Przedstawiamy pytania i odpowiedzi ekspertów na najczęściej zadawane pytania dotyczące organizowania kształcenia specjalnego dla dzieci posiadających orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Za organizowanie w przedszkolu kształcenia specjalnego dla dziecka z orzeczeniem odpowiada dyrektor. Z kolei planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów. Dowiedz się, jakimi zasadami udzielania pomocy należy się kierować. Poznaj zadania i zasady działania zespołu pracującego z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
21 marca obchodzimy Światowy Dzień Zespołu Downa, święto ustanowione w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa. W szkołach i przedszkolach obchodzony jest jako Dzień Kolorowej Skarpetki. Dowiedz się, czy przedszkole niepubliczne przyjmując dziecko z zespołem Downa musi zatrudnić nauczyciela wspomagającego, specjalistę lub pomoc nauczyciela.
Przyjęcie do przedszkola dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w trakcie roku szkolnego nie wyłącza obowiązku przeprowadzenia WOPFU i opracowania IPET w terminie wskazanym w przepisach. Sprawdź, czy termin biegnie od momentu złożenia wniosku o przyjęcie do przedszkola czy raczej od dnia wydania decyzji o przyjęciu przez dyrektora.
Rodzice do wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dziecka powinni dołączyć dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wydane przez specjalistów opinie oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich. Jednym z ważnych dokumentów, który w miarę możliwości należy dołączyć do wniosku jest informacja o dziecku sporządzona przez nauczycieli prowadzących z nim zajęcia w przedszkolu. Pobierz wzór informacji przedszkola o dziecku ubiegającym się o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Dowiedz się, kto ma uprawnienia by prowadzić zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu ukierunkowane na rozwój motoryki dużej i małej i koordynację wzrokowo ruchową z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym ze względu na niepełnosprawność ruchową w tym afazję.
Z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego może wynikać potrzeba zastosowania w pracy z dzieckiem specjalistycznego sprzętu. Dowiedz się, czy mając w przedszkolu jedno dziecko z takimi zaleceniami musisz zakupić dla niego taki sprzęt.
Dowiedz się, czy przyjmując do przedszkola publicznego ogólnodostępnego dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność ruchową w tym afazję, orzeczeniem o niepełnosprawności i opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z których wynika zalecenie zatrudnienia pomocy nauczyciela musisz uzyskać zgodę organu prowadzącego na utworzenie nowego etatu.
Z tego artykułu dowiesz się:
Dowiedz się, jakie działania powinien podjąć dyrektor przedszkola wobec dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu zagrożenia niedostosowaniem społecznym i diagnozą mutyzmu wybiórczego. Sprawdź, jakie formy wsparcia należy zapewnić dziecku w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Upewnij się także, czy zajęcia rewalidacyjne zalecone ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym dziecka można realizować w przedszkolu, oddziale przedszkolnym i innej formie wychowania przedszkolnego.
Dowiedz się, w jakim terminie wypłacana jest dotacja na dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, które zostało dostarczone do przedszkola w trakcie miesiąca.
Zdarza się, że w trakcie roku szkolnego rodzic po ponownej diagnozie dziecka w poradni dostarcza do przedszkola nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dowiedz się, czy oznacza to konieczność opracowania nowego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego oraz czy nowe orzeczenie uchyla poprzednie.
Zarówno na początku jak i w trakcie roku szkolnego rodzice dziecka mogą przedkładać orzeczenia w szkole i przedszkolu a także dostarczać opinie poradni na temat zalecanych metod pracy z uczniem. Mimo tego, że opinia poradni nie ma takiej mocy wiążącej jak orzeczenie, to jednak nie można lekceważyć zawartych w niej zaleceń do pracy z dzieckiem. Dowolności nie ma tym bardziej przy realizacji wytycznych zawartych w orzeczeniu, i to nawet wówczas, gdy w przedszkolu nie ma odpowiedniej kadry, by je zrealizować. Sprawdź, jak poradzić sobie z rozwiązaniem problemów organizacyjnych i finansowych związanych z organizacją specjalnych metod kształcenia dziecka.
Coraz częstszą sytuacją jest ta, w której rodzic dostarcza do przedszkola orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Jednym z zaleceń orzeczenia jest zapewnienie nauczyciela wspomagającego dla dziecka. Natomiast w ocenie nauczycieli dziecko wymaga przede wszystkim stałej opieki/asysty i pomocy we wszystkich czynnościach samoobsługowych. Czy zespół może rekomendować w IPET zatrudnienie pomocy nauczyciela na czas pobytu dziecka w przedszkolu?
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.