
- Data: 16.08.2025
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w punkcie przedszkolnym – nie można zostawić dzieci bez pomocy
W punkcie przedszkolnym nie ma formalnego obowiązku organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach określonych dla publicznych przedszkoli. Nie oznacza to jednak, że dzieci i ich rodzice mogą zostać bez wsparcia. Wręcz przeciwnie – nauczyciele i osoba prowadząca punkt mają obowiązek reagować, gdy pojawi się potrzeba pomocy, nawet jeśli przepisy wprost nie narzucają pełnej procedury organizacyjnej. Wsparcie może obejmować zarówno działania edukacyjne, jak i konsultacje ze specjalistami, a odpowiednie zapisy w dokumentach organizacyjnych punktu przedszkolnego są tu kluczowe. W artykule wyjaśniamy, jakie obowiązki ciążą na punktach przedszkolnych w zakresie zapewnienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak wygląda rola nauczycieli w tym procesie oraz jak zorganizować współpracę ze specjalistami tak, aby zapewnić dzieciom i ich rodzinom niezbędne wsparcie.

- Data: 15.08.2025
Sala przyjazna dzieciom z autyzmem i SPE – jak ją urządzić
Dostosowanie sali przedszkolnej do potrzeb dzieci z autyzmem i innymi SPE to inwestycja w komfort, bezpieczeństwo i rozwój podopiecznych. Przemyślana przestrzeń sprzyja nauce, integracji i samoregulacji. W tym poradniku znajdziesz praktyczne wskazówki, jak zaplanować remont, dobrać wyposażenie i stworzyć środowisko wspierające dzieci z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Data: 15.08.2025
Specjaliści w przedszkolu 2025/2026 – ile etatów musisz zaplanować?
Zatrudnienie specjalistów w przedszkolach to od roku szkolnego 2025/2026 obowiązek nie tylko formalny, ale i kluczowy z punktu widzenia prawidłowego funkcjonowania placówki. Przepisy w tym zakresie zostały ujednolicone i zaostrzone – zgodnie z art. 42d Karty Nauczyciela wszystkie przedszkola publiczne i niepubliczne, z wyjątkiem przedszkoli specjalnych, muszą zatrudniać nauczycieli specjalistów w minimalnych wymiarach etatowych uzależnionych od liczby dzieci. Co więcej, w placówkach liczących powyżej 50 dzieci obowiązkowe jest zatrudnienie zarówno pedagoga specjalnego, jak i psychologa – każdy w wymiarze co najmniej 25% całkowitego limitu etatów. Zmiany te mają na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla wszystkich wychowanków oraz wyrównanie szans edukacyjnych dzieci ze specjalnymi potrzebami.

- Data: 15.08.2025
Psycholog nie prowadzi zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są organizowane jako zajęcia specjalistyczne w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zgodnie z przepisami prowadzi je terapeuta pedagogiczny. Oznacza to, że nie może prowadzić ich dowolny nauczyciel zatrudniony w przedszkolu. Prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych nie należy do obowiązków psychologa w przedszkolu.

- Data: 14.08.2025
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka dla uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Dziecko uczęszczające na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, może być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Należy pamiętać, że zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to zupełnie odrębne formy wsparcia. Są one realizowane niezależnie od siebie, a korzystanie z jednej nie wyklucza udziału w drugiej.

- Data: 13.08.2025
Kto prowadzi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu?
Katalog zadań specjalistów zatrudnianych w przedszkolu jest ściśle określony przez przepisy i zależy od posiadania określonych kwalifikacji. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czy zatrudniony w przedszkolu pedagog specjalny z uprawnieniami terapeuty pedagogicznego może w ramach swojego etatu i czasu pracy prowadzić z dziećmi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.

- Data: 08.08.2025
Czy rodzice mogą się nie zgodzić na współpracę pedagoga specjalnego z dzieckiem
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem statutowym przedszkola i każdego nauczyciela. Nie ma konieczności uzyskiwania zgody rodziców na jej udzielanie w trakcie bieżącej pracy, również w przypadku, gdy jest ona udzielana przez pedagoga specjalnego. Jeśli zajdzie taka konieczność ze strony rodziców, to mogą nie wyrazić zgody na objęcie pomocą w odniesieniu do własnego dziecka. Jednak nie może to być działanie ze szkodą dla dziecka. Rodzice powinni uzasadnić brak zgody na objęcie dziecka wsparciem, wskazując, że w inny sposób zaspokajają potrzeby dziecka w danym zakresie.

- Data: 07.08.2025
Liczba dzieci z orzeczeniem dla jednego nauczyciela współorganizującego kształcenie
Żadne przepisy prawa oświatowego nie określają liczby dzieci, które mogą być wspierane przez jednego nauczyciela współorganizującego kształcenia. Takie regulacje mogą, ale nie muszą wynikać z wewnętrznych przepisów przedszkola. Jeżeli takich regulacji nie ma – nie ma podstaw do uznania, że nauczyciel może odmówić wsparcia dla kolejnego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź szczegóły.

- Data: 03.08.2025
Indywidualny program wspomagania i korygowania rozwoju dziecka w 11 krokach
Po przeprowadzeniu wstępnej diagnozy przedszkolnej nauczyciele powinni przygotować dla każdego dziecka z deficytami lub szczególnymi uzdolnieniami indywidualny program wspomagania i korygowania rozwoju. Najczęściej przyjętą zasadą w przedszkolach jest, że to dyrektor ostatecznie zatwierdza go do realizacji. Poznaj 11 kroków opracowania indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka w przedszkolu.
Aktualny numer
