Przedszkola prowadzące wczesne wspomaganie rozwoju dzieci powołują zespoły, których członkowie pracują z dziećmi posiadającymi opinię o potrzebie wwr. W praktyce pojawia się pytanie, ile zespołów należy powołać, gdy w przedszkolu jest kilkoro dzieci, które powinny zostać objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Czy dyrektor powinien powołać kilka zespołów wczesnego wspomagania rozwoju, czy raczej wydaje jedno zarządzenie powołujące jeden zespół?
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Wczesne wspomaganie przysługuje dzieciom, u których rozpoznano niepełnosprawność. Rodzaj niepełnosprawności nie jest uzależniony od kategorii niepełnosprawności, z uwagi, na które wydawane są orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W związku z tym, jeśli dziecko posiada orzeczenie o niepełnosprawności i w ocenie zespołu wymaga wczesnego wspomagania, można mu wydać opinię o takiej potrzebie.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Dziecko uczęszczające na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, może być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Należy pamiętać, że zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to zupełnie odrębne formy wsparcia. Są one realizowane niezależnie od siebie, a korzystanie z jednej nie wyklucza udziału w drugiej.
Nie w każdym przedszkolu powoływane są zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Może więc być tak, że dziecko z opinią o potrzebie WWR realizuje te zajęcia w innej placówce. Sprawdź, jakie dokumenty przygotowuje przedszkole, jeżeli rodzic dostarczył opinię o WWR, ale te zajęcia realizuje w innej placówce.
Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) stanowi istotny element opieki i wsparcia dla dzieci z niepełnosprawnością. Należy pamiętać, że jest to odrębna forma wsparcia dla dzieci i może być realizowana niezależnie od tego, czy dziecko uczęszcza do danego przedszkola. To oznacza, że przedszkole niepubliczne może przyjąć dziecko tylko na WWR i otrzyma w związku z tym dotację.
W niektórych przedszkolach w okresie wakacyjnym obowiązuje inna organizacja pracy niż w pozostałych miesiącach roku szkolnego. Jest to uzasadnione mniejszą liczbą dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego. Należy jednak pamiętać, że w tym czasie w przedszkolu nadal należy organizować zajęcia rewalidacyjne oraz zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przepisy prawa oświatowego wskazują, którzy specjaliści wchodzą w skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Czy brak możliwości zatrudnienia lub odejście z pracy któregoś z nich może uniemożliwić prowadzenie WWR w przedszkolu? Dowiedz się, czy można zorganizować zajęcia dla dziecka z opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, jeżeli skład zespołu nie jest pełny.
Przepisy prawa oświatowego stanowią, że zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka są prowadzone z dzieckiem i jego rodziną – indywidualnie lub w grupie. W związku z tym pojawiają się wątpliwości odnoszące się do obowiązku uczestniczenia rodziny w zajęciach wwr. Sprawdź, czy w zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka musi uczestniczyć rodzic czy jest to tylko możliwość.
Przepisy rozporządzenia w sprawie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli nie wskazują, ile czasu powinny trwać zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W celu ustalenia, ile trwają zajęcia WWRD trzeba więc powoływać się na inne regulacje.
Sprawdź, czy przedszkole, które nie zatrudnia psychologa, ale ma w swojej kadrze oligofrenopedagoga, logopedę i terapeutę pedagogicznego może organizować wczesne wspomaganie rozwoju, jeżeli takie zalecenie wynika z orzeczeń poradni dostarczonych przez rodziców nowoprzyjętych dzieci.
Upewnij się, czy przedszkole w którym nie jest powołany zespół wczesnego wspomagania może organizować zajęcia WWR dla dzieci oraz realizować zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Upewnij się, w jakiej wysokości zostanie przyznana dotacja na dziecko z orzeczeniem i niepełnosprawności, które jednocześnie jest objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju.
Sprawdź czy dziecko 5-letnie może być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym.
Sprawdź na przykładzie, czy dziecko posiadające opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju w świetle przepisów prawa oświatowego traktowane jako dziecko niepełnosprawne.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.