Opracowanie programu zajęć rewalidacyjnych ma na celu usystematyzowanie założeń dotyczących rewalidacji. W programie zajęć rewalidacyjnych określa się tematy i cele planowanych zajęć, aby w przyszłości móc dokonać oceny ich skuteczności. Co jednak ważne, przepisy prawa oświatowego nie zawierają wytycznych dotyczących opracowania takiego programu, Budzi to wątpliwości, ponieważ niektórzy nauczyciele, traktując program jako załącznik do IPET, opracowują go na cały etap edukacyjny. Czy jest to doby kierunek działania?
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Spektrum autyzmu ma wiele odcieni. Cechy charakterystyczne to dogłębne zainteresowanie wybranym tematem, brak adekwatnych zachowań społecznych i akceptacji dla zmian oraz elastyczności w myśleniu. Co robić, mając w grupie dziecko, które wykazuje oznaki spektrum autyzmu, ale nie otrzymaliśmy orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej?
Zadania dyrektora przedszkola oraz nauczycieli związane z organizacją i udzielaniem dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej wynikają z rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego warto uporządkować je w taki sposób, aby miały postać harmonogramu. Taka forma ułatwi pracę wszystkim osobom zaangażowanym w organizację i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Obowiązek dokonania oceny efektywności IPET spoczywa na wszystkich członkach zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem. Zasady oceny efektywności pomocy udzielanej dzieciom i młodzieży powinny określać wewnętrzne rozstrzygnięcia przyjęte w przedszkolu. Skorzystaj z przykładowego wzoru arkusza oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przeczytaj również:
Za organizowanie w przedszkolu kształcenia specjalnego dla dziecka z orzeczeniem odpowiada dyrektor. Z kolei planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów. Dowiedz się, jakimi zasadami udzielania pomocy należy się kierować. Poznaj zadania i zasady działania zespołu pracującego z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
W niektórych przedszkolach opracowuje się szczegółowe regulaminy organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W świetle przepisów prawa oświatowego nie jest to jednak konieczne, może wręcz zostać uznane za niepotrzebną biurokrację. Sprawdź, w których dokumentach uregulować zasady organizowania i udzielania pomocy, aby nie tworzyć dodatkowych regulaminów.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy: ucznia, rodziców ucznia, dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki, nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem, pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej, poradni, asystenta edukacji romskiej, pomocy nauczyciela, pracownika socjalnego, asystenta rodziny, kuratora sądowego, organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. Pobierz wniosek o objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu.
Pobierz również:
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne. Oznacza to, że rodzic może nie zgodzić się na jej udzielanie, ale również – może zrezygnować z jej udzielania w każdym momencie. Pobierz wzór oświadczenia o rezygnacji z korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przedszkole ma obowiązek przekazania rodzicom dziecka kopii indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego niezależnie od tego czy o to wnioskowali czy nie. A co, jeżeli dokument został wydany, a rodzice zwracają z żądaniem wydania dodatkowej kopii?
Informacje o dzieciach i rodzicach gromadzone w przedszkolu stanowią dane osobowe i podlegają ochronie. Przepisy w zakresie działalności statutowej danej placówki, związanej między innymi z obowiązkiem udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, są podstawą do przetwarzania danych o dzieciach i ich rodzicach z mocy prawa. Poznaj zasady ochrony danych osobowych w związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.
Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zakłada prowadzenie od 4 do 8 godzin zajęć wwr miesięcznie. Niezależnie od tych zajęć dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ma prawo uczestniczyć w zajęciach rewalidacyjnych. Sprawdź, czy zajęcia wwr rewalidacyjne są prowadzone z jednej puli godzin przyznanych przez organ prowadzący. Dowiedz się, jak powinien wyglądać podział zajęć wwr i rewalidacyjnych pomiędzy specjalistów.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu powinna być organizowana i udzielana we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Należy jednak pamiętać, że rodzice muszą wyrazić zgodę na kontakt specjalisty z poradni z dzieckiem. Sprawdź, jakich informacji należy im udzielać.
O potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną należy powiadomić rodziców. Dyrektor przedszkola, niezwłocznie informuje ich o ustalonych dla dziecka formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane. Informację tę przekazuje się w formie pisemnej, w sposób ustalony w danym przedszkolu.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole jest udzielana m.in. z inicjatywy rodziców dziecka. Wniosek powinien zawierać określenie potrzeb dziecka, które zostaną przeanalizowane przez zespół nauczycieli. Na podstawie wyników diagnozy możliwe będzie wskazanie formy lub form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pobierz wzór wniosku o udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.
Należy pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne. To oznacza, że jeżeli z inicjatywą objęcia dziecka wsparciem wystąpił któryś z ww. podmiotów, to realizacja działań związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej wymaga wyrażenia zgody przez rodziców. Pobierz wzór zgody na udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.