
- Data: 02.07.2025
Niepełnosprawne dziecko z orzeczeniem w przedszkolu ogólnodostępnym
Sprawdź, czy dyrektor publicznego przedszkola ogólnodostępnego musi przyjąć dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, jeżeli w orzeczeniu tym jako najkorzystniejszą formę kształcenia wskazano przedszkole specjalne. Dowiedz się, czy brak odpowiednich specjalistów i warunków, by zapewnić dziecku z niepełnosprawnością odpowiednie kształcenie, może być przyczyną odmowy przyjęcia takiego dziecka do placówki wychowania przedszkolnego.

- Data: 01.07.2025
6-latek z autyzmem w grupie 5-latków
Dziecko 6-letnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na spektrum autyzmu można przypisać do grupy młodszej. Podstawą takiej decyzji może być fakt, że dziecko czuje się pewniej w młodszej grupie, lepiej się w niej odnajduje, zna wychowawców itp. Niemniej jednak w grupie tej dziecko musi realizować roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne zakończone oceną gotowości szkolnej. Sprawdź, na jakiej podstawie dyrektor może zadecydować o zapisaniu starszych dzieci do grupy młodszej.

- Data: 01.07.2025
Brak efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu – zadania, możliwe działania, rozwiązania
Niekiedy trudności w rozwoju ujawniają się od pierwszych dni pobytu dziecka w przedszkolu, ale pomimo podjętych oddziaływań postępy w rozwoju dziecka nie pojawiają się w oczekiwanym tempie. W takich sytuacjach konieczne jest dokonanie analizy dotychczasowych działań, modyfikacja sposobów postępowania lub poszukanie nowych rozwiązań w celu wsparcia dziecka, a niekiedy również nauczyciela i rodziców w rozwoju ich kompetencji. Sprawdź, co robić, gdy ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku wskazuje na brak progresu.

- Data: 01.07.2025
IPET opracowuje się dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) opracowuje się wyłącznie dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przedszkole nie jest zobligowane do tworzenia takiego programu na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.

- Data: 01.07.2025
W jakim czasie realizować zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu
W przedszkolach, które przyjmują dzieci posiadające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęcia rewalidacyjne stanowią niezbędny element oferty edukacyjnej. Zajęcia te mają na celu wspieranie dzieci w ich indywidualnym rozwoju, dostosowanym do ich specyficznych potrzeb. Warto jednak zwrócić uwagę na praktyczne wyzwania związane z organizowaniem takich zajęć. Jednym z najczęściej pojawiających się pytań jest to, kiedy i w jaki sposób zajęcia rewalidacyjne powinny być prowadzone – czy mogą one odbywać się w czasie realizacji podstawy programowej, czy raczej powinny być zaplanowane w innym czasie? Przepisy regulujące organizację tych zajęć nie zawsze są jednoznaczne, co może prowadzić do różnych interpretacji i wątpliwości wśród dyrektorów oraz nauczycieli przedszkoli.

- Data: 30.06.2025
Ilu nauczycieli wspomagających pracuje w oddziale integracyjnym w przedszkolu?
W każdym przedszkolu integracyjnym i przedszkolu z oddziałami integracyjnymi musi być zatrudniony tzw. nauczyciel wspomagający – niezależnie od rodzaju niepełnosprawności dzieci. Z przepisów nie wynika, aby taki nauczyciel musiał być przydzielony dla każdego dziecka z niepełnosprawnością. Czy to oznacza, że w oddziale integracyjnym może pracować tylko jeden nauczyciel zatrudniony w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego?

- Data: 30.06.2025
Odroczenie obowiązku szkolnego a opinia z niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej
W informacji o gotowości szkolnej dla niektórych dzieci znajdzie się informacja wskazująca na nieosiągnięcie dojrzałości pozwalającej na rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej. Niektórzy rodzice zdecydują się więc na złożenie wniosku o odroczenie obowiązku szkolnego. Może się jednak okazać, że termin oczekiwania na diagnozę w poradni jest zbyt odległy, aby do wniosku dołączyć wymaganą opinię. Warto więc przypomnieć rodzicom, że do wniosku o odroczenie rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego można dołączyć opinię wydaną przez niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

- Data: 27.06.2025
Dziecko z niepełnosprawnością sprzężoną w przedszkolu – jak dyrektor powinien zrealizować zalecenia z orzeczenia
Przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną do przedszkola wiąże się z koniecznością dostosowania organizacji kształcenia do jego indywidualnych potrzeb. Wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zawiera konkretne zalecenia – ich realizacja nie jest opcją, lecz obowiązkiem placówki. Kluczową rolę odgrywa tu dyrektor przedszkola, który musi zadbać o odpowiednie warunki, w tym zapewnienie kadry posiadającej kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Szczególnego znaczenia nabiera również właściwe stosowanie coachingu i indywidualne podejście do ucznia złożonego z różnorodnych potrzeb. W kontekście uczniów z niepełnosprawnością szczególnie istotne jest, aby działania te były planowane i realizowane ze względu na niepełnosprawność i zgodnie z zasadami pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

- Data: 25.06.2025
Opłata od rodziców za zajęcia, które jednocześnie są finansowane z dotacji
Wielu dyrektorom niepublicznych przedszkoli stawiane jest pytanie, czy mogą pobierać opłaty od rodziców za dodatkowe zajęcia, takie jak rytmika, język angielski czy piłka nożna, w przypadku gdy wynagrodzenia osób prowadzących te zajęcia są finansowane z dotacji oświatowych. Odpowiedź nie jest jednoznaczna, a przepisy prawa wymagają wnikliwej analizy. Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się, jakie zasady rządzą pobieraniem opłat za zajęcia dodatkowe w przedszkolach, które otrzymują dotację i jakie pułapki mogą się pojawić w kontekście podwójnego finansowania.

- Data: 23.06.2025
Czy powołanie zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest obowiązkowe?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolach to niezwykle ważny element wsparcia dzieci w ich rozwoju. Choć przepisy nie nakładają obowiązku tworzenia zespołu do spraw pomocy, dyrektor przedszkola ma możliwość powołania takiego zespołu, co może znacząco wpłynąć na efektywność działań wspierających dzieci. Jakie zasady obowiązują w tym zakresie? Kiedy warto stworzyć zespół, a kiedy można działać bez jego powoływania? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jakie rozwiązania są najbardziej efektywne!
Aktualny numer
