Przepisy rozporządzenia w sprawie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli nie wskazują, ile czasu powinny trwać zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W celu ustalenia, ile trwają zajęcia WWRD trzeba więc powoływać się na inne regulacje.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Przedszkola prowadzące wczesne wspomaganie rozwoju dzieci powołują zespoły, których członkowie pracują z dziećmi posiadającymi opinię o potrzebie wwr. W praktyce pojawia się pytanie, ile zespołów należy powołać, gdy w przedszkolu jest kilkoro dzieci, które powinny zostać objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Czy dyrektor powinien powołać kilka zespołów wczesnego wspomagania rozwoju, czy raczej wydaje jedno zarządzenie powołujące jeden zespół?
Wczesne wspomaganie przysługuje dzieciom, u których rozpoznano niepełnosprawność. Rodzaj niepełnosprawności nie jest uzależniony od kategorii niepełnosprawności, z uwagi, na które wydawane są orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W związku z tym, jeśli dziecko posiada orzeczenie o niepełnosprawności i w ocenie zespołu wymaga wczesnego wspomagania, można mu wydać opinię o takiej potrzebie.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Dziecko uczęszczające na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, może być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Należy pamiętać, że zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to zupełnie odrębne formy wsparcia. Są one realizowane niezależnie od siebie, a korzystanie z jednej nie wyklucza udziału w drugiej.
Nie w każdym przedszkolu powoływane są zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Może więc być tak, że dziecko z opinią o potrzebie WWR realizuje te zajęcia w innej placówce. Sprawdź, jakie dokumenty przygotowuje przedszkole, jeżeli rodzic dostarczył opinię o WWR, ale te zajęcia realizuje w innej placówce.
Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) stanowi istotny element opieki i wsparcia dla dzieci z niepełnosprawnością. Należy pamiętać, że jest to odrębna forma wsparcia dla dzieci i może być realizowana niezależnie od tego, czy dziecko uczęszcza do danego przedszkola. To oznacza, że przedszkole niepubliczne może przyjąć dziecko tylko na WWR i otrzyma w związku z tym dotację.
W niektórych przedszkolach w okresie wakacyjnym obowiązuje inna organizacja pracy niż w pozostałych miesiącach roku szkolnego. Jest to uzasadnione mniejszą liczbą dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego. Należy jednak pamiętać, że w tym czasie w przedszkolu nadal należy organizować zajęcia rewalidacyjne oraz zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przepisy prawa oświatowego wskazują, którzy specjaliści wchodzą w skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Czy brak możliwości zatrudnienia lub odejście z pracy któregoś z nich może uniemożliwić prowadzenie WWR w przedszkolu? Dowiedz się, czy można zorganizować zajęcia dla dziecka z opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, jeżeli skład zespołu nie jest pełny.
Przepisy prawa oświatowego stanowią, że zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka są prowadzone z dzieckiem i jego rodziną – indywidualnie lub w grupie. W związku z tym pojawiają się wątpliwości odnoszące się do obowiązku uczestniczenia rodziny w zajęciach wwr. Sprawdź, czy w zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka musi uczestniczyć rodzic czy jest to tylko możliwość.
Sprawdź, czy przedszkole, które nie zatrudnia psychologa, ale ma w swojej kadrze oligofrenopedagoga, logopedę i terapeutę pedagogicznego może organizować wczesne wspomaganie rozwoju, jeżeli takie zalecenie wynika z orzeczeń poradni dostarczonych przez rodziców nowoprzyjętych dzieci.
Upewnij się, czy przedszkole w którym nie jest powołany zespół wczesnego wspomagania może organizować zajęcia WWR dla dzieci oraz realizować zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Upewnij się, w jakiej wysokości zostanie przyznana dotacja na dziecko z orzeczeniem i niepełnosprawności, które jednocześnie jest objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju.
Sprawdź czy dziecko 5-letnie może być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym.
Sprawdź na przykładzie, czy dziecko posiadające opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju w świetle przepisów prawa oświatowego traktowane jako dziecko niepełnosprawne.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.