- Data: 17.02.2023
Członkowie zespołu WWR dla dziecka a kwalifikacje zgodne z rodzajem niepełnosprawności
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może być organizowane w przedszkolach i szkołach zatrudniających kadrę posiadającą kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania pokreślonych w rozporządzeniu MEN z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. oraz w rozporządzeniu MEN z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci Sprawdź, czy specjaliści muszą posiadać dodatkowo kwalifikacje zgodne z rodzajem niepełnosprawności dziecka.
- Data: 16.02.2023
Plastykoterapia w przedszkolu – jak arteterapia plastyczna wspiera terapię
Jednym z najważniejszych obszarów w pracy z dzieckiem w okresie przedszkolnym jest wsparcie jego rozwoju emocjonalnego. Przedszkolak to istota pełna najróżniejszych uczuć. Dojrzewające powoli mechanizmy regulacji emocji niekoniecznie radzą sobie z lękiem, złością, tęsknotą. To zupełnie naturalne, że przedszkolak wyraża swoje przeżycia niewerbalnie. Zachowaniem, krzykiem, płaczem, objawami psychosomatycznymi. Metody arteterapeutyczne to świetna forma wspierania rozwoju ekspresji emocjonalnej. Wyróżnia się różne rodzaje arteterapii: malarstwo, rysunek, taniec, rzeźba, muzykoterapia, ale również wiele metod i technik wymykających się tak oczywistej klasyfikacji. W artykule skupiono się na metodach plastycznych, z których może korzystać nie tylko terapeuta prowadzący terapię poprzez sztukę, ale każdy nauczyciel przedszkola.
- Data: 13.02.2023
Termin ważności opinii psychologiczno-pedagogicznej i logopedycznej
Przepisy nie określają daty ważności opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej czy opinii logopedycznej. Wynika ona bowiem nie z daty jej wydania, lecz z merytorycznej zawartości uwarunkowanej aktualnymi potrzebami ucznia, które na przestrzeni kilku lat mogą się istotnie zmienić. W praktyce trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy opinia wydana miesiąc, kilka miesięcy czy nawet lat temu jest aktualna.
- Data: 07.02.2023
Specjalista z poradni może pracować z dzieckiem, jeżeli rodzice wyrażą na to zgodę
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu powinna być organizowana i udzielana we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Należy jednak pamiętać, że rodzice muszą wyrazić zgodę na kontakt specjalisty z poradni z dzieckiem. Sprawdź, jakich informacji należy im udzielać.
- Data: 18.01.2023
Jakie dokumenty powinny znajdować się w teczce dziecka z orzeczeniem o kształceniu specjalnym?
Organizacja kształcenia specjalnego wymaga zaplanowania odpowiednich form wsparcia, zastosowania właściwych metod pracy i form niezbędnego wsparcia, a także okresowo oceny efektywności podejmowanych działań. Wszystkie działania należy dokumentować, jednak przepisy nie określają katalogu takich dokumentów – sprawdź, jak prowadzić indywidualną teczkę dziecka.
- Data: 02.01.2023
Skrócenie czasu trwania zajęć specjalistycznych – czy i w jakich przypadkach jest możliwe
Organizacja wsparcia dla dziecka w przedszkolu powinna wynikać z realnych potrzeb dziecka oraz uwzględniać jego możliwości psychofizyczne. Jeżeli jest to wskazane, ustaloną pulę godzin zajęć należy zwiększyć – czy można ją także ograniczyć? Kto i na jakiej podstawie podejmuje ostateczną decyzję o skróceniu zajęć specjalistycznych i rewalidacyjnych?
- Data: 13.12.2022
WOPFU i IPET dla dziecka z Ukrainy
W przypadku doręczenia do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, konieczne jest przeprowadzenie wielospecjalistycznej oceny poziom funkcjonowania dziecka oraz opracowanie IPET. Obowiązek ten dotyczy również dzieci z Ukrainy, które przybyły do Polski w związku z działaniami wojennymi. Co jednak ważne – dokumentów tych nie opracowuje się dla dzieci, które nie mają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Data: 09.12.2022
Wczesne wspomaganie rozwoju: ile trwają zajęcia WWRD w przedszkolu?
Przepisy rozporządzenia w sprawie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli nie wskazują, ile czasu powinny trwać zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W celu ustalenia, ile trwają zajęcia WWRD trzeba więc powoływać się na inne regulacje.
- Data: 18.11.2022
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i kształcenie specjalne nie mogą być realizowane przez jeden zespół
Formy wsparcia dziecka, jakimi jest realizacja kształcenia specjalnego oraz wczesne wspomaganie rozwoju dla dziecka niepełnosprawnego, nie mogą być realizowane i dokumentowane jako jedno „wspólne” zadanie. Dowiedz się, dlaczego i jak należy postępować, jeżeli dziecko posiada zarówno orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jak i opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju