Informacja o funkcjonowaniu w grupie przedszkolnej dziecka zdolnego może pomóc rodzicom w podjęciu decyzji o jego dalszej ścieżce edukacyjnej. Będzie ona również stanowiła istotne źródło informacji dla nauczycieli szkoły podstawowej. Dokument taki zawiera bowiem więcej informacji niż informacja o gotowości szkolnej. Informacja o funkcjonowaniu w grupie przedszkolnej dziecka zdolnego może być wykorzystana również przez specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pobierz przykładową informację o funkcjonowaniu w grupie przedszkolnej dziecka zdolnego.
Informacji o funkcjonowaniu w grupie przedszkolnej dziecka zdolnego nie należy mylić z informacją o gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Niezależnie od przekazania informacji o funkcjonowaniu w przedszkolu, rodzice powinni otrzymać w kwietniu informację o gotowości szkolnej.
Formy wsparcia dziecka, jakimi jest realizacja kształcenia specjalnego oraz wczesne wspomaganie rozwoju dla dziecka niepełnosprawnego, nie mogą być realizowane i dokumentowane jako jedno „wspólne” zadanie. Dowiedz się, dlaczego i jak należy postępować, jeżeli dziecko posiada zarówno orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jak i opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Pracownicy przedszkola powinni być solidnie przygotowani nie tylko w zakresie rozpoznawania symptomów i sposobów reagowania na przemoc stosowaną wobec dziecka, ale także powinni mieć odpowiednią wiedzę merytoryczną – znać przepisy prawa i wynikające z nich obowiązki. Przede wszystkim jednak powinni być świadomi swojej roli i działać w zakresie swoich zadań i kompetencji.
Od 1 września 2022 r. zatrudnienie psychologa jest obowiązkowe w każdym przedszkolu, do którego uczęszcza powyżej 50 dzieci. Nowy przepis art. 42d ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela dotyczy także przedszkoli niepublicznych. Upewnij się, jakie wymagania kwalifikacyjne musi spełnić psycholog by mógł pracować w przedszkolu niepublicznym. Dowiedz się także, jaką formę zatrudnienia dla niego wybrać – czy umowę o pracę, czy też umowę cywilnoprawną.
Z tego artykułu dowiesz się:
Dla dzieci z niepełnosprawnością, w tym z niepełnosprawnościami sprzężonymi, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, organizuje się zajęcia rewalidacyjne. Zajęcia te prowadzi się niezależnie od form wsparcia udzielanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Trzeba pamiętać, że udział dziecka w zajęciach z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie zwalnia przedszkola z obowiązku realizacji zaleceń z orzeczenia. Podstawę prawną organizacji zajęć rewalidacyjnych stanowi bowiem odrębne rozporządzenie.
Dowiedz się, kto ma uprawnienia by prowadzić zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu ukierunkowane na rozwój motoryki dużej i małej i koordynację wzrokowo ruchową z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na niepełnosprawność ruchową w tym afazję.
Z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego może wynikać potrzeba zastosowania w pracy z dzieckiem specjalistycznego sprzętu. Dowiedz się, czy mając w przedszkolu jedno dziecko z takimi zaleceniami musisz zakupić dla niego taki sprzęt.
Dowiedz się czy w związku z nowelizacją ustawy – Karta Nauczyciela od 1 września 2022 roku w przedszkolu publicznym i niepublicznym musi być zatrudniony psycholog lub inny specjalista.
Dowiedz się, jakie działania powinien podjąć dyrektor przedszkola wobec dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu zagrożenia niedostosowaniem społecznym i diagnozą mutyzmu wybiórczego. Sprawdź, jakie formy wsparcia należy zapewnić dziecku w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Upewnij się także, czy zajęcia rewalidacyjne zalecone z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym można realizować w przedszkolu, oddziale przedszkolnym i innej formie wychowania przedszkolnego.
Wszystkie działania dyrektora, nauczycieli i specjalistów w związku z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny być dokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz z wypracowanymi w placówce zasadami i formami prowadzenia dokumentacji. Za właściwe prowadzenie dokumentacji w przedszkolu odpowiada dyrektor (§ 26 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji).
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej adekwatnej do potrzeb dziecka to obowiązek każdego przedszkola publicznego i niepublicznego a także innych form wychowania przedszkolnego. Wraz z dostarczeniem do placówki orzeczenia lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor ma obowiązek podjąć odpowiednie kroki by zawarte w tych dokumentach zalecania zrealizować. Oczywiście szerszy zakres obowiązków wiąże się z realizacją orzeczeń niż opinii poradni, dlatego sprawdź jak w praktyce kształtują się obowiązki dyrektora przedszkola, nauczycieli i specjalistów zaangażowanych w udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowankom przedszkola.
Dzieci z Ukrainy przyjmowane do polskich przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i innych form wychowania przedszkolnego wymagają szczególnego traktowania, że zarówno na wrodzone predyspozycje i dysfunkcje, jak i przeżytą traumę. Wsparcia to gwarantuje im pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu. Dowiedz się, jak zaplanować działania związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną, gdy kluczowym problemem jest bariera językowa.
Wiele przedszkoli niepublicznych boryka się z problem zatrudnienia specjalistów z kwalifikacjami, wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi do udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i prowadzenia zajęć specjalistycznych. Dowiedz się, czy brak odpowiedniej kadry uzasadnia odmowę przyjęcia dziecka do placówki i realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu i opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.