Z dniem 1 września 2025 r. wprowadzono zmiany w przepisach dotyczących kształcenia specjalnego, które mają istotny wpływ na organizację nauki uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Zmienione przepisy umożliwiają kontynuowanie nauki w dotychczasowych oddziałach szkoły specjalnej lub oddziałach specjalnych, nawet jeśli uczniowie w trakcie roku szkolnego otrzymają nowe orzeczenie. Wprowadzono także limit uczniów w oddziałach specjalnych oraz zasady dotyczące nowych oddziałów dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Poniżej przedstawiamy szczegóły tych zmian.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Czy przedszkole może żądać oryginału orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego? To pytanie często pojawia się w kontekście obowiązku zapewnienia dziecku odpowiednich warunków edukacyjnych zgodnych z jego potrzebami. Przepisy jasno wskazują, że poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydaje tylko jeden oryginał orzeczenia, a rodzic ma prawo posługiwać się jego poświadczoną kopią. W tym artykule wyjaśniamy, jaki dokument powinien trafić do dokumentacji przedszkola, na jakich zasadach można posługiwać się kopią oraz co powinna zawierać prawidłowo poświadczona dokumentacja. Jeśli prowadzisz przedszkole – publiczne lub niepubliczne – upewnij się, że Twoje oczekiwania wobec rodziców są zgodne z obowiązującymi przepisami.
Włączenie dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego do życia przedszkolnego to nie tylko wyzwanie wychowawcze, ale przede wszystkim obowiązek prawny, który spoczywa na dyrektorze placówki. Oznacza to konieczność szybkiego działania: powołania zespołu nauczycieli i specjalistów, opracowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET), organizacji zajęć wspierających oraz prowadzenia rzetelnej dokumentacji. Ten artykuł przeprowadzi Cię krok po kroku przez wszystkie wymagania formalne i praktyczne, które należy spełnić po otrzymaniu orzeczenia – tak by zagwarantować dziecku realne wsparcie i jednocześnie zadbać o bezpieczeństwo prawne placówki.
Rodzic, który przekazuje do przedszkola orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uruchamia wobec dziecka określone uprawnienia, a wobec dyrektora – konkretne obowiązki organizacyjne. Nie ma znaczenia, czy dokument zostanie złożony na początku roku, czy w jego trakcie – od chwili jego wpływu placówka musi zapewnić dziecku wsparcie adekwatne do wskazanych w orzeczeniu potrzeb. W artykule wyjaśniamy, jakie są konsekwencje dostarczenia orzeczenia oraz jak prawidłowo zareagować, aby nie naruszyć przepisów prawa oświatowego.
Każde dziecko w przedszkolu może potrzebować wsparcia – niezależnie od tego, czy posiada opinię lub orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dlatego obowiązkiem nauczycieli jest uważna obserwacja, szybka reakcja i podejmowanie adekwatnych działań pomocowych. Przepisy prawa oświatowego jasno określają, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna powinna być udzielana również dzieciom, które nie mają formalnych dokumentów z poradni. W artykule znajdziesz konkretne wskazówki, jak rozpoznać potrzeby ucznia, jak dokumentować działania oraz w jakich formach udzielać pomocy – tak, by była skuteczna i zgodna z przepisami.
Jakie przesłanki kwalifikują dziecko do objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną bez opinii lub orzeczenia.
Jakie są obowiązki nauczyciela w zakresie rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów.
Jakie informacje mogą posłużyć do identyfikacji trudności i potencjału dziecka.
Jakie formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą być udzielane bez formalnej diagnozy z poradni.
Jak zorganizować wsparcie wewnątrz przedszkola i kiedy należy skierować dziecko do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Jakie są zasady współpracy z rodzicami w procesie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jakie zadania i odpowiedzialność spoczywają na nauczycielach i specjalistach w zakresie wsparcia dzieci.
Jakie są podstawy prawne organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu.
Dowiedz się, ile czasu ma przedszkole niepubliczne na wdrożenie zaleceń uwzględnionych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego w tym na opracowanie IPET. Sprawdź także, czy przedszkole ma obowiązek realizować zalecenia z orzeczenia w okresie wakacji.
Z tego artykułu dowiesz się:
Dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenie specjalnego dziecka uruchamia całą machinę i procedurę postępowania, aby objąć je odpowiednią pomocą. Obowiązki z tym związane spoczywają na dyrektorze przedszkola, nauczycielach, rodzicach. Jakie podjąć konkretnie kroki, jakie terminy obowiązują placówkę, jakie dokumenty opracować? Czy przedszkola publiczne i niepubliczne mają w tym zakresie jednakowe obowiązki? Jakie zadania spoczywają na nauczycielu wspomagającym? Odpowiedzi na te oraz inne pytania przedstawiamy w numerze specjalnym - kompendium wiedzy na temat orzeczenia o kształceniu specjalnym w przedszkolu.
Organizacja kształcenia specjalnego wymaga zaplanowania odpowiednich form wsparcia, zastosowania właściwych metod pracy i form niezbędnego wsparcia, a także okresowo oceny efektywności podejmowanych działań. Wszystkie działania należy dokumentować, jednak przepisy nie określają katalogu takich dokumentów – sprawdź, jak prowadzić indywidualną teczkę dziecka.
Czy dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może przebywać w przedszkolu przez cały dzień, tak jak jego rówieśnicy? Czy dyrektor może ograniczyć jego czas pobytu, zasłaniając się brakiem nauczyciela wspomagającego? A może rodzice muszą dostarczyć orzeczenie już na początku roku, by dziecko mogło w pełni korzystać z opieki i wsparcia? To tylko część pytań, które zadają sobie rodzice dzieci z orzeczeniem, ale również nauczyciele, dyrektorzy i pracownicy samorządowi organizujący edukację przedszkolną. Praktyka pokazuje, że mimo istniejących regulacji, wciąż zdarzają się przypadki, w których prawa dzieci z niepełnosprawnością są ograniczane – często nieświadomie lub z powodu błędnych interpretacji przepisów. Ten artykuł rozwiewa wątpliwości. Krok po kroku wyjaśniamy, jakie prawa przysługują dziecku z orzeczeniem w przedszkolu, kto i kiedy odpowiada za realizację zaleceń zawartych w dokumencie, czym jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), a także kto – i na jakich zasadach – decyduje o czasie pobytu dziecka w placówce. Pokazujemy, że kluczowe są nie tylko przepisy, ale też partnerska współpraca przedszkola z rodzicami oraz indywidualne podejście do potrzeb każdego dziecka. Zapraszamy do lektury – by budować przedszkola naprawdę otwarte na każde dziecko.
W polskim systemie prawnym funkcjonują m.in. dwa systemy orzekania o niepełnosprawności, a w związku z tym – dwa rodzaje orzeczeń przysługujących dzieciom z niepełnosprawnością: orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność. Orzeczenia wydają dwie różne instytucje. Poznaj zadania, cele i obowiązki do realizacji, które spoczywają na dyrektorze przedszkola w związku z dostarczeniem do placówki orzeczenia poradni.
Dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka uruchamia całą machinę i procedurę postępowania, aby objąć je odpowiednią pomocą. Obowiązki z tym związane spoczywają na dyrektorze przedszkola, nauczycielach, rodzicach. Jakie podjąć konkretnie kroki, jakie terminy obowiązują placówkę, jakie dokumenty opracować? Czy przedszkola publiczne i niepubliczne mają w tym zakresie jednakowe obowiązki? Jakie zadania spoczywają na nauczycielu wspomagającym? Odpowiedzi na te oraz inne pytania przedstawiamy w kompendium wiedzy na temat orzeczenia o kształceniu specjalnym w przedszkolu.
Pytanie: Czy zespół orzekający działający przy poradni psychologiczno-pedagogicznej wydając orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm, na czas jednego roku (zamiast całego etapu edukacyjnego), musi swoją decyzję dodatkowo uzasadnić?
Pytanie: Do przedszkola uczęszcza dziecko, które ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność ruchową. W orzeczeniu ma zapis o potrzebie rehabilitacji ruchowej. Ile maksymalnie godzin można przydzielić tych zajęć dla tego dziecka?
Pytanie: Czy dziecku posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm można dać nauczanie indywidualne również na autyzm?
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.