Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu wymaga odpowiedniego dokumentowania. Odpowiada za to zwykle specjalista zatrudniony w szkole lub przedszkolu. Praktyka pokazuje jednak, że dyrektorzy i nauczyciele często mają wątpliwości, w jakim dzienniku i w jaki sposób poprawnie udokumentować przeprowadzone zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. Sprawdź, jak poprawnie wypełniać dzienniki innych zajęć i dzienniki specjalistów w przedszkolu i szkole.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Przydział zajęć rozwijających uzdolnienia uczniów nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze powinien nastąpić w formie godzin ponadwymiarowych, a nauczycielowi niepełnowymiarowemu – poprzez zawarcie porozumienia zmieniającego obowiązującego w okresie realizacji zajęć specjalistycznych. Pobierz przykładowy wzór pisma w sprawie przydziału nauczycielowi zajęć rozwijających uzdolnienia w ramach godzin ponadwymiarowych.
Zajęcia rozwijające uzdolnienia dzieci to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowanej w przedszkolach. Sprawdź, jak przydzielać i rozliczać takie zajęcia oraz dowiedz się, kiedy za prowadzenie zajęć rozwijających uzdolnienia nauczyciel otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna ma na celu wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach w przedszkolach organizuje się konkretne formy wsparcia, które mają na celu zarówno rozwijanie mocnych stron dzieci oraz kompensowanie ewentualnych trudności. Co jednak ważne, jednak niektóre z form pomocy, które są dostępne w szkołach, nie są organizowane w przedszkolach. Sprawdź, których form pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie organizuje się w przedszkolu.
Zbliżający się koniec roku szkolnego to odpowiedni czas na podsumowanie efektów pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Za podsumowanie odpowiedzialny jest dyrektor i to on ocenia pracę nauczycieli i specjalistów w kontekście efektywności udzielanego dzieciom i ich rodzicom wsparcia. Zadanie to najlepiej zacząć od zgromadzenia dokumentów i materiałów źródłowych. Sprawdź, jak wywiązać się z tego obowiązku.
W przedszkolu, w którym tworzone są oddziały jednorodne wiekowo, przeniesienie dziecka do innej grupy wiekowej powinno następować z uzasadnionych powodów i we współpracy z rodzicami dziecka. Sprawdź, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby możliwe było przeniesienie dziecka korzystającego z pomocy psychologiczno-pedagogicznej do innej grupy wiekowej.
Okres przedszkolny to czas, w którym rozwój emocjonalny i społeczny jest ściśle związany z rozwojem fizycznym. Ciało kilkulatka to prawdziwy magazyn jego przeżyć. Stres objawia się spięciem mięśni, bólami brzucha, bólami głowy, nudnościami. Jakość rozwoju fizycznego warunkuje rozwój wielu kompetencji. Dzieci, które mają kłopot z koordynacją wzrokowo-ruchową doświadczają trudności w nauce czytania i pisania. Im mniej świadome są swojego ciała, tym trudniej im wyrażać emocje werbalnie, nie poprzez zachowanie i zgłaszane symptomy. Praca z ciałem małych dzieci, zwłaszcza tych, które doświadczają trudności rozwojowych i emocjonalnych, to ważny czynnik ich rozwoju. Sprawdzone narzędzia znajdziemy w Metodzie Ruchu Rozwijającego według Weroniki Sherborne.
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie wskazują, w jakim terminie przedszkola musi opracować IPET dla dziecka, którego rodzice dostarczą orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Nie ma natomiast analogicznych regulacji dotyczących terminu na zrealizowanie zaleceń i zorganizowanie zajęć wskazanych w opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, ile wynosi termin na zorganizowanie zajęć z opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu to wiele działań, których celem jest wspieranie dzieci w szeroko pojętym rozwoju, praca na rzecz wyrównywania ich szans edukacyjnych, kompensacja deficytów i rozwijanie zasobów. Podstawą udzielania pomocy jest przede wszystkim rozpoznanie indywidualnych potrzeb (poznawczych, społecznych, emocjonalnych, fizycznych) dzieci i czynników środowiskowych, które wpływają na jakość ich rozwoju. Koniec pierwszego semestru roku szkolnego to czas, w którym warto ocenić efektywność pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dobra ewaluacja pozwoli zaś zaplanować pracę na kolejne miesiące.
Niekiedy trudności w rozwoju ujawniają się od pierwszych dni pobytu dziecka w przedszkolu, ale pomimo podjętych oddziaływań postępy w rozwoju dziecka nie pojawiają się w oczekiwanym tempie. W takich sytuacjach konieczne jest dokonanie analizy dotychczasowych działań, modyfikacja sposobów postępowania lub poszukanie nowych rozwiązań w celu wsparcia dziecka, a niekiedy również nauczyciela i rodziców w rozwoju ich kompetencji. Sprawdź, co robić, gdy ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku wskazuje na brak progresu.
Praca z dziećmi wynika ze zróżnicowanych potrzeb i celów oddziaływań, dlatego nie ma możliwości stworzenia uniwersalnego wzoru oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom. Wzór oraz narzędzia badawcze być dobierane adekwatnie do konkretnych celów podejmowanych działań, zakresu i form udzielanego wsparcia.
Przepisy nie określają częstotliwości, z jaką powinna być dokonywana ocena efektywności psychologiczno-pedagogicznej. Warto zobowiązać nauczycieli do dokonania jej po pierwszym półroczu, raz z wielospecjalistyczną oceną poziomu funkcjonowania dziecka. Pozwoli to na monitorowanie postępów dzieci, racjonalne organizowanie wsparcia i reagowanie na bieżące potrzeby wychowanków.
Z obowiązkiem udzielania dzieciom przedszkolnym pomocy psychologiczno-pedagogicznej wiąże się wymóg odpowiedniego dokumentowania podejmowanych działań. Sprawdź, jakie dokumenty związane z realizacją tego zadania przedszkole musi gromadzić lub wytworzyć i kto jest za to odpowiedzialny.
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie ogranicza się do dzieci, których rodzice dostarczyli do przedszkola opinii lub orzeczenia. Pomocą należy objąć wszystkie dzieci, wobec których stwierdzono taką potrzebę, także jeżeli została ona stwierdzona przez nauczycieli na podstawie obserwacji. Należy przy tym pamiętać, że udzielanie tej pomocy musi być odpowiednio dokumentowane. Sprawdź, jak dokumentować udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom bez opinii i bez orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Opracowanie programu zajęć rewalidacyjnych ma na celu usystematyzowanie założeń dotyczących rewalidacji. W programie zajęć rewalidacyjnych określa się tematy i cele planowanych zajęć, aby w przyszłości móc dokonać oceny ich skuteczności. Co jednak ważne, przepisy prawa oświatowego nie zawierają wytycznych dotyczących opracowania takiego programu, Budzi to wątpliwości, ponieważ niektórzy nauczyciele, traktując program jako załącznik do IPET, opracowują go na cały etap edukacyjny. Czy jest to doby kierunek działania?
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.