
- Data: 08.05.2025
Zatrudnienie i pensum nauczyciela wspomagającego w przedszkolu
Zastosowanie zaleceń z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego bywa problematyczne, szczególnie gdy wiąże się z koniecznością zatrudnienia dodatkowego wsparcia dla ucznia. Dowiedz się, kiedy przedszkole ma obowiązek zatrudnienia nauczyciela wspomagającego, a kiedy może zdecydować się na stanowisko pomocy nauczyciela lub pozyskanie odpowiedniego specjalisty. Sprawdź, jaki jest wymiar pensum nauczyciela wspomagającego oraz zasady zatrudniania takiego pracownika.

- Data: 07.05.2025
Jak wspierać dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu ogólnodostępnym?
Okres przedszkolny to czas, w którym dzieci rozwijają się intensywnie na różnych polach. Nawet niezbyt uważny obserwator zobaczy, ile nowych umiejętności zdobędzie przedszkolak w ciągu jednego roku szkolnego. Dla kilkulatka rok to czas wielkich zmian w obszarze emocjonalnym, społecznym i fizycznym. Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, u jednego zachodzą szybkie zmiany, inne kształtują swoje zasoby powoli. Jak rozwijają się dzieci z niepełnosprawnością intelektualną? W jaki sposób wspierać w przedszkolu ogólnodostępnym dziecko z niepełnosprawnością intelektualną?

- Data: 07.05.2025
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne w przedszkolu
Dobry poziom rozwoju kompetencji społecznych i umiejętności regulowania własnych emocji to podstawa prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. To też baza, która pozwala zadbać o własny psychiczny dobrostan. Warto inwestować w rozwój tych obszarów już od najmłodszych lat. Okres przedszkolny to czas, w którym dzieci rozwijają w zabawie z rówieśnikami i w czasie współpracy z dorosłymi wiele kompetencji, które wykorzystują już do końca życia. Celem zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne jest wsparcie tych przedszkolaków, którym funkcjonowanie w grupie przysparza trudności. Poznaj przykłady takich zajęć i zalecane metody pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.

- Data: 06.05.2025
Utworzenie oddziału integracyjnego w przedszkolu niepublicznym
Planujesz utworzyć w przedszkolu oddział integracyjny i zastanawiasz się, jaka jest podstawa prawna i jak wygląda procedura? Dowiedz się, czy potrzebna jest zgoda organu prowadzącego, jak powinien wyglądać wniosek oraz jakie elementy warto w nim zawrzeć, by skutecznie zorganizować edukację włączającą.

- Data: 06.05.2025
Dokumentacja nauczyciela wspomagającego w przedszkolu
Nauczyciel współorganizujący kształcenie dziecka z orzeczeniem jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji swojej pracy. Nie oznacza to jednak, że ma obowiązek prowadzenia odrębnego dziennika nauczyciela wspomagającego. Dowiedz się, jaką dokumentację powinien prowadzić nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne dla dziecka z zespołem Aspergera?

- Data: 02.05.2025
Zajęcia logopedyczne w ramach podstawy programowej czy poza nią?
Czy zajęcia logopedyczne muszą odbywać się poza obowiązkowymi godzinami pobytu dziecka w przedszkolu? A może mogą – i powinny – być realizowane w ramach podstawy programowej? Wątpliwości wokół tej kwestii pojawiają się często, szczególnie w kontekście organizacji zajęć specjalistycznych jako formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Tymczasem przepisy pozostawiają placówkom pewną elastyczność – ale jednocześnie zobowiązują je do spełnienia określonych standardów organizacyjnych i prawnych. W tym artykule wyjaśniamy, kiedy i jak można zaplanować zajęcia logopedyczne, aby były zgodne z prawem, wygodne dla rodziców i możliwe do zrealizowania przez przedszkole.

- Data: 02.05.2025
Zajęcia rozwijające uzdolnienia w przedszkolu
Choć pomoc psychologiczno-pedagogiczna kojarzy się głównie ze wsparciem w trudnościach, to jednym z jej ważnych celów jest również rozwój dziecięcych zasobów. Przykładem tego typu aktywności są zajęcia rozwijające uzdolnienia. Celem zajęć jest rozwijanie uzdolnień, zainteresowań i kreatywności dzieci oraz ich wrodzonych możliwości poprzez różnorodną aktywność.

- Data: 01.05.2025
IPET – kiedy i w jakiej formie należy wprowadzić zmiany?
Z przepisów wynika, że zmiany w IPET wprowadza się w miarę potrzeb. Oznacza to, że IPET może być zmieniony, jeśli to konieczne. Nie wskazują przy tym, czy ma to być forma aneksu, czy też zaktualizowany program powinien być opracowany jako „modyfikacja”. Dowiedz się, kiedy należy modyfikować IPET, a kiedy trzeba opracować nowy dokument. Sprawdź również, jaką formę powinna mieć modyfikacja IPET.

- Data: 18.04.2025
Czy rodzice mogą zrezygnować z nauczyciela wspomagającego w przedszkolu?
Rodzice dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi często zastanawiają się, czy mogą zrezygnować z nauczyciela wspomagającego, mimo że jego obecność została zalecona w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy taka decyzja leży wyłącznie w gestii rodziców? Jakie obowiązki w tym zakresie ma dyrektor przedszkola? W tym artykule przybliżamy przepisy regulujące zatrudnienie nauczyciela współorganizującego proces kształcenia, omawiamy konsekwencje rezygnacji z tej formy wsparcia oraz wyjaśniamy, jakie kroki należy podjąć, jeśli rodzice chcą zmienić sposób pomocy dziecku. Dowiedz się, na co warto zwrócić uwagę i jakie są granice prawne w tym zakresie.

- Data: 18.04.2025
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu – ABC dyrektora
Wspieranie dzieci w ich rozwoju to jedno z kluczowych zadań przedszkola. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna odgrywa w tym procesie ogromną rolę, a jej właściwa organizacja zależy od skutecznych działań dyrektora, nauczycieli i specjalistów. Jak zapewnić najwyższą jakość wsparcia? Jakie obowiązki spoczywają na dyrektorze i jakie dokumenty należy prowadzić? W naszym artykule znajdziesz praktyczne wskazówki, które pomogą Ci usprawnić system pomocy w Twojej placówce i zadbać o rozwój każdego dziecka.
Aktualny numer
