
- Data: 18.07.2025
Rodzic jako pomoc nauczyciela dziecka z niepełnosprawnością ruchową w przedszkolu
Zatrudnienie pomocy nauczyciela dla dziecka z niepełnosprawnością ruchową jest możliwe, jednak wymaga zgody organu prowadzącego przedszkole. W praktyce okazuje się to niekiedy wyzwaniem – choć na stanowisko pomocy nauczyciela nie są wymagane specjalistyczne kwalifikacje, specyficzne potrzeby dziecka mogą stawiać przed potencjalnym pracownikiem konkretne wymagania dotyczące kompetencji, empatii i zaangażowania. Sprawdź, czy w takim przypadku na stanowisku pomocy nauczyciela można zatrudnić rodzica dziecka?

- Data: 17.07.2025
Dziecko z orzeczeniem w przedszkolu: obowiązki dyrektora krok po kroku
Włączenie dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego do życia przedszkolnego to nie tylko wyzwanie wychowawcze, ale przede wszystkim obowiązek prawny, który spoczywa na dyrektorze placówki. Oznacza to konieczność szybkiego działania: powołania zespołu nauczycieli i specjalistów, opracowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET), organizacji zajęć wspierających oraz prowadzenia rzetelnej dokumentacji. Ten artykuł przeprowadzi Cię krok po kroku przez wszystkie wymagania formalne i praktyczne, które należy spełnić po otrzymaniu orzeczenia – tak by zagwarantować dziecku realne wsparcie i jednocześnie zadbać o bezpieczeństwo prawne placówki.

- Data: 17.07.2025
Jak zorganizować w przedszkolu wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?
Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) to wsparcie dla dzieci z trudnościami rozwojowymi oraz ich rodzin, oferowane już od momentu wykrycia niepełnosprawności. Celem tych działań jest stworzenie jak najlepszych warunków do stymulowania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka w najwcześniejszym etapie życia. Przedszkola, które chcą organizować zajęcia WWR, muszą jednak spełniać konkretne wymagania. Brak odpowiednio przygotowanej kadry lub niedostosowanych pomieszczeń może całkowicie uniemożliwić prowadzenie takich zajęć.

- Data: 17.07.2025
Czy zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu mogą być organizowane zespołowo
Rodzaj zajęć rewalidacyjnych, ich forma i wymiar muszą odpowiadać indywidualnym potrzebom rozwojowym i edukacyjnym dziecka z niepełnosprawnością. Organizacja zajęć musi być ponadto dostosowana do jego możliwości psychofizycznych. Czy zawsze powinny być organizowane indywidualnie? Coraz częściej przedszkola rozważają organizowanie wspólnych zajęć rewalidacyjnych. Sprawdź, na jakie rozwiązania pozwalają przepisy. Czy rewalidacja co do zasady zawsze musi być indywidualna?

- Data: 17.07.2025
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w trakcie roku szkolnego
Rodzic, który przekazuje do przedszkola orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uruchamia wobec dziecka określone uprawnienia, a wobec dyrektora – konkretne obowiązki organizacyjne. Nie ma znaczenia, czy dokument zostanie złożony na początku roku, czy w jego trakcie – od chwili jego wpływu placówka musi zapewnić dziecku wsparcie adekwatne do wskazanych w orzeczeniu potrzeb. W artykule wyjaśniamy, jakie są konsekwencje dostarczenia orzeczenia oraz jak prawidłowo zareagować, aby nie naruszyć przepisów prawa oświatowego.

- Data: 12.07.2025
Ile trwają zajęcia logopedyczne w przedszkolu?
Zajęcia logopedyczne w przedszkolu mogą być prowadzone jako godziny zajęć rewalidacyjnych lub jako godziny zajęć specjalistycznych. Od tego, z którym rodzajem zajęć mamy do czynienia zależał będzie czas ich trwania. Sprawdź, ile trwają zajęcia logopedyczne w ramach kształcenia specjalnego, a ile ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

- Data: 11.07.2025
Objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną bez orzeczenia i opinii poradni
Każde dziecko w przedszkolu może potrzebować wsparcia – niezależnie od tego, czy posiada opinię lub orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dlatego obowiązkiem nauczycieli jest uważna obserwacja, szybka reakcja i podejmowanie adekwatnych działań pomocowych. Przepisy prawa oświatowego jasno określają, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna powinna być udzielana również dzieciom, które nie mają formalnych dokumentów z poradni. W artykule znajdziesz konkretne wskazówki, jak rozpoznać potrzeby ucznia, jak dokumentować działania oraz w jakich formach udzielać pomocy – tak, by była skuteczna i zgodna z przepisami.

- Data: 10.07.2025
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dostarczone w czerwcu. Kiedy opracować IPET w przedszkolu?
Dostarczenie do przedszkola orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wiąże się z szeregiem obowiązków. Jednym z nich jest opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET). Sprawdź, czy orzeczenie dostarczone w czerwcu także oznacza konieczność opracowania IPET w terminie 30 dni? Co robić, jeżeli przedszkole ma być nieczynne przez cały miesiąc ze względu na wakacyjną przerwę?

- Data: 09.07.2025
Dostarczenie nowego orzeczenia a dodatkowe zatrudnienie nauczyciela wspomagającego
Liczba tzw. nauczycieli wspomagających w przedszkolu nie musi być tożsama z liczbą dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Dziecko nie musi mieć swojego nauczyciela współorganizującego – jeden nauczyciel może bowiem wspierać kilkoro dzieci. Nauczyciel wspomagający jest zatrudniony w przedszkolu, ale nie jest przypisany do dziecka.
Aktualny numer
