Aktualny

Skreślenie z listy przedszkola czy decyzję można doręczyć pocztą?

Przemysław Ogonowski

Autor: Przemysław Ogonowski

Data aktualizacji dokumentu: 5 sierpnia 2025
Skreślenie dziecka z listy przedszkola. Dziecko idzie z rodzicem do przedszkola

Skreślenie dziecka z listy wychowanków przedszkola to poważna decyzja, która musi być oparta na zasadach jasno określonych w statucie placówki. Wymaga ona nie tylko uzasadnienia, ale także formalnego przeprowadzenia procedury – w tym wydania decyzji przez dyrektora przedszkola, poprzedzonej pozytywną opinią rady pedagogicznej. W praktyce zdarza się jednak, że rodzice uchylają się od kontaktu z placówką, nie odbierają korespondencji lub unikają zapoznania się z treścią decyzji. Warto wiedzieć, czy taka sytuacja wpływa na skuteczność podjętej uchwały i czy może opóźnić jej wejście w życie.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jaka jest procedura skreślenia dziecka z listy dzieci przedszkola.
  • Jak doręczyć decyzje o skreśleniu dziecka z listy wychowanków przedszkola.
  • Kiedy można uznać, że pismo wysłane pocztą zostało doręczone.

Jaka jest procedura skreślenia dziecka z listy przedszkola?

Prawo oświatowe przewiduje możliwość skreślenia dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola. Zgodnie z art. 68 ust. 2 w zw. z art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe dyrektor przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie przedszkola, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Opinia rady pedagogicznej podejmowana jest w drodze uchwały i bez zgodnie z prawem przeprowadzonych konsultacji z tym organem nie może być ważnie podjęta. 

Decyzję może wstrzymać ewentualne odwołanie złożone przez rodziców (do czasu rozpatrzenia odwołania).

Decyzję o skreśleniu dziecka z listy przedszkola należy doręczyć rodzicom/opiekunom prawnym co nie zawsze jest możliwe. Nie oznacza to jednak, że decyzja nie wywołuje mocy.

Jak doręczyć decyzje o skreśleniu dziecka z listy przedszkola?

Do doręczeń stosuje się odpowiednio przepisy art. 39 - 47 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

Pismo może zostać doręczone za pośrednictwem poczty (przesyłką rejestrowaną), na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, osobiście na terenie szkoły lub jeśli to nie jest możliwe w innym miejscu, gdzie się adresata zastanie.

Zgodnie z art. 44 § 1 w razie niemożności doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 42 i 43:

1.      operator pocztowy w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe przechowuje pismo przez okres 14 dni w swojej placówce pocztowej - w przypadku doręczania pisma przez operatora pocztowego;

2.      pismo składa się na okres czternastu dni w urzędzie właściwej gminy (miasta) - w przypadku doręczania pisma przez pracownika urzędu gminy (miasta) lub upoważnioną osobę lub organ.

Zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie siedmiu dni, licząc od dnia pozostawienia zawiadomienia w miejscu określonym powyżej umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata.

W przypadku niepodjęcia przesyłki w powyższym terminie, pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż czternaście dni od daty pierwszego zawiadomienia.

Kiedy można uznać, że pismo wysłane pocztą zostało doręczone?

Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia okresu, o którym mowa wyżej a pismo pozostawia się w aktach sprawy.

Wobec powyższego w przypadku braku podjęcia przesyłki, z zachowaniem ww. procedury doręczenia należy uznać, że pismo jest doręczone (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 7 września 2017 r. IV SA/Po 400/17 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 31 lipca 2017 r. II SA/Kr 682/17),

Pismo należy uznać za doręczone, jeśli zostało przesłane za pośrednictwem poczty za potwierdzeniem odbioru i nie zostało odebrane w terminie przewidzianym przepisami. Zatem po odebraniu zwrotki i upłynięciu terminu odwoławczego decyzja się uprawomocnia.

Autor: Przemysław Ogonowski
Przemysław Ogonowski

Autor: Przemysław Ogonowski

Pracownik nadzoru pedagogicznego od 2009 r. (w tym od 2010 r. na stanowisku kierowniczym); egzaminator maturalny; nauczyciel języka francuskiego; pracownik punktu konsultacyjnego w kuratorium oświaty (sześciolatki, sieć szkół, przekształcenia, likwidacje); prelegent na konferencjach dot. m.in. zmian w przepisach prawa, statutów, tworzenia oddziałów dwujęzycznych; wieloletni administrator i koordynator ds. Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD); wieloletni koordynator ds. zarządzania ryzykiem w urzędzie; współautor procedur wewnętrznych w urzędzie; rzecznik dyscyplinarny urzędu (służba cywilna).
Wydanie nr 146 Wrzesień/Październik 2025 r.
Dodano: 17.09.2025

Wydanie nr 146 Wrzesień/Październik 2025 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin