Budowanie autorytetu i dobrego wizerunku wśród zarówno rodziców, nauczycieli, innych pracowników przedszkola, jak i organów oraz instytucji zewnętrznych to proces, któremu warto poświęcić więcej uwagi i wysiłku. Dowiedz się, od czego zacząć, by osiągnąć zamierzony cel.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Budowanie pozytywnego wizerunku przedszkola to jeden z najważniejszych elementów skutecznego zarządzania placówką. Dobrze zaplanowane działania wizerunkowe wpływają na zainteresowanie ofertą przedszkola, zaufanie rodziców oraz postrzeganie placówki w środowisku lokalnym. W tym artykule przedstawiamy 13 praktycznych zasad, które pomogą dyrektorowi świadomie i konsekwentnie kreować dobry obraz przedszkola – zarówno na co dzień, jak i w sytuacjach szczególnych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Zjawisko mobbingu jest spotykane w każdej branży i błędem byłoby założenie, że nie dzieje się on w przedszkolach. Niezwykle istotne jest więc, aby dyrektor posiadał wiedzę o tym, czym jest mobbing oraz jak mu przeciwdziałać. Trzeba bowiem pamiętać, że może być pociągnięty do odpowiedzialności nawet wtedy, gdy sam nie jest mobberem.
Dyrektor przedszkola, który nie ma kwalifikacji pedagogicznych, tzw. menedżer, nie może sprawować nadzoru pedagogicznego w placówce. Nie może także być mentorem dla awansującego nauczyciela. Wówczas musi zatrudnić nauczyciela, który będzie realizował za niego to zadanie. Sprawdź, jakie wymagania musi spełnić taki pracownik.
Przepisy nakładają na przedszkole obowiązek zapewnienia dzieciom dostępu do wody pitnej. O tym, w jakim miejscu woda będzie dostępna, decyduje dyrektor. Niekoniecznie musi być to sala zajęć, może być to np. stołówka lub korytarz. Jednak musi być to miejsce dostępne dla dzieci, a woda musi spełniać wymagania sanitarne. Sprawdź, o czym w kontekście jakości wody do spożycia przez dzieci musi pamiętać dyrektor przedszkola.
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) opracowuje się wyłącznie dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przedszkole nie jest zobligowane do tworzenia takiego programu na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
Zaspokojenie typowych potrzeb rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym wymaga organizowania zabawy, zarówno w budynku przedszkola, jak i na świeżym powietrzu. Jednak należy pamiętać, aby nie narażać dzieci na niebezpieczeństwo wywoływane przez zanieczyszczenie powietrza. Jest to szczególnie ważne w okresie zimowym. Po rozpoczęciu sezonu grzewczego jednym z podstawowych zagrożeń dla zdrowia okazuje się smog. Dowiedz się, jak postępować w przedszkolu w razie wysokiego poziomu zanieczyszczenia powietrza.
Wykorzystaj scenariusz zajęć:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolach to niezwykle ważny element wsparcia dzieci w ich rozwoju. Choć przepisy nie nakładają obowiązku tworzenia zespołu do spraw pomocy, dyrektor przedszkola ma możliwość powołania takiego zespołu, co może znacząco wpłynąć na efektywność działań wspierających dzieci. Jakie zasady obowiązują w tym zakresie? Kiedy warto stworzyć zespół, a kiedy można działać bez jego powoływania? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jakie rozwiązania są najbardziej efektywne!
Przepisy nie wskazują, jaką dokumentację powinny prowadzić przedszkola niepubliczne. Wskazują jednak zobowiązania i zadania przedszkola niepublicznego, z których pośrednio można wywieść rodzaj dokumentacji, którą warto prowadzić, aby skutecznie wykazać ich spełnienie. Sprawdź, których dokumentów nie możesz pominąć.
Dyrektor przedszkola nie ma obowiązku udostępniania miejsc parkingowych dla rodziców przywożących i odbierających dzieci z przedszkola. Jego zadaniem jest natomiast zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, w tym m.in. wyznaczenie szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren placówki. Rodzice dzieci nie mają podstaw do żądania zapewnienia dogodnego dla nich miejsca postoju, mogą natomiast korzystać z miejsc postojowych znajdujących się w pobliżu przedszkola i odprowadzać dzieci.
W polskim systemie prawa nie istnieje definicja legalna tajemnicy zawodowej. Przyjmuje się natomiast powszechnie, że tajemnica zawodowa istnieje, gdy wiadomość nią objęta została uzyskana przez osobę reprezentującą określony zawód, z tytułu wykonywania którego było możliwe wejście w posiadanie cudzej tajemnicy czy sekretu. Sprawdź czym jest tajemnica zawodowa w przedszkolu i w jaki sposób stosować i egzekwować tę zasadę.
Pobierz wzory dokumentów:
W gminie coraz częściej stawia się na efektywność zarządzania. Samorządy, szukając oszczędności i sprawniejszego modelu kierowania placówkami oświatowymi i opiekuńczymi, rozważają powierzenie jednej osobie funkcji dyrektora zarówno w przedszkolu, jak i żłobku. Czy jest to zgodne z przepisami? Jakie niesie ryzyka prawne i organizacyjne? I czy to w ogóle możliwe w praktyce? Sprawdź, zanim zapadnie decyzja, która może zaważyć na funkcjonowaniu obu jednostek.
Czy dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może przebywać w przedszkolu przez cały dzień, tak jak jego rówieśnicy? Czy dyrektor może ograniczyć jego czas pobytu, zasłaniając się brakiem nauczyciela wspomagającego? A może rodzice muszą dostarczyć orzeczenie już na początku roku, by dziecko mogło w pełni korzystać z opieki i wsparcia? To tylko część pytań, które zadają sobie rodzice dzieci z orzeczeniem, ale również nauczyciele, dyrektorzy i pracownicy samorządowi organizujący edukację przedszkolną. Praktyka pokazuje, że mimo istniejących regulacji, wciąż zdarzają się przypadki, w których prawa dzieci z niepełnosprawnością są ograniczane – często nieświadomie lub z powodu błędnych interpretacji przepisów. Ten artykuł rozwiewa wątpliwości. Krok po kroku wyjaśniamy, jakie prawa przysługują dziecku z orzeczeniem w przedszkolu, kto i kiedy odpowiada za realizację zaleceń zawartych w dokumencie, czym jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), a także kto – i na jakich zasadach – decyduje o czasie pobytu dziecka w placówce. Pokazujemy, że kluczowe są nie tylko przepisy, ale też partnerska współpraca przedszkola z rodzicami oraz indywidualne podejście do potrzeb każdego dziecka. Zapraszamy do lektury – by budować przedszkola naprawdę otwarte na każde dziecko.
Żadne przepisy nie zabraniają nauczycielowi zatrudnionemu w przedszkolu prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Nauczyciel może więc prowadzić działalność gospodarczą w dowolnym zakresie i nie musi uzyskiwać na to zgody dyrektora przedszkola.
Kierowanie placówką oświatową to odpowiedzialne zadanie, które nie znika nawet w czasie choroby. Co jednak może zrobić dyrektor, który nie ma zastępcy i przebywa na L4? Czy może podpisywać faktury, umowy czy decyzje? Sprawdzamy, co wynika z orzecznictwa i przepisów.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.