Sprawdź, czy można powołać zespół wczesnego wspomagania rozwoju, gdy w przedszkolu nie pracuje psycholog.
Sprawdź, czy poradnia psychologiczno-pedagogiczna może odmówić pomocy dziecku z przedszkola niepublicznego. Dowiedz się także, jakie obowiązki spoczywają na przedszkolu w przypadku odmowy udzielania wsparcia.
Epidemia wpływa nie tylko na zmiany w organizacji pracy przedszkola, ale także na zdrowie, samopoczucie i ogólne funkcjonowanie dzieci w środowisku. Izolacja, przemoc fizyczna i psychiczna w domach to zjawiska, które nasiliły się w czasie epidemii i które należy uwzględnić przy planowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w nowym roku szkolnym, by możliwie w najlepszej formie udzielić dzieciom wsparcia. Sprawdź, jak podejść do tego zadania, i zaplanuj formy wsparcia adekwatne do potrzeb dzieci i aktualnej sytuacji epidemiologicznej.
Z tego artykułu dowiesz się:
Także do przedszkoli niepublicznych uczęszczają dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Sprawdź, jaka jest podstawa prawna organizacji dla nich zajęć specjalistycznych, kto decyduje o ich rodzaju i wymiarze.
Zdarza się, że w trakcie roku szkolnego rodzic po ponownej diagnozie dziecka w poradni dostarcza do przedszkola nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dowiedz się, czy oznacza to konieczność opracowania nowego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego oraz czy nowe orzeczenie uchyla poprzednie.
Zarówno na początku jak i w trakcie roku szkolnego rodzice dziecka mogą przedkładać orzeczenia w szkole i przedszkolu a także dostarczać opinie poradni na temat zalecanych metod pracy z uczniem. Mimo tego, że opinia poradni nie ma takiej mocy wiążącej jak orzeczenie, to jednak nie można lekceważyć zawartych w niej zaleceń do pracy z dzieckiem. Dowolności nie ma tym bardziej przy realizacji wytycznych zawartych w orzeczeniu, i to nawet wówczas, gdy w przedszkolu nie ma odpowiedniej kadry, by je zrealizować. Sprawdź, jak poradzić sobie z rozwiązaniem problemów organizacyjnych i finansowych związanych z organizacją specjalnych metod kształcenia dziecka.
Fakt, że dziecko nie sygnalizuje swoich potrzeb fizjologicznych i że podejrzewany jest u dziecka autyzm, nie jest podstawą do wydalenia go z przedszkola.
Przepisy umożliwiają, a nawet obligują przedszkole do podjęcia działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na podstawie rozpoznania dokonanego przez nauczycieli i specjalistów w przedszkolu. Do udzielenia dziecku wsparcia nie jest wymagana opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju ani żaden dokument wydany przez poradnię, jeśli rozpoznana zostanie potrzeba dziecka uzasadniająca objęcie go pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Dowiedz się, czy poradnia psychologiczno-pedagogiczna prowadząca diagnozę dziecka może otrzymać nagrania z monitoringu przedszkolnego, by poznać zachowania dziecka w grupie.
Sprawdź, czy przed przystąpieniem do diagnozy psycholog z poradni psychologiczno-pedagogicznej powinien uzyskać zgodę na badanie diagnostyczne od rodziców przedszkolaka. Upewnij się także, czy brak zgody rodziców uniemożliwia zdiagnozowanie problemów dziecka i udzielenie mu koniecznego wsparcia.
Aktualne przepisy określają jedynie ogólne zasady planowania liczby godzin wczesnego wspomagania rozwoju w miesiącu. Upewnij się, czy istnieje możliwość zawieszenia prowadzenia zajęć w danym miesiącu i odpracowania niezrealizowanych godzin w kolejnym. Dowiedz się, jak zaplanować harmonogram realizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach niepublicznych nie różnią się od tych obowiązujących placówki publiczne. Sprawdź, czy brak odpowiedniej kadry może usprawiedliwiać brak objęcia dziecka pomocą.
Upewnij się, jakie zajęcia z dziećmi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu może prowadzić osoba, która ukończyła terapię pedagogiczną.
Epidemia i obostrzenia w funkcjonowaniu placówek oświatowych wpływają na dobrostan wszystkich dzieci, powodując obciążenia, które mogą wpływać na ich osiągnięcia w realizacji podstawy programowej, przygotowanie do podjęcia nauki w szkole, a w konsekwencji efekty uczenia się na dalszych etapach edukacji. W tym kontekście przygotowanie przedszkola na wyzwania związane ze skutkami COVID-19 wymagają nie tylko reagowania na sytuacje wynikające z bieżącej realizacji zadań, ale także uwzględnienia perspektywy długoterminowej – zwiększonego ryzyka wpływu niekorzystnych czynników na funkcjonowanie dzieci wobec zadań rozwojowych i edukacyjnych w przyszłości.
Po ponownym otwarciu przedszkoli zasadne jest uruchomienie wszelkich możliwych mechanizmów, aby zminimalizować szkody, jakie wywołało powszechne zagrożenie i przywróciwszy dzieci niepełnosprawne do przedszkola, zadbać o realizację treści indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.