W związku z obowiązkiem udzielania dzieciom, nauczycielom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej tak w przedszkolu publicznym, jak niepublicznym przepisy wymagają, by statuty tych placówek zawierały odpowiednie regulacje w tym zakresie. Sprawdź, jak przełożyć wymagania prawne na zapisy statutowe dla Twojego przedszkola.
Wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka należy dokonać każdorazowo po złożeniu w przedszkolu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, w takim czasie, by możliwe było dotrzymanie określonego w przepisach terminu opracowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Okresowej oceny dokonuje się zwykle po pierwszym półroczu pracy z dzieckiem. Sprawdź, jak przeprowadzić wopfu w przedszkolu.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy nie rozstrzygają, w jakim czasie należy prowadzić zajęcia rewalidacyjne i zajęcia organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie ma również przepisu, który regulowałby szczegółowo czas realizacji podstawy programowej, co oznacza, że dane zajęcia powinny być realizowane w czasie pobytu dziecka w przedszkolu, zapewnianym w wymiarze nie mniejszym niż 5 godzin dziennie, zgodnie z rozkładem dnia ustalonym dla oddziału.
Jeśli przedszkole niepubliczne jest wpisane do ewidencji placówek niepublicznych i uzyskuje dotację na swoją działalność, to powinno udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach określonych dla przedszkoli publicznych.
Każde dziecko ma prawo do otrzymania warunków edukacji odpowiednich do ich potrzeb i możliwości. Warunki te wynikają z dokumentów takich jak orzeczenia i opinie, lub rozpoznania dokonanego przez nauczycieli i specjalistów podczas bieżącej pracy. Przepisy prawa zobowiązują do zapewnienia dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi warunków edukacji wyrównujących ich szanse edukacyjne oraz gwarantujących im pełne włączenie w życie społeczności przedszkolnej. Oznacza to, że każda placówka działająca w systemie edukacji powinna być odpowiednio przygotowana do udzielenia wsparcia swoim uczniom. Powinno się to odbywać, począwszy od przyjęcia odpowiednich regulacji w prawie wewnętrznym przez sprawdzone procedury i praktyczne rozwiązania wykorzystujące zasoby przedszkola i możliwości wsparcia zewnętrznego, po działania umożliwiające elastyczne reagowanie na specyficzne potrzeby konkretnego ucznia w indywidualnych przypadkach.
Wszystkie działania dyrektora, nauczycieli i specjalistów w związku z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny być dokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz z wypracowanymi w placówce zasadami i formami prowadzenia dokumentacji. Za właściwe prowadzenie dokumentacji w przedszkolu i odpowiada dyrektor (§ 26 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, dalej: rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przedszkolnej). Na początku roku szkolnego powinien on zadbać o wskazanie sposobu dokumentowania realizacji przez nauczycieli zadań w zakresie udzielanej dzieciom pomocy oraz określić terminy i zasady ewentualnej kontroli, uwzględniając jej zakres w planie nadzoru pedagogicznego.
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, jest dobrowolne i nieodpłatne (§3 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej). Oznacza to, że rodzice mogą zrezygnować z korzystania ze wsparcia udzielanego przez przedszkole. Jednak wykonywanie przez nich władzy rodzicielskiej powinno być realizowane w interesie dziecka. Jeśli w ocenie przedszkola rodzice niewłaściwie sprawują opiekę nad dzieckiem, nie biorą pod uwagę potrzeb dziecka i odmawiają współpracy z placówką, możliwe jest rozważenie skierowania wniosku do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną dziecka i sposób wykonywania władzy rodzicielskiej przez rodziców.
Jednym z najważniejszych obowiązków związanych z dostarczeniem do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego jest opracowanie dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. To jednak nie wszystko. Przed dyrektorem przedszkola a szczególnie nauczycielami i specjalistami jest szereg zadań do wykonania w związku z przyjęciem do placówki dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, jak wywiązać się z tych obowiązków.
Z tego artykułu dowiesz się:
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.