
- Data: 24.01.2024
CZĘŚĆ II. Praktyczne porady – pytania i odpowiedzi dotyczące orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu
Przedstawiamy pytania i odpowiedzi ekspertów na najczęściej zadawane pytania dotyczące organizowania kształcenia specjalnego dla dzieci posiadających orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej.

- Data: 19.01.2024
Zajęcia rewalidacyjne dla dziecka z indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym mogą odbywać się w przedszkolu
Dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego nie oznacza, że dziecko nie może przebywać na terenie przedszkola. Jeżeli stan zdrowia dziecka na to pozwala, może uczęszczać do przedszkola nie tylko na zajęcia integrujące z innymi dziećmi, ale również na zajęcia rewalidacyjne i zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

- Data: 05.01.2024
Zakończenie indywidualnego przygotowania przedszkolnego na wniosek rodzica
Indywidualne roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne jest specjalną formą edukacji stosowaną w przypadkach określonych przez przepisy prawa oświatowego. Organizuje się je na podstawie orzeczenia wydanego przez zespół orzekający działający w psychologiczno-pedagogicznej. Zdarza się, że rodzice dziecka wnioskują o zakończenie indywidualnego przygotowania przedszkolnego. Sprawdź, czy dyrektor szkoły może pozytywnie rozpatrzeć taki wniosek.

- Data: 11.12.2023
Logopeda musi pracować według własnego programu terapii
Każdy logopeda, odpowiednio do potrzeb konkretnego dziecka i stwierdzonego zaburzenia, powinien opracowywać programy terapii. Są one przygotowywane, zatwierdzane i wdrażane w ramach procedur wewnętrznych w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora.

- Data: 23.11.2023
Właściwa publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna dla dziecka
Ustalenie, która publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna jest właściwa do udzielania pomocy dziecku i jego rodzicom powinno być pierwszym krokiem w przypadku ubiegania się o wydanie orzeczenia lub opinii dla dziecka. W artykule wyjaśniamy, jak ustalić, która poradnia jest właściwa dla dzieci uczęszczających do danego przedszkola oraz jak pomóc rodzicom, których dziecko jeszcze nie korzysta z wychowania przedszkolnego.

- Data: 22.11.2023
Dokumentowanie grupowych zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu – dziennik zajęć
Przepisy prawa oświatowego nie zabraniają organizowania zajęć rewalidacyjnych w grupie, jeżeli takie ich prowadzenie odpowiada potrzebom dzieci. Należy pamiętać, że takie zajęcia muszą być odpowiednio dokumentowane w dzienniku innych zajęć. W przypadku grupowych zajęć rewalidacyjnych prowadzi się jeden, wspólny dziennik dla całej grupy.

- Data: 17.11.2023
Dyrektor nie może żądać przeniesienia dziecka do przedszkola specjalnego
Dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności mają prawo uczęszczania do przedszkoli ogólnodostępnych, nawet jeżeli poradnia jako zalecane wskazała przedszkole specjalne. Należy pamiętać, że dyrektor nie może odmówić przyjęcia dziecka, jeżeli dostało się do przedszkola, ale nie może również żądać przeniesienia go do przedszkola specjalnego.

- Data: 13.11.2023
Zazdrość o nowe młodsze rodzeństwo. Wsparcie przedszkolaka w adaptacji do nowej sytuacji rodzinnej
Narodziny nowego dziecka to sytuacja wymagająca zmian w całym systemie rodzinnym. Jeśli w domu jest już przedszkolak, nagle z malutkiego, potrzebującego staje się tym starszym, dojrzalszym, samodzielnym. Dlaczego? Porównywany jest już nie z dorosłymi, ale z młodszym bratem lub siostrą. Porządek jego dotychczasowego świata zostaje zachwiany i nic już nie będzie takie same. Nie bez powodu narodziny rodzeństwa to wydarzenie określone na skali siły działania stresorów psychospołecznych na dzieci i młodzież (OŚ IV, DSMIV) jako umiarkowane. Dowiesz się, jak pomóc dziecku, które odczuwa zazdrość o młodsze rodzeństwo.

- Data: 03.11.2023
Jak wspierać dziecko w spektrum autyzmu w grupie przedszkolnej?
Obecnie specjaliści rozpoznają autyzm coraz wcześniej. Pierwsze objawy pojawiają się już w pierwszym roku życia. Na etapie przedszkola można zaobserwować różne objawy spektrum autyzmu, które utrudniają dzieciom codzienne funkcjonowanie. Na szczęście dziś normą jest to, że kilkulatki są kierowane do poradni specjalistycznych w celu oceny rozwoju. Zaburzenia neurorozwojowe nie są już tematem tabu. Współcześni rodzice i nauczyciele mają zazwyczaj podstawową wiedzę na temat neuroróżnorodności. Na przestrzeni ostatnich lat zmieniło się również podejście do edukacji osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Dzieci w spektrum autyzmu korzystają z przedszkoli ogólnodostępnych i integracyjnych. O czym warto pamiętać w pracy z dzieckiem z całościowymi zaburzeniami rozwoju? Jakiego rodzaju środowisko będzie dla niego zarówno bezpieczne, jak i odpowiednio stymulujące?

- Data: 12.10.2023
Dziecko z zespołem Downa w przedszkolu ogólnodostępnym
Okres przedszkolny dla dziecka z zespołem Downa to czas wyzwań w wielu obszarach rozwoju. Bardzo ważne jest środowisko, które umiejętnie będzie wspierało rozwój potrzebującego pomocy malca. Rodzic może zadecydować o rodzaju placówki, do której maluch będzie uczęszczał. Coraz częściej dzieci z ZD trafiają do przedszkoli ogólnodostępnych, gdzie realizuje się integracyjny model kształcenia. To rozwiązanie ma wiele zalet. Włączenie dziecka z ZD w grupę rówieśniczą i wspieranie go w rozwoju jest jednak dla nauczyciela sporym wyzwaniem. Potrzebna jest wiedza, cierpliwość, elastyczność i kreatywność.
Aktualny numer
