
- Data: 01.05.2025
IPET – kiedy i w jakiej formie należy wprowadzić zmiany?
Z przepisów wynika, że zmiany w IPET wprowadza się w miarę potrzeb. Oznacza to, że IPET może być zmieniony, jeśli to konieczne. Nie wskazują przy tym, czy ma to być forma aneksu, czy też zaktualizowany program powinien być opracowany jako „modyfikacja”. Dowiedz się, kiedy należy modyfikować IPET, a kiedy trzeba opracować nowy dokument. Sprawdź również, jaką formę powinna mieć modyfikacja IPET.

- Data: 18.04.2025
Czy rodzice mogą zrezygnować z nauczyciela wspomagającego w przedszkolu?
Rodzice dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi często zastanawiają się, czy mogą zrezygnować z nauczyciela wspomagającego, mimo że jego obecność została zalecona w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy taka decyzja leży wyłącznie w gestii rodziców? Jakie obowiązki w tym zakresie ma dyrektor przedszkola? W tym artykule przybliżamy przepisy regulujące zatrudnienie nauczyciela współorganizującego proces kształcenia, omawiamy konsekwencje rezygnacji z tej formy wsparcia oraz wyjaśniamy, jakie kroki należy podjąć, jeśli rodzice chcą zmienić sposób pomocy dziecku. Dowiedz się, na co warto zwrócić uwagę i jakie są granice prawne w tym zakresie.

- Data: 18.04.2025
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu – ABC dyrektora
Wspieranie dzieci w ich rozwoju to jedno z kluczowych zadań przedszkola. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna odgrywa w tym procesie ogromną rolę, a jej właściwa organizacja zależy od skutecznych działań dyrektora, nauczycieli i specjalistów. Jak zapewnić najwyższą jakość wsparcia? Jakie obowiązki spoczywają na dyrektorze i jakie dokumenty należy prowadzić? W naszym artykule znajdziesz praktyczne wskazówki, które pomogą Ci usprawnić system pomocy w Twojej placówce i zadbać o rozwój każdego dziecka.

- Data: 05.04.2025
Czy w przedszkolu inne zajęcia o charakterze terapeutycznym mogą być prowadzone w grupie?
Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest jednym z obowiązków każdego dyrektora przedszkola. Konieczność zorganizowania zajęć o charakterze terapeutycznym często rodzi jednak pytania o to, czy istnieją szczegółowe przepisy regulujące kwestie związane z zasadami ich prowadzenia. W artykule analizujemy obowiązujące przepisy prawa oświatowego oraz wyjaśniamy, kto i jak decyduje o tym, czy zajęcia o charakterze terapeutycznym w przedszkolu mogą być prowadzone w grupie czy raczej powinny mieć charakter indywidualny.

- Data: 18.03.2025
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu
Zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu organizuje się dla dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności np. wydanym z uwagi na autyzm, zespół Aspergera czy też z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym. To oczywiście tylko niektóre rodzaje niepełnosprawności uprawniające do objęcia dziecka przedszkolnego zajęciami rewalidacyjnymi. Co ważne by je prowadzić nauczyciel musi posiadać odpowiednie kwalifikacje. Nie wystarczą standardowe uprawnienia do pracy w przedszkolu. Sprawdź, jakimi kwalifikacjami powinna się legitymować osoba prowadząca zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem w przedszkolu.

- Data: 18.03.2025
Wymiar zajęć rewalidacyjnych dla ucznia ze spektrum autyzmu
Przedszkole ma obowiązek zorganizować zajęcia rewalidacyjne dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na spektrum autyzmu i opracować w tym celu indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny oraz wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia. Sprawdź, jaki powinien być wymiar zajęć rewalidacyjnych dla dziecka z autyzmem w przedszkolu i poznaj obowiązki placówki związane z uczęszczaniem dziecka z orzeczeniem.

- Data: 15.03.2025
Nieosiągnięcie dojrzałości szkolnej a odroczenie obowiązku szkolnego
Stwierdzenie przez nauczycieli nieosiągnięcia dojrzałości szkolnej dziecka nie stanowi podstawy do „pozostawienia” sześciolatka w grupie przedszkolnej. W takim przypadku rodzice mogą natomiast wystąpić do dyrektora szkoły podstawowej z wnioskiem o odroczenie rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny.

- Data: 11.03.2025
Konsultacje rodzicielskie w przedszkolu – jak zaprosić rodzica do współpracy, aby odnieść sukces
Jednym z podstawowych obowiązków każdego nauczyciela jest prowadzenie obserwacji pedagogicznej mającej na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji. Interwencja nie będzie jednak możliwa bez współpracy z rodzicami. W praktyce pozyskanie w rodzicach partnerów może być trudne. W szczególności jeżeli już na etapie konsultacji poczują się odpowiedzialni za trudności rozwojowe swojego dziecka i przyjmą postawę obronną. W artykule wyjaśniamy, jak przeprowadzić konsultacje rodzicielskie w przedszkolu, aby rodzic poczuł się zaproszony do wspólnej pracy na rzecz dziecka.

- Data: 01.03.2025
Termin ważności opinii psychologiczno-pedagogicznej i logopedycznej
Przepisy nie określają daty ważności opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej czy opinii logopedycznej. Wynika ona bowiem nie z daty jej wydania, lecz z merytorycznej zawartości uwarunkowanej aktualnymi potrzebami ucznia, które na przestrzeni kilku lat mogą się istotnie zmienić. W praktyce trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy opinia wydana miesiąc, kilka miesięcy czy nawet lat temu jest aktualna.

- Data: 20.02.2025
Czy zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu mogą być organizowane zespołowo
Rodzaj zajęć rewalidacyjnych, ich forma i wymiar muszą odpowiadać indywidualnym potrzebom rozwojowym i edukacyjnym dziecka z niepełnosprawnością. Organizacja zajęć musi być ponadto dostosowana do jego możliwości psychofizycznych. Czy zawsze powinny być organizowane indywidualnie? Coraz częściej przedszkola rozważają organizowanie wspólnych zajęć rewalidacyjnych. Sprawdź, na jakie rozwiązania pozwalają przepisy. Czy rewalidacja co do zasady zawsze musi być indywidualna?
Aktualny numer
