskowanie, dokonywanie analizy i syntezy nawet prostego materiału. Dlatego mówiąc wprost, warto opierać pracę z przedszkolakiem z ZD na konkrecie, np.:

  • liczmanach,
  • dosłownych ilustracjach,
  • historyjkach obrazkowych, które wyjaśniają zjawiska z życia codziennego,
  • konkretnych doświadczeniach,
  • pracy z zaangażowaniem różnych zmysłów naraz,
  • odniesieniach do życia codziennego.

W pracy z dziećmi z ZD nie można jednak postępować dokładnie tak, jak z ich rówieśnikami z niepełnosprawnością intelektualną. Ich profil intelektualny bywa nieco odmienny. Przede wszystkim warto z uwagą przeanalizować aktualną opinię psychologicznego badania intelektu. Jeśli przedszkolak nie był badany przez psychologa warto skierować go do diagnozy. Współczesne narzędzia badania intelektu pozwalają na ocenę funkcjonowania kilkulatków. Rzetelna diagnoza i opis poziomu rozwoju funkcji poznawczych malucha powinny być podstawą do planowania dalszej pracy z nimi.

Rozwój emocjonalno-społeczny dzieci z zespołem Downa

W społeczeństwie funkcjonuje przekonanie, że osoby z ZD są bardzo pogodne i empatyczne. Oczywiście jest to zbytnie uogólnienie, ale rzeczywiście ich umiejętności społeczne są na wyższym poziomie niż u ich rówieśników z podobnym poziomem intelektu. Kilkulatki z ZD zauważają emocje swoich rówieśników i prawidłowo je odczytują. Ich reakcje są empatyczne i często są chętne do pomocy i wyrażania troski.

Trudność, która pojawia się w relacjach rówieśniczych, nie polega na zahamowaniu rozwoju emocjonalno-społecznego. Często wynika bardziej z ograniczeń w rozwoju komunikacji. Przedszkolaki z ZD mają mniejszy kłopot w inicjowaniu zabawy i nadążaniu za jej tokiem w grupie dzieci młodszych – nawet o dwa, trzy lata. Po prostu z powodu opóźnienia mowy są dla nich bardziej zrozumiałe.

Dlatego warto poważnie zastanowić się, do jakiej grupy powinien trafić przedszkolak z ZD. Wydaje się, że pewnym rozwiązaniem byłaby praca w grupie mieszanej wiekowo, np. 3–4-latków, gdzie czteroletni przedszkolak z ZD mógłby nawiązywać relacje z dziećmi młodszymi. To jednak kwestia bardzo indywidualna – zarówno w kontekście dziecka, jak i placówki oraz jej możliwości.

Relacje grupowe dziecka z zespołem Downa

Przedszkolak to zazwyczaj istota bardzo otwarta na różnorodność i odmienność. Społeczne stereotypy i podziały nie są jeszcze utrwalone, nie pracują w nim jeszcze schematy, z którymi borykają się dorośli. Dla przedszkolaków przebywanie z dziećmi rozwijającymi się inaczej to naturalna sprawa. Właściwie zadanie dorosłych bardziej polega na tym, by utrzymać w dzieciach spontaniczną chęć bycia razem, bez oceniania siebie nawzajem.

Oczywiście przedszkolak widzi różnice między sobą a innymi. Jego naturalnym odruchem będzie zadawanie pytań, by lepiej zrozumieć sytuację. Gdy widzi, że jego kolega z grupy nie potrafi mówić, mimo że ma już na przykład 4 lata, z pewnością o to zapyta. Co wtedy odpowiedzieć? Najlepiej po prostu wyjaśnić, o co chodzi.

Przykład

Jasiek nie mówi, ponieważ rozwija się trochę inaczej niż ty, Zosiu. Gorzej słyszy i potrzebuje pomocy dorosłego, by nauczyć się mówić wyraźnie. Każdego dnia uczy się nowych słów, ale żeby umieć mówić trzeba czasu. To trochę tak, jak ty się uczysz angielskiego. Znasz już kolory, liczby, umiesz powiedzieć, jak masz na imię, ale pewnie trudno by było opowiedzieć bajkę, prawda? Jaś ma zespół Downa, a to taka cecha, która sprawia, że trudniej mu mówić.

Nauczyciel w grupie, w której jest przedszkolak z ZD, codziennie ćwiczy swoją elastyczność. Jak dopasować zajęcia do możliwości wszystkich? W jaki sposób zadbać o Kasię z ZD, która uczy się liczyć do pięciu, gdy obok siedzi Hania, która już dodaje i odejmuje? To nie jest łatwe, ale każdy, nawet mały sukces daje dużo satysfakcji.

Warto pamiętać o pracy z całą grupą:

  • zauważaniu starań dzieci w budowaniu relacji między sobą (np. wspaniale Kasiu, że pomogłaś Olkowi policzyć te kuleczki. Wiem, że ty już umiesz i że to może cię nudzić, ale dla Olka to bardzo ważna sprawa),
  • podkreślaniu, że dzieci uczą się w różnym tempie i każdy ma na to czas (np. dzisiaj uczyliśmy się nowej piosenki – niektórzy już ją śpiewają, inni potrzebują podpowiedzi, ale przecież możemy śpiewać ją razem),
  • angażowaniu dzieci we wzajemną pomoc niezależnie od tego, jaki jest ich poziom sprawności,
  • normalizowaniu różnorodności i różnych sposobów funkcjonowania,
  • wspieraniu rozwoju poczucia odpowiedzialności za społeczność, którą się tworzy.

Psychoedukacja przedszkolnej społeczności kluczem do sukcesu

W pracy z dziećmi z zespołem Downa istotna jest integracja całego środowiska. Im bardziej bezpieczne i rozumiane poczuje się dziecko, tym więcej korzyści przyniosą różne oddziaływania. Podobnie jest z kontaktem z jego opiekunami. Rodzice dzieci niepełnosprawnych przeżywają często silny lęk przed kontaktem z instytucjami, które mogą ich w jakiś sposób ocenić. Towarzyszy im często poczucie winy za kłopoty malucha, samotność i przeciążenie. Warto zadbać o dobry, partnerski kontakt z opiekunami malucha i razem zaplanować strategię pomocy dla przedszkolaka.

Bardzo istotna jest również praca nad zapewnieniem dostępu do wiedzy nauczycielom, którzy debiutują w roli wychowawców dzieci z ZD. Wspólne zadbanie o bezpieczną atmosferę, odpowiednie metody wspierania rozwoju i pracę z grupą rówieśniczą i dorosłymi z przedszkolnej społeczności powinny dać maluchowi z ZD naprawdę dobry start.

Przedszkola niepubliczne, punkty przedszkolne

Artykuł dotyczy również przedszkoli niepublicznych oraz publicznych i niepublicznych punktów przedszkolnych. Każde dziecko z niepełnosprawnością w przedszkolu oraz innej formie wychowania przedszkolnego musi otrzymać wsparcie w zakresie wskazanym w zaleceniach z poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Podstawa prawna:

Autor: Natalia Perek
Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Psycholog, absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi. Wielbicielka włóczęgi po lasach i polach.
Wydanie Nr 147 Listopad 2025 r.
Dodano: 22.10.2025

Wydanie Nr 147 Listopad 2025 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin