
- Data: 10.10.2024
Rezygnacja z nauczyciela wspomagającego mimo zaleceń poradni
Dowiedz się, czy rodzice dziecka z orzeczeniem zalecającym zatrudnienie nauczyciela współorganizującego proces kształcenia mogą zrezygnować z tego wsparcia podczas pobytu w przedszkolu. Sprawdź, jak powinien wyglądać wzór pisma w sprawie rezygnacji z nauczyciela wspomagającego.

- Data: 30.09.2024
Czy rodzice mogą złożyć rezygnację z zajęć rewalidacyjnych dla dziecka?
Zapewnienie dziecku zajęć rewalidacyjnych jest obowiązkowe. Dyrektor, po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie może bowiem ich odmówić, Co więcej, zajęcia trzeba zorganizować nawet, jeżeli w przedszkolu w danym momencie nie zatrudnia się nauczyciela posiadającego kwalifikacje do ich prowadzenia. A co, jeżeli rodzice nie chcą, aby ich dziecko korzystało z rewalidacji w przedszkolu? Czy mogą wypisać je z tych zajęć?

- Data: 30.09.2024
Realizacja orzeczeń i opinii poradni p-p w przedszkolu– rozwiązania problemów z praktyki
Zarówno na początku jak i w trakcie roku szkolnego rodzice dziecka mogą przedkładać orzeczenia w szkole i przedszkolu a także dostarczać opinie poradni na temat zalecanych metod pracy z uczniem. Mimo tego, że opinia poradni nie ma takiej mocy wiążącej jak orzeczenie, to jednak nie można lekceważyć zawartych w niej zaleceń do pracy z dzieckiem. Dowolności nie ma tym bardziej przy realizacji wytycznych zawartych w orzeczeniu, i to nawet wówczas, gdy w przedszkolu nie ma odpowiedniej kadry, by je zrealizować. Sprawdź, jak poradzić sobie z rozwiązaniem problemów organizacyjnych i finansowych związanych z organizacją specjalnych metod kształcenia dziecka.

- Data: 24.09.2024
Neuroatypowe przedszkolaki. W jaki sposób zadbać o spójność i integrację grupy przedszkolnej, w której funkcjonują dzieci neuroróżnorodne?
Okres przedszkolny to dla wielu rodzin pierwszy kontakt z dużymi grupami równolatków swoich pociech. Ujawniają się różne trudności, które czasem w życiu rodzinnym nie były dla opiekunów zrozumiałe i tak widoczne, jak w przedszkolu. To często czas pierwszych kroków w kierunku diagnozy spektrum autyzmu czy niepełnosprawności intelektualnej. Dzieci z trudnościami funkcjonują w społecznościach przedszkolnych często długo, zanim proces diagnostyczny zostanie sfinalizowany. Dowiedz się, w jaki sposób zadbać o grupę, w której funkcjonują dzieci z różnicami rozwojowymi.

- Data: 17.09.2024
Czy dziecko może przebywać w gabinecie samo ze specjalistą prowadzącym zajęcia?
Wejście w życie standardów ochrony małoletnich budzi wątpliwości dotyczące prowadzenia zajęć „sam na sam” z dzieckiem. W artykule wyjaśniamy, czy dziecko może przebywać w gabinecie samo z nauczycielem specjalistą: psychologiem, pedagogiem, pedagogiem specjalnym lub terapeutą pedagogicznym.

- Data: 26.08.2024
Dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego w roku szkolnym 2024/2025
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu wymaga odpowiedniego dokumentowania. Odpowiada za to zwykle specjalista zatrudniony w szkole lub przedszkolu. Praktyka pokazuje jednak, że dyrektorzy i nauczyciele często mają wątpliwości, w jakim dzienniku i w jaki sposób poprawnie udokumentować przeprowadzone zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. Sprawdź, jak poprawnie wypełniać dzienniki innych zajęć i dzienniki specjalistów w przedszkolu i szkole.

- Data: 20.08.2024
Czy dyrektor przedszkola może wyznaczyć termin składania orzeczeń i opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej?
Orzeczenia i opinie z poradni są dostarczane do przedszkola przez cały rok szkolny. Złożenie tego typu dokumentu nakłada na dyrektora przedszkola obowiązki związane z organizacją kształcenia specjalnego lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy dyrektor może w drodze zarządzenia wyznaczyć konkretne terminy na składanie orzeczeń i opinii, aby zapewnić sprawną organizację pomocy w przedszkolu.

- Data: 15.08.2024
Czy zajęcia rozwijające uzdolnienia to zajęcia wynikające z zadań statutowych
Zajęcia rozwijające uzdolnienia dzieci to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowanej w przedszkolach. Sprawdź, jak przydzielać i rozliczać takie zajęcia oraz dowiedz się, kiedy za prowadzenie zajęć rozwijających uzdolnienia nauczyciel otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie.

- Data: 31.07.2024
Zajęcia z zakresu pomocy p-p nie mogą być realizowane poza pensum, w ramach zadań statutowych
Zakres zadań, jaki można przydzielić nauczycielowi przedszkola w ramach czasu pracy, budzi wątpliwości nie tylko pracowników, ale także dyrektorów. Tymczasem przepisy wyraźnie wskazują, że w ramach czasu pracy i otrzymywanego wynagrodzenia nauczyciel zobowiązany jest nie tylko realizować pensum, ale także wykonywać m.in. zadania statutowe przedszkola oraz inne prace wynikające z przepisów. Sprawdź, czy w ramach zadań statutowych przedszkola można zlecić nauczycielom realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Aktualny numer
