Rodzice podczas przyprowadzania dziecka do przedszkola i odbierania wykorzystują spotkania z nauczycielami, aby uzyskać wyczerpującą relację o jego funkcjonowaniu w placówce. Takie zachowanie może przeszkadzać nauczycielom w pracy, dlatego warto wypracować zasady udzielania podobnych informacji.
Opłata za pobyt dziecka w przedszkolu jest świadczeniem ekwiwalentnym i powinna być naliczana za faktyczny czas pobytu dziecka w placówce, a nie za czas deklarowany w umowie. Nie można zobowiązać rodziców do uiszczania opłat za zajęcia, w których dziecko nie uczestniczyło.
Prawo do wynagrodzenia za niezrealizowane zajęcia indywidualne uzależnione jest od przyczyny odwołania zajęć. Jeżeli nieobecne było dziecko – nauczyciel zachowuje prawo do wynagrodzenia. Inaczej sytuacja kształtuje się, kiedy zajęcia nie odbywają się z powodu nieobecności nauczyciela lub gdy w ramach doraźnego zastępstwa prowadzi je inny nauczyciel.
Obowiązujące od 2 stycznia 2016 r. rozwiązania dotyczące korzystania z uprawnień rodzicielskich mają ułatwić młodym rodzicom godzenie obowiązków opiekuńczych z zawodowymi. Zmiany częściowo dotyczą także tych pracowników, którzy w momencie zmiany regulacji już korzystali z urlopu macierzyńskiego lub rodzicielskiego.
Zgodnie obowiązującymi od 1 stycznia 2016 r. zasadami dotyczącymi przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego do przedszkoli organ prowadzący przedszkole musi do końca stycznia określić harmonogram postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego.
Przepisy nie określają zakresu obowiązków pomocy nauczyciela. W praktyce ustala go dyrektor przedszkola w umowie o pracę lub oddzielnym piśmie, tzw. przydziale czynności. W każdym przypadku ich zakres zależy od indywidualnych potrzeb dziecka zawartych w orzeczeniu.
Najlepszym momentem identyfikacji rodzajów ryzyka w przedszkolu jest początek roku kalendarzowego – wówczas istnieje jeszcze możliwość zrezygnowania z działań, które są obarczone zbyt dużym ryzykiem oraz zastąpienia ich rozwiązaniami alternatywnymi.
Skuteczne przygotowanie przedszkola do ewaluacji zewnętrznej nie jest możliwe w ciągu 30 dni od zapowiedzianego rozpoczęcia działań ewaluacyjnych. W tym czasie możliwe jest jedynie przygotowanie dokumentacji oraz zapoznanie się z narzędziami ewaluacyjnymi – może to nie wystarczyć, aby placówka została oceniona na poziomie wysokim.
Od 1 stycznia poradnie psychologiczno-pedagogiczne mają obowiązek procesowego wspomagania przedszkoli w taki sposób, aby dążyć do jakościowego rozwoju przedszkola jako organizacji. Doskonalenie nauczycieli ma być ściśle powiązane z potrzebami przedszkola, a nie jak dotychczas – ich indywidualnymi oczekiwaniami.
© Wiedza i PraktykaStrona używa plików cookies.Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies.