
- Data: 31.08.2025
Nauczyciel wspomagający w przedszkolu – praktyczne rozwiązania dla dyrektora
Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego w przedszkolu jest obowiązkiem lub jedną z możliwości zapewnienia dziecku z orzeczeniem poradni dodatkowego wsparcia. Sprawdź, kiedy musisz zatrudnić nauczyciela wspomagającego w przedszkolu i jakie kwalifikacje powinien posiadać w zależności od niepełnosprawności dziecka. Dowiedz się, czy zawsze podstawą zatrudnienia nauczyciela wspomagającego będzie Karta Nauczyciela.

- Data: 31.08.2025
Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego – czy wymaga zgody rodziców?
Kształcenie dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może być współorganizowane przez dodatkowego nauczyciela, tzw. nauczyciela wspomagającego. Zdarza się, że rodzice mimo dostarczenia orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej nie zgłaszają potrzeby zatrudnienia takiej osoby, albo wręcz nie wyrażają na to zgody. Sprawdź, czy dyrektor przedszkola ma obowiązek zatrudnić nauczyciela, nawet w przypadku, gdy rodzice dziecka nie zgłaszają takiej potrzeby. Czy przedszkole potrzebuje zgody rodziców na zatrudnienie nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne w przypadku dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?

- Data: 26.08.2025
Program zajęć rewalidacyjnych – okres obowiązywania
Opracowanie programu zajęć rewalidacyjnych ma na celu usystematyzowanie założeń dotyczących rewalidacji. W programie zajęć rewalidacyjnych określa się tematy i cele planowanych zajęć, aby w przyszłości móc dokonać oceny ich skuteczności. Co jednak ważne, przepisy prawa oświatowego nie zawierają wytycznych dotyczących opracowania takiego programu, Budzi to wątpliwości, ponieważ niektórzy nauczyciele, traktując program jako załącznik do IPET, opracowują go na cały etap edukacyjny. Czy jest to doby kierunek działania?

- Data: 23.08.2025
Nauczyciel psycholog w przedszkolu – efektywna współpraca z rodzicami
Obecność psychologa w przedszkolu zaczyna być standardem. Nie zawsze jednak bywa jasne, jaka jest jego rola w codziennej pracy placówki edukacyjnej. Czym w ramach współpracy z rodzicami powinien się zajmować psycholog? Jaka jest jego rola w komunikacji z rodzicami przedszkolaków? Jakiego rodzaju wsparciem obejmuje dzieci, rodziców, wychowawców i nauczycieli specjalistów?

- Data: 19.08.2025
Czym się różnią zajęcia korekcyjno-kompensacyjne od terapii pedagogicznej?
Czy w dokumentach raz pojawiają się „zajęcia korekcyjno-kompensacyjne”, a innym razem „terapia pedagogiczna” — i nikt nie jest pewien, czy to to samo? Ten krótki, praktyczny wstęp rozwiewa wątpliwości. Pokażę Ci, skąd biorą się różnice w nazewnictwie, co naprawdę wynika z przepisów i jak przełożyć to na codzienną organizację pracy w przedszkolu: od kwalifikacji prowadzących, przez dobór form wsparcia, po dokumentowanie i ocenę efektów. Dzięki temu łatwiej zaplanujesz harmonogram zajęć, unikniesz nieporozumień podczas kontroli oraz lepiej zakomunikujesz rodzicom, jakie wsparcie otrzymuje dziecko. Jeśli chcesz mieć jasność „co jest czym” i podejmować decyzje bez ryzyka semantycznych pułapek — czytaj dalej.

- Data: 19.08.2025
Można zatrudnić dwóch nauczycieli wspomagających dla jednego dziecka
W przedszkolach, do których uczęszczają dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zatrudnia się tzw. nauczycieli wspomagających. Nie zawsze możliwe jest takie zorganizowanie pracy przedszkola, aby tym samym dzieciom podczas wszystkich zajęć towarzyszyli ci sami nauczyciele wspomagający. Czasami wydaje się, że dziecko wymaga wsparcia nauczycieli posiadających różne kwalifikacje i kompetencje. Niekiedy zdarza się tak, że żaden nauczyciel ze względu na swoje zobowiązania nie może być zatrudniony na cały etat. Sprawdź, czy dziecko z niepełnosprawnością może mieć na różnych zajęciach innych nauczycieli wspomagających.

- Data: 16.08.2025
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w punkcie przedszkolnym – nie można zostawić dzieci bez pomocy
W punkcie przedszkolnym nie ma formalnego obowiązku organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach określonych dla publicznych przedszkoli. Nie oznacza to jednak, że dzieci i ich rodzice mogą zostać bez wsparcia. Wręcz przeciwnie – nauczyciele i osoba prowadząca punkt mają obowiązek reagować, gdy pojawi się potrzeba pomocy, nawet jeśli przepisy wprost nie narzucają pełnej procedury organizacyjnej. Wsparcie może obejmować zarówno działania edukacyjne, jak i konsultacje ze specjalistami, a odpowiednie zapisy w dokumentach organizacyjnych punktu przedszkolnego są tu kluczowe. W artykule wyjaśniamy, jakie obowiązki ciążą na punktach przedszkolnych w zakresie zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak wygląda rola nauczycieli w tym procesie oraz jak zorganizować współpracę ze specjalistami tak, aby zapewnić dzieciom i ich rodzinom niezbędne wsparcie.

- Data: 15.08.2025
Sala przyjazna dzieciom z autyzmem i SPE – jak ją urządzić
Dostosowanie sali przedszkolnej do potrzeb dzieci z autyzmem i innymi SPE to inwestycja w komfort, bezpieczeństwo i rozwój podopiecznych. Przemyślana przestrzeń sprzyja nauce, integracji i samoregulacji. W tym poradniku znajdziesz praktyczne wskazówki, jak zaplanować remont, dobrać wyposażenie i stworzyć środowisko wspierające dzieci z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Data: 15.08.2025
Specjaliści w przedszkolu 2025/2026 – ile etatów musisz zaplanować?
Zatrudnienie specjalistów w przedszkolach to od roku szkolnego 2025/2026 obowiązek nie tylko formalny, ale i kluczowy z punktu widzenia prawidłowego funkcjonowania placówki. Przepisy w tym zakresie zostały ujednolicone i zaostrzone – zgodnie z art. 42d Karty Nauczyciela wszystkie przedszkola publiczne i niepubliczne, z wyjątkiem przedszkoli specjalnych, muszą zatrudniać nauczycieli specjalistów w minimalnych wymiarach etatowych uzależnionych od liczby dzieci. Co więcej, w placówkach liczących powyżej 50 dzieci obowiązkowe jest zatrudnienie zarówno pedagoga specjalnego, jak i psychologa – każdy w wymiarze co najmniej 25% całkowitego limitu etatów. Zmiany te mają na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla wszystkich wychowanków oraz wyrównanie szans edukacyjnych dzieci ze specjalnymi potrzebami.

- Data: 15.08.2025
Psycholog nie prowadzi zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są organizowane jako zajęcia specjalistyczne w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zgodnie z przepisami prowadzi je terapeuta pedagogiczny. Oznacza to, że nie może prowadzić ich dowolny nauczyciel zatrudniony w przedszkolu. Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych nie należy do obowiązków psychologa w przedszkolu.
Aktualny numer

