
- Data: 29.11.2024
Zajęcia grupowe w ramach zindywidualizowanej ścieżki rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego
Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego ma na celu dostosowanie procesu edukacyjnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka, szczególnie tych wynikających ze stanu zdrowia. Organizacja takich zajęć wymaga ścisłego przestrzegania określonych zasad, które wykluczają możliwość prowadzenia zajęć grupowych w ramach tej formy wsparcia. Sprawdź szczegóły.

- Data: 26.11.2024
Indywidualne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne na terenie przedszkola – nowelizacja rozporządzenia
Zmiany w przepisach prawa oświatowego otwierają nowe możliwości organizacji indywidualnego przygotowania przedszkolnego na terenie przedszkola. Najnowsza nowelizacja rozporządzenia pozwala dzieciom z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego uczestniczyć w zajęciach w placówce, o ile spełnione zostaną określone warunki. W artykule wyjaśniamy, kiedy w możliwe jest prowadzenie nauczania indywidualnego w przedszkolu, a nie domu dziecka.

- Data: 25.11.2024
Objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną mimo braku orzeczenia lub opinii poradni
Dowiedz się, czy przedszkole może objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną dziecko uczęszczające do placówki nieposiadające orzeczenia lub opinii poradni w tym zakresie. Sprawdź, czy w takim przypadku rodzice dziecka muszą złożyć wniosek o objęcie dziecka wsparciem specjalistów.

- Data: 25.11.2024
Praca z dzieckiem z orzeczeniem o niepełnosprawności a praca z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
W polskim systemie prawnym funkcjonują m.in. dwa systemy orzekania o niepełnosprawności, a w związku z tym – dwa rodzaje orzeczeń przysługujących dzieciom z niepełnosprawnością: orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność. Orzeczenia wydają dwie różne instytucje. Poznaj zadania, cele i obowiązki do realizacji, które spoczywają na dyrektorze przedszkola w związku z dostarczeniem do placówki orzeczenia poradni.

- Data: 25.11.2024
Zajęcia rozwijające uzdolnienia w przedszkolu
Choć pomoc psychologiczno-pedagogiczna kojarzy się głównie ze wsparciem w trudnościach, to jednym z jej ważnych celów jest również rozwój dziecięcych zasobów. Przykładem tego typu aktywności są zajęcia rozwijające uzdolnienia. Celem zajęć jest rozwijanie uzdolnień, zainteresowań i kreatywności dzieci oraz ich wrodzonych możliwości poprzez różnorodną aktywność.

- Data: 22.11.2024
Badania psychologiczne w przedszkolu specjalnym – czy konieczna jest zgoda rodziców?
W przedszkolach specjalnych psychologowie, nauczyciele i specjaliści mają szczególne zadania związane z rozpoznawaniem i wspieraniem rozwoju dzieci. W artykule przedstawiono przepisy regulujące obowiązki psychologów i nauczycieli w przedszkolach specjalnych. Analizowane zagadnienia mają istotne znaczenie dla organizacji wsparcia w tego typu placówkach. Sprawdź, czy rodzice dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, muszą wyrażać zgodę na badania diagnostyczne swoich dzieci oraz jakie procedury obowiązują w tym zakresie.

- Data: 15.11.2024
Ile zespołów WWR powołać dla kilkorga dzieci?
Przedszkola prowadzące wczesne wspomaganie rozwoju dzieci powołują zespoły, których członkowie pracują z dziećmi posiadającymi opinię o potrzebie wwr. W praktyce pojawia się pytanie, ile zespołów należy powołać, gdy w przedszkolu jest kilkoro dzieci, które powinny zostać objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Czy dyrektor powinien powołać kilka zespołów wczesnego wspomagania rozwoju, czy raczej wydaje jedno zarządzenie powołujące jeden zespół?

- Data: 12.11.2024
Kształtowanie czynności samoobsługowych u dzieci w przedszkolu – jak pokonać trudności?
Wyposażenie dziecka w umiejętności związane z wykonywaniem tzn. czynności samoobsługowych jest jednym założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Najwięcej trudności w tym zakresie mają z pewnością dzieci najmłodsze. W jaki sposób pomóc dziecku, któremu ich wykonywanie sprawia wyraźną trudność?

- Data: 05.11.2024
Trening umiejętności społecznych (TUS) jako zajęcia rewalidacyjne
Zdarza się, że w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zamieszczane jest zalecenie objęcia dziecka treningiem umiejętności społecznych. Pojawia się jednak pytanie, czy takie zajęcia mogą być realizowane w ramach zajęć rewalidacyjnych. W artykule wyjaśniamy, kiedy możliwe jest zorganizowanie zajęć TUS w ramach zajęć rewalidacyjnych dla dzieci z niepełnosprawnością.
Aktualny numer
