
- Data: 06.10.2025
Jak wspierać dziecko w spektrum autyzmu w grupie przedszkolnej?
Obecnie specjaliści rozpoznają autyzm coraz wcześniej. Pierwsze objawy pojawiają się już w pierwszym roku życia. Na etapie przedszkola można zaobserwować różne objawy spektrum autyzmu, które utrudniają dzieciom codzienne funkcjonowanie. Na szczęście dziś normą jest to, że kilkulatki są kierowane do poradni specjalistycznych w celu oceny rozwoju. Zaburzenia neurorozwojowe nie są już tematem tabu. Współcześni rodzice i nauczyciele mają zazwyczaj podstawową wiedzę na temat neuroróżnorodności. Na przestrzeni ostatnich lat zmieniło się również podejście do edukacji osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Dzieci w spektrum autyzmu korzystają z przedszkoli ogólnodostępnych i integracyjnych. O czym warto pamiętać w pracy z dzieckiem z całościowymi zaburzeniami rozwoju? Jakiego rodzaju środowisko będzie dla niego zarówno bezpieczne, jak i odpowiednio stymulujące?

- Data: 04.10.2025
Dziecko z zespołem Downa w przedszkolu ogólnodostępnym
Okres przedszkolny dla dziecka z zespołem Downa to czas wyzwań w wielu obszarach rozwoju. Bardzo ważne jest środowisko, które umiejętnie będzie wspierało rozwój potrzebującego pomocy malca. Rodzic może zadecydować o rodzaju placówki, do której maluch będzie uczęszczał. Coraz częściej dzieci z ZD trafiają do przedszkoli ogólnodostępnych, gdzie realizuje się integracyjny model kształcenia. To rozwiązanie ma wiele zalet. Włączenie dziecka z ZD w grupę rówieśniczą i wspieranie go w rozwoju jest jednak dla nauczyciela sporym wyzwaniem. Potrzebna jest wiedza, cierpliwość, elastyczność i kreatywność.

- Data: 02.10.2025
Rutyna a funkcjonowanie przedszkolne dziecka w spektrum autyzmu
Spektrum autyzmu charakteryzuje m.in. skłonność do ograniczonych, powtarzalnych i nieelastycznych wzorców zachowania, wzorców zainteresowań lub wzorców czynności. Dzieci z ASD często wymagają szczególnego podejścia do funkcjonowania w środowisku przedszkolnym. Rutyna i przewidywalność są kluczowe, ponieważ mogą pomóc mu poczuć się bezpiecznie i komfortowo w nowych sytuacjach. Z artykułu dowiesz się m.in. jakie znaczenie odgrywa rutyna w życiu przedszkolnym dziecka w spektrum autyzmu oraz poznasz sposoby jej wprowadzania.

- Data: 17.09.2025
Wczesne wspomaganie rozwoju w niepublicznym przedszkolu – warunki organizacyjne i kwalifikacje kadry
Niepubliczne przedszkola, które dysponują odpowiednią kadrą i zapleczem lokalowym, mogą realizować zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju (WWR). Przepisy określają zarówno formalne wymogi dotyczące placówki, jak i szczegółowe kwalifikacje specjalistów prowadzących zajęcia. Warto wiedzieć, że wymóg ukończenia studiów podyplomowych w zakresie WWR zależy od kierunku ukończonych studiów i momentu ich realizacji.

- Data: 16.09.2025
Przyjmowanie dzieci na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju – zasady, rejonizacja i finansowanie
Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) to forma wsparcia przeznaczona dla dzieci z niepełnosprawnościami, realizowana od momentu wykrycia niepełnosprawności aż do rozpoczęcia nauki w szkole. Rodzice często zastanawiają się, czy w przypadku tej formy pomocy istnieje obowiązek przyjęcia dziecka w danej placówce, czy obowiązuje tzw. rejonizacja, a także jak wygląda kwestia finansowania zajęć.

- Data: 16.09.2025
Wniosek do sądu o wgląd w sytuację rodzinną dziecka – jakie wymogi formalne musisz spełnić
W pracy szkół i przedszkoli zdarzają się sytuacje, w których dobro dziecka może być zagrożone. Jeśli nauczyciele lub dyrektor poweźmie uzasadnione podejrzenie, że rodzice niewłaściwie wykonują władzę rodzicielską – mają obowiązkowy obowiązek podjąć działania. Jednym z najważniejszych narzędzi jest pismo skierowane do sądu o wgląd w sytuację rodzinną dziecka. Choć przepisy jasno wskazują obowiązek zawiadomienia sądu, nie regulują szczegółowo formy i trybu takiego wniosku. Warto więc wiedzieć, jakie są wymogi formalne, który sąd jest właściwy i czy rodzice powinni być informowani o tym kroku.

- Data: 16.09.2025
Regulamin udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
W niektórych przedszkolach opracowuje się szczegółowe regulaminy organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W świetle przepisów prawa oświatowego nie jest to jednak konieczne, może wręcz zostać uznane za niepotrzebną biurokrację. Sprawdź, w których dokumentach uregulować zasady organizowania i udzielania pomocy, aby nie tworzyć dodatkowych regulaminów.

- Data: 10.09.2025
Zazdrość o nowe młodsze rodzeństwo. Wsparcie przedszkolaka w adaptacji do nowej sytuacji rodzinnej
Narodziny nowego dziecka to sytuacja wymagająca zmian w całym systemie rodzinnym. Jeśli w domu jest już przedszkolak, nagle z malutkiego, potrzebującego staje się tym starszym, dojrzalszym, samodzielnym. Dlaczego? Porównywany jest już nie z dorosłymi, ale z młodszym bratem lub siostrą. Porządek jego dotychczasowego świata zostaje zachwiany i nic już nie będzie takie same. Nie bez powodu narodziny rodzeństwa to wydarzenie określone na skali siły działania stresorów psychospołecznych na dzieci i młodzież (OŚ IV, DSMIV) jako umiarkowane. Dowiesz się, jak pomóc dziecku, które odczuwa zazdrość o młodsze rodzeństwo.

- Data: 04.09.2025
Dyrektor nie może żądać przeniesienia dziecka do przedszkola specjalnego
Dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności mają prawo uczęszczania do przedszkoli ogólnodostępnych, nawet jeżeli poradnia jako zalecane wskazała przedszkole specjalne. Należy pamiętać, że dyrektor nie może odmówić przyjęcia dziecka, jeżeli dostało się do przedszkola, ale nie może również żądać przeniesienia go do przedszkola specjalnego.

- Data: 01.09.2025
Z zatrudnieniem nauczyciela wspomagającego nie należy czekać do opracowania IPET
Jeżeli z dostarczonego do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wynika potrzeba zatrudnienia nauczyciela wspomagającego, nie należy zwlekać. Odraczanie zatrudnienia do momentu opracowania IPET nie ma uzasadnienia w przepisach.
Aktualny numer

