Od 1 września 2022 r. zatrudnienie psychologa jest obowiązkowe w każdym przedszkolu, do którego uczęszcza powyżej 50 dzieci. Nowy przepis art. 42d ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela dotyczy także przedszkoli niepublicznych. Upewnij się, jakie wymagania kwalifikacyjne musi spełnić psycholog by mógł pracować w przedszkolu niepublicznym. Dowiedz się także, jaką formę zatrudnienia dla niego wybrać – czy umowę o pracę, czy też umowę cywilnoprawną.
Z tego artykułu dowiesz się:
Dowiedz się, kto ma uprawnienia by prowadzić zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu ukierunkowane na rozwój motoryki dużej i małej i koordynację wzrokowo ruchową z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na niepełnosprawność ruchową w tym afazję.
Z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego może wynikać potrzeba zastosowania w pracy z dzieckiem specjalistycznego sprzętu. Dowiedz się, czy mając w przedszkolu jedno dziecko z takimi zaleceniami musisz zakupić dla niego taki sprzęt.
Dowiedz się czy w związku z nowelizacją ustawy – Karta Nauczyciela od 1 września 2022 roku w przedszkolu publicznym i niepublicznym musi być zatrudniony psycholog lub inny specjalista.
Dowiedz się, jakie działania powinien podjąć dyrektor przedszkola wobec dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu zagrożenia niedostosowaniem społecznym i diagnozą mutyzmu wybiórczego. Sprawdź, jakie formy wsparcia należy zapewnić dziecku w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Upewnij się także, czy zajęcia rewalidacyjne zalecone ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym dziecka można realizować w przedszkolu, oddziale przedszkolnym i innej formie wychowania przedszkolnego.
Wszystkie działania dyrektora, nauczycieli i specjalistów w związku z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny być dokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz z wypracowanymi w placówce zasadami i formami prowadzenia dokumentacji. Za właściwe prowadzenie dokumentacji w przedszkolu odpowiada dyrektor (§ 26 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji).
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej adekwatnej do potrzeb dziecka to obowiązek każdego przedszkola publicznego i niepublicznego a także innych form wychowania przedszkolnego. Wraz z dostarczeniem do placówki orzeczenia lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor ma obowiązek podjąć odpowiednie kroki by zawarte w tych dokumentach zalecania zrealizować. Oczywiście szerszy zakres obowiązków wiąże się z realizacją orzeczeń niż opinii poradni, dlatego sprawdź jak w praktyce kształtują się obowiązki dyrektora przedszkola, nauczycieli i specjalistów zaangażowanych w udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowankom przedszkola.
Dzieci z Ukrainy przyjmowane do polskich przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i innych form wychowania przedszkolnego wymagają szczególnego traktowania, że zarówno na wrodzone predyspozycje i dysfunkcje, jak i przeżytą traumę. Wsparcia to gwarantuje im pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu. Dowiedz się, jak zaplanować działania związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną, gdy kluczowym problemem jest bariera językowa.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Wiele przedszkoli niepublicznych boryka się z problem zatrudnienia specjalistów z kwalifikacjami, wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi do udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i prowadzenia zajęć specjalistycznych. Dowiedz się, czy brak odpowiedniej kadry uzasadnia odmowę przyjęcia dziecka do placówki i realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu i opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Dowiedz się, czy koniecznym warunkiem prowadzenia w przedszkolu zajęć integracji sensorycznej jest posiadanie podwiesia do SI, czy też wystarczające jest posiadanie innych pomocy terapeutycznych np. podłóg sensorycznych, szarf, woreczków, krążków sensorycznych itp.
Przeczytaj również:
W praktyce pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają nauczyciele i specjaliści, ale to dyrektor odpowiada za stworzenie odpowiednich warunków do realizacji działań w tym zakresie. Odpowiada także za poprawność prowadzonej w związku z tym dokumentacji, a także ocenia efektywność udzielanego wsparcia, zaś wyciągnięte wnioski wykorzystuje także przy planowaniu nadzoru pedagogicznego w placówce. Upewnij się zatem, czy znasz wszystkie swoje obowiązki w tym zakresie.
Z artykułu dowiesz się, kto ustala plan pracy, i poznasz miesięczny wymiar zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju oraz sprawdzisz czy możliwe jest wprowadzanie zmian do harmonogramu działań związanych z wwr.
Zajęcia rewalidacyjne mogą prowadzić zatrudnieni w przedszkolu specjaliści albo pozostali nauczyciele, jeśli posiadają do tego odpowiednie kwalifikacje. A co, jeżeli nauczyciel rozpoczął już odpowiednie studia, ale nie posiada jeszcze dyplomu? Sprawdź, czy nauczyciel w trakcie studiów może prowadzić zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.