Specjaliści w przedszkolu 2025/2026 – ile etatów musisz zaplanować?

Zatrudnienie specjalistów w przedszkolach to od roku szkolnego 2025/2026 obowiązek nie tylko formalny, ale i kluczowy z punktu widzenia prawidłowego funkcjonowania placówki. Przepisy w tym zakresie zostały ujednolicone i zaostrzone – zgodnie z art. 42d Karty Nauczyciela wszystkie przedszkola publiczne i niepubliczne, z wyjątkiem przedszkoli specjalnych, muszą zatrudniać nauczycieli specjalistów w minimalnych wymiarach etatowych uzależnionych od liczby dzieci. Co więcej, w placówkach liczących powyżej 50 dzieci obowiązkowe jest zatrudnienie zarówno pedagoga specjalnego, jak i psychologa – każdy w wymiarze co najmniej 25% całkowitego limitu etatów. Zmiany te mają na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla wszystkich wychowanków oraz wyrównanie szans edukacyjnych dzieci ze specjalnymi potrzebami.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Które placówki muszą zatrudniać nauczycieli specjalistów oraz jakie limity etatów obowiązują w zależności od liczby dzieci.
- Jak obliczyć minimalną liczbę etatów specjalistów oraz które zajęcia można wliczać do tego limitu.
- Jakie stanowiska specjalistyczne są uwzględniane i kto jest zaliczany do grona nauczycieli specjalistów.
- Jakie wymogi muszą spełniać zatrudniani specjaliści oraz jakie dokumenty regulują ich kwalifikacje.
- Kiedy zatrudnienie psychologa i pedagoga specjalnego jest obowiązkowe oraz jaką część limitu muszą oni wypełniać.
- Jakie zasady obowiązują przy przydzielaniu stanowisk specjalistycznych obecnym nauczycielom.
- Na jakich zasadach można zatrudniać nowych specjalistów oraz jaki rodzaj umowy należy z nimi zawierać.
- W jakim zakresie dyrektor przedszkola ma swobodę w doborze specjalistów i jak dostosować obsadę do potrzeb placówki.
- Jakie różnice obowiązują w zatrudnianiu specjalistów w przedszkolach publicznych i niepublicznych.
- Kiedy specjalista bez kwalifikacji może być uwzględniony w limicie etatów i jakie są wyjątki.
Lista placówek objętych obowiązkiem zatrudnienia nauczycieli specjalistów
W pierwszej kolejności dyrektor musi ustalić, ile etatów specjalistów musi być obsadzone w szkole. Od września 2022 r. w:
- przedszkolu
- szkole podstawowej,
- liceum ogólnokształcącym,
- technikum,
- branżowej szkole I stopnia,
- szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego,
a także w ich zespołach, obowiązują wymogi dotyczące wymaganej liczby etatów specjalistów. Wymogi te były początkowo złagodzone na mocy przepisów przejściowych, a następnie w dniu 1 września 2024 r. osiągnęły docelowy poziom.
Przedszkola specjalne nie podlegają limitom specjalistów
Wymogi dotyczące liczby specjalistów nie dotyczą przedszkoli specjalnych, co wynika wprost z art. 42d ust. 1 Karty Nauczyciela. Należy je natomiast stosować w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi bądź integracyjnymi. Specjaliści zatrudniani w takich oddziałach są uwzględniani w ogólnej liczbie specjalistów wymaganej do osiągnięcia limitu.
Inne formy wychowania przedszkolnego a wymogi zatrudnienia specjalistów
Inne formy wychowania przedszkolnego nie zostały wymienione w art. 42d Karty Nauczyciela. Przepisy nie nakazują zatem zatrudniania w nich określonej liczby nauczycieli socjalistów. Innych form wychowania przedszkolnego nie można ich utożsamiać z wymienionymi przepisie przedszkolami.
Kogo zaliczamy do nauczycieli specjalistów – kogo uwzględniać w limitach etatów?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, do grupy nauczycieli specjalistów zaliczamy wyłącznie określone stanowiska. Są to nauczyciele zatrudnieni jako:
- pedagodzy,
- pedagodzy specjalni,
- psycholodzy,
- logopedzi oraz
- terapeuci pedagogiczni.
To właśnie ich etaty należy brać pod uwagę przy obliczaniu wymaganej liczby specjalistów w przedszkolu.
Warto jednak zwrócić uwagę, że nie wszystkie osoby z kwalifikacjami w zakresie pedagogiki specjalnej zostaną wliczone do tego limitu. Wyłączeniu podlegają nauczyciele zatrudnieni wyłącznie w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego lub pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Tak zwani nauczyciele wspomagający, mimo posiadanych kwalifikacji specjalistycznych, nie są traktowani jako specjaliści w rozumieniu przepisów o minimalnym zatrudnieniu nauczycieli specjalistów – ich etaty nie mogą być uwzględniane w wymaganym wymiarze.
Aktualne limity etatów specjalistów
Po wejściu w życie standardów zatrudniania specjalistów obowiązywały przepisy przejściowe. Miały one na celu umożliwienie przedszkolom stopniowe zwiększanie wymiaru zatrudnienia nauczycieli. Od 1 września 2024 r. obowiązują już docelowe, surowsze wymogi. Prezentujemy je w tabeli:
Liczba dzieci (uczniów) według stanu na 1 września danego roku szkolnego |
Liczba etatów |
od 101 |
2 etaty + 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 uczniów |
51 – 100 |
1,5 |
41 – 50 |
1 |
31 – 40 |
0,8 |
21 – 30 |
0,6 |
11 – 20 |
0,4 |
1 – 10 |
0,25 |
Co istotne, w obliczeniach nie należy uwzględniać uczniów:
- szkół i przedszkoli specjalnych,
- innych form wychowania przedszkolnego (np. punktów przedszkolnych),
- szkół dla dorosłych (np. policealnych).
W skład zespołu szkół wchodzi łącznie 323 uczniów w tym 45 uczęszcza do szkoły specjalnej (pozostali do ogólnodostępnych). W obliczeniach należy więc uwzględniać 278 uczniów, co oznacza, że wymagana liczba etatów specjalistów wynosi 2,4 (2 + 0,2 na każdą pełną setkę uczniów). Jeżeli dla wszystkich specjalistów ustalono pensum 22-godzinne, to przekłada się to na 52,8 godzin, w zaokrągleniu 53 godziny.
Przedszkole publiczne prowadzone przez stowarzyszenie liczy 125 dzieci. Ilu i jakich specjalistów powinniśmy zatrudnić? Czy jeżeli chodzi o stanowiska pedagoga, to czy musi to być pedagog specjalny, czy może to być nauczyciel kończący podyplomowo pedagogikę?
W opisanej sytuacji obowiązkowe będzie zapewnienie 2 etatów specjalistów. W ramach tej liczby co najmniej 25% musi przypadać zarówno na etat pedagoga specjalnego, jak i psychologa.
Mam 48 uczniów i według przepisów muszę mieć zatrudnionych na 0,8 etatu nauczycieli specjalistów. Czy wystarczy, jak zatrudnię na 0,8 etatu tylko psychologa, czy muszę mieć zatrudnionego psychologa i pedagoga w ramach tego pensum?
Tak, wystarczy zatrudnienie psychologa. W szkołach, placówkach i zespołach liczących sobie więcej niż 50 uczniów konieczne jest zapewnienie co najmniej 25% wymaganej liczby etatów specjalistów zarówno dla pedagoga specjalnego, jak i psychologa. Nie ma natomiast takiego wymogu w jednostkach liczących sobie nie więcej niż 50 uczniów, a więc również w przypadku opisanym w pytaniu. Dobór stanowisk specjalistycznych w takim przypadku zależy wyłącznie od potrzeb uczniów.
Liczba uczniów od września 87, w tym 15 w oddziale przedszkolnym, ilu specjalistów musi liczyć taka szkoła. W tym momencie mam zaplanowane 10 godzin pedagoga, 2 godziny rewalidacji i 2 godziny zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, 3 godziny logopeda.
W przedstawionej sytuacji właściwa liczba etatów specjalistów to 1,5. W ramach tej liczby 25%, a więc 0,375 etatu musi przypadać na etat pedagoga specjalnego, a także psychologa. Pozostałe 0,75 można obsadzić innymi specjalistami.
W skład ZPO wchodzi publiczna szkoła podstawowa i publiczne przedszkole. W szkole jest 140 uczniów, w przedszkolu 48. Ile godzin specjalistów: pedagoga, psychologa, logopedy musi zapewnić dyrektor? Czy można doliczyć i w jakim wymiarze godzin zajęcia rewalidacyjne lub inne zajęcia specjalistyczne?
W opisanej sytuacji wymagane jest 2 etatów specjalistów, ponieważ do liczby wymaganych nauczycieli bierze się łączną liczbę uczniów (184) W ramach tej liczby należy zapewnić co najmniej 25% zarówno dla psychologa, jak i pedagoga specjalnego (0,5 etatu).
W przedszkolu pracują nauczyciele z kwalifikacjami: terapia pedagogiczna, logopeda, trzy osoby z oligofrenopedagogiką, jedna osoba na pół etatu ze specjalnością praca z dzieckiem z autyzmem oraz koordynator udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, który jest pedagogiem specjalnym. Nauczyciele ci prowadzą swoje grupy oraz dodatkowo godziny dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i opiniami z poradni pp. Czy przedszkole, do którego uczęszcza 80 dzieci musi zatrudnić jeszcze kogoś?
Przedszkole w opisanej sytuacji musi zapewnić 1,5 etatu specjalisty. Jednocześnie, jako że przedszkole liczy sobie więcej niż 50 uczniów, w ramach wymaganej liczby etatów specjalistów po 25% musi przypadać na psychologa i pedagoga specjalnego (po 0,375 etatu). W pytaniu nie wymieniono psychologa, a zatem konieczne będzie jego zatrudnienie. Jednocześnie należy zapewnić co najmniej 0,375 etatu pedagogowi specjalnemu.
Przedszkole liczy aktualnie 126 uczniów. Do tej pory są zatrudnieni następujący specjaliści:
- pedagog w wymiarze 11/22,
- logopeda w wymiarze 11/22,
- nauczyciel terapeuta pedagogiczny prowadzący zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w wymiarze 11/22.
Czy to wystarczy?
Nie. W opisanej sytuacji wymagane są 2 etaty specjalistów. W przypadku 22-godzinnego pensum to 44 godziny. W ramach tego należy zapewnić:
- 25% etatu (0,5 etatu, czyli co najmniej 11 godzin) dla pedagoga specjalnego,
- 25% etatu (0,5 etatu, czyli co najmniej 11 godzin) dla psychologa.
W pozostałym zakresie wymaganą liczbę specjalistów można zapewnić za pomocą innych stanowisk (poza ww.) tj.:
- logopeda,
- terapeuta pedagogiczny,
- pedagog.
Jak obliczyć liczbę etatów specjalistów w przedszkolu
Zadaniem dyrektora jest sprawdzenie, ile stanowisk specjalistycznych jest obsadzonych aktualnie w przedszkolu i czy konieczne jest zwiększenie obsady w celu dostosowania do aktualnego limitu. W tym powinien pomóc następujący wzór.
X = [(A1 + B1) : C1] + [(A2 + B2) : C2] + [(A3 + B3) : C3] …
gdzie:
X – rzeczywista liczba specjalistów,
A1, 2, 3 … – liczba godzin realizowanych na danym stanowisku specjalisty w ramach pensum (pomijamy tu godziny w ramach stanowisk innych niż ww. specjalistyczne),
B1, 2, 3 … – liczba godzin ponadwymiarowych realizowanych przez danego specjalistę (od 1 września 2025 r. najprawdopodobniej będzie można przydzielać godziny specjalistów jako ponadwymiarowe i to także w przedszkolach),
C1, 2, 3 … – pensum danego specjalisty (pensum to na poszczególnych stanowiskach określa organ prowadzący na poziomie do 22 godzin).
Pedagog i psycholog – obowiązkowe etaty w większych placówkach
Przy planowaniu obsady stanowisk specjalistycznych dyrektor musi pamiętać o dodatkowych obowiązkach, które nakładają przepisy na placówki liczące więcej niż 50 uczniów. W takim przypadku konieczne jest zapewnienie etatów nie tylko ogólnie dla specjalistów, ale również z zachowaniem minimalnego udziału etatów dla pedagoga specjalnego i psychologa.
W każdej placówce, która przekracza próg 50 uczniów, co najmniej 25% wymaganej liczby etatów specjalistów musi być przeznaczone oddzielnie na stanowisko pedagoga specjalnego i oddzielnie na stanowisko psychologa. Wymóg ten dotyczy liczby etatów wynikającej z przepisów, a nie rzeczywistego stanu zatrudnienia.
Jeśli do szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym uczęszcza 150 uczniów, to zgodnie z obowiązującymi przelicznikami należy zapewnić 2 etaty nauczycieli specjalistów (co przekłada się na 44 godziny przy pensum 22-godzinnym). W rzeczywistości zatrudniono 2,5 etatu specjalistów, ale wymóg 25% etatów pedagoga specjalnego i psychologa odnosi się do liczby wymaganej, czyli do 2 etatów. Oznacza to, że na każdego z tych specjalistów powinno przypadać po 0,5 etatu (czyli co najmniej 11 godzin pracy tygodniowo przy 22-godzinnym pensum).
Drugie ograniczenie dotyczy ogólnej liczby etatów specjalistycznych w odniesieniu do całej sieci placówek prowadzonych przez ten sam organ. Liczba uczniów przypadających na jeden etat nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów i terapeutów pedagogicznych nie może być wyższa niż średnia arytmetyczna obliczona na podstawie danych z dwóch dat: 30 września 2020 r. i 30 września 2021 r.
To rozwiązanie, pierwotnie wprowadzone na potrzeby roku szkolnego 2022/2023, obowiązuje również w kolejnych latach. Jego celem jest utrzymanie stabilnego poziomu zatrudnienia nauczycieli specjalistów w systemie oświaty i zapobieganie ich redukcji przez organy prowadzące.
Specjalista bez kwalifikacji – wliczany czy nie?
Do wymaganej liczby etatów specjalistów zostanie zaliczony nauczyciel zatrudniony bez kwalifikacji, pod warunkiem że zatrudnienie to nastąpiło na podstawie:
- art. 10 ust. 9 Karty Nauczyciela lub
- art. 10 ust. 3 Karty Nauczyciela (nauczyciel bez przygotowania pedagogicznego).
Nie będzie natomiast można uwzględnić osoby zatrudnionej do prowadzenia zajęć w trybie art. 15 Prawa oświatowego, ponieważ osoba taka nie jest nauczycielem.
Czy do limitu wliczamy zajęcia rewalidacyjne oraz WWR?
To, czy dane godziny zajęć są wliczane do limitów etatów specjalistów, zależy od tego, w ramach którego stanowiska są one realizowane. Kwestia ta dotyczy także zajęć rewalidacyjnych oraz wczesnego wspomagania rozwoju. Zajęcia rewalidacyjne mogą być prowadzone przez:
- nauczyciela współorganizującego kształcenie (tzw. wspomagającego)
- pedagoga specjalnego
- nauczyciela (przedmiotu).
Zajęcia te zostaną zaliczone do godzin specjalistów tylko wtedy, gdy przydzielono je w ramach stanowiska pedagoga specjalnego. Z kolei WWR może być przydzielone pedagogowi specjalnemu, ale też innym specjalistom. Oznacza to, że w każdym przypadku zajęcia WWR są wliczane do limitu etatów specjalistów.
W jakim zakresie dyrektor przedszkola ma swobodę w wyborze specjalisty?
W pozostałym zakresie dyrektor przedszkola nie jest już związany takimi ograniczeniami, co nie oznacza, że ma pełną swobodę. Wszak dobór specjalistów powinien być tu zależny od potrzeb uczniów, wynikających m.in. z orzeczeń i opinii. Zakres zadań specjalistów, w tym prowadzonych przez nich zajęć znajdziemy zaś w rozporządzeniach.
Jakie wymagania muszą spełnić specjaliści?
Następnie dyrektor przedszkola, aby zapewnić obsadę stanowisk specjalistycznych, musi zapoznać się z wymaganiami kwalifikacyjnymi na każde z tych stanowisk. To pozwoli podjąć decyzję, o której mowa w dalszej części artykułu.
Stanowisko specjalisty |
Podstawa prawna |
Wybrane zadania |
pedagog |
§ 24 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach |
|
psycholog |
||
pedagog specjalny |
§ 24a rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach |
|
logopeda |
§ 25 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach |
|
terapeuta pedagogiczny |
§ 27 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach |
|
Specjalista wśród kadry – jak zagospodarować już zatrudnionych nauczycieli
Po ustaleniu zapotrzebowania na określone stanowiska specjalistyczne, dyrektor przedszkola powinien ocenić, czy możliwe jest obsadzenie ich nauczycielami już zatrudnionymi w placówce. Pierwszeństwo mają nauczyciele z odpowiednimi kwalifikacjami, którzy są zatrudnieni w ograniczonym wymiarze – mogą otrzymać dodatkowe zadania w drodze polecenia służbowego, choć w przypadku zmiany stanowiska wymagana jest ich zgoda.
W przypadku nauczycieli pracujących w pełnym wymiarze godzin, możliwe będzie od 1 września 2025 r. przydzielanie zadań specjalistycznych w ramach godzin ponadwymiarowych, niezależnie od realizacji programu nauczania. Jeśli zaś nauczyciel pracuje na część etatu, zwiększenie wymiaru zajęć wymaga zgodnego oświadczenia obu stron umowy o pracę.
We wszystkich przypadkach objęcie nowego stanowiska specjalisty wymaga wyrażenia zgody przez nauczyciela.
W każdym przypadku przydział nowego stanowiska wymaga zgody nauczyciela.
Na jakich zasadach zatrudnia się nowych specjalistów w przedszkolu?
Dyrektor może też rozważać zatrudnienie nowych nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami. Obowiązują tu ogólne zasady zatrudniania nauczycieli.
- Jeżeli nauczyciel ma stopień awansu co najmniej mianowanego i istnieje możliwość zatrudnienia go w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony, wówczas zawieramy z nim akt mianowania.
- Jeżeli nauczyciel ma stopień awansu co najmniej mianowanego, ale nie istnieje możliwość zatrudnienia go w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony, wówczas zawieramy z nim umowę o pracę na czas nieokreślony w niepełnym wymiarze.
- Jeśli nauczyciel ma stopień kontraktowego, to zatrudnia się go na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.
- Jeżeli istnieją potrzeby wynikające z organizacji nauczania lub konieczność zastępstwa innego nieobecnego nauczyciela, wówczas można zawrzeć z nauczycielem umowę o pracę na czas określony.
- Jeśli nauczyciel jest początkujący i rozpoczyna pracę w szkole, to zatrudnia się go na podstawie umowy o pracę na czas określony na 2 lata szkolne (również bez przygotowania pedagogicznego.
- Jeśli nauczyciel jest początkujący i przepracował w szkole co najmniej 2 lata a jednocześnie uzyskał co najmniej dobrą ocenę pracy, to zatrudnia się go na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.
- Jeśli nauczyciel jest początkujący i przepracował w szkole co najmniej 2 lata, ale nie uzyskał co najmniej dobrej ocenę pracy, to zatrudnia się go na podstawie umowy o pracę na czas określony na 1 rok.
Duże wątpliwości może wywoływać zatrudnianie specjalistów na czas określony. W przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela, w tym w trakcie roku szkolnego, z osobą rozpoczynającą pracę w szkole, z nauczycielem kontraktowym lub z nauczycielami w stopniu mianowanego i dyplomowanego stosunek pracy nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas określony (art. 10 ust. 7 Karty Nauczyciela).
Ustawodawca nie definiuje terminu „potrzeby wynikające z organizacji nauczania w szkole”. Wydaje się jednak, że potrzeby takie istnieją, jeżeli jest w pełni uzasadnione w świetle organizacji nauczania zatrudnienie nauczyciela na czas określony, a nie znajduje jakiegokolwiek uzasadnienia zatrudnienie nieterminowe. W kontekście specjalistów powołanie się na organizację nauczania w zdecydowanej większości przypadków nie będzie możliwe. Wynika to właśnie z konieczności zapewnienia odpowiedniego limitu etatów specjalistów. Zatrudnianie ich na czas określony nie wydaje się więc uzasadnione.
Zatrudnienie specjalistów w przedszkolu niepublicznym na rok szkolny 2025/2026
Obowiązek zatrudniania i utrzymania odpowiedniego zatrudnienia specjalistów obejmuje również publiczne niesamorządowe oraz niepubliczne jednostki oświaty, a także ich zespoły. Wynika to jednoznacznie z art. 42d ust. 14 Karty Nauczyciela, choć tym razem zabrakło odpowiedniego odesłania w art. 91b Karty Nauczyciela. W niepublicznych przedszkolach, szkołach i placówkach stosowane są takie same limity, jak dla jednostek publicznych. Przelicznik godzin w przedszkolu niepublicznym ustalany jest na podstawie pensum specjalistów określonego przez organ prowadzący przedszkole. Nie obowiązują tu rozwiązania przewidziane w art. 42 Karty Nauczyciela. Oznacza to, że pensum specjalisty w przedszkolu innym niż samorządowe może być określone odmienne niż w jednostce samorządowej.
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.) – art. 10 ust. 3, 7 i 9, art. 18, art. 22 ust. 2a, art. 35, art. 42 ust. 7 pkt 3, art. 42d.
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2025 r. poz. 1043) – art. 15.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2023 r. poz. 1798) – § 24, § 24a, § 25, § 27.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1610) - § 3.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1309) - § 7 ust. 7 pkt 5.
Podobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer
