Wczesne wspomaganie rozwoju w niepublicznym przedszkolu – warunki organizacyjne i kwalifikacje kadry

Niepubliczne przedszkola, które dysponują odpowiednią kadrą i zapleczem lokalowym, mogą realizować zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju (WWR). Przepisy określają zarówno formalne wymogi dotyczące placówki, jak i szczegółowe kwalifikacje specjalistów prowadzących zajęcia. Warto wiedzieć, że wymóg ukończenia studiów podyplomowych w zakresie WWR zależy od kierunku ukończonych studiów i momentu ich realizacji.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- Czy niepubliczne przedszkole może prowadzić WWR.
- Jakie warunki organizacyjne musi spełnić placówka.
- Jakie kwalifikacje są wymagane od specjalistów prowadzących WWR.
- Czy każdy logopeda, pedagog specjalny i psycholog mogą prowadzić te zajęcia.
- Kiedy konieczne jest dodatkowe przygotowanie w formie studiów podyplomowych.
Podstawy prawne prowadzenia WWR w przedszkolu niepublicznym
Zgodnie z art. 127 ust. 5 ustawy Prawo oświatowe, wczesne wspomaganie rozwoju może być organizowane zarówno w placówkach publicznych, jak i niepublicznych – w tym w przedszkolach, szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych (w tym specjalistycznych).
Dyrektor placówki może zorganizować WWR w porozumieniu z organem prowadzącym, o ile spełnione są wymogi określone w rozporządzeniu w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
Warunki organizacyjne, jakie musi spełnić przedszkole
Aby w przedszkolu mogło być prowadzone WWR, konieczne jest:
- Zatrudnienie kadry posiadającej kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 Karty Nauczyciela.
- Dysponowanie pomieszczeniami do prowadzenia zajęć indywidualnych i grupowych, wyposażonymi w odpowiedni sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne dostosowane do potrzeb rozwojowych dzieci.
Skład zespołu WWR
Zespół wczesnego wspomagania powołuje dyrektor placówki. W jego skład wchodzą co najmniej:
- pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka,
- psycholog,
- logopeda.
W zależności od potrzeb dziecka i rodziny do zespołu mogą być włączeni także inni specjaliści, np. fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta pedagogiczny.
Kwalifikacje specjalistów – kiedy potrzebne są studia podyplomowe?
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć WWR określa § 34 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
- Jeżeli nauczyciel ukończył studia magisterskie lub licencjackie zgodnie z nowymi standardami kształcenia na kierunku pedagogika specjalna w zakresie WWR – nie musi kończyć dodatkowych studiów podyplomowych.
- Jeśli ukończył inny kierunek (np. logopedia, psychologia, pedagogika korekcyjna), kwalifikacje może uzyskać po ukończeniu studiów podyplomowych w zakresie WWR, prowadzonych zgodnie z nowym standardem kształcenia.
- Osoby, które ukończyły studia według przepisów sprzed 3 sierpnia 2019 r., muszą mieć przygotowanie pedagogiczne i odpowiednie kwalifikacje z tytułu studiów lub uzupełniających kursów/studiów podyplomowych.
Dokumentowanie i organizacja pracy zespołu
Przepisy rozporządzenia szczegółowo regulują:
- sposób opracowania indywidualnego programu wczesnego wspomagania,
- zasady prowadzenia zajęć z dzieckiem i jego rodziną,
- formy dokumentowania działań zespołu.
Dzięki temu rodzice i organy nadzorujące mają jasny obraz przebiegu wsparcia i jego efektów.
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2025 r. poz. 1043) – art. 127 ust. 5 i 6
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r. poz. 1635) – § 2–3.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2023 r. poz. 2102) – § 34.
Podobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer







