Niepubliczne przedszkola, które dysponują odpowiednią kadrą i zapleczem lokalowym, mogą realizować zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju (WWR). Przepisy określają zarówno formalne wymogi dotyczące placówki, jak i szczegółowe kwalifikacje specjalistów prowadzących zajęcia. Warto wiedzieć, że wymóg ukończenia studiów podyplomowych w zakresie WWR zależy od kierunku ukończonych studiów i momentu ich realizacji.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) to forma wsparcia przeznaczona dla dzieci z niepełnosprawnościami, realizowana od momentu wykrycia niepełnosprawności aż do rozpoczęcia nauki w szkole. Rodzice często zastanawiają się, czy w przypadku tej formy pomocy istnieje obowiązek przyjęcia dziecka w danej placówce, czy obowiązuje tzw. rejonizacja, a także jak wygląda kwestia finansowania zajęć.
Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) to wsparcie dla dzieci z trudnościami rozwojowymi oraz ich rodzin, oferowane już od momentu wykrycia niepełnosprawności. Celem tych działań jest stworzenie jak najlepszych warunków do stymulowania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka w najwcześniejszym etapie życia. Przedszkola, które chcą organizować zajęcia WWR, muszą jednak spełniać konkretne wymagania. Brak odpowiednio przygotowanej kadry lub niedostosowanych pomieszczeń może całkowicie uniemożliwić prowadzenie takich zajęć.
Rodzice dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju w przedszkolu mają prawo zrezygnować z WWR w danej placówce. Często rezygnacja związana jest z decyzją o rozpoczęciu korzystania z WWRD w innym podmiocie. Należy jednak pamiętać, że rezygnacja nakłada na przedszkole obowiązek wyrejestrowania dziecka z SIO. Zaniechanie tego obowiązku sprawi, że nowa placówka nie będzie mogła wprowadzić do SIO opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Z tego artykułu dowiesz się, czy na dziecko uczęszczające do przedszkola niepublicznego, które nie ukończyło 2,5 lat przysługuje dodatkowa dotacja na wczesne wspomaganie rozwoju.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może być organizowane w przedszkolach i szkołach zatrudniających kadrę posiadającą kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania pokreślonych w rozporządzeniu MEN z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. oraz w rozporządzeniu MEN z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci Sprawdź, czy specjaliści muszą posiadać dodatkowo kwalifikacje zgodne z rodzajem niepełnosprawności dziecka.
Upewnij się, czy przedszkole w którym nie jest powołany zespół wczesnego wspomagania może organizować zajęcia WWR dla dzieci oraz realizować zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Sprawdź czy dziecko 5-letnie może być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym.
Sprawdź na przykładzie, czy dziecko posiadające opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju w świetle przepisów prawa oświatowego traktowane jako dziecko niepełnosprawne.
Aktualne przepisy określają jedynie ogólne zasady planowania liczby godzin wczesnego wspomagania rozwoju w miesiącu. Upewnij się, czy istnieje możliwość zawieszenia prowadzenia zajęć w danym miesiącu i odpracowania niezrealizowanych godzin w kolejnym. Dowiedz się, jak zaplanować harmonogram realizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Jeżeli przedszkole nie zatrudnia kadry posiadającej kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci nie dysponuje pomieszczeniami do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania indywidualnie i w grupie, to nie jest możliwa organizacja tych zajęć w placówce. Sprawdź, jak w praktyce zapewnić dzieciom zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju w przedszkolu.
Z tego artykułu dowiesz się:
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.