
- Data: 23.11.2023
IPET opracowuje się dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) opracowuje się wyłącznie dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przedszkole nie jest zobligowane do tworzenia takiego programu na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.

- Data: 22.11.2023
Dokumentowanie grupowych zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu – dziennik zajęć
Przepisy prawa oświatowego nie zabraniają organizowania zajęć rewalidacyjnych w grupie, jeżeli takie ich prowadzenie odpowiada potrzebom dzieci. Należy pamiętać, że takie zajęcia muszą być odpowiednio dokumentowane w dzienniku innych zajęć. W przypadku grupowych zajęć rewalidacyjnych prowadzi się jeden, wspólny dziennik dla całej grupy.

- Data: 21.11.2023
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka dla uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Dziecko uczęszczające na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, może być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Należy pamiętać, że zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to zupełnie odrębne formy wsparcia. Są one realizowane niezależnie od siebie, a korzystanie z jednej nie wyklucza udziału w drugiej.

- Data: 17.11.2023
Dyrektor nie może żądać przeniesienia dziecka do przedszkola specjalnego
Dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności mają prawo uczęszczania do przedszkoli ogólnodostępnych, nawet jeżeli poradnia jako zalecane wskazała przedszkole specjalne. Należy pamiętać, że dyrektor nie może odmówić przyjęcia dziecka, jeżeli dostało się do przedszkola, ale nie może również żądać przeniesienia go do przedszkola specjalnego.

- Data: 13.11.2023
Zazdrość o nowe młodsze rodzeństwo. Wsparcie przedszkolaka w adaptacji do nowej sytuacji rodzinnej
Narodziny nowego dziecka to sytuacja wymagająca zmian w całym systemie rodzinnym. Jeśli w domu jest już przedszkolak, nagle z malutkiego, potrzebującego staje się tym starszym, dojrzalszym, samodzielnym. Dlaczego? Porównywany jest już nie z dorosłymi, ale z młodszym bratem lub siostrą. Porządek jego dotychczasowego świata zostaje zachwiany i nic już nie będzie takie same. Nie bez powodu narodziny rodzeństwa to wydarzenie określone na skali siły działania stresorów psychospołecznych na dzieci i młodzież (OŚ IV, DSMIV) jako umiarkowane. Dowiesz się, jak pomóc dziecku, które odczuwa zazdrość o młodsze rodzeństwo.

- Data: 03.11.2023
Jak wspierać dziecko w spektrum autyzmu w grupie przedszkolnej?
Obecnie specjaliści rozpoznają autyzm coraz wcześniej. Pierwsze objawy pojawiają się już w pierwszym roku życia. Na etapie przedszkola można zaobserwować różne objawy spektrum autyzmu, które utrudniają dzieciom codzienne funkcjonowanie. Na szczęście dziś normą jest to, że kilkulatki są kierowane do poradni specjalistycznych w celu oceny rozwoju. Zaburzenia neurorozwojowe nie są już tematem tabu. Współcześni rodzice i nauczyciele mają zazwyczaj podstawową wiedzę na temat neuroróżnorodności. Na przestrzeni ostatnich lat zmieniło się również podejście do edukacji osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Dzieci w spektrum autyzmu korzystają z przedszkoli ogólnodostępnych i integracyjnych. O czym warto pamiętać w pracy z dzieckiem z całościowymi zaburzeniami rozwoju? Jakiego rodzaju środowisko będzie dla niego zarówno bezpieczne, jak i odpowiednio stymulujące?

- Data: 24.10.2023
Psycholog nie prowadzi zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są organizowane jako zajęcia specjalistyczne w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zgodnie z przepisami prowadzi je terapeuta pedagogiczny. Oznacza to, że nie może prowadzić ich dowolny nauczyciel zatrudniony w przedszkolu. Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych nie należy do obowiązków psychologa w przedszkolu.

- Data: 23.10.2023
Program zajęć rewalidacyjnych – okres obowiązywania
Opracowanie programu zajęć rewalidacyjnych ma na celu usystematyzowanie założeń dotyczących rewalidacji. W programie zajęć rewalidacyjnych określa się tematy i cele planowanych zajęć, aby w przyszłości móc dokonać oceny ich skuteczności. Co jednak ważne, przepisy prawa oświatowego nie zawierają wytycznych dotyczących opracowania takiego programu, Budzi to wątpliwości, ponieważ niektórzy nauczyciele, traktując program jako załącznik do IPET, opracowują go na cały etap edukacyjny. Czy jest to doby kierunek działania?

- Data: 12.10.2023
Dziecko z zespołem Downa w przedszkolu ogólnodostępnym
Okres przedszkolny dla dziecka z zespołem Downa to czas wyzwań w wielu obszarach rozwoju. Bardzo ważne jest środowisko, które umiejętnie będzie wspierało rozwój potrzebującego pomocy malca. Rodzic może zadecydować o rodzaju placówki, do której maluch będzie uczęszczał. Coraz częściej dzieci z ZD trafiają do przedszkoli ogólnodostępnych, gdzie realizuje się integracyjny model kształcenia. To rozwiązanie ma wiele zalet. Włączenie dziecka z ZD w grupę rówieśniczą i wspieranie go w rozwoju jest jednak dla nauczyciela sporym wyzwaniem. Potrzebna jest wiedza, cierpliwość, elastyczność i kreatywność.

- Data: 11.10.2023
WWR: odmowa przyjęcia na wczesne wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu
To, że w danym przedszkolu są organizowane zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, nie oznacza, że można na nie zapisać każde dziecko uczęszczające do tego przedszkola. Najczęstszym powodem odmowy jest oczywiście brak wolnych miejsc. Trzeba pamiętać, aby w statucie uwzględnić zasady i sposób informowania rodziców o braku możliwości realizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju w przedszkolu.
Aktualny numer
