Aktualny

Dziecko wykazuje objawy zespołu Aspergera, ale nie posiada orzeczenia – jak ułatwić mu funkcjonowanie w przedszkolu

Data aktualizacji dokumentu: 29 września 2023
  Dziecko wykazuje objawy zespołu Aspergera, ale nie posiada orzeczenia – jak ułatwić mu funkcjonowanie w przedszkolu

Spektrum autyzmu ma wiele odcieni. Cechy charakterystyczne to dogłębne zainteresowanie wybranym tematem, brak adekwatnych zachowań społecznych i akceptacji dla zmian oraz elastyczności w myśleniu. Co robić, mając w grupie dziecko, które wykazuje oznaki spektrum autyzmu, ale nie otrzymaliśmy orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej?

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są podstawowe objawy spektrum autyzmu u dziecka w wieku przedszkolnym?
  • Jak rozmawiać z rodzicami dziecka, które wykazuje objawy zespołu Aspergera?
  • Jakie działania w bieżącej pracy z dzieckiem wdrażać niezależnie od dostarczenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Pierwsze objawy „inności” dziecka można dostrzec bardzo szybko. Warto jednak dać sobie i dziecku czas na poznanie się, zaprosić do grupy psychologa przedszkolnego, poprosić o obserwację innych nauczycieli bez narzucania własnej diagnozy. Jeżeli podejrzenia potwierdzą inni specjaliści – konieczne jest przeprowadzenie rozmowy z rodzicami. To na ich wniosek dziecku można będzie udzielić potrzebnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

W rozmowie z rodzicami należy zachować ostrożność

Podczas rozmowy z rodzicami nauczyciel nie powinien nachylać się ku konkretnemu zaburzeniu, ale też nie może uspokajać, że „wszystko jest dobrze”. Rodzice powinni poznać wyniki wczesnej diagnozy przedszkolnej oraz zapoznać się z obserwacjami nauczycieli.

Zapamiętaj!

Bardzo ważne jest, aby rodzice jak najszybciej udali się z dzieckiem do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu przeprowadzenia diagnozy i być może uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Takie orzeczenie jest bowiem niezbędne do zorganizowania kształcenia specjalnego w przedszkolu.

Jednym z dokumentów potrzebnych do przeprowadzenia diagnozy zespołu Aspergera jest opinia nauczyciela o funkcjonowaniu dziecka w grupie. Nauczyciel sporządza ją precyzyjnie i konkretnie, wskazuje mocne i słabe strony dziecka, jego potrzeby, opisuje zachowania społeczne, emocjonalne, postępy intelektualne, rozwój poznawczy, fizyczny, zawiera inne istotne dla sprawy informacje. Do opinii warto dołączyć wnioski z obserwacji specjalistów pracujących z dzieckiem (psycholog, logopeda). Opinia nie może wyrażać emocji, sugestii konkretnego zaburzenia, ale może np. zawierać informację o tym, że dziecku potrzebne jest ciągłe asystowanie osoby dorosłej.

Zapamiętaj!

Pobierz wzór:

Pracę z dzieckiem z podejrzeniem zespołu Aspergera warto rozpocząć od razu

Od pierwszych obserwacji do rzetelnej diagnozy może minąć kilka tygodni, a nawet miesięcy. Na czas pomiędzy obserwacją a orzeczeniem warto wprowadzić kilka metod ułatwiających funkcjonowanie dziecka w grupie:

  • utworzenie przedszkolnego planu dnia z ilustracjami, który umieścimy na wysokości wzroku dzieci, aby mogły monitorować zmieniające się aktywności, a jeśli pojawi się coś niespodziewanego, należy uprzedzić o tym dziecko z ZA,
  • przedstawienie i przestrzeganie schematu zajęć, można go zapisać np. za pomocą symboli (nuty – zabawa z muzyką, długopis – praca przy stoliku, znak zapytania – zagadki), informowanie dzieci o przechodzeniu z punktu do punktu odwołując się do spisanej „umowy”,
  • unikanie „niespodzianek”: częstych gości w przedszkolu, nagłych zwrotów akcji podczas zajęć, niepotrzebnych przemeblowań, zmian miejsc zabawek, przyborów
  • unikanie ironii (Piękny ten bałagan!), używania frazeologizmów, które dziecko z ZA może zinterpretować zbyt dosłownie (rzućcie okiem na ten obrazek; chodzi mi po głowie pewien pomysł),
  • utworzenie „Kącika emocji” ze zdjęciami przedstawiającymi różne reakcje emocjonalne, może być tam także specjalna poduszka lub maskotka, do której można się przytulić, gdy dziecko tego potrzebuje,
  • nazywanie emocji, poszukiwanie i rozpoznawanie ich w codziennych sytuacjach, uczenie się odpowiednich do nich zachowań, czytanie książek o emocjach i bajek terapeutycznych, wymyślanie opowiadań na emocjonalne potrzeby grupy,
  • zabawy w teatrzyki, dramy, odgrywanie scenek, zabawy mimiczne i angażujące mowę ciała w odczytywanie emocji i intencji, zabawy integrujące grupę, rozwijające współpracę, delikatnie oswajające kontakt fizyczny, wzrokowy – wszystkie „bezpieczne” dla dziecka z ZA – proste zasady, nie za dużo bodźców sensorycznych,
  • utworzenie atmosfery akceptacji i integracji pomiędzy dziećmi,
  • zachęcanie dziecka z ZA do swobodnych rozmów z dziećmi, zadawania im pytań, pokazywania swoich zainteresowań, przyjmowania ich punktu widzenia.

PUNKTY PRZEDSZKOLNE

Opisane zasady i wskazówki mają zastosowanie również w publicznych i niepublicznych punktach przedszkolnych.

Terapia wymaga realizacji zaleceń z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego

Po otrzymaniu orzeczenia jak najszybciej należy powołać w przedszkolu zespół osób zaangażowanych w tworzenie i realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, skompletować środki dydaktyczne (książki, słuchowiska, gry o emocjach, teatrzyk, lusterka, historyjki obrazkowe), zorganizować zajęcia specjalistyczne. Pamiętajmy, aby objąć programem cały okres, na który wydano orzeczenie. Oprócz wymaganej dokumentacji, warto przez cały czas trwania programu prowadzić własne, nieformalne notatki obserwacji dziecka, a na bieżąco przekazywać informacje rodzicowi i psychologowi.

Przedszkole, do którego na podstawie decyzji rodziców uczęszcza dziecko, ma obowiązek dostosować warunki do zaleceń zawartych w orzeczeniu wydanym przez publiczną poradnię pomocy psychologiczno-pedagogiczną.

Zapamiętaj!

Obecnie terminologia uwzględniona w nowej klasyfikacji ICD-11 nie uwzględnia już pojęć autyzm i zespół Aspergera. Zalecane jest stosowanie pojęcia "spektrum autyzmu". W artykule używamy dotychczasowej terminologii względu na to, że w aktach prawnych wciąż wymienia się autyzm lub zespół Aspergera.

Praca z rodzicem w spektrum autyzmu – pomoc psychologiczno-pedagogiczna nie tylko dla dziecka

Jeśli rodzicowi trudno jest zaakceptować diagnozę spektrum autyzmu u dziecka, oprócz organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, warto:

  • wyrazić otwartość na rozmowę,
  • w miarę możliwości zorganizować spotkanie z psychologiem przedszkolnym,
  • zaproponować poszukiwanie fundacji, organizacji portali i grup wsparcia często założonych przez rodziców dzieci z podobnymi deficytami.

Być może w innych grupach w przedszkolu jest inne dziecko w spektrum. Warto skontaktować ich rodziców, aby wymieniali się doświadczeniem i wiedzą. Sam nauczyciel powinien uzbroić się w cierpliwość i wytrwałość, gotowość na być może trudną pracę z dzieckiem i rodzicem.

W PRZEDSZKOLACH NIEPUBLICZNYCH

Powyższe wskazówki dotyczą również przedszkoli niepublicznych.

Autor: Kinga Misiarczyk, wychowawca przedszkolny, nauczyciel rytmiki Konsultacje – Justyna Czarnecka, psycholog
Numer 135 Październik/Listopad 2024 r.
Dodano: 24.10.2024

Numer 135 Październik/Listopad 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin