Okres przedszkolny to czas, w którym rozwój emocjonalny i społeczny jest ściśle związany z rozwojem fizycznym. Ciało kilkulatka to prawdziwy magazyn jego przeżyć. Stres objawia się spięciem mięśni, bólami brzucha, bólami głowy, nudnościami. Jakość rozwoju fizycznego warunkuje rozwój wielu kompetencji. Dzieci, które mają kłopot z koordynacją wzrokowo-ruchową doświadczają trudności w nauce czytania i pisania. Im mniej świadome są swojego ciała, tym trudniej im wyrażać emocje werbalnie, nie poprzez zachowanie i zgłaszane symptomy. Praca z ciałem małych dzieci, zwłaszcza tych, które doświadczają trudności rozwojowych i emocjonalnych, to ważny czynnik ich rozwoju. Sprawdzone narzędzia znajdziemy w Metodzie Ruchu Rozwijającego według Weroniki Sherborne.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie wskazują, w jakim terminie przedszkola musi opracować IPET dla dziecka, którego rodzice dostarczą orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Nie ma natomiast analogicznych regulacji dotyczących terminu na zrealizowanie zaleceń i zorganizowanie zajęć wskazanych w opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, ile wynosi termin na zorganizowanie zajęć z opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu to wiele działań, których celem jest wspieranie dzieci w szeroko pojętym rozwoju, praca na rzecz wyrównywania ich szans edukacyjnych, kompensacja deficytów i rozwijanie zasobów. Podstawą udzielania pomocy jest przede wszystkim rozpoznanie indywidualnych potrzeb (poznawczych, społecznych, emocjonalnych, fizycznych) dzieci i czynników środowiskowych, które wpływają na jakość ich rozwoju. Koniec pierwszego semestru roku szkolnego to czas, w którym warto ocenić efektywność pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dobra ewaluacja pozwoli zaś zaplanować pracę na kolejne miesiące.
Przepisy nie określają częstotliwości, z jaką powinna być dokonywana ocena efektywności psychologiczno-pedagogicznej. Warto zobowiązać nauczycieli do dokonania jej po pierwszym półroczu, raz z wielospecjalistyczną oceną poziomu funkcjonowania dziecka. Pozwoli to na monitorowanie postępów dzieci, racjonalne organizowanie wsparcia i reagowanie na bieżące potrzeby wychowanków.
Zadania dyrektora przedszkola oraz nauczycieli związane z organizacją i udzielaniem dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej wynikają z rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego warto uporządkować je w taki sposób, aby miały postać harmonogramu. Taka forma ułatwi pracę wszystkim osobom zaangażowanym w organizację i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Obowiązek dokonania oceny efektywności IPET spoczywa na wszystkich członkach zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem. Zasady oceny efektywności pomocy udzielanej dzieciom i młodzieży powinny określać wewnętrzne rozstrzygnięcia przyjęte w przedszkolu. Skorzystaj z przykładowego wzoru arkusza oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przeczytaj również:
Za organizowanie w przedszkolu kształcenia specjalnego dla dziecka z orzeczeniem odpowiada dyrektor. Z kolei planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów. Dowiedz się, jakimi zasadami udzielania pomocy należy się kierować. Poznaj zadania i zasady działania zespołu pracującego z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy: ucznia, rodziców ucznia, dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki, nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem, pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej, poradni, asystenta edukacji romskiej, pomocy nauczyciela, pracownika socjalnego, asystenta rodziny, kuratora sądowego, organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. Pobierz wniosek o objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu.
Pobierz również:
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne. Oznacza to, że rodzic może nie zgodzić się na jej udzielanie, ale również – może zrezygnować z jej udzielania w każdym momencie. Pobierz wzór oświadczenia o rezygnacji z korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu powinna być organizowana i udzielana we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Należy jednak pamiętać, że rodzice muszą wyrazić zgodę na kontakt specjalisty z poradni z dzieckiem. Sprawdź, jakich informacji należy im udzielać.
O potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną należy powiadomić rodziców. Dyrektor przedszkola, niezwłocznie informuje ich o ustalonych dla dziecka formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane. Informację tę przekazuje się w formie pisemnej, w sposób ustalony w danym przedszkolu.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole jest udzielana m.in. z inicjatywy rodziców dziecka. Wniosek powinien zawierać określenie potrzeb dziecka, które zostaną przeanalizowane przez zespół nauczycieli. Na podstawie wyników diagnozy możliwe będzie wskazanie formy lub form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pobierz wzór wniosku o udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.
Należy pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne. To oznacza, że jeżeli z inicjatywą objęcia dziecka wsparciem wystąpił któryś z ww. podmiotów, to realizacja działań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej wymaga wyrażenia zgody przez rodziców. Pobierz wzór zgody na udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.
Do przedszkoli zaczęły uczęszczać dzieci z Ukrainy. Często zdarza się, że nie mówią one w języku polskim. Pojawia się wówczas problem, w jaki sposób powinno się podejść do diagnozy gotowości szkolnej tego dziecka. W jaki sposób badać postępy w nauce odbywającej się w języku polskim, gdy dziecko praktycznie nic nie rozumie w tym języku. Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.
Dopasowanie metod do możliwości uczniów.
Jak powinna wyglądać pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dziecka z Ukrainy.
Jakie obowiązki ma nauczyciel.
Informacja o funkcjonowaniu w grupie przedszkolnej dziecka zdolnego może pomóc rodzicom w podjęciu decyzji o jego dalszej ścieżce edukacyjnej. Będzie ona również stanowiła istotne źródło informacji dla nauczycieli szkoły podstawowej. Dokument taki zawiera bowiem więcej informacji niż informacja o gotowości szkolnej. Informacja o funkcjonowaniu w grupie przedszkolnej dziecka zdolnego może być wykorzystana również przez specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pobierz przykładową informację o funkcjonowaniu w grupie przedszkolnej dziecka zdolnego.
Informacji o funkcjonowaniu w grupie przedszkolnej dziecka zdolnego nie należy mylić z informacją o gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Niezależnie od przekazania informacji o funkcjonowaniu w przedszkolu, rodzice powinni otrzymać w kwietniu informację o gotowości szkolnej.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.