dyrektor przedszkola

Dziecko z orzeczeniem przebywa w przedszkolu w czasie zadeklarowanym przez rodziców. Na zdjęciu: dziecko z orzeczeniem

Dziecko z orzeczeniem przebywa w czasie zadeklarowanym przez rodziców

Czy dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może przebywać w przedszkolu przez cały dzień, tak jak jego rówieśnicy? Czy dyrektor może ograniczyć jego czas pobytu, zasłaniając się brakiem nauczyciela wspomagającego? A może rodzice muszą dostarczyć orzeczenie już na początku roku, by dziecko mogło w pełni korzystać z opieki i wsparcia? To tylko część pytań, które zadają sobie rodzice dzieci z orzeczeniem, ale również nauczyciele, dyrektorzy i pracownicy samorządowi organizujący edukację przedszkolną. Praktyka pokazuje, że mimo istniejących regulacji, wciąż zdarzają się przypadki, w których prawa dzieci z niepełnosprawnością są ograniczane – często nieświadomie lub z powodu błędnych interpretacji przepisów. Ten artykuł rozwiewa wątpliwości. Krok po kroku wyjaśniamy, jakie prawa przysługują dziecku z orzeczeniem w przedszkolu, kto i kiedy odpowiada za realizację zaleceń zawartych w dokumencie, czym jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), a także kto – i na jakich zasadach – decyduje o czasie pobytu dziecka w placówce. Pokazujemy, że kluczowe są nie tylko przepisy, ale też partnerska współpraca przedszkola z rodzicami oraz indywidualne podejście do potrzeb każdego dziecka. Zapraszamy do lektury – by budować przedszkola naprawdę otwarte na każde dziecko.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • W jakich przypadkach wydaje się orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu.
  • W jakich przypadkach wydaje się orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w przedszkolu.
  • Jaką treść powinien mieć ipet dla dziecka z orzeczeniem. 
  • Czy można dostarczyć orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w trakcie roku szkolnego. 
  • Kto decyduje o czasie pobytu dziecka w przedszkolu.
  • Kto odpowiada za organizację pracy z dzieckiem z orzeczeniem o niepełnosprawności. 
  • Czy dyrektor przedszkola może żądać wcześniejszego odbierania dziecka z niepełnosprawnością.
  • Czy organ prowadzący musi zapewnić środki na zagwarantowanie bezpiecznych warunków pobytu w przedszkolu.
  • Czy pomoc nauczyciela lub nauczyciel wspomagający musi towarzyszyć dziecku z orzeczeniem przez cały czas pobytu w przedszkolu.
  • Czy przedszkole otrzyma wyższą dotację na dziecko z orzeczeniem.
Dyrektor przedszkola – cechy skutecznego menedżera

Dyrektor przedszkola – cechy skutecznego menedżera (artykuł otwarty)

Obowiązki związane z zarządzaniem przedszkolem wymagają szczególnych kompetencji zarówno interpersonalnych, jak i merytorycznych. Dobry dyrektor to nie tylko menedżer, ale przede wszystkim człowiek, który umiejętnie kieruje zespołem, wspiera rozwój swoich pracowników, organizuje proces wychowawczo-opiekuńczy, wprowadza innowacyjne rozwiązania edukacyjne, dba o wygląd i wyposażenie zarządzanej przez siebie placówki. To również osoba, która rozwiązuje konflikty rodzące się pomiędzy członkami społeczności przedszkola. Jest wszechstronnie uzdolniony i zaangażowany, oddany swojemu zajęciu. Sprawdź, w jakim kierunku warto się rozwijać, by sprostać zadaniom związanym z kierowaniem placówką oświatową. Dowiedz się także, czy dyrektor przedszkola zawsze musi sprawować nadzór pedagogiczny w placówce. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • 12 wymagań na stanowisko dyrektora czyli jak zostać dyrektorem przedszkola.
  • Jakie są pożądane cechy osobowości dyrektora przedszkola.
  • Jaki może być styl zarządzania przedszkolem.
  • Jakie są zasady kierowania publicznymi i niepublicznymi przedszkolami. 
  • Jak przygotować się na podejmowanie decyzji kierowniczych. 
  • Jak przygotować się do prowadzenia mediacji i negocjacji.
  • Wizja przedszkola jako droga do podniesienia jakości pracy placówki
  • Na jakich zasadach możliwa jest współpraca ze środowiskiem lokalnym
  • Wypalenie zawodowe - jak temu zaradzić. 
  • Doskonalenie zawodowe dyrektora szkoły i przedszkola - w jakim kierunku podążać.