
- Data: 27.09.2024
Dokumentacja nauczyciela wspomagającego w przedszkolu
Nauczyciel współorganizujący kształcenie dziecka z orzeczeniem jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji swojej pracy. Nie oznacza to jednak, że ma obowiązek prowadzenia odrębnego dziennika nauczyciela wspomagającego. Dowiedz się, jaką dokumentację powinien prowadzić nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne dla dziecka z zespołem Aspergera?

- Data: 24.09.2024
Czy dyrektor może żądać przeniesienia dziecka z orzeczeniem do innego przedszkola?
Aktualnie każde przedszkole (publiczne i niepubliczne) ma obowiązek realizować wszystkie zalecenia z orzeczenia posiadanego przez dziecko/ucznia, nie wskazując żadnej przyczyny, z powodu której można odstąpić od realizacji, czy odroczyć realizację tego obowiązku. W szczególności przedszkole nie może sugerować zmiany placówki przez dziecko z orzeczeniem z tego powodu , że nie posiada odpowiedniej kadry specjalistów czy warunków do realizacji orzeczenia.

- Data: 24.09.2024
Neuroatypowe przedszkolaki. W jaki sposób zadbać o spójność i integrację grupy przedszkolnej, w której funkcjonują dzieci neuroróżnorodne?
Okres przedszkolny to dla wielu rodzin pierwszy kontakt z dużymi grupami równolatków swoich pociech. Ujawniają się różne trudności, które czasem w życiu rodzinnym nie były dla opiekunów zrozumiałe i tak widoczne, jak w przedszkolu. To często czas pierwszych kroków w kierunku diagnozy spektrum autyzmu czy niepełnosprawności intelektualnej. Dzieci z trudnościami funkcjonują w społecznościach przedszkolnych często długo, zanim proces diagnostyczny zostanie sfinalizowany. Dowiedz się, w jaki sposób zadbać o grupę, w której funkcjonują dzieci z różnicami rozwojowymi.

- Data: 24.09.2024
Liczba dzieci z orzeczeniem dla jednego nauczyciela współorganizującego kształcenie
Żadne przepisy prawa oświatowego nie określają liczby dzieci, które mogą być wspierane przez jednego nauczyciela współorganizującego kształcenia. Takie regulacje mogą, ale nie muszą wynikać z wewnętrznych przepisów przedszkola. Jeżeli takich regulacji nie ma – nie ma podstaw do uznania, że nauczyciel może odmówić wsparcia dla kolejnego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź szczegóły.
- Data: 20.09.2024
Rezygnacja z zajęć rewalidacyjnych a IPET – czy przedszkole musi go opracować?
Przedszkole nie ma możliwości wyegzekwowania od rodziców, ze dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego będzie uczęszczało na zajęcia rewalidacyjne. Rezygnacja z zajęć rewalidacyjnych nie zwalnia jednak dyrektora przedszkola z realizacji obowiązków wynikających z dostarczenia do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W szczególności zaś nie oznacza, że zespół nauczycieli może odstąpić do dokonania WOPFU i opracowania IPET. Sprawdź, czym pamiętać, gdy rodzice nie chcą korzystać z rewalidacji w przedszkolu.

- Data: 18.09.2024
Czym zajęcia korekcyjno-kompensacyjne różnią się od terapii pedagogicznej?
Zalecenie zorganizowania dla dziecka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych zwykle nie budzi wątpliwości wśród dyrektorów i nauczycieli. Zdarza się jednak, że poradnia wskazuje na konieczność prowadzenia terapii pedagogicznej. Wówczas pojawia się pytanie – czym się różnią zajęcia korekcyjno-kompensacyjne od terapii pedagogicznej? Sprawdź, czy są to te same zajęcia o różnych nazwach czy raczej dwa różne rodzaje zajęć specjalistycznych? W niniejszym artykule ekspert wyjaśnia czy istnieje różnica pomiędzy zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi a zajęciami z terapii pedagogicznej prowadzonymi w przedszkolu.

- Data: 17.09.2024
Czy dziecko może przebywać w gabinecie samo ze specjalistą prowadzącym zajęcia?
Wejście w życie standardów ochrony małoletnich budzi wątpliwości dotyczące prowadzenia zajęć „sam na sam” z dzieckiem. W artykule wyjaśniamy, czy dziecko może przebywać w gabinecie samo z nauczycielem specjalistą: psychologiem, pedagogiem, pedagogiem specjalnym lub terapeutą pedagogicznym.

- Data: 26.08.2024
Dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego w roku szkolnym 2024/2025
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu wymaga odpowiedniego dokumentowania. Odpowiada za to zwykle specjalista zatrudniony w szkole lub przedszkolu. Praktyka pokazuje jednak, że dyrektorzy i nauczyciele często mają wątpliwości, w jakim dzienniku i w jaki sposób poprawnie udokumentować przeprowadzone zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. Sprawdź, jak poprawnie wypełniać dzienniki innych zajęć i dzienniki specjalistów w przedszkolu i szkole.

- Data: 20.08.2024
Czy dyrektor przedszkola może wyznaczyć termin składania orzeczeń i opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej?
Orzeczenia i opinie z poradni są dostarczane do przedszkola przez cały rok szkolny. Złożenie tego typu dokumentu nakłada na dyrektora przedszkola obowiązki związane z organizacją kształcenia specjalnego lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy dyrektor może w drodze zarządzenia wyznaczyć konkretne terminy na składanie orzeczeń i opinii, aby zapewnić sprawną organizację pomocy w przedszkolu.

- Data: 15.08.2024
Czy zajęcia rozwijające uzdolnienia to zajęcia wynikające z zadań statutowych
Zajęcia rozwijające uzdolnienia dzieci to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowanej w przedszkolach. Sprawdź, jak przydzielać i rozliczać takie zajęcia oraz dowiedz się, kiedy za prowadzenie zajęć rozwijających uzdolnienia nauczyciel otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie.
Aktualny numer
