
- Data: 20.05.2025
Ile powinna trwać godzina zajęć WWR?
Ile naprawdę trwa godzina zajęć wczesnego wspomagania rozwoju? To pytanie, które w praktyce zadaje sobie wielu dyrektorów przedszkoli, koordynatorów WWR i specjalistów pracujących z dziećmi objętymi wsparciem. Choć rozporządzenie określa miesięczny wymiar godzin, to nie precyzuje jednoznacznie, ile minut powinna trwać jedna godzina zajęć. Czy należy przyjąć 45 minut – jak w zajęciach dydaktycznych w szkole, czy pełne 60 minut – jak w przedszkolu? W artykule wyjaśniamy tę wątpliwość, opierając się na wykładni MEN oraz obowiązujących przepisach prawa. Sprawdź, jakie standardy należy przyjąć i jak bezpiecznie organizować czas pracy zespołu WWR – zarówno w placówkach publicznych, jak i niepublicznych. Jeśli odpowiadasz za organizację tych zajęć, nie możesz pominąć tego materiału.

- Data: 20.05.2025
Czas trwania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Co do zasady zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny trwać 45 minut. Co jednak ważne, czas trwania zajęć dla konkretnego dziecka powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dziecka, dla którego są organizowane. Sprawdź, jak ustalić czas trwania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu.

- Data: 20.05.2025
Podsumowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu w roku szkolnym 2024/2025
Zbliżający się koniec roku szkolnego to odpowiedni czas na podsumowanie efektów pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Za podsumowanie odpowiedzialny jest dyrektor i to on ocenia pracę nauczycieli i specjalistów w kontekście efektywności udzielanego dzieciom i ich rodzicom wsparcia. Zadanie to najlepiej zacząć od zgromadzenia dokumentów i materiałów źródłowych. Sprawdź, jak wywiązać się z tego obowiązku.

- Data: 20.05.2025
Dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom bez opinii
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie ogranicza się do dzieci, których rodzice dostarczyli do przedszkola opinii lub orzeczenia. Pomocą należy objąć wszystkie dzieci, wobec których stwierdzono taką potrzebę, także jeżeli została ona stwierdzona przez nauczycieli na podstawie obserwacji. Należy przy tym pamiętać, że udzielanie tej pomocy musi być odpowiednio dokumentowane. Sprawdź, jak dokumentować udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom bez opinii i bez orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej.

- Data: 20.05.2025
Podział zajęć wwr i rewalidacyjnych pomiędzy specjalistów
Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zakłada prowadzenie od 4 do 8 godzin zajęć wwr miesięcznie. Niezależnie od tych zajęć dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ma prawo uczestniczyć w zajęciach rewalidacyjnych. Sprawdź, czy zajęcia wwr rewalidacyjne są prowadzone z jednej puli godzin przyznanych przez organ prowadzący. Dowiedz się, jak powinien wyglądać podział zajęć wwr i rewalidacyjnych pomiędzy specjalistów.

- Data: 19.05.2025
Dokumentowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być prowadzona w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formach wymienionych w rozporządzeniu. O ile nie budzi wątpliwości dokumentowanie prowadzenia zajęć czy konsultacji z rodzicami, o tyle wątpliwości budzi dokumentowanie udzielania pomocy w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem.

- Data: 17.05.2025
Czy dyrektor przedszkola musi zatrudnić nauczyciela współorganizującego dla dziecka z afazją i niepełnosprawnością ruchową?
Zastanawiasz się, czy dyrektor przedszkola musi zatrudnić nauczyciela współorganizującego dla dziecka z afazją i niepełnosprawnością ruchową? Sprawdź, co mówią przepisy, jakie kroki należy podjąć i na jakie wsparcie można liczyć w tej sytuacji. Nasz artykuł to praktyczne źródło wiedzy dla dyrektorów, nauczycieli oraz rodziców, którzy chcą lepiej zrozumieć formalne wymogi, i najlepsze rozwiązania w zakresie kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami. Nie przegap tych kluczowych informacji!

- Data: 17.05.2025
Jak wpisywać godziny pomocy psychologiczno-pedagogicznej do SIO? Przykład dziecka z orzeczeniem o autyzmie
Zastanawiasz się, jak właściwie wykazać godziny pomocy psychologiczno-pedagogicznej w SIO? Przykład dziecka z orzeczeniem o autyzmie może pomóc Ci zrozumieć, jakie dane należy wpisać, w jakiej formie i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przygotowaliśmy klarowne wyjaśnienie, jak poprawnie rozliczać godziny zajęć logopedycznych czy psychologicznych, aby spełnić wymagania Systemu Informacji Oświatowej.

- Data: 14.05.2025
Zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu w okresie wakacji
W niektórych przedszkolach w okresie wakacyjnym obowiązuje inna organizacja pracy niż w pozostałych miesiącach roku szkolnego. Jest to uzasadnione mniejszą liczbą dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego. Należy jednak pamiętać, że w tym czasie w przedszkolu nadal należy organizować zajęcia rewalidacyjne oraz zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

- Data: 12.05.2025
Praca z dzieckiem z orzeczeniem o niepełnosprawności a praca z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
W polskim systemie prawnym funkcjonują m.in. dwa systemy orzekania o niepełnosprawności, a w związku z tym – dwa rodzaje orzeczeń przysługujących dzieciom z niepełnosprawnością: orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność. Orzeczenia wydają dwie różne instytucje. Poznaj zadania, cele i obowiązki do realizacji, które spoczywają na dyrektorze przedszkola w związku z dostarczeniem do placówki orzeczenia poradni.
Aktualny numer

