Aktualny

Wczesne wspomaganie rozwoju w niepublicznym przedszkolu – warunki organizacyjne i kwalifikacje kadry

Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Data aktualizacji dokumentu: 17 września 2025
Wczesne wspomaganie rozwoju w niepublicznym przedszkolu – warunki organizacyjne i kwalifikacje kadry

Niepubliczne przedszkola, które dysponują odpowiednią kadrą i zapleczem lokalowym, mogą realizować zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju (WWR). Przepisy określają zarówno formalne wymogi dotyczące placówki, jak i szczegółowe kwalifikacje specjalistów prowadzących zajęcia. Warto wiedzieć, że wymóg ukończenia studiów podyplomowych w zakresie WWR zależy od kierunku ukończonych studiów i momentu ich realizacji.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy niepubliczne przedszkole może prowadzić WWR.
  • Jakie warunki organizacyjne musi spełnić placówka.
  • Jakie kwalifikacje są wymagane od specjalistów prowadzących WWR.
  • Czy każdy logopeda, pedagog specjalny i psycholog mogą prowadzić te zajęcia.
  • Kiedy konieczne jest dodatkowe przygotowanie w formie studiów podyplomowych.

Podstawy prawne prowadzenia WWR w przedszkolu niepublicznym

Zgodnie z art. 127 ust. 5 ustawy Prawo oświatowe, wczesne wspomaganie rozwoju może być organizowane zarówno w placówkach publicznych, jak i niepublicznych – w tym w przedszkolach, szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych (w tym specjalistycznych).

Dyrektor placówki może zorganizować WWR w porozumieniu z organem prowadzącym, o ile spełnione są wymogi określone w rozporządzeniu w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.

Warunki organizacyjne, jakie musi spełnić przedszkole

Aby w przedszkolu mogło być prowadzone WWR, konieczne jest:

  1. Zatrudnienie kadry posiadającej kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 Karty Nauczyciela.
  2. Dysponowanie pomieszczeniami do prowadzenia zajęć indywidualnych i grupowych, wyposażonymi w odpowiedni sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne dostosowane do potrzeb rozwojowych dzieci.

Skład zespołu WWR

Zespół wczesnego wspomagania powołuje dyrektor placówki. W jego skład wchodzą co najmniej:

  • pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka,
  • psycholog,
  • logopeda.

W zależności od potrzeb dziecka i rodziny do zespołu mogą być włączeni także inni specjaliści, np. fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta pedagogiczny.

Kwalifikacje specjalistów – kiedy potrzebne są studia podyplomowe?

Kwalifikacje do prowadzenia zajęć WWR określa § 34 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

  • Jeżeli nauczyciel ukończył studia magisterskie lub licencjackie zgodnie z nowymi standardami kształcenia na kierunku pedagogika specjalna w zakresie WWR – nie musi kończyć dodatkowych studiów podyplomowych.
  • Jeśli ukończył inny kierunek (np. logopedia, psychologia, pedagogika korekcyjna), kwalifikacje może uzyskać po ukończeniu studiów podyplomowych w zakresie WWR, prowadzonych zgodnie z nowym standardem kształcenia.
  • Osoby, które ukończyły studia według przepisów sprzed 3 sierpnia 2019 r., muszą mieć przygotowanie pedagogiczne i odpowiednie kwalifikacje z tytułu studiów lub uzupełniających kursów/studiów podyplomowych.

Dokumentowanie i organizacja pracy zespołu

Przepisy rozporządzenia szczegółowo regulują:

  • sposób opracowania indywidualnego programu wczesnego wspomagania,
  • zasady prowadzenia zajęć z dzieckiem i jego rodziną,
  • formy dokumentowania działań zespołu.

Dzięki temu rodzice i organy nadzorujące mają jasny obraz przebiegu wsparcia i jego efektów.

Autor: Marzenna Czarnocka dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych
Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.
Wydanie Nr 147 Listopad 2025 r.
Dodano: 22.10.2025

Wydanie Nr 147 Listopad 2025 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin