W każdym przedszkolu należy realizować doradztwo zawodowe. O ile nie ma obowiązku opracowywania w tym celu odrębnego programu, o tyle nie jest to wykluczone. Zapoznaj się z propozycją programu doradztwa opracowanego specjalnie dla przedszkoli i dowiedz, w jaki sposób można prowadzić systematyczne działania ukierunkowane na wspieranie dzieci w procesie podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
W ramach realizacji statutowych zadań przedszkola, dyrektor organizuje między innymi zajęcia dodatkowe. W przedszkolach niepublicznych opłata ponoszona przez rodziców za te zajęcia może być zdecydowanie wyższa niż w przedszkolach publicznych i nie wszyscy rodzice decydują się na korzystanie z nich. W związku z tym, czy takie zajęcia muszą odbywać się w godzinach poza podstawą programową?
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Za realizację podstawy programowej w przedszkolu odpowiada dyrektor placówki. W praktyce informacje o stopniu realizacji podstawy programowej można uzyskać odpowiadając na pytania związane z realizacją zadań wychowania przedszkolnego, które określono w podstawie programowej. Musisz wiedzieć, że nie ma gotowego i uniwersalnego narzędzia do badania realizacji podstawy programowej w przedszkolu a sposób monitorowania realizacji podstawy programowej, zależy od decyzji dyrektora. Sprawdź, jak w praktyce zmierzyć się z tym zadaniem.
Z tego artykułu dowiesz się:
Dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego realizują tę samą podstawę programową, co dzieci nieposiadające orzeczenia. Dotyczy to wszystkich orzeczeń, co oznacza, że nie ma odrębnej podstawy programowej dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu.
Informacja o funkcjonowaniu w grupie przedszkolnej dziecka zdolnego może pomóc rodzicom w podjęciu decyzji o jego dalszej ścieżce edukacyjnej. Będzie ona również stanowiła istotne źródło informacji dla nauczycieli szkoły podstawowej. Dokument taki zawiera bowiem więcej informacji niż informacja o gotowości szkolnej. Informacja o funkcjonowaniu w grupie przedszkolnej dziecka zdolnego może być wykorzystana również przez specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pobierz przykładową informację o funkcjonowaniu w grupie przedszkolnej dziecka zdolnego.
Informacji o funkcjonowaniu w grupie przedszkolnej dziecka zdolnego nie należy mylić z informacją o gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Niezależnie od przekazania informacji o funkcjonowaniu w przedszkolu, rodzice powinni otrzymać w kwietniu informację o gotowości szkolnej.
Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym powinno być włączone w różne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego i powinno odbywać się przede wszystkim w formie zabawy. Należy stworzyć warunki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego.
Wielu dyrektorów wymaga od nauczycieli przygotowywania na koniec roku szkolnego raportów z realizacji podstawy programowej w przedszkolu. Dokument taki zwykle zawiera liczbę godzin zaplanowanych przez nauczyciela do realizacji w ciągu roku, liczbę godzin zrealizowanych oraz stopień opanowania przez uczniów podstawowych kompetencji. Upewnij się, czy w świetle listu resortu edukacji na temat odbiurokratyzowania pracy szkół i przedszkoli można wymagać od nauczycieli sporządzania takich raportów.
Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkoli publicznych często domagają się od dyrekcji organizacji zajęć dodatkowych na wzór tych, jakie w swojej ofercie mają placówki niepubliczne. Z tego artykułu dowiesz się, na jakich zasadach możliwa jest organizacja zajęć dodatkowych w tych placówkach.
Z tego artykułu dowiesz się, czy zajęcia specjalistyczne, takie jak zajęcia logopedyczne, mogą być realizowane w ramach podstawy programowej, czy też muszą się odbywać poza nią tak jak np. zajęcia z religii.
Blisko pół roku przedszkola funkcjonują w oparciu o zmieniające się systemy pracy (stacjonarny, zdalny, tylko zajęcia opiekuńcze). W tym czasie największe obawy wzbudza kwestia możliwości oceny postępów dziecka przebywającego w domu i stopnia realizacji podstawy programowej. W tej sytuacji należało określić nowe warunki i sposoby monitorowania, dokumentowania i oceny stopnia realizacji podstawy programowej. Kluczem do sukcesu w tych staraniach okazał się dobrze zorganizowany stały kontakt z rodzicami dziecka.
W ustalonym przez organ prowadzący czasie bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu należy zapewnić dzieciom nie tylko udział w zajęciach wynikających z podstawy programowej. ale również umożliwić im korzystanie ze zorganizowanej dla nich pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Celem monitorowania realizacji podstawy programowej jest pozyskanie informacji o stosowanych przez nauczycieli rozwiązaniach organizacyjnych i metodycznych związanych z wdrażaniem nowych regulacji oraz o uwzględnianiem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji. Monitorując działania nauczycieli, dyrektor pozyskuje również informacje o efektach pracy wyrażających się w postaci wiadomości i umiejętności pozyskiwanych przez dzieci. Sprawdź, jak monitorować podstawę programową w przedszkolu w roku szkolnym 2021/2022.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.