Zadania dyrektora przedszkola oraz nauczycieli związane z organizacją i udzielaniem dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej wynikają z rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego warto uporządkować je w taki sposób, aby miały postać harmonogramu. Taka forma ułatwi pracę wszystkim osobom zaangażowanym w organizację i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Obowiązek dokonania oceny efektywności IPET spoczywa na wszystkich członkach zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem. Zasady oceny efektywności pomocy udzielanej dzieciom i młodzieży powinny określać wewnętrzne rozstrzygnięcia przyjęte w przedszkolu. Skorzystaj z przykładowego wzoru arkusza oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przeczytaj również:
Za organizowanie w przedszkolu kształcenia specjalnego dla dziecka z orzeczeniem odpowiada dyrektor. Z kolei planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów. Dowiedz się, jakimi zasadami udzielania pomocy należy się kierować. Poznaj zadania i zasady działania zespołu pracującego z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
W niektórych przedszkolach opracowuje się szczegółowe regulaminy organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W świetle przepisów prawa oświatowego nie jest to jednak konieczne, może wręcz zostać uznane za niepotrzebną biurokrację. Sprawdź, w których dokumentach uregulować zasady organizowania i udzielania pomocy, aby nie tworzyć dodatkowych regulaminów.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy: ucznia, rodziców ucznia, dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki, nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem, pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej, poradni, asystenta edukacji romskiej, pomocy nauczyciela, pracownika socjalnego, asystenta rodziny, kuratora sądowego, organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. Pobierz wniosek o objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu.
Pobierz również:
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne. Oznacza to, że rodzic może nie zgodzić się na jej udzielanie, ale również – może zrezygnować z jej udzielania w każdym momencie. Pobierz wzór oświadczenia o rezygnacji z korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przedszkole ma obowiązek przekazania rodzicom dziecka kopii indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego niezależnie od tego czy o to wnioskowali czy nie. A co, jeżeli dokument został wydany, a rodzice zwracają z żądaniem wydania dodatkowej kopii?
Informacje o dzieciach i rodzicach gromadzone w przedszkolu stanowią dane osobowe i podlegają ochronie. Przepisy w zakresie działalności statutowej danej placówki, związanej między innymi z obowiązkiem udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, są podstawą do przetwarzania danych o dzieciach i ich rodzicach z mocy prawa. Poznaj zasady ochrony danych osobowych w związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu powinna być organizowana i udzielana we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Należy jednak pamiętać, że rodzice muszą wyrazić zgodę na kontakt specjalisty z poradni z dzieckiem. Sprawdź, jakich informacji należy im udzielać.
O potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną należy powiadomić rodziców. Dyrektor przedszkola, niezwłocznie informuje ich o ustalonych dla dziecka formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane. Informację tę przekazuje się w formie pisemnej, w sposób ustalony w danym przedszkolu.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole jest udzielana m.in. z inicjatywy rodziców dziecka. Wniosek powinien zawierać określenie potrzeb dziecka, które zostaną przeanalizowane przez zespół nauczycieli. Na podstawie wyników diagnozy możliwe będzie wskazanie formy lub form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pobierz wzór wniosku o udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.
Należy pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne. To oznacza, że jeżeli z inicjatywą objęcia dziecka wsparciem wystąpił któryś z ww. podmiotów, to realizacja działań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej wymaga wyrażenia zgody przez rodziców. Pobierz wzór zgody na udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.
Do przedszkoli zaczęły uczęszczać dzieci z Ukrainy. Często zdarza się, że nie mówią one w języku polskim. Pojawia się wówczas problem, w jaki sposób powinno się podejść do diagnozy gotowości szkolnej tego dziecka. W jaki sposób badać postępy w nauce odbywającej się w języku polskim, gdy dziecko praktycznie nic nie rozumie w tym języku. Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Dopasowanie metod do możliwości uczniów.
Jak powinna wyglądać pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dziecka z Ukrainy.
Jakie obowiązki ma nauczyciel.
Informacja o funkcjonowaniu w grupie przedszkolnej dziecka zdolnego może pomóc rodzicom w podjęciu decyzji o jego dalszej ścieżce edukacyjnej. Będzie ona również stanowiła istotne źródło informacji dla nauczycieli szkoły podstawowej. Dokument taki zawiera bowiem więcej informacji niż informacja o gotowości szkolnej. Informacja o funkcjonowaniu w grupie przedszkolnej dziecka zdolnego może być wykorzystana również przez specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pobierz przykładową informację o funkcjonowaniu w grupie przedszkolnej dziecka zdolnego.
Informacji o funkcjonowaniu w grupie przedszkolnej dziecka zdolnego nie należy mylić z informacją o gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Niezależnie od przekazania informacji o funkcjonowaniu w przedszkolu, rodzice powinni otrzymać w kwietniu informację o gotowości szkolnej.
Pracownicy przedszkola powinni być solidnie przygotowani nie tylko w zakresie rozpoznawania symptomów i sposobów reagowania na przemoc stosowaną wobec dziecka, ale także powinni mieć odpowiednią wiedzę merytoryczną – znać przepisy prawa i wynikające z nich obowiązki. Przede wszystkim jednak powinni być świadomi swojej roli i działać w zakresie swoich zadań i kompetencji.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.