
- Data: 05.06.2025
Wsparcie dziecka słabowidzącego w przedszkolu ogólnodostępnym
Przedszkole to miejsce, w którym dzieci odbierają świat za pomocą wszystkich zmysłów. Doświadczają swojego otoczenia, eksplorują je, wykorzystują różne przedmioty w niecodzienny sposób. Zwykły patyk może być mieczem, łyżka i chusteczka zamienią się w księżniczkę, nie mówiąc już o tym, co powstaje z garści klocków. Dla dziecka słabowidzącego przedszkole to źródło ogromnej ilości informacji – słuchowych, dotykowych, zapachowych, czasem i smakowych. Czasami te informacje bardzo trudno rozróżnić i rozdzielić. Zwłaszcza jeśli brakuje wiadomości o świecie płynących z analizy wzrokowej. Jak pomóc słabowidzącemu przedszkolakowi, by wszedł w grupę rówieśniczą i mógł rozwijać swoje zasoby?

- Data: 04.06.2025
Dokumentacja wsparcia, jeżeli wczesne wspomaganie rozwoju dziecka prowadzi inna placówka
Nie w każdym przedszkolu powoływane są zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Może więc być tak, że dziecko z opinią o potrzebie WWR realizuje te zajęcia w innej placówce. Sprawdź, jakie dokumenty przygotowuje przedszkole, jeżeli rodzic dostarczył opinię o WWR, ale te zajęcia realizuje w innej placówce.

- Data: 04.06.2025
Jak wspierać dziecko z niepełnosprawnością ruchową w przedszkolu ogólnodostępnym?
Dziecko w okresie przedszkolnym uwielbia być w ruchu. Eksploruje świat całym sobą, wykorzystuje do tego wszystkie zmysły i całą swoją energię. Ciało przedszkolaka rozwija swoje umiejętności z każdym dniem. Motoryka mała i duża są wysoko na liście priorytetów edukacji przedszkolnej. Przedszkolak powinien być coraz bardziej samodzielny, sprawny, skoordynowany. Przedszkole dostarcza do tego ogrom okazji – motorykę doskonalą zabawy ruchowe, gry zespołowe, różnorodne techniki plastyczne, sensoryczne. W jaki sposób w tym dynamicznym środowisku ma odnaleźć się kilkulatek z niepełnosprawnością ruchową? Jak go wesprzeć w przedszkolu ogólnodostępnym?

- Data: 03.06.2025
Jakie dokumenty powinny znajdować się w teczce dziecka z orzeczeniem o kształceniu specjalnym?
Organizacja kształcenia specjalnego wymaga zaplanowania odpowiednich form wsparcia, zastosowania właściwych metod pracy i form niezbędnego wsparcia, a także okresowo oceny efektywności podejmowanych działań. Wszystkie działania należy dokumentować, jednak przepisy nie określają katalogu takich dokumentów – sprawdź, jak prowadzić indywidualną teczkę dziecka.

- Data: 02.06.2025
Czy dyrektor może żądać przeniesienia dziecka z orzeczeniem do innego przedszkola?
Aktualnie każde przedszkole (publiczne i niepubliczne) ma obowiązek realizować wszystkie zalecenia z orzeczenia posiadanego przez dziecko/ucznia, nie wskazując żadnej przyczyny, z powodu której można odstąpić od realizacji, czy odroczyć realizację tego obowiązku. W szczególności przedszkole nie może sugerować zmiany placówki przez dziecko z orzeczeniem z tego powodu , że nie posiada odpowiedniej kadry specjalistów czy warunków do realizacji orzeczenia.

- Data: 02.06.2025
Orzeczenie o niedostosowaniu społecznym dziecka w przedszkolu
Dowiedz się, jakie działania powinien podjąć dyrektor przedszkola wobec dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu zagrożenia niedostosowaniem społecznym i diagnozą mutyzmu wybiórczego. Sprawdź, jakie formy wsparcia należy zapewnić dziecku w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu. Upewnij się także, czy zajęcia rewalidacyjne zalecone ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym dziecka można realizować w przedszkolu, oddziale przedszkolnym i innej formie wychowania przedszkolnego.

- Data: 02.06.2025
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania dziecka po pierwszym półroczu w przedszkolu
Wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka należy dokonać każdorazowo po złożeniu w przedszkolu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, w takim czasie, by możliwe było dotrzymanie określonego w przepisach terminu opracowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Okresowej oceny dokonuje się zwykle po pierwszym półroczu pracy z dzieckiem. Sprawdź, jak przeprowadzić wopfu w przedszkolu.

- Data: 24.05.2025
Czy odwołane zajęcia WWR trzeba odrabiać?
Czy każde nieodbyte zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) muszą być bezwzględnie odrobione? To pytanie budzi wiele wątpliwości wśród nauczycieli, terapeutów oraz dyrektorów placówek oświatowych. Choć prawo nie nakłada obowiązku odrabiania zajęć nieodbytych z powodu nieobecności dziecka, praktyka nie zawsze jest tak jednoznaczna. W artykule wyjaśniamy, co mówią przepisy, jak wygląda sytuacja w przedszkolach publicznych i niepublicznych oraz jakie podejście warto przyjąć w trosce o efekty terapeutyczne.

- Data: 23.05.2025
Dziecko z orzeczeniem przebywa w czasie zadeklarowanym przez rodziców
Czy dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może przebywać w przedszkolu przez cały dzień, tak jak jego rówieśnicy? Czy dyrektor może ograniczyć jego czas pobytu, zasłaniając się brakiem nauczyciela wspomagającego? A może rodzice muszą dostarczyć orzeczenie już na początku roku, by dziecko mogło w pełni korzystać z opieki i wsparcia? To tylko część pytań, które zadają sobie rodzice dzieci z orzeczeniem, ale również nauczyciele, dyrektorzy i pracownicy samorządowi organizujący edukację przedszkolną. Praktyka pokazuje, że mimo istniejących regulacji, wciąż zdarzają się przypadki, w których prawa dzieci z niepełnosprawnością są ograniczane – często nieświadomie lub z powodu błędnych interpretacji przepisów. Ten artykuł rozwiewa wątpliwości. Krok po kroku wyjaśniamy, jakie prawa przysługują dziecku z orzeczeniem w przedszkolu, kto i kiedy odpowiada za realizację zaleceń zawartych w dokumencie, czym jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), a także kto – i na jakich zasadach – decyduje o czasie pobytu dziecka w placówce. Pokazujemy, że kluczowe są nie tylko przepisy, ale też partnerska współpraca przedszkola z rodzicami oraz indywidualne podejście do potrzeb każdego dziecka. Zapraszamy do lektury – by budować przedszkola naprawdę otwarte na każde dziecko.

- Data: 23.05.2025
Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej – jak ją przeprowadzić i wykorzystać wnioski
W ramach podsumowania pracy przedszkola po pierwszym półroczu warto także dokonać oceny udzielanej w placówce pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Krótko omawiamy, na czym warto bazować przy tym zadaniu oraz jak wykorzystać wypracowane wnioski w planowaniu kolejnych działań przedszkola w związku z pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Aktualny numer
