Dziecko wykazuje objawy zespołu Aspergera, ale nie posiada orzeczenia – jak ułatwić mu funkcjonowanie w przedszkolu
Spektrum autyzmu ma wiele odcieni. Cechy charakterystyczne to dogłębne zainteresowanie wybranym tematem, brak adekwatnych zachowań społecznych i akceptacji dla zmian oraz elastyczności w myśleniu. Co robić, mając w grupie dziecko, które wykazuje oznaki spektrum autyzmu, ale nie otrzymaliśmy orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej?
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie są podstawowe objawy spektrum autyzmu u dziecka w wieku przedszkolnym?
- Jak rozmawiać z rodzicami dziecka, które wykazuje objawy zespołu Aspergera?
- Jakie działania w bieżącej pracy z dzieckiem wdrażać niezależnie od dostarczenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?
Pierwsze objawy „inności” dziecka można dostrzec bardzo szybko. Warto jednak dać sobie i dziecku czas na poznanie się, zaprosić do grupy psychologa przedszkolnego, poprosić o obserwację innych nauczycieli bez narzucania własnej diagnozy. Jeżeli podejrzenia potwierdzą inni specjaliści – konieczne jest przeprowadzenie rozmowy z rodzicami. To na ich wniosek dziecku można będzie udzielić potrzebnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W rozmowie z rodzicami należy zachować ostrożność
Podczas rozmowy z rodzicami nauczyciel nie powinien nachylać się ku konkretnemu zaburzeniu, ale też nie może uspokajać, że „wszystko jest dobrze”. Rodzice powinni poznać wyniki wczesnej diagnozy przedszkolnej oraz zapoznać się z obserwacjami nauczycieli.
Bardzo ważne jest, aby rodzice jak najszybciej udali się z dzieckiem do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu przeprowadzenia diagnozy i być może uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Takie orzeczenie jest bowiem niezbędne do zorganizowania kształcenia specjalnego w przedszkolu.
Jednym z dokumentów potrzebnych do przeprowadzenia diagnozy zespołu Aspergera jest opinia nauczyciela o funkcjonowaniu dziecka w grupie. Nauczyciel sporządza ją precyzyjnie i konkretnie, wskazuje mocne i słabe strony dziecka, jego potrzeby, opisuje zachowania społeczne, emocjonalne, postępy intelektualne, rozwój poznawczy, fizyczny, zawiera inne istotne dla sprawy informacje. Do opinii warto dołączyć wnioski z obserwacji specjalistów pracujących z dzieckiem (psycholog, logopeda). Opinia nie może wyrażać emocji, sugestii konkretnego zaburzenia, ale może np. zawierać informację o tym, że dziecku potrzebne jest ciągłe asystowanie osoby dorosłej.
Pracę z dzieckiem z podejrzeniem zespołu Aspergera warto rozpocząć od razu
Od pierwszych obserwacji do rzetelnej diagnozy może minąć kilka tygodni, a nawet miesięcy. Na czas pomiędzy obserwacją a orzeczeniem warto wprowadzić kilka metod ułatwiających funkcjonowanie dziecka w grupie:
- utworzenie przedszkolnego planu dnia z ilustracjami, który umieścimy na wysokości wzroku dzieci, aby mogły monitorować zmieniające się aktywności, a jeśli pojawi się coś niespodziewanego, należy uprzedzić o tym dziecko z ZA,
- przedstawienie i przestrzeganie schematu zajęć, można go zapisać np. za pomocą symboli (nuty – zabawa z muzyką, długopis – praca przy stoliku, znak zapytania – zagadki), informowanie dzieci o przechodzeniu z punktu do punktu odwołując się do spisanej „umowy”,
- unikanie „niespodzianek”: częstych gości w przedszkolu, nagłych zwrotów akcji podczas zajęć, niepotrzebnych przemeblowań, zmian miejsc zabawek, przyborów
- unikanie ironii (Piękny ten bałagan!), używania frazeologizmów, które dziecko z ZA może zinterpretować zbyt dosłownie (rzućcie okiem na ten obrazek; chodzi mi po głowie pewien pomysł),
- utworzenie „Kącika emocji” ze zdjęciami przedstawiającymi różne reakcje emocjonalne, może być tam także specjalna poduszka lub maskotka, do której można się przytulić, gdy dziecko tego potrzebuje,
- nazywanie emocji, poszukiwanie i rozpoznawanie ich w codziennych sytuacjach, uczenie się odpowiednich do nich zachowań, czytanie książek o emocjach i bajek terapeutycznych, wymyślanie opowiadań na emocjonalne potrzeby grupy,
- zabawy w teatrzyki, dramy, odgrywanie scenek, zabawy mimiczne i angażujące mowę ciała w odczytywanie emocji i intencji, zabawy integrujące grupę, rozwijające współpracę, delikatnie oswajające kontakt fizyczny, wzrokowy – wszystkie „bezpieczne” dla dziecka z ZA – proste zasady, nie za dużo bodźców sensorycznych,
- utworzenie atmosfery akceptacji i integracji pomiędzy dziećmi,
- zachęcanie dziecka z ZA do swobodnych rozmów z dziećmi, zadawania im pytań, pokazywania swoich zainteresowań, przyjmowania ich punktu widzenia.
PUNKTY PRZEDSZKOLNE
Opisane zasady i wskazówki mają zastosowanie również w publicznych i niepublicznych punktach przedszkolnych.
Terapia wymaga realizacji zaleceń z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
Po otrzymaniu orzeczenia jak najszybciej należy powołać w przedszkolu zespół osób zaangażowanych w tworzenie i realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, skompletować środki dydaktyczne (książki, słuchowiska, gry o emocjach, teatrzyk, lusterka, historyjki obrazkowe), zorganizować zajęcia specjalistyczne. Pamiętajmy, aby objąć programem cały okres, na który wydano orzeczenie. Oprócz wymaganej dokumentacji, warto przez cały czas trwania programu prowadzić własne, nieformalne notatki obserwacji dziecka, a na bieżąco przekazywać informacje rodzicowi i psychologowi.
Przedszkole, do którego na podstawie decyzji rodziców uczęszcza dziecko, ma obowiązek dostosować warunki do zaleceń zawartych w orzeczeniu wydanym przez publiczną poradnię pomocy psychologiczno-pedagogiczną.
Obecnie terminologia uwzględniona w nowej klasyfikacji ICD-11 nie uwzględnia już pojęć autyzm i zespół Aspergera. Zalecane jest stosowanie pojęcia "spektrum autyzmu". W artykule używamy dotychczasowej terminologii względu na to, że w aktach prawnych wciąż wymienia się autyzm lub zespół Aspergera.
Praca z rodzicem w spektrum autyzmu – pomoc psychologiczno-pedagogiczna nie tylko dla dziecka
Jeśli rodzicowi trudno jest zaakceptować diagnozę spektrum autyzmu u dziecka, oprócz organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, warto:
- wyrazić otwartość na rozmowę,
- w miarę możliwości zorganizować spotkanie z psychologiem przedszkolnym,
- zaproponować poszukiwanie fundacji, organizacji portali i grup wsparcia często założonych przez rodziców dzieci z podobnymi deficytami.
Być może w innych grupach w przedszkolu jest inne dziecko w spektrum. Warto skontaktować ich rodziców, aby wymieniali się doświadczeniem i wiedzą. Sam nauczyciel powinien uzbroić się w cierpliwość i wytrwałość, gotowość na być może trudną pracę z dzieckiem i rodzicem.
W PRZEDSZKOLACH NIEPUBLICZNYCH
Powyższe wskazówki dotyczą również przedszkoli niepublicznych.
Przeczytaj także:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2061).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r. poz. 1309).