Sprawozdanie z realizacji podstawy programowej w przedszkolu

Za realizację podstawy programowej w przedszkolu odpowiada dyrektor placówki. W praktyce informacje o stopniu realizacji podstawy programowej można uzyskać odpowiadając na pytania związane z realizacją zadań wychowania przedszkolnego, które określono w podstawie programowej. Musisz wiedzieć, że nie ma gotowego i uniwersalnego narzędzia do badania realizacji podstawy programowej w przedszkolu a sposób monitorowania realizacji podstawy programowej, zależy od decyzji dyrektora. Sprawdź, jak w praktyce zmierzyć się z tym zadaniem.
Z tego artykułu dowiesz się m.in:
- Jaki jest cel podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Kto odpowiada za realizację podstawy programowej.
- Jak w praktyce należy monitorować realizację podstawy programowej.
- Jak może wyglądać sprawozdanie z realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Jaki jest cel podstawy programowej wychowania przedszkolnego?
Zgodnie z rozporządzeniem MEN podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje:
- cel wychowania przedszkolnego,
- zadania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej i innej formie wychowania przedszkolnego, zwanych dalej "przedszkolami", oraz
- efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego.
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
Kto odpowiada za realizację podstawy programowej?
Realizacja podstawy programowej podlega nadzorowi pedagogicznemu. Kontrolowanie realizacji nowej podstawy programowej, to wspólne zadanie dla nauczyciela i dyrektora przedszkola. Kontrola dotyczy również innych form wychowania przedszkolnego oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.
Zalecane sposoby i warunki realizacji podstawy programowej są opisane w rozporządzeniu dotyczącym podstawy programowej wychowania przedszkolnego. W przedszkolu monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego dziecka, z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz.
Zadania przedszkola oraz osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego opisane zostały w rozporządzeniu dotyczącym podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Jak w praktyce należy monitorować realizację podstawy programowej?
Program nauczania powinien być realizowany rytmicznie, zgodnie z planami dydaktycznymi nauczycieli. Jeżeli wystąpią problemy spowodowane nieobecnością nauczycieli, to obowiązkiem dyrektora jest dbałość o organizację zastępstw, tak aby na bieżąco program był realizowany. Efektywność realizacji programu nauczania jest potwierdzona udziałem dzieci w konkursach wewnętrznych i zewnętrznych, jak również w wynikach diagnozy dojrzałości szkolnej dziecka oraz przedstawieniach przedszkolnych.
Prowadzenie dziennika jest jednym z zadań wychowawcy oddziału. Coraz częściej w przedszkolach są to dzienniki elektroniczne, które ułatwiają dyrektorowi sprawdzenie realizacji podstawy programowej.
Główna formą kontroli realizacji podstawy programowej będzie dokumentacja przebiegu nauczania, której opis znajdziemy w rozporządzeniu MEN, w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, jak również dokumentacja pomocnicza np. kroniki przedszkola, protokoły z rad pedagogicznych indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne i inne. Przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć przedszkola, w którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym.
Podczas monitorowania przebiegu kształcenia szczególną uwagę należy zwrócić na to, jakie umiejętności zostały nabyte przez dzieci w trakcie zajęć. W tym przypadku posłuży nam obserwacja zajęć, analiza wyników i diagnozy przedszkolnej.
Jak może wyglądać sprawozdanie z realizacji podstawy programowej?
Zapoznaj się z przykładowym schematem sprawozdania z realizacji podstawy programowej w przedszkolu. Jego zawartość możesz dowolnie modyfikować w zależności od potrzeb swojego przedszkola. Opisane w nim zagadnienia stanowią jedynie przykład, kierunek jaki można przyjąć sporządzając sprawozdanie za I półrocze.
