W mediach oraz w oficjalnych dokumentach można napotkać różnorodne terminy służące do opisania autyzmu, takie jak: autyzm, zespół Aspergera czy zaburzenia ze spektrum autyzmu. Ta różnorodność wynika przede wszystkim z faktu, że Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób (ICD-11), która łączy różne formy autyzmu pod jednym terminem zaburzeń ze spektrum autyzmu, nie została jeszcze przetłumaczona na język polski. Ponadto, w aktach prawnych, w tym przepisach prawa oświatowego, nadal używa się terminu „autyzm”, często z dopiskiem „w tym zespół Aspergera”. Takie określenia, choć wydają się nieaktualne, są nadal zgodne z obowiązującym prawem i klasyfikacją medyczną w Polsce. Nie oznacza jednak, że należy używać ich w codziennej komunikacji. Jakich określeń używać, a których unikać, aby nikogo nie wykluczać a jednocześnie za pomocą języka oddać istotę problemu?
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Wykorzystaj na zajęciach:
2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Przyjęcie dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu do przedszkola wiąże się z koniecznością zatrudnienia dodatkowego nauczyciela, który będzie wspierał je podczas pobytu w placówce. Dowiedz się, jak rozwiązać problem braku odpowiedniego specjalisty i czy warunkowo jego zadania może realizować dodatkowy nauczyciel wychowania przedszkolnego.
Dziecko 6-letnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na spektrum autyzmu można przypisać do grupy młodszej. Podstawą takiej decyzji może być fakt, że dziecko czuje się pewniej w młodszej grupie, lepiej się w niej odnajduje, zna wychowawców itp. Niemniej jednak w grupie tej dziecko musi realizować roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne zakończone oceną gotowości szkolnej. Sprawdź, na jakiej podstawie dyrektor może zadecydować o zapisaniu starszych dzieci do grupy młodszej.
Upewnij się, czy nauczyciel współorganizujący kształcenie dla ucznia z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera musi mieć kwalifikacje z autyzmu, czy wystarczy kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki?
Dowiedz się, czy dla dziecka z autyzmem przedszkole musi zatrudnić nauczyciela wspomagającego, czy też wystarczy że wśród kadry przed znajduje się specjalista np. terapeuta pedagogiczny oraz pedagog specjalny.
Przepisy nie precyzują, jakie dokładnie kwalifikacje ma posiadać nauczyciel wspomagający dla dziecka z autyzmem. Dyrektorzy najczęściej wybierają na to stanowisko nauczycieli z przygotowaniem w zakresie oligofrenopedagogiki. Sprawdź, czy takie rozwiązanie jest właściwe i dowiedz się, jakich kwalifikacji należy oczekiwać od kandydata na nauczyciela wspomagającego dla dziecka autystycznego w przedszkolu.
Z tego artykułu dowiesz się:
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.