Ta część poświęcona jest 10 dokumentom i obowiązkom związanym z realizacją podstawy programowej oraz organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w poszczególnych typach przedszkoli.
Jeśli przedszkole niepubliczne nie organizuje zajęć specjalistycznych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, to działania związane z zapewnieniem dziecku odpowiedniego wsparcia powinny być podejmowane w toku realizacji podstawy programowej i w codziennej pracy nauczycieli z dzieckiem.
Dyrektor przedszkola ma obowiązek kontrolowania realizacji podstawy programowej. Jeżeli z jakichś przyczyn jej treści nie są realizowane, a dzieci nie osiągną efektów stanowiących o przygotowaniu do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, to dyrektor musi liczyć się z poniesieniem negatywnych konsekwencji z tego tytułu.
W związku z nowelizacją ustawy – Prawo oświatowe, 1 września wejdą w życie regulacje dotyczące realizacji doradztwa zawodowego w przedszkolach. Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje także nad rozporządzeniem w tej sprawie. Jakie zmiany czekają dyrektorów i nauczycieli od nowego roku?
W związku z ostatnią nowelizacją art. 26 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, ustawodawca nie nałożył na przedszkola obowiązku opracowania programu profilaktyczno-wychowawczego. Sprawdź, co się zmieniło i jak wpływa to na funkcjonowanie przedszkoli.
Zdarza się, że ze względów organizacyjnych lub na wniosek rodziców przedszkole musi przesunąć godziny podstawy programowej. Jest to możliwe, jednak takiej zmiany należy dokonać we właściwy sposób – nie wystarczy wydanie zarządzenia przez dyrektora przedszkola.
Wejście w życie nowych przepisów spowodowało konieczność wydania przez organy prowadzące nowych uchwał w sprawie opłat za przedszkole. Po kilku miesiącach okazuje się, że nie wszystkie gminy sprostały zadaniu i wiele uchwał zawiera postanowienia, które należy uznać za nieważne. Jednym z takich postanowień jest określenie konkretnych godzin, w których pobyt dziecka w przedszkolu jest całkowicie bezpłatny.
Dopuszczone do użytku programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego. Czy to oznacza to, że poszczególni nauczyciele w przedszkolu mogą realizować podstawę programową na podstawie różnych programów wychowania przedszkolnego?
Pierwszy rok realizowania nowej podstawy oznaczał dla nauczycieli konieczność zmodyfikowania wcześniej stosowanych programów wychowania przedszkolnego. Po upływie kilku miesięcy wiedzą już czy programy się sprawdziły. Być może warto wprowadzić modyfikacje albo opracować program autorski? Dowiedz się, jak przejść przez procedurę konstruowania i dopuszczania do użytku programu wychowania przedszkolnego.
Zaj ę cia religii należy organizować poza czasem realizacji podstawy programowej. Zajęcia te są zajęciami dodatkowymi, nieuwzględnionymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego – sprawdź, jakie mogą być konsekwencje odstąpienia od tej zasady.
Obowiązujące przepisy prawa oświatowego nie określają zasad organizacji zajęć gimnastyki korekcyjnej w przedszkolu – nie oznacza to jednak, że podobne zajęcia nie powinny odbywać. Sprawdź, w jaki sposób konieczność prowadzenia zajęć z gimnastyki została uregulowana w podstawie programowej.
Konflikt wpisany jest w rozwój człowieka, także człowieka w wieku przedszkolnym. Jak sobie poradzić z konfliktami między maluchami? Co warto wiedzieć na ten temat mając na uwadze społeczny i emocjonalny obszar rozwoju dziecka oraz konieczność przygotowania go do podjęcia nauki w szkole podstawowej?
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.