Wskazówki do monitorowania podstawy programowej w roku szkolnym 2021/2022
Celem monitorowania realizacji podstawy programowej jest pozyskanie informacji o stosowanych przez nauczycieli rozwiązaniach organizacyjnych i metodycznych związanych z wdrażaniem nowych regulacji oraz o uwzględnianiem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji. Monitorując działania nauczycieli, dyrektor pozyskuje również informacje o efektach pracy wyrażających się w postaci wiadomości i umiejętności pozyskiwanych przez dzieci. Sprawdź, jak monitorować podstawę programową w przedszkolu w roku szkolnym 2021/2022.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- W jakich trzech aspektach należy monitorować podstawę programową w przedszkolu.
- Jaki może być sposób monitorowania realizacji podstawy programowej w przedszkolu.
- Z jakich narzędzi można skorzystać w celu monitorowania podstawy programowej w przedszkolu.
- Z jakich 6 etapów składa się proces monitorowania.
Podstawę programową należy monitorować w trzech aspektach:
1) planowanie i systematyczność realizacji – wybrany lub napisany przez nauczyciela program powinien gwarantować realizację całej podstawy programowej;
2) zgodność realizacji z zalecanymi sposobami i warunkami – gwarancję realizacji sposobów i warunków powinien dawać właściwie opracowany ramowy rozkład dnia, a także – co stanowi nowość – odpowiednia aranżacja przestrzeni, w której realizowane są zajęcia;
3) efekty realizacji, czyli umiejętności dzieci – analizie musisz poddawać różne aspekty pracy nauczyciela; źródłem informacji będzie w szczególności obserwacja zajęć, analiza wyników obserwacji pedagogicznych i diagnozy przedszkolnej, kontrola efektywności udzielanej w przedszkolu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W obecnej podstawie programowej więcej uwagi zwraca się na wykorzystanie czasu podczas zajęć niekierowanych na realizację programu wychowawczo-dydaktycznego, ruch, zajęcia umuzykalniające i zagospodarowanie przestrzeni w salach zajęć. Nadal jednak podkreśla się konieczność codziennego spędzania czasu na świeżym powietrzu.
Aktualna podstawa programowa daje stosunkowo dużo swobody nauczycielowi przedszkola. Wiąże się to z koniecznością monitorowania jej wykonania. Które obszary realizacji podstawy programowej powinny zatem być monitorowane ze szczególną uwagą? Propozycje zawiera poniższa tabela.
1. PLANOWANIE I SYSTEMATYCZNOŚĆ REALIZACJI |
||
Sposób monitorowania |
Narzędzia |
Komentarz |
Ocena, czy wybrany przez nauczycieli program wychowania przedszkolnego zapewnia realizację podstawy programowej. |
|
W związku z bardziej ogólnymi zapisami w nowej podstawie programowej, jak podkreślają sami autorzy podstawy, to program powinien szczegółowo opisywać treści kształcenia. W związku z tym dyrektor powinien przeanalizować programy, zwracając uwagę na to, czy gwarantują one realizację podstawy. |
Planowanie pracy
|
|
Należy opracować nowy schemat planu pracy, który uwzględnia 4 obszary rozwoju. Aby zapewnić systematyczność realizacji podstawy, nauczyciele powinni sami monitorować jej realizację. Karty monitoringu powinien kontrolować dyrektor. Dyrektor, zatwierdzając plan pracy, powinien również zwrócić uwagę na proporcje realizowanych aktywności oraz form i metod pracy. |
Przebieg procesu wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczego:
|
|
Szczególnie podczas obserwacji zajęć w najstarszych grupach należy zwrócić uwagę na sposób wprowadzania liter, przygotowania do nauki pisania oraz dostosowania wymagań do wyników diagnozy przedszkolnej i obserwacji. |
2. ZGODNOŚĆ REALIZACJI Z ZALECANYMI WARUNKAMI I SPOSOBAMI REALIZACJI |
||
Sposób monitorowania |
Narzędzia |
Komentarz |
Aranżacja sali:
|
|
W kilku miejscach nowej podstawy programowej wspomina się o odpowiedniej aranżacji sali; ma ona pomagać w rozwijaniu zainteresowań dzieci, motywowaniu ich do podejmowania samodzielnych działań, utrwalaniu wiedzy, inspirowaniu do samodzielnych doświadczeń. |
Organizacja pracy w ciągu dnia:
|
|
W związku z brakiem zapisu o zagospodarowaniu czasu realizacji podstawy można zmienić ramowy rozkład dnia, pamiętając jednak o codziennym spędzaniu czasu na świeżym powietrzu. Dodatkowo można zamieścić w nim zapis o realizacji programu podczas całego czasu pobytu dziecka w przedszkolu, również w czasie zajęć niekierowanych. |
Dostosowanie zajęć kierowanych do oczekiwań poznawczych dzieci i potrzeb wyrażania swoich emocji. Informowanie rodziców o postępach dziecka i współpraca w celu realizacji programu. |
|
Wnioski z obserwacji dzieci i diagnozy przedszkolnej powinny być wykorzystane w planach pracy. |
EFEKTY REALIZACJI, CZYLI UMIEJĘTNOŚCI DZIECI |
||
Sposób monitorowania |
Narzędzia |
Komentarz |
Diagnoza umiejętności dzieci w czasie obserwacji zajęć kierowanych i niekierowanych w czterech obszarach rozwoju:
|
|
W związku z holistycznym podejściem do edukacji dziecka, tj. edukacji obejmującej wszystkie obszary rozwoju, oceniając przygotowanie do podjęcia edukacji w szkole, należy zwrócić uwagę na rozwój emocjonalny, fizyczny i społeczny dzieci – nie tyko poznawczy. |
W związku z monitorowaniem podstawy programowej dyrektor niewątpliwie będzie kontrolował dokumentację nauczania. Nauczyciele powinni wiedzieć, jaka dokumentacja będzie kontrolowana, dlatego wszystkie dokumenty należy wymienić w przyjętej procedurze monitorowania.
6 etapów monitorowania
Opracowując procedurę monitorowania podstawy programowej przedszkola, dyrektor musi uwzględnić wnioski z nadzoru pedagogicznego z poprzedniego roku szkolnego. Należy także wziąć pod uwagę warunki i sposoby pracy przyjętych w konkretnym przedszkolu – patrz tabela.
|
Element |
Komentarz |
1. |
Cel procedury |
Wskaż, po co wprowadzasz procedurę. Procedurę opracowuje się w celu określenia sposobu oraz narzędzi służących dokumentowaniu czynności, które są podejmowane w związku z nadzorem nad realizacją podstawy programowej wychowania przedszkolnego. |
2. |
Podstawa prawna |
Podstawę prawną dla opracowania procedury monitorowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego stanowią:
|
3. |
Zakres procedury |
W tym miejscu wskaż, kogo dotyczy procedura, a mianowicie dyrektora przedszkola oraz nauczycieli. |
4. |
Przedmiot monitorowania |
Zaznacz, że przedmiotem monitorowania realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego obejmuje się m.in.:
Jako że szczegółowy zakres monitorowania określa dyrektor przedszkola, możesz wskazać dodatkowe obszary badania, np.:
|
5. |
Tryb postępowania |
W tym miejscu określ:
|
6. |
Załączniki |
Załączniki to dokumenty uzupełniające do procedury, niezbędne do realizowania czynności w niej określonych. W tym miejscu wymień więc dokumenty sporządzane przez nauczycieli w celu umożliwienia dyrektorowi monitorowania realizowania przez nich podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz narzędzia wykorzystywane do tego celu przez dyrektora. |
Przedszkola niepubliczne mogą stosować podane metody monitorowania realizacji podstawy programowej.
Przeczytaj także:
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1551).