pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu

umowa podpisy

Dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego w roku szkolnym 2024/2025

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu wymaga odpowiedniego dokumentowania. Odpowiada za to zwykle specjalista zatrudniony w szkole lub przedszkolu. Praktyka pokazuje jednak, że dyrektorzy i nauczyciele często mają wątpliwości, w jakim dzienniku i w jaki sposób poprawnie udokumentować przeprowadzone zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. Sprawdź, jak poprawnie wypełniać dzienniki innych zajęć i dzienniki specjalistów w przedszkolu i szkole. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Kto organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną i kształcenie specjalne w przedszkolu?
  • Co oznacza indywidualizacja pracy z dzieckiem w przedszkolu?
  • Czy każde dziecko musi korzystać z zajęć organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej? 
  • Jakie formy pomocy i wsparcia dziecka wymagają prowadzenia dokumentacji?
  • Jaki jest zakres danych wpisywanych do dziennika innych zajęć?
  • Jak powinna być prowadzona dokumentacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, a jak organizacji kształcenia specjalnego?
  • Jak uniknąć tworzenia zbędnej, niewymaganej przepisami prawa, dokumentacji i stosować właściwe nazewnictwo dotyczące dzienników?
  • Która dokumentacja podlega kontroli w związku z nadzorem pedagogicznym sprawowanym przez kuratora oświaty?
  Brak efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu – zadania, możliwe działania, rozwiązania

Brak efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu – zadania, możliwe działania, rozwiązania

Niekiedy trudności w rozwoju ujawniają się od pierwszych dni pobytu dziecka w przedszkolu, ale pomimo podjętych oddziaływań postępy w rozwoju dziecka nie pojawiają się w oczekiwanym tempie. W takich sytuacjach konieczne jest dokonanie analizy dotychczasowych działań, modyfikacja sposobów postępowania lub poszukanie nowych rozwiązań w celu wsparcia dziecka, a niekiedy również nauczyciela i rodziców w rozwoju ich kompetencji. Sprawdź, co robić, gdy ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku wskazuje na brak progresu. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie mogą być główne przyczyny braku efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu?
  • W jaki sposób współpraca z ekspertami może wpłynąć na poprawę wsparcia dla dzieci w przedszkolu?
  • Jak zmiana organizacji pracy z dzieckiem może przyczynić się do lepszych wyników edukacyjnych i rozwojowych?
  • Jakie kroku może podjąć dyrektor przedszkola, gdy w przedszkolu brakuje specjalistów do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
  • Jaka jest rola poradni psychologiczno-pedagogicznej w wspieraniu przedszkoli w udzielaniu pomocy uczniom i rodzicom?
  • W jaki sposób opinia o funkcjonowaniu dziecka może wpłynąć na proces diagnostyczny?
  • Jakie są zadania i odpowiedzialności dyrektora przedszkola w zakresie pomocy udzielanej dzieciom i rodzicom?
  • Jakie rozwiązania obowiązują w przedszkolach niepublicznych w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Dokumentacja związana z pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu – kompendium dyrektora

Dokumentacja związana z pomocą p-p w przedszkolu – kompendium dyrektora

Z obowiązkiem udzielania dzieciom przedszkolnym pomocy psychologiczno-pedagogicznej wiąże się wymóg odpowiedniego dokumentowania podejmowanych działań. Sprawdź, jakie dokumenty związane z realizacją tego zadania przedszkole musi gromadzić lub wytworzyć i kto jest za to odpowiedzialny.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są główne cele i zadania przedszkola w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
  • Jakie informacje zawiera arkusz organizacji przedszkola i kto go przygotowuje?
  • Jakie wymagania kwalifikacyjne muszą spełniać nauczyciele i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
  • Jakie są procedury wydawania opinii i orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego?
  • W jaki sposób dokumentowane są badania i obserwacje przeprowadzane przez nauczycieli i specjalistów?
  • Jak wygląda proces wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka i opracowywania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego?
  • Jakie opinie o funkcjonowaniu dziecka sporządza przedszkole i w jakich sytuacjach?
  • Jakie informacje przekazywane są rodzicom w związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
  • Jakie są procedury wnioskowania o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka?
  • Jakie zgody rodziców są wymagane w procesie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
  • Jak prowadzone są dzienniki zajęć specjalistów i jakie informacje zawierają?
  • Jak oceniana jest efektywność udzielanej pomocy i jakie wnioski są z tego wyciągane?
  • W jaki sposób przedszkola publiczne i niepubliczne dokumentują swoją działalność w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
  • Jakie są różnice w dokumentacji między przedszkolami publicznymi a niepublicznymi?