- Data: 23.07.2024
Pedagog przedszkolny nie przeprowadza testów psychologicznych, ale może prowadzić diagnozę pedagogiczną
Testy psychologiczne, także te dla przedszkolaków, może przeprowadzać psycholog. Pedagog może natomiast przeprowadzać badania i działania diagnostyczne w zakresie udzielanej dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Tych badań oraz działań nie można utożsamiać z testami przeprowadzanymi przez psychologów. Sprawdź szczegóły.
- Data: 09.07.2024
Pisemna zgoda na spotkania z psychologiem w przedszkolu – czy jest wymagana?
Brak pisemnej zgody na spotkania dziecka z psychologiem lub innym specjalistą w przedszkolu nie jest wymagana. Należy jednak pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne. To oznacza, że rodzice mogą nie wyrazić zgody na spotkania dziecka z psychologiem, terapeutą pedagogicznym, pedagogiem, pedagogiem specjalnym lub logopedą. Sprawdź szczegóły.
- Data: 05.07.2024
Metody terapii i wczesnej stymulacji małego dziecka z symptomami zaburzeń ze spektrum autyzmu
Terapeuci, specjaliści, lekarze pracujący z dzieckiem z symptomami zaburzeń ze spektrum autyzmu stosują zróżnicowane metody stymulacji. Ich skuteczność jest potwierdzona lub częściowo potwierdzona badaniami naukowymi. Wybór i zastosowanie danej metody zależą od trudności, zaburzeń, potrzeb danego dziecka. W artykule przedstawiono najpopularniejsze metody wczesnej interwencji, które pozwalają w różnym stopniu na stymulowanie i podnoszenie rozwoju oraz poprawienie komfortu funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu, w tym małych dzieci.
- Data: 28.06.2024
Logopeda przedszkolny może prowadzić badania przesiewowe
Jednym z zadań logopedy w przedszkolu czy szkole jest diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów. Czy jednak logopeda może prowadzić takie badania bez wcześniejszego uzyskania dodatkowych kwalifikacji w zakresie wykonywania badań przesiewowych? Poznaj opinię eksperta.
- Data: 25.06.2024
Opieka nad dzieckiem na zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych w domu
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze mogą być prowadzone w domu dziecka. Rodzice korzystający z takiego rozwiązania powinni jednak pamiętać, że w tym czasie ich trwania powinni być obecni – to oni odpowiadają bowiem za sprawowanie opieki nad dzieckiem. Sprawdź szczegóły.
- Data: 07.06.2024
Obowiązek zatrudnienia psychologa w przedszkolu specjalnym
Przedszkola stają przed wieloma wyzwaniami, związanymi nie tylko z edukacją, ale także z zapewnieniem wsparcia emocjonalnego i psychologicznego dla najmłodszych. Według aktualnych przepisów zatrudnienie psychologa w przedszkolu specjalnym nie jest obowiązkowe. Nie oznacza to jednak, że nie jest możliwe. W artykule przyglądamy się standardom zatrudniania specjalistów w placówkach edukacyjnych oraz wskazujemy, dlaczego mimo braku takiego wymogu, warto zadbać w obecność psychologa w przedszkolu specjalnym.
- Data: 31.05.2024
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dostarczone w czerwcu. Kiedy opracować IPET w przedszkolu?
Dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wiąże się z szeregiem obowiązków. Jednym z nich jest opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET). Sprawdź, czy orzeczenie dostarczone w czerwcu także oznacza konieczność opracowania IPET w terminie 30 dni? Co robić, jeżeli przedszkole ma być nieczynne przez cały miesiąc ze względu na wakacyjną przerwę?
- Data: 31.05.2024
Dziecko z mutyzmem wybiórczym w przedszkolu. Jak rozpoznać i zainterweniować?
Mutyzm wybiórczy jest zaburzeniem lękowym, wokół którego nadal toczy się burzliwa dyskusja specjalistów. Dlaczego dzieci, które potrafią mówić, nie są w stanie się odezwać w pewnych sytuacjach społecznych? Gdzie leży źródło silnych emocji, które utrudniają swobodną komunikację? Czy dziecko, które zmaga się z mutyzmem, czuje lęk, czy wręcz przeciwnie – silną złość? Pytań pojawia się wiele. W pracy z dzieckiem z mutyzmem ważnym obszarem jest szukanie na nie odpowiedzi.
- Data: 31.05.2024
Wysoko wrażliwe dziecko w przedszkolu
Przepisy Prawa oświatowego obligują przedszkola do tego, by dostrzegać indywidualność i odrębność każdego dziecka. Praca z dzieckiem wysoko wrażliwym wymaga przede wszystkim zrozumienia, że zachowania dziecka nie są wynikiem złych intencji, lecz sposobu postrzegania i odbierania świata przez pryzmat cechy, jaką jest wrażliwość. Świadomość tego ułatwi tworzenie relacji oraz organizowanie bezpiecznych i przyjaznych warunków dla wrażliwego przedszkolaka. Poznaj metody pracy z dzieckiem wysoko wrażliwym uczęszczającym do przedszkola.