Aktualny

Dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną w przedszkolu – jak dyrektor powinien zrealizować zalecenia z orzeczenia

Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Data aktualizacji dokumentu: 27 czerwca 2025
Niepełnosprawność sprzężona w przedszkolu – rola dyrektora. Na zdjęciu: rodzic dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego

Przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną do przedszkola wiąże się z koniecznością dostosowania organizacji kształcenia do jego indywidualnych potrzeb. Wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zawiera konkretne zalecenia – ich realizacja nie jest opcją, lecz obowiązkiem placówki. Kluczową rolę odgrywa tu dyrektor przedszkola, który musi zadbać o odpowiednie warunki, w tym zapewnienie kadry posiadającej kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Szczególnego znaczenia nabiera również właściwe stosowanie coachingu i indywidualne podejście do ucznia złożonego z różnorodnych potrzeb. W kontekście uczniów z niepełnosprawnością szczególnie istotne jest, aby działania te były planowane i realizowane ze względu na niepełnosprawność i zgodnie z zasadami pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie działania należy podjąć po przyjęciu dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną.
  • Kto decyduje o zatrudnieniu nauczyciela wspomagającego.
  • Jakie kwalifikacje powinna mieć kadra pracująca z dzieckiem z orzeczeniem.
  • Jakie dokumenty należy przygotować przy zmianach organizacyjnych.
  • W jaki sposób organizować zajęcia rewalidacyjne i specjalistyczne.
  • Jak realizować zalecenia z orzeczenia w przedszkolu niepublicznym
  • Jak dyrektor może wspierać zespół w radzeniu sobie z wyzwaniami w pracy z dziećmi ze sprzężeniami.

Pozostało jeszcze 79% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli posiadasz już konto – zaloguj się:

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Jeśli nie masz dostępu,

UTWÓRZ KONTO TESTOWE i skorzystaj z jednorazowego bezpłatnego dostępu na 48 godzin

  • Dostęp do tego konkretnego artykułu oraz do setek pozostałych porad dla przedszkoli publicznych i niepublicznych.
  • Dostęp do bogatej bazy wzorów 738 dokumentów.
Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.
Numer 143 Czerwiec/Lipiec 2025 r.
Dodano: 18.06.2025

Numer 143 Czerwiec/Lipiec 2025 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin