
- Data: 01.01.2025
Brak odpowiedniej kadry do realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Przedszkole niepubliczne ma obowiązek zapewnienia dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizacji podstawy programowej na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego na takich samych zasadach, co placówki publiczne. Fakt, że w przedszkolu nie są zatrudniani specjaliści, powoduje, że przedszkole nie jest w stanie realizować swoich statutowych zadań.

- Data: 31.12.2024
Prowadzenie zajęć logopedycznych przez firmę zewnętrzną
W przedszkolach niepublicznych często stosowanym rozwiązaniem jest zlecenie prowadzenia zajęć logopedycznych zewnętrznej firmie np. niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dowiedz się, czy w świetle przepisów Karty Nauczyciela o zasadach zatrudniania pracowników w niepublicznych przedszkolach takie rozwiązanie jest dopuszczalne. Sprawdź, czy w świetle przepisów ustawy o finansowaniu zadań oświatowych wydatek na zajęcia logopedyczne można rozliczyć z dotacji.

- Data: 31.12.2024
Trening umiejętności społecznych jako pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Czy trening umiejętności społecznych (TUS) powinien być realizowany w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, czy zajęć rewalidacyjnych? Odpowiedź indywidualnych potrzeb dziecka. W artykule wyjaśniono, kiedy TUS może być włączony do zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, a kiedy do zajęć rewalidacyjnych.

- Data: 27.12.2024
Rodzic jako pomoc nauczyciela dziecka z niepełnosprawnością ruchową w przedszkolu
Zatrudnienie pomocy nauczyciela dla dziecka z niepełnosprawnością ruchową jest możliwe, jednak wymaga zgody organu prowadzącego przedszkole. W praktyce okazuje się to niekiedy wyzwaniem – choć na stanowisko pomocy nauczyciela nie są wymagane specjalistyczne kwalifikacje, specyficzne potrzeby dziecka mogą stawiać przed potencjalnym pracownikiem konkretne wymagania dotyczące kompetencji, empatii i zaangażowania. Sprawdź, czy w takim przypadku na stanowisku pomocy nauczyciela można zatrudnić rodzica dziecka?

- Data: 25.12.2024
Przez jaki okres obowiązuje opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju?
W opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju zespół orzekający wskazuje okres, w jakim zachodzi potrzeba wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Nie ma wymogu, by opinia była wydawana do podjęcia nauki w szkole. Sprawdź jaki jest termin ważności opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.

- Data: 24.12.2024
Jak informować rodziców o ustalonych dla dziecka formach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
Zarządzanie pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu wymaga od dyrektora i nauczycieli nie tylko znajomości przepisów prawa, ale także umiejętności sprawnej komunikacji z rodzicami. Jednym z najważniejszych elementów tego procesu jest skuteczne informowanie rodziców o ustalonych formach wsparcia dla dziecka. W jaki sposób przekazać te informacje, by spełniały wymagania formalne, a jednocześnie były zrozumiałe i budowały zaufanie między przedszkolem a rodzicami?

- Data: 19.12.2024
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne w przedszkolu
Dobry poziom rozwoju kompetencji społecznych i umiejętności regulowania własnych emocji to podstawa prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. To też baza, która pozwala zadbać o własny psychiczny dobrostan. Warto inwestować w rozwój tych obszarów już od najmłodszych lat. Okres przedszkolny to czas, w którym dzieci rozwijają w zabawie z rówieśnikami i w czasie współpracy z dorosłymi wiele kompetencji, które wykorzystują już do końca życia. Celem zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne jest wsparcie tych przedszkolaków, którym funkcjonowanie w grupie przysparza trudności. Poznaj przykłady takich zajęć i zalecane metody pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.

- Data: 18.12.2024
Zajęcia WWR nie zastępują zajęć rewalidacyjnych
Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ma prawo do uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych. Nie ma przy tym znaczenia to, że w przedszkolu równolegle organizowane jest dla niego wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Zajęcia WWRD nie wykluczają jednoczesnego uczęszczania na rewalidację oraz korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

- Data: 17.12.2024
Ugryzienie dziecka w przedszkolu
Podczas zabawy w przedszkolu, szczególnie teraz w okresie wakacji, gdy dzieci większość czasu spędzają na przedszkolnym placu zabaw, nierzadko dochodzi do różnego rodzaju urazów. Potknięcia, zadrapania i skaleczenia można powiedzieć, że są na porządku dziennym. Czasami dochodzi też do utarczków pomiędzy dziećmi, podczas których dziecko może pogryźć rówieśnika. Sprawdź, czy ugryzienie dziecka jest niebezpieczne i czy taka sytuacja wymaga zachowania procedury powypadkowej i sporządzenia protokołu.

- Data: 06.12.2024
Czy dyrektor lub nauczyciel przekazuje rodzicom ksero programu zajęć rewalidacyjnych?
Z przepisów prawa oświatowego nie wynika obowiązek przekazywania rodzicom kopii programu zajęć rewalidacyjnych. Nie oznacza to jednak, że przedszkole nie powinno wydać takiej dokumentacji, jeżeli rodzice dziecka zgłaszają taką potrzebę. Co więcej – dokładna znajomość programu z dzieckiem może zwiększyć skuteczność podejmowanych działań. Sprawdź szczegóły.
Aktualny numer
