Fakt, że dziecko nie sygnalizuje swoich potrzeb fizjologicznych i że podejrzewany jest u dziecka autyzm, nie jest podstawą do wydalenia go z przedszkola.
Dokumentacja prowadzona przez specjalistów w przedszkolu stanowi podstawę prowadzonej kontroli, zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Ponadto jest ona niezbędna do sprawdzania efektywności podejmowanych działań wychowawczych i dydaktycznych. Stanowi ona filar działań ewaluacyjnych. Dowiedz się, jak poprawnie dokumentować działania specjalistów w przedszkolu.
Przepisy umożliwiają, a nawet obligują przedszkole do podjęcia działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na podstawie rozpoznania dokonanego przez nauczycieli i specjalistów w przedszkolu. Do udzielenia dziecku wsparcia nie jest wymagana opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju ani żaden dokument wydany przez poradnię, jeśli rozpoznana zostanie potrzeba dziecka uzasadniająca objęcie go pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Dowiedz się, czy poradnia psychologiczno-pedagogiczna prowadząca diagnozę dziecka może otrzymać nagrania z monitoringu przedszkolnego, by poznać zachowania dziecka w grupie.
Sprawdź, czy przed przystąpieniem do diagnozy psycholog z poradni psychologiczno-pedagogicznej powinien uzyskać zgodę na badanie diagnostyczne od rodziców przedszkolaka. Upewnij się także, czy brak zgody rodziców uniemożliwia zdiagnozowanie problemów dziecka i udzielenie mu koniecznego wsparcia.
Aktualne przepisy określają jedynie ogólne zasady planowania liczby godzin wczesnego wspomagania rozwoju w miesiącu. Upewnij się, czy istnieje możliwość zawieszenia prowadzenia zajęć w danym miesiącu i odpracowania niezrealizowanych godzin w kolejnym. Dowiedz się, jak zaplanować harmonogram realizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach niepublicznych nie różnią się od tych obowiązujących placówki publiczne. Sprawdź, czy brak odpowiedniej kadry może usprawiedliwiać brak objęcia dziecka pomocą.
Upewnij się, jakie zajęcia z dziećmi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu może prowadzić osoba, która ukończyła terapię pedagogiczną.
Epidemia i obostrzenia w funkcjonowaniu placówek oświatowych wpływają na dobrostan wszystkich dzieci, powodując obciążenia, które mogą wpływać na ich osiągnięcia w realizacji podstawy programowej, przygotowanie do podjęcia nauki w szkole, a w konsekwencji efekty uczenia się na dalszych etapach edukacji. W tym kontekście przygotowanie przedszkola na wyzwania związane ze skutkami COVID-19 wymagają nie tylko reagowania na sytuacje wynikające z bieżącej realizacji zadań, ale także uwzględnienia perspektywy długoterminowej – zwiększonego ryzyka wpływu niekorzystnych czynników na funkcjonowanie dzieci wobec zadań rozwojowych i edukacyjnych w przyszłości.
Po ponownym otwarciu przedszkoli zasadne jest uruchomienie wszelkich możliwych mechanizmów, aby zminimalizować szkody, jakie wywołało powszechne zagrożenie i przywróciwszy dzieci niepełnosprawne do przedszkola, zadbać o realizację treści indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
W indywidualnej teczce, zakładanej dla każdego ucznia objętego kształceniem specjalnym lub pomocą psychologiczno-pedagogiczną, powinna być gromadzona dokumentacja badań i czynności uzupełniających prowadzonych przez nauczycieli i specjalistów, w tym IPEt-y.
Po zapisach o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które powinny znaleźć się w statusie przedszkola tak publicznego jak i niepublicznego, przedstawiamy propozycję zapisów dotyczących pozycji rodziców, ich prawnej reprezentacji oraz roli w życiu przedszkola.
Przywrócenie funkcji opiekuńczej przedszkoli musi się wiązać z podjęciem aktywnych działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Niezbędne jest aby obejmowały one czynności związane przede wszystkim z zapewnieniem dzieciom naruszonego przez pandemię bezpieczeństwa emocjonalnego. Nie mniej ważna jest kontynuacja przerwanych przez epidemię działań na rzecz dzieci dysfunkcyjnych.
Pedagog nie ma obowiązku ewidencjonować czynności związanych z samokształceniem. Zasady ewidencji czasu pracy nauczycieli w okresie zawieszenia zajęć są takie same jak w okresie, gdy zajęcia te są realizowane. Nie realizują pensum, a jedynie inne zadania i obowiązki wynikające z zajmowanego stanowiska.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.