
- Data: 22.05.2025
Indywidualne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne na terenie przedszkola – nowelizacja rozporządzenia
Zmiany w przepisach prawa oświatowego otwierają nowe możliwości organizacji indywidualnego przygotowania przedszkolnego na terenie przedszkola. Najnowsza nowelizacja rozporządzenia pozwala dzieciom z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego uczestniczyć w zajęciach w placówce, o ile spełnione zostaną określone warunki. W artykule wyjaśniamy, kiedy w możliwe jest prowadzenie nauczania indywidualnego w przedszkolu, a nie domu dziecka.

- Data: 22.05.2025
Rezygnacja z WWR a termin wyrejestrowania z SIO
Rodzice dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju w przedszkolu mają prawo zrezygnować z WWR w danej placówce. Często rezygnacja związana jest z decyzją o rozpoczęciu korzystania z WWRD w innym podmiocie. Należy jednak pamiętać, że rezygnacja nakłada na przedszkole obowiązek wyrejestrowania dziecka z SIO. Zaniechanie tego obowiązku sprawi, że nowa placówka nie będzie mogła wprowadzić do SIO opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

- Data: 22.05.2025
Zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu
Do głównych zadań wychowania przedszkolnego, obok funkcji opiekuńczej, należy wsparcie dzieci w ich rozwoju zarówno psychofizycznym, jak i intelektualnym. W trosce o część dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przepisy obligują przedszkole do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych. Poznaj zasady organizacji tych zajęć i różne metody oraz techniki pracy z dziećmi objętymi rewalidacją.

- Data: 21.05.2025
Czym zajęcia korekcyjno-kompensacyjne różnią się od terapii pedagogicznej?
Zalecenie zorganizowania dla dziecka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych zwykle nie budzi wątpliwości wśród dyrektorów i nauczycieli. Zdarza się jednak, że poradnia wskazuje na konieczność prowadzenia terapii pedagogicznej. Wówczas pojawia się pytanie – czym się różnią zajęcia korekcyjno-kompensacyjne od terapii pedagogicznej? Sprawdź, czy są to te same zajęcia o różnych nazwach czy raczej dwa różne rodzaje zajęć specjalistycznych? W niniejszym artykule ekspert wyjaśnia czy istnieje różnica pomiędzy zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi a zajęciami z terapii pedagogicznej prowadzonymi w przedszkolu.

- Data: 21.05.2025
Dokumentacja związana z pomocą p-p w przedszkolu – kompendium dyrektora
Skuteczne wspieranie rozwoju dziecka w przedszkolu wymaga nie tylko zaangażowania nauczycieli i specjalistów, ale także prawidłowego dokumentowania działań podejmowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dokumentacja ta pełni kluczową rolę w zapewnieniu ciągłości wsparcia, monitorowaniu postępów dziecka oraz w wymianie informacji między wszystkimi osobami zaangażowanymi w proces wychowawczo-edukacyjny. Prowadzenie dokumentacji jest również obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa oświatowego i ma istotne znaczenie w przypadku kontroli zewnętrznych lub potrzeby przedstawienia historii udzielanego wsparcia. W przedszkolu, gdzie rozwój dzieci przebiega w szczególnie dynamiczny sposób, właściwie prowadzona dokumentacja pomaga odpowiednio dostosować działania do indywidualnych potrzeb każdego wychowanka. Od ewidencji zgłoszeń i rozpoznań przez plany działań wspierających, aż po zapisy z obserwacji i efekty podejmowanych działań – każdy element dokumentacji odgrywa ważną rolę w budowaniu skutecznego systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W niniejszym opracowaniu omówione zostaną podstawowe zasady prowadzenia dokumentacji w przedszkolu, obowiązki nauczycieli i specjalistów w tym zakresie, a także dobre praktyki, które mogą wspierać organizację pracy i zapewniać wysoką jakość wsparcia dla dzieci.

- Data: 21.05.2025
Rezygnacja z zajęć rewalidacyjnych a IPET – czy przedszkole musi go opracować?
Przedszkole nie ma możliwości wyegzekwowania od rodziców, ze dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego będzie uczęszczało na zajęcia rewalidacyjne. Rezygnacja z zajęć rewalidacyjnych nie zwalnia jednak dyrektora przedszkola z realizacji obowiązków wynikających z dostarczenia do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W szczególności zaś nie oznacza, że zespół nauczycieli może odstąpić do dokonania WOPFU i opracowania IPET. Sprawdź, czym pamiętać, gdy rodzice nie chcą korzystać z rewalidacji w przedszkolu.

- Data: 21.05.2025
Trening umiejętności społecznych jako pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Czy trening umiejętności społecznych (TUS) powinien być realizowany w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, czy zajęć rewalidacyjnych? Odpowiedź indywidualnych potrzeb dziecka. W artykule wyjaśniono, kiedy TUS może być włączony do zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, a kiedy do zajęć rewalidacyjnych.

- Data: 20.05.2025
Ile powinna trwać godzina zajęć WWR?
Ile naprawdę trwa godzina zajęć wczesnego wspomagania rozwoju? To pytanie, które w praktyce zadaje sobie wielu dyrektorów przedszkoli, koordynatorów WWR i specjalistów pracujących z dziećmi objętymi wsparciem. Choć rozporządzenie określa miesięczny wymiar godzin, to nie precyzuje jednoznacznie, ile minut powinna trwać jedna godzina zajęć. Czy należy przyjąć 45 minut – jak w zajęciach dydaktycznych w szkole, czy pełne 60 minut – jak w przedszkolu? W artykule wyjaśniamy tę wątpliwość, opierając się na wykładni MEN oraz obowiązujących przepisach prawa. Sprawdź, jakie standardy należy przyjąć i jak bezpiecznie organizować czas pracy zespołu WWR – zarówno w placówkach publicznych, jak i niepublicznych. Jeśli odpowiadasz za organizację tych zajęć, nie możesz pominąć tego materiału.

- Data: 20.05.2025
Czas trwania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Co do zasady zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny trwać 45 minut. Co jednak ważne, czas trwania zajęć dla konkretnego dziecka powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dziecka, dla którego są organizowane. Sprawdź, jak ustalić czas trwania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu.
Aktualny numer
