Termin ważności opinii psychologiczno-pedagogicznej i logopedycznej
Przepisy nie określają daty ważności opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej czy opinii logopedycznej. Wynika ona bowiem nie z daty jej wydania, lecz z merytorycznej zawartości uwarunkowanej aktualnymi potrzebami ucznia, które na przestrzeni kilku lat mogą się istotnie zmienić. W praktyce trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy opinia wydana miesiąc, kilka miesięcy czy nawet lat temu jest aktualna.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Jak długo ważne są opinie wydawane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne?
- Od czego zależy okres ważności opinii wydanej dla dziecka?
- Jak często rodzice mogą występować do poradni z wnioskiem o wydanie nowej opinii dla dziecka?
Opinia psychologiczno-pedagogiczna nie ma terminu ważności
Opinie wystawiane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne nie mają terminu ważności. Nie oznacza to jednak, że diagnozy nie trzeba powtarzać. Rodzice mogą zgłosić się do poradni np.
- w terminie wskazanym w zaleceniach zawartych w poprzedniej opinii,
- w razie istotnej zmiany w funkcjonowaniu dziecka (nasilające problemy, zmiana sytuacji zdrowotnej, zmiana sposobu funkcjonowania wynikającą z wieku).
W świetle prawa nie ma potrzeby składania wniosku o wydanie nowej opinii tylko względu na upływ czasu, jeśli dziecko funkcjonuje bez większych trudności, a zapewniana pomoc jest skuteczna. Jeżeli jednak praca z dzieckiem wymaga zmian ze względu na jego indywidualne potrzeby, możliwe jest ponowne badanie.
PUNTY PRZEDSZKOLNE
Porada dotyczy także punktów przedszkolnych.
Zindywidualizowana ścieżka – opinię można wydać na jeden rok szkolny
Wyjątkiem jest jednak opinia o potrzebie objęcia dziecka zindywidualizowaną ścieżką realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego. Zgodnie bowiem z § 12 ust. 6 pkt 2 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, opinia o potrzebie objęcia dziecka zindywidualizowaną ścieżką obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego wskazuje okres objęcia tą ścieżką, nie dłuższy jednak niż rok szkolny.
To oznacza, że np. w przypadku dziecka, któremu odroczono obowiązek szkolny o jeden rok, konieczne będzie uzyskanie ponownie opinii o potrzebie objęcia dziecka zindywidualizowaną ścieżką obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
Niektóre testy psychologiczno-pedagogiczne w poradni trzeba powtarzać
Okres związany z możliwością wydania kolejnej opinii może wynikać ze standardów związanych z zastosowaniem określonego testu, które przewidują konieczność zachowania odpowiednio długiego czasu do następnego badania, by uniknąć błędów wynikających np. z „wyuczenia się” zadań testowych. Okres taki wynosi minimum 1 rok do 2 lat. Nie wyklucza to jednocześnie możliwości przeprowadzenia badania innym testem, czy badania osiągnięć dydaktycznych odpowiednio do poziomu wymagań programowych i postępów ucznia.
Zasadność wydania opinii wynika z bieżących potrzeb dzieci i młodzieży i nie ma związku z terminem jej ważności. Wniosek o wydanie opinii może być złożony w poradni w każdym czasie. Specjaliści zdecydują wówczas, jakiego rodzaju badania można/należy przeprowadzić. Poradnia ma obowiązek wydać opinię w terminie 30 dni, a w szczególnych wypadkach w terminie 60 dni. Z kolei przedszkole będzie miało obowiązek realizować zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z zaleceniami zawartymi w opinii wydanej przez poradnię psychologiczno -pedagogiczną.
W PRZEDSZKOLACH NIEPUBLICZNYCH
Porada dotyczy także przedszkoli niepublicznych.
Przeczytaj również: