- Data: 02.10.2024
Czy rodzice mogą złożyć rezygnację z zajęć rewalidacyjnych dla dziecka?
Zapewnienie dziecku zajęć rewalidacyjnych jest obowiązkowe. Dyrektor, po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nie może bowiem ich odmówić, Co więcej, zajęcia trzeba zorganizować nawet, jeżeli w przedszkolu w danym momencie nie zatrudnia się nauczyciela posiadającego kwalifikacje do ich prowadzenia. A co, jeżeli rodzice nie chcą, aby ich dziecko korzystało z rewalidacji w przedszkolu? Czy mogą wypisać je z tych zajęć?
- Data: 01.10.2024
Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego – czy wymaga zgody rodziców?
Kształcenie dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może być współorganizowane przez dodatkowego nauczyciela, tzw. nauczyciela wspomagającego. Zdarza się, że rodzice mimo dostarczenia orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej nie zgłaszają potrzeby zatrudnienia takiej osoby, albo wręcz nie wyrażają na to zgody. Sprawdź, czy dyrektor przedszkola ma obowiązek zatrudnić nauczyciela, nawet w przypadku, gdy rodzice dziecka nie zgłaszają takiej potrzeby. Czy przedszkole potrzebuje zgody rodziców na zatrudnienie nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne w przypadku dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego?
- Data: 30.09.2024
Realizacja orzeczeń i opinii poradni p-p w przedszkolu– rozwiązania problemów z praktyki
Zarówno na początku jak i w trakcie roku szkolnego rodzice dziecka mogą przedkładać orzeczenia w szkole i przedszkolu a także dostarczać opinie poradni na temat zalecanych metod pracy z uczniem. Mimo tego, że opinia poradni nie ma takiej mocy wiążącej jak orzeczenie, to jednak nie można lekceważyć zawartych w niej zaleceń do pracy z dzieckiem. Dowolności nie ma tym bardziej przy realizacji wytycznych zawartych w orzeczeniu, i to nawet wówczas, gdy w przedszkolu nie ma odpowiedniej kadry, by je zrealizować. Sprawdź, jak poradzić sobie z rozwiązaniem problemów organizacyjnych i finansowych związanych z organizacją specjalnych metod kształcenia dziecka.
- Data: 27.09.2024
Dokumentacja nauczyciela wspomagającego w przedszkolu
Nauczyciel współorganizujący kształcenie dziecka z orzeczeniem jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji swojej pracy. Nie oznacza to jednak, że ma obowiązek prowadzenia odrębnego dziennika nauczyciela wspomagającego. Dowiedz się, jaką dokumentację powinien prowadzić nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne dla dziecka z zespołem Aspergera?
- Data: 24.09.2024
Czy dyrektor może żądać przeniesienia dziecka z orzeczeniem do innego przedszkola?
Aktualnie każde przedszkole (publiczne i niepubliczne) ma obowiązek realizować wszystkie zalecenia z orzeczenia posiadanego przez dziecko/ucznia, nie wskazując żadnej przyczyny, z powodu której można odstąpić od realizacji, czy odroczyć realizację tego obowiązku. W szczególności przedszkole nie może sugerować zmiany placówki przez dziecko z orzeczeniem z tego powodu , że nie posiada odpowiedniej kadry specjalistów czy warunków do realizacji orzeczenia.
- Data: 24.09.2024
Neuroatypowe przedszkolaki. W jaki sposób zadbać o spójność i integrację grupy przedszkolnej, w której funkcjonują dzieci neuroróżnorodne?
Okres przedszkolny to dla wielu rodzin pierwszy kontakt z dużymi grupami równolatków swoich pociech. Ujawniają się różne trudności, które czasem w życiu rodzinnym nie były dla opiekunów zrozumiałe i tak widoczne, jak w przedszkolu. To często czas pierwszych kroków w kierunku diagnozy spektrum autyzmu czy niepełnosprawności intelektualnej. Dzieci z trudnościami funkcjonują w społecznościach przedszkolnych często długo, zanim proces diagnostyczny zostanie sfinalizowany. Dowiedz się, w jaki sposób zadbać o grupę, w której funkcjonują dzieci z różnicami rozwojowymi.
- Data: 24.09.2024
Liczba dzieci z orzeczeniem dla jednego nauczyciela współorganizującego kształcenie
Żadne przepisy prawa oświatowego nie określają liczby dzieci, które mogą być wspierane przez jednego nauczyciela współorganizującego kształcenia. Takie regulacje mogą, ale nie muszą wynikać z wewnętrznych przepisów przedszkola. Jeżeli takich regulacji nie ma – nie ma podstaw do uznania, że nauczyciel może odmówić wsparcia dla kolejnego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź szczegóły.
- Data: 20.09.2024
Rezygnacja z zajęć rewalidacyjnych a IPET – czy przedszkole musi go opracować?
Przedszkole nie ma możliwości wyegzekwowania od rodziców, ze dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego będzie uczęszczało na zajęcia rewalidacyjne. Rezygnacja z zajęć rewalidacyjnych nie zwalnia jednak dyrektora przedszkola z realizacji obowiązków wynikających z dostarczenia do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W szczególności zaś nie oznacza, że zespół nauczycieli może odstąpić do dokonania WOPFU i opracowania IPET. Sprawdź, czym pamiętać, gdy rodzice nie chcą korzystać z rewalidacji w przedszkolu.
- Data: 18.09.2024
Czym zajęcia korekcyjno-kompensacyjne różnią się od terapii pedagogicznej?
Zalecenie zorganizowania dla dziecka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych zwykle nie budzi wątpliwości wśród dyrektorów i nauczycieli. Zdarza się jednak, że poradnia wskazuje na konieczność prowadzenia terapii pedagogicznej. Wówczas pojawia się pytanie – czym się różnią zajęcia korekcyjno-kompensacyjne od terapii pedagogicznej? Sprawdź, czy są to te same zajęcia o różnych nazwach czy raczej dwa różne rodzaje zajęć specjalistycznych? W niniejszym artykule ekspert wyjaśnia czy istnieje różnica pomiędzy zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi a zajęciami z terapii pedagogicznej prowadzonymi w przedszkolu.