Zajęcia logopedyczne w ramach podstawy programowej czy poza nią?
Z tego artykułu dowiesz się, czy zajęcia specjalistyczne, takie jak zajęcia logopedyczne, mogą być realizowane w ramach podstawy programowej, czy też muszą się odbywać poza nią tak jak np. zajęcia z religii.
Zajęcia specjalistyczne to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej (§ 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).
Przepisy nie wskazują, w jakim czasie należy je organizować, dlatego tę kwestię rozstrzyga ustalony dla oddziału ramowy plan dnia. Zgodnie bowiem z § 12 ust. 4 rozporządzenia MEN z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców.
Nie ma natomiast przeszkód, aby zostały one zaplanowane w czasie, w którym zapewnia się bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie.
Proszę zauważyć, że obowiązujące przepisy nie wskazują wymiaru czasu przeznaczonego na realizację podstawy programowej, a jedynie, że przedszkole publiczne zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie (art. 13 ust. 1 pkt 2 UPO).
W czasie zapewnianym przez organ prowadzący powinny być zrealizowane wszystkie działania na rzecz dziecka. Potwierdza to sposób opisu zadań przedszkola i warunków realizacji podstawy programowej określone w przedmiotowym rozporządzeniu, które nie reguluje odrębnie zasad organizacji zajęć specjalistycznych – załącznik nr 1 do rozporządzenia MEN z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Omówione regulacje mogą być także zastosowane w przedszkolach niepublicznych i innych niepublicznych formach wychowania przedszkolnego. |
Przeczytaj także:
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.) – art. 13 ust. 1 pkt 2.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1280) – § 6 ust. 1 pkt 2.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 357 ze zm.) – załącznik nr 1.