
- Data: 17.07.2023
Praca z dzieckiem ze wzmożonym lękiem separacyjnym. Dobre praktyki
Nie idź, nie chcę tu zostać, nie zostawiaj mnie, chcę do domu! Tego typu komunikaty słychać w większości przedszkolnych szatni. Rozstanie z opiekunem to dla wielu dzieci trudny moment. Pojawia się krzyk, płacz, potrzeba przylgnięcia do ukochanego dorosłego, lęk przed odsunięciem się choćby na milimetr, głośny protest. Gdy rozstanie mija, opiekun wychodzi, zdarza się, że dziecko nadal się nie wycisza, przypomina wielokrotnie o bolesnej rozłące. Czasem lęk jest tak silny, że zaburza zwykłe funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej. Jak pracować z dzieckiem, które ma trudności separacyjne?

- Data: 17.07.2023
IPET i WOPFU wyłącznie w formie elektronicznej
Dążąc do ograniczenia ilości dokumentów gromadzonych w postaci papierowej, wielu dyrektorów rozważa prowadzenie w formie elektronicznej dokumentacji związanej z kształceniem specjalnym. Sprawdź, czy IPET i WOPFU mogą mieć jedynie postać elektroniczną?

- Data: 17.07.2023
IPET w sierpniu? Opracowanie programu dla dziecka zapisanego do przedszkola na jeden miesiąc
Niektóre dzieci są zapisywane do przedszkola tylko na miesiące wakacyjne. Nie oznacza to jednak, że zakres obowiązków wobec wychowanka jest inny niż w przypadku dzieci uczęszczających na zajęcia przez cały rok. Szczególnie problematyczne okazuje się w takiej sytuacji zorganizowanie dla dziecka kształcenia specjalnego, czasu jest bowiem mało. Sprawdź, czy przedszkole musi opracować IPET dla dziecka zapisanego do przedszkola tylko na sierpień.

- Data: 11.07.2023
IPET nie wchodzi w skład przedszkolnego zestawu programów wychowania przedszkolnego
Dopuszczone do użytku programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego. Do tego zestawu nie włącza się natomiast indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych opracowywanych dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź, jaka jest różnica między programem wychowania przedszkolnego a IPET.

- Data: 10.07.2023
Przedszkolak a przeżywanie śmierci i żałoby. Jak pomóc dziecku w żałobie?
Czy kilkulatek rozumie śmierć? Czy skoro otwarcie nie wyraża tęsknoty za zmarłą babcią, to czy w ogóle wie, co się stało? Wokół tematu żałoby u małych dzieci funkcjonuje wiele mylnych przekonań. Jednym z nich jest przeświadczenie, że nie potrzebują one rzetelnego wyjaśnienia sytuacji utraty, a najlepiej w ogóle nie poruszać tematu śmierci. Czasami dorośli mylnie zakładają, że maluch szybko zapomni o osobie, którą stracił, nie będzie za nią tęsknił i po prostu przywyknie do nowej sytuacji. Zwyczajna zabawa brana jest za dobrą monetę – skoro dziecko się bawi i uśmiecha, to pewnie nie cierpi. Warto jednak pamiętać, że dzieci przeżywają trudne sytuacje w inny sposób niż dorośli. Dowiedz się, jak przebiega proces przeżywania żałoby i jak rozmawiać z dzieckiem o stracie bliskiej osoby.

- Data: 05.07.2023
Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – od ilu lat?
Przepisy prawa oświatowego nie przewidują możliwości organizowania indywidualnego realizowania wychowania przedszkolnego przez dzieci, które nie realizują jeszcze rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego. Dziecko w wieku od 3 do 5 lat nie otrzyma zatem orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania. Sprawdź szczegóły i dowiedz się, kiedy można zorganizować indywidualne przygotowanie przedszkolne.

- Data: 04.07.2023
Do jakiego wieku dziecko może być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju
Przepisy nie określają górnej granicy wieku dziecka, które może być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Zajęcia WWR są organizowane od wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole. Sprawdź, co oznacza to w praktyce.

- Data: 19.06.2023
Osoba bez wymaganych kwalifikacji a zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu niepublicznym
Brak specjalisty posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i bez przygotowania pedagogicznego uniemożliwi prowadzenie zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu niepublicznym. W tym przypadku nie mają bowiem zastosowania przepisy o zatrudnieniu za zgodą kuratora oświaty.

- Data: 19.06.2023
Regulamin udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
W niektórych przedszkolach opracowuje się szczegółowe regulaminy organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W świetle przepisów prawa oświatowego nie jest to jednak konieczne, może wręcz zostać uznane za niepotrzebną biurokrację. Sprawdź, w których dokumentach uregulować zasady organizowania i udzielania pomocy, aby nie tworzyć dodatkowych regulaminów.
Aktualny numer