Pytania do zadań wychowania przedszkolnego |
Opis zadania |
Stopień realizacji zadania |
Uwagi |
1. W jaki sposób nauczyciele wspierali wielokierunkową aktywność dziecka oraz organizowali warunki sprzyjające nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju. 2. Czy nauczyciele stwarzali dzieciom warunki umożliwiające swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa. |
Dziecko ma zapewnioną opiekę, bezpieczeństwo w szeroko rozumianym sensie fizycznym i psychicznym np. potrzeba nowych przeżyć i doświadczeń, wyrażonych w zabawie jak również w odpoczynku. Nauczyciel systematycznie wdraża dzieci do bezkonfliktowej zabawy, do przestrzegania zasad zgodnego współżycia z rówieśnikami, |
||
3. Jak nauczyciele wspierają aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych. 4. Czy zapewniają prawidłową organizację warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony. |
Nauczyciel obserwuje dzieci podczas zajęć, czy prawidłowo reagują na widoki, dźwięki, zapachy, smaki i wrażenia dotykowe. Odpowiada na pytanie, jak dzieci funkcjonują w otaczającym świecie np. czy dzieci 3-letnie szybko zaadaptowały się w nowym środowisku. Jakie wnioski płyną z informacji na temat udzielonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej? |
||
5. W jaki sposób nauczyciele wspierają dzieci do samodzielnego poznawania świata, czy przekazywane treści są adekwatne do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań. 6. Czy nauczyciele wzmacniają poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie. |
Czy zajęcia organizowane przez nauczycieli są adekwatne do wieku i poziomu rozwoju dzieci i czy stwarzają warunki do samodzielnego poznawania świata przez dzieci? Czy nauczyciele podczas zajęć indywidualizują prace z dziećmi oraz konsekwentnie dbają o właściwe relacje w grupie? |
||
7.Czy nauczyciele stwarzają warunki sprzyjające rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym. 8. Czy podczas zajęć nauczyciele podejmują działania przygotowujące dzieci do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci. |
Czy organizowane zajęcia, dotyczące sprawności fizycznej i wychowania zdrowotnego, były prowadzone podczas zajęć ruchowych prowadzonych w formie ćwiczeń gimnastycznych, zabaw ruchowych w ciągu dnia np. przedszkolaki same inspirowały zabawy z wykorzystaniem różnego rodzaju przyborów: woreczków, piłek, szarf, skakanek i innych dostępnych w przedszkolu? Obserwacja dzieci podczas zajęć. Czy zajęcia ruchowe dyscyplinowały dzieci i uczyły wykonywania poleceń, właściwego reagowania na różnego rodzaju sygnały przekazywane przez nauczycieli? Czy nauczyciele podczas zajęć odwołują się do przeżyć dzieci w sytuacjach naturalnych pojawiających się w przedszkolu, czy dziecko potrafi nazywać swoje emocje i przeżycia? |
||
9. Czy nauczyciele stwarzają sytuacje edukacyjne budujące wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki. 10.Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka. |
Jakie metody pracy stosują nauczyciele, aby osiągnąć założone cele zajęć? Jakie warunki i sposoby realizacji podstawy programowej nauczyciel wykorzystał podczas zajęć? Czy nauczyciele, organizując zajęcia kierowane, biorą pod uwagę możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy? Czy nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otaczającego je świata? |
||
11.Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy. 12. Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka. |
Czy na zajęciach nauczyciele tworzą warunki do konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania oraz czy prace dzieci są prezentowane na wystawach i rodzicom? Czy podczas zajęć organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój? Czy nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka, zachęcają do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole? Jak prowadzona jest dokumentacja nauczyciela? |
||
13. Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju. 14. Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju. |
Czy nauczyciele podczas zajęć kształtują prawidłowy rozwój społeczny i emocjonalny dziecka? Czy dziecko uczy się współżycia w społeczności, przestrzegania zasad i norm społecznych, zawiera przyjaźnie, uczy się rozwiązywać konflikty poprzez dochodzenie do kompromisu, dowiaduje się w jaki sposób radzić sobie z emocjami? W jaki sposób nauczyciele współpracują z rodzicami w celu uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju? |
||
15. Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole. 16.Organizowanie zajęć - zgodnie z potrzebami - umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego - kaszubskiego. 17. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur. |
W jaki sposób nauczyciele motywują i zachęcają dzieci do uczenia się poprzez zabawę? Analiza dokumentów: „Gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej”. Czy i w jaki sposób nauczyciele organizują zajęcia, jeżeli jest taka potrzeba, w celu poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego? Jakie metody i środki dydaktyczne wykorzystywane są podczas zajęć, aby zainteresować dzieci językiem obcym nowożytnym i innymi kulturami? |
- Rozporządzenie MEN z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.) - załącznik nr 1 „Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego”.
Słowa kluczowe:
podstawa programowa przedszkolePodobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer
