Organizacja kształcenia specjalnego wymaga zaplanowania odpowiednich form wsparcia, zastosowania właściwych metod pracy i form niezbędnego wsparcia, a także okresowo oceny efektywności podejmowanych działań. Wszystkie działania należy dokumentować, jednak przepisy nie określają katalogu takich dokumentów – sprawdź, jak prowadzić indywidualną teczkę dziecka.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Czy dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może przebywać w przedszkolu przez cały dzień, tak jak jego rówieśnicy? Czy dyrektor może ograniczyć jego czas pobytu, zasłaniając się brakiem nauczyciela wspomagającego? A może rodzice muszą dostarczyć orzeczenie już na początku roku, by dziecko mogło w pełni korzystać z opieki i wsparcia? To tylko część pytań, które zadają sobie rodzice dzieci z orzeczeniem, ale również nauczyciele, dyrektorzy i pracownicy samorządowi organizujący edukację przedszkolną. Praktyka pokazuje, że mimo istniejących regulacji, wciąż zdarzają się przypadki, w których prawa dzieci z niepełnosprawnością są ograniczane – często nieświadomie lub z powodu błędnych interpretacji przepisów. Ten artykuł rozwiewa wątpliwości. Krok po kroku wyjaśniamy, jakie prawa przysługują dziecku z orzeczeniem w przedszkolu, kto i kiedy odpowiada za realizację zaleceń zawartych w dokumencie, czym jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), a także kto – i na jakich zasadach – decyduje o czasie pobytu dziecka w placówce. Pokazujemy, że kluczowe są nie tylko przepisy, ale też partnerska współpraca przedszkola z rodzicami oraz indywidualne podejście do potrzeb każdego dziecka. Zapraszamy do lektury – by budować przedszkola naprawdę otwarte na każde dziecko.
W polskim systemie prawnym funkcjonują m.in. dwa systemy orzekania o niepełnosprawności, a w związku z tym – dwa rodzaje orzeczeń przysługujących dzieciom z niepełnosprawnością: orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność. Orzeczenia wydają dwie różne instytucje. Poznaj zadania, cele i obowiązki do realizacji, które spoczywają na dyrektorze przedszkola w związku z dostarczeniem do placówki orzeczenia poradni.
Dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka uruchamia całą machinę i procedurę postępowania, aby objąć je odpowiednią pomocą. Obowiązki z tym związane spoczywają na dyrektorze przedszkola, nauczycielach, rodzicach. Jakie podjąć konkretnie kroki, jakie terminy obowiązują placówkę, jakie dokumenty opracować? Czy przedszkola publiczne i niepubliczne mają w tym zakresie jednakowe obowiązki? Jakie zadania spoczywają na nauczycielu wspomagającym? Odpowiedzi na te oraz inne pytania przedstawiamy w kompendium wiedzy na temat orzeczenia o kształceniu specjalnym w przedszkolu.
Pytanie: Czy zespół orzekający działający przy poradni psychologiczno-pedagogicznej wydając orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm, na czas jednego roku (zamiast całego etapu edukacyjnego), musi swoją decyzję dodatkowo uzasadnić?
Pytanie: Do przedszkola uczęszcza dziecko, które ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność ruchową. W orzeczeniu ma zapis o potrzebie rehabilitacji ruchowej. Ile maksymalnie godzin można przydzielić tych zajęć dla tego dziecka?
Pytanie: Czy dziecku posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm można dać nauczanie indywidualne również na autyzm?
Dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenie specjalnego dziecka uruchamia całą machinę i procedurę postępowania, aby objąć je odpowiednią pomocą. Obowiązki z tym związane spoczywają na dyrektorze przedszkola, nauczycielach, rodzicach. Jakie podjąć konkretnie kroki, jakie terminy obowiązują placówkę, jakie dokumenty opracować? Czy przedszkola publiczne i niepubliczne mają w tym zakresie jednakowe obowiązki? Jakie zadania spoczywają na nauczycielu wspomagającym? Odpowiedzi na te oraz inne pytania przedstawiamy w numerze specjalnym - kompendium wiedzy na temat orzeczenia o kształceniu specjalnym w przedszkolu.
Przedstawiamy pytania i odpowiedzi ekspertów na najczęściej zadawane pytania dotyczące organizowania kształcenia specjalnego dla dzieci posiadających orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego stanowi podstawę do objęcia dziecka kształceniem specjalnym – zarówno w przedszkolu publicznym, jak i niepublicznym. Nie ma przy tym znaczenia czy dokument zostanie dostarczony do placówki na początku, czy w trakcie roku. Sprawdź, jakie skutki wywołuje dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Za organizowanie w przedszkolu kształcenia specjalnego dla dziecka z orzeczeniem odpowiada dyrektor. Z kolei planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów. Dowiedz się, jakimi zasadami udzielania pomocy należy się kierować. Poznaj zadania i zasady działania zespołu pracującego z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
21 marca obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa, święto ustanowione w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa. W szkołach i przedszkolach obchodzony jest jako Dzień Kolorowej Skarpetki. Dowiedz się, czy przedszkole niepubliczne przyjmując dziecko z zespołem Downa musi zatrudnić nauczyciela wspomagającego, specjalistę lub pomoc nauczyciela.
Przyjęcie do przedszkola dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w trakcie roku szkolnego nie wyłącza obowiązku przeprowadzenia WOPFU i opracowania IPET w terminie wskazanym w przepisach. Sprawdź, czy termin biegnie od momentu złożenia wniosku o przyjęcie do przedszkola czy raczej od dnia wydania decyzji o przyjęciu przez dyrektora.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.