Aktualny

Zajęcia logopedyczne w ramach podstawy programowej czy poza nią?

Data aktualizacji dokumentu: 2 maja 2025
Zajęcia logopedyczne w przedszkolu. Na zdjęciu: logopeda podczas zajęć w przedszkolu

Czy zajęcia logopedyczne muszą odbywać się poza obowiązkowymi godzinami pobytu dziecka w przedszkolu? A może mogą – i powinny – być realizowane w ramach podstawy programowej? Wątpliwości wokół tej kwestii pojawiają się często, szczególnie w kontekście organizacji zajęć specjalistycznych jako formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Tymczasem przepisy pozostawiają placówkom pewną elastyczność – ale jednocześnie zobowiązują je do spełnienia określonych standardów organizacyjnych i prawnych. W tym artykule wyjaśniamy, kiedy i jak można zaplanować zajęcia logopedyczne, aby były zgodne z prawem, wygodne dla rodziców i możliwe do zrealizowania przez przedszkole.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy zajęcia logopedyczne można realizować w ramach podstawy programowej.
  • Czym są zajęcia specjalistyczne i jakie mają umocowanie prawne.
  • Kto decyduje o czasie ich realizacji i jak wpisać je w ramowy rozkład dnia.
  • Czy zajęcia logopedyczne mogą odbywać się w czasie bezpłatnych godzin pobytu dziecka w przedszkolu.
  • Jakie przepisy regulują organizację zajęć logopedycznych w przedszkolach publicznych i niepublicznych.

Zajęcia logopedyczne jako pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Zajęcia logopedyczne to forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej dzieciom wymagającym wsparcia w rozwoju mowy i komunikacji. Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r., są one jedną z ustawowych form wsparcia, które przedszkole ma obowiązek zorganizować.

Czy zajęcia logopedyczne można realizować w ramach podstawy programowej?

Tak. Przepisy nie zabraniają, aby zajęcia logopedyczne w przedszkolu w ramach podstawy programowej odbywały się w czasie bezpłatnych godzin zapewnianych przez przedszkole. Oznacza to, że zajęcia mogą być prowadzone w czasie, w którym realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego, co jest korzystne zarówno dla dziecka, jak i rodziców.

Kto decyduje o czasie zajęć logopedycznych?

Zgodnie z § 12 ust. 4 rozporządzenia MEN z 28 lutego 2019 r., organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, ustalany przez dyrektora na wniosek rady pedagogicznej. To w tym dokumencie należy wpisać czas przeznaczony na zajęcia specjalistyczne, w tym logopedyczne.

Czy logopeda może pracować w czasie bezpłatnych godzin pobytu dziecka?

Tak. Przepisy nie wykluczają takiej możliwości. Zajęcia logopedyczne mogą odbywać się w czasie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, które w przedszkolu publicznym musi wynosić co najmniej 5 godzin dziennie (art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe).

Elastyczność organizacyjna a obowiązki przedszkola

Obowiązujące przepisy nie precyzują wymiaru czasu przeznaczonego na realizację podstawy programowej, co daje dyrektorowi elastyczność organizacyjną. W czasie jej trwania powinny być jednak realizowane wszystkie działania na rzecz dziecka, w tym zajęcia specjalistyczne, jeżeli takie są konieczne.

Załącznik nr 1 do rozporządzenia MEN z 14 lutego 2017 r. nie wprowadza odrębnych zasad dla organizacji zajęć logopedycznych, co oznacza, że mogą one być planowane w ramach codziennego funkcjonowania placówki.

Czy te same zasady obowiązują przedszkola niepubliczne?

Tak. Regulacje dotyczące organizacji zajęć specjalistycznych, w tym logopedycznych, mają zastosowanie także w przedszkolach niepublicznych i innych niepublicznych formach wychowania przedszkolnego. Pod warunkiem zapewnienia zgodności ze statutem i ramowym planem dnia, zajęcia te mogą być realizowane tak samo jak w przedszkolach publicznych.

Zajęcia logopedyczne w przedszkolu w ramach podstawy programowej są zgodne z przepisami i mogą być korzystne organizacyjnie dla placówki. Ich czas realizacji ustala dyrektor przedszkola w ramach ramowego rozkładu dnia. Działania te mogą być prowadzone także w czasie bezpłatnych godzin pobytu dziecka, o ile są wpisane w plan i realizują zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Dzięki temu przedszkole może skutecznie wspierać rozwój dziecka, jednocześnie zachowując zgodność z prawem i optymalizując organizację pracy.

Podstawa prawna: 
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.) – art. 13 ust. 1 pkt 2.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1798) – § 6 ust. 1 pkt 2.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2023 r. poz. 2736). 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 357 ze zm.) – załącznik nr 1.
Numer 142 - Maj/Czerwiec 2025 r.
Dodano: 17.05.2025

Numer 142 - Maj/Czerwiec 2025 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin