niepełnosprawności sprzężone

Niepełnosprawność sprzężona w przedszkolu – rola dyrektora. Na zdjęciu: rodzic dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego

Dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną w przedszkolu – jak dyrektor powinien zrealizować zalecenia z orzeczenia

Przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną do przedszkola wiąże się z koniecznością dostosowania organizacji kształcenia do jego indywidualnych potrzeb. Wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zawiera konkretne zalecenia – ich realizacja nie jest opcją, lecz obowiązkiem placówki. Kluczową rolę odgrywa tu dyrektor przedszkola, który musi zadbać o odpowiednie warunki, w tym zapewnienie kadry posiadającej kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Szczególnego znaczenia nabiera również właściwe stosowanie coachingu i indywidualne podejście do ucznia złożonego z różnorodnych potrzeb. W kontekście uczniów z niepełnosprawnością szczególnie istotne jest, aby działania te były planowane i realizowane ze względu na niepełnosprawność i zgodnie z zasadami pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie działania należy podjąć po przyjęciu dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną.
  • Kto decyduje o zatrudnieniu nauczyciela wspomagającego.
  • Jakie kwalifikacje powinna mieć kadra pracująca z dzieckiem z orzeczeniem.
  • Jakie dokumenty należy przygotować przy zmianach organizacyjnych.
  • W jaki sposób organizować zajęcia rewalidacyjne i specjalistyczne.
  • Jak realizować zalecenia z orzeczenia w przedszkolu niepublicznym
  • Jak dyrektor może wspierać zespół w radzeniu sobie z wyzwaniami w pracy z dziećmi ze sprzężeniami.