Autor: Katarzyna Lewandowska-Staroń
Data aktualizacji dokumentu: 25 listopada 2024
W polskim systemie prawnym funkcjonują m.in. dwa systemy orzekania o niepełnosprawności, a w związku z tym – dwa rodzaje orzeczeń przysługujących dzieciom z niepełnosprawnością: orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność. Orzeczenia wydają dwie różne instytucje. Poznaj zadania, cele i obowiązki do realizacji, które spoczywają na dyrektorze przedszkola w związku z dostarczeniem do placówki orzeczenia poradni.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Na czym polegają najważniejsze różnice między orzeczeniem o niepełnosprawności a orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?
- W jakich przypadkach są wydawane te dokumenty?
- Jakie instytucje i na czyj wniosek orzekają o wydaniu orzeczeń?
- Na jaki okres może zostać wydane każde z orzeczeń?
- Który z dokumentów składa się w jednostce systemu oświaty?
- Jakie obowiązki nakłada na dyrektora przedszkola złożenie przez rodzica orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność?
- Z uwagi na jakie orzeczenie dyrektor przedszkola jest zobowiązany do zatrudnienia dodatkowych nauczycieli lub pomocy nauczyciela?
- Jakie są najczęstsze błędy w zakresie organizacji kształcenia specjalnego i jak uniknąć tych nieprawidłowości?
|
Pozostało jeszcze 93% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Jeśli posiadasz już konto – zaloguj się:
Jeśli nie masz dostępu,
UTWÓRZ KONTO TESTOWE i skorzystaj z jednorazowego bezpłatnego dostępu na 48 godzin
- Dostęp do tego konkretnego artykułu oraz do setek pozostałych porad dla przedszkoli publicznych i niepublicznych.
- Dostęp do bogatej bazy wzorów 738 dokumentów.
Autor: Katarzyna Lewandowska-Staroń
Pracownik nadzoru pedagogicznego, specjalista ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych, dostępności, trener oświaty i kompetencji miękkich, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, egzaminator z listy OKE Warszawa, trener wspomagania w rozwoju kompetencji kluczowych, terapeuta pedagogiczny, nauczyciel języka polskiego, niemieckiego, historii, edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, pedagog opiekuńczo – wychowawczy.