Aktualny

Czy nauczyciel specjalista może sam wybrać dziennik zajęć

Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Data aktualizacji dokumentu: 22 października 2025
Czy nauczyciel specjalista może sam wybrać dziennik zajęć

Dokumentowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej w przedszkolu to obowiązek każdego nauczyciela – również specjalistów, takich jak pedagog, psycholog, logopeda czy terapeuta pedagogiczny. Choć przepisy prawa oświatowego jasno określają, jakie informacje muszą znaleźć się w dziennikach zajęć, to nie wskazują ich wzoru ani formy. Oznacza to, że nauczyciel specjalista może samodzielnie wybrać dziennik, o ile pozwala on na rzetelne odnotowanie wszystkich wymaganych danych. Ostateczną decyzję o dopuszczeniu wybranego dziennika podejmuje jednak dyrektor, który odpowiada za zgodność dokumentacji z przepisami.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Kto odpowiada za wybór i zatwierdzenie dziennika zajęć specjalisty np. dziennika zajęć pedagoga specjalnego.
  • Jakie informacje muszą być wpisywane do dziennika według rozporządzenia MEN.
  • Na czym polega obowiązek dokumentowania pracy przez psychologa, logopedę czy pedagoga.
  • Dlaczego numery i symbole w gotowych dziennikach nie wynikają z przepisów prawa.
  • Jakie są zasady prowadzenia dziennika w punktach i zespołach przedszkolnych.
  • Czym różni się dokumentacja w przedszkolach publicznych i niepublicznych.
  • W jakim zakresie niepubliczne placówki również muszą prowadzić dokumentację przebiegu pracy.

 Obowiązek prowadzenia dziennika przez nauczyciela specjalistę

Każdy nauczyciel zatrudniony w przedszkolu, który pełni funkcję specjalisty – czy to pedagog, psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, doradca zawodowy czy inny specjalista – ma obowiązek dokumentować swoją pracę w formie dziennika zajęć. Wynika to wprost z § 18 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki.

Do dziennika specjalista wpisuje m.in.:

  • tygodniowy rozkład prowadzonych zajęć,
  • wszystkie czynności i działania podejmowane w poszczególnych dniach,
  • informacje o kontaktach z rodzicami, instytucjami i innymi osobami wspierającymi pracę specjalisty,
  • imiona i nazwiska dzieci objętych wsparciem, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

Co istotne, przepisy nie określają wzoru dziennika – oznacza to, że ważna jest jego zawartość, a nie forma.

Kto wybiera dziennik – nauczyciel czy dyrektor?

Sam wybór rodzaju dziennika można pozostawić nauczycielowi specjaliście, ponieważ to on najlepiej zna specyfikę swoich zajęć. Jednak ostateczna decyzja o dopuszczeniu dziennika do użytku należy do dyrektora przedszkola. To dyrektor odpowiada za zgodność prowadzonej dokumentacji z wymogami prawa i powinien sprawdzić, czy dziennik zawiera wszystkie elementy wskazane w rozporządzeniu.

W praktyce oznacza to, że nauczyciel może samodzielnie kupić lub wybrać dziennik, ale przed rozpoczęciem jego prowadzenia musi on zostać zaakceptowany przez dyrektora.

Dokumentowanie pracy w punktach przedszkolnych

W punktach i zespołach przedszkolnych również prowadzi się dzienniki, ale ich zawartość jest nieco inna. Zgodnie z § 12 rozporządzenia MEN z 28 sierpnia 2017 r. w sprawie innych form wychowania przedszkolnego, dziennik zajęć punktu lub zespołu powinien obejmować m.in.:

  • alfabetyczny wykaz dzieci uczęszczających na zajęcia,
  • daty i miejsca ich urodzenia,
  • imiona i nazwiska rodziców oraz ich adresy,
  • obecność dzieci na zajęciach wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych,
  • godziny przyprowadzania i odbierania dziecka,
  • potwierdzenie podpisem nauczyciela przeprowadzonych zajęć.

Także w tym przypadku przepisy nie wskazują gotowego wzoru dziennika – to wydawnictwa opracowują różne jego wersje, nadając im symbole czy numery. Ważne jest, aby przy wyborze zwrócić uwagę czy dziennik umożliwia wprowadzanie wszystkich wymaganych informacji.

Dokumentacja w przedszkolach niepublicznych

Inaczej wygląda sytuacja w przedszkolach niepublicznych. Tutaj przepisy nie nakładają obowiązku prowadzenia dokumentacji w takim zakresie, jak w placówkach publicznych. Nie oznacza to jednak, że dokumentacja nie jest potrzebna.

Placówka niepubliczna, mimo większej swobody, musi prowadzić dokumentację w takim zakresie, aby możliwe było:

  • potwierdzenie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
  • zapewnienie współpracy ze szkołami podstawowymi w zakresie spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
  • zagwarantowanie bezpieczeństwa dzieci w czasie pobytu w placówce,
  • rozliczenie dotacji i informowanie organu dotującego o liczbie wychowanków,
  • poddanie się kontroli w zakresie wykorzystania otrzymanych środków publicznych.

Oznacza to, że choć przepisy nie narzucają wzoru dzienników, przedszkola niepubliczne muszą prowadzić rzetelną dokumentację, aby wywiązać się z obowiązków wynikających z prawa oświatowego i przepisów dotyczących finansowania.

Podsumowanie:

  • Każdy nauczyciel specjalista ma obowiązek prowadzić dziennik zajęć.
  • Przepisy nie wskazują wzoru dziennika, ale określają jego zawartość.
  • Nauczyciel może wybrać dziennik, jednak musi on zostać zatwierdzony przez dyrektora.
  • W punktach i zespołach przedszkolnych prowadzi się odrębne dzienniki z wpisami dotyczącymi dzieci i ich obecności.
  • W przedszkolach niepublicznych dokumentacja również jest konieczna – choć w mniejszym zakresie, to jednak służy kontroli i potwierdzeniu realizacji podstawy programowej.

Checklista – zatwierdzanie dziennika zajęć specjalisty

  1. Zawartość podstawowa
  • Czy dziennik zawiera tygodniowy rozkład zajęć?
  • Czy przewidziano miejsce na wpisy dotyczące czynności prowadzonych w poszczególnych dniach?
  • Czy można wpisać imiona i nazwiska dzieci objętych pomocą?
  • Czy dziennik umożliwia dokumentowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
    • Czy jest miejsce na wpisy dotyczące kontaktów z rodzicami, instytucjami i osobami wspierającymi?
    • Czy układ dziennika odpowiada wymaganiom § 18 rozporządzenia MEN z 25 sierpnia 2017 r.?
    • Czy zapewnia czytelność i chronologię zapisów?
    • Czy przewidziano miejsce na podpis nauczyciela przy przeprowadzonych zajęciach?
    • Czy dziennik umożliwia sporządzanie wniosków i obserwacji dotyczących postępów dzieci?
  1. Dane dotyczące dzieci
  1. Kontakty i współpraca
  1. Ocena merytoryczna
  1. Formalne potwierdzenia

Jeśli wszystkie punkty są spełnione → dyrektor może zatwierdzić dziennik do użytku.

Autor: Marta Wysocka prawnik, specjalista prawa oświatowego
Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.
Wydanie nr 148 Grudzień 2025 r.
Dodano: 17.11.2025

Wydanie nr 148 Grudzień 2025 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin